Extern grafikkortsdocka / GPU Dock

Permalänk
Medlem

Extern grafikkortsdocka / GPU Dock

Hej

Lyckades pitcha idén på jobb att vi skulle ha mindre laptops och sedan kombinera dessa med externa GPU dockor. (2d/3d CAD maskiner).

Är det någon som har erfarenhet av att använda externa GPU dockor, och har någon att rekommendera, samt erfarenheter från att använda externa GPU dockor?

Om det spelar någon roll så är det Lenovo datorer de skall kombineras med. Det vi vill komma ifrån är att ha de stora datorerna P50/P51 och P70/p71, men ändå ha GPU kraft så att det räcker.

Visa signatur

AMD Barton Xp 2400+ Mobile @ 2680 mhz!Sapphire Radeon 9800 pro @ orginal, TwinMos Winbond 2x256, 250 Gb WD S-ata, 120 gb Maxtor, Seagate 200 gb

Permalänk
Medlem

Jag har lekt lite med expresscard baserade (som p50/51 samt P70/71 stödjer) men just det är en klimpig lösning. Thunderbolt baserade lösningar ska fungera bättre och stödjer ordentlig plugg and play men även de är inte felfria samt drivrutiner är tricky ibland. Eftersom det ska köras på företag så hade jag väntat yttligare på en lösning från lenovo som ingår i Thinkpad linjen eller liknande från DELL eller HP. Det har prasslats om en eGPU docka like de som kom till x60 (!?) men jag tror de är för struliga just nu fortfarande.

Ni kan ju testa t.ex. gigabytes eGPU box med en av era nuvarande workstations.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800x3d | Asus B550m TUF Gaming Wi-Fi | G.Skill TridentZ Neo 2x16GB 3600MHz CL16 (hynix djr) | In Win 301 | Scythe Fuma 2 I Asus RTX 3070 Dual OC | Seasonic GX750 | Lots of unicorn vomit Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Kringutrustning: Cooler master Quickfire TK MX-Brown | Sennheiser HD598cs | Sony WH1000XM3 | Logitech G900 | ASUS PB278QR | Rift CV1 | Audio Pro Addon T14

Permalänk
Medlem
Skrivet av infigo:

Jag har lekt lite med expresscard baserade (som p50/51 samt P70/71 stödjer) men just det är en klimpig lösning. Thunderbolt baserade lösningar ska fungera bättre och stödjer ordentlig plugg and play men även de är inte felfria samt drivrutiner är tricky ibland. Eftersom det ska köras på företag så hade jag väntat yttligare på en lösning från lenovo som ingår i Thinkpad linjen eller liknande från DELL eller HP. Det har prasslats om en eGPU docka like de som kom till x60 (!?) men jag tror de är för struliga just nu fortfarande.

Ni kan ju testa t.ex. gigabytes eGPU box med en av era nuvarande workstations.

Tack för svar, hittade denna sidan https://egpu.io/ där det fanns en del matnyttigt.

Jag noterade att Radeon Pro duo 32gb kostar i princip lika mycket som ett Quadro 4000/5000. Känns som att man får mer prestanda i Radeon kortet där? (idag har vi en blandning av kort med quadro och firepro)

Det känns som att vi kommer köra en pilotdator för att testa att det verkligen fungerar, och om det gör det så kanske det sprider sig ut i företaget.

Visa signatur

AMD Barton Xp 2400+ Mobile @ 2680 mhz!Sapphire Radeon 9800 pro @ orginal, TwinMos Winbond 2x256, 250 Gb WD S-ata, 120 gb Maxtor, Seagate 200 gb

Permalänk
Medlem

@Nudel: Lite off toppic men på mitt jobb gjorde vi en jämnförelse mellan några olika quadrokort och gtx 1060 och märkte ingen prestandaskillnad what so ever.
Minns inte alla men det vanligaste kortet vi kör idag är quadro k4000
Vi kommer köra på 1060 framöver.
Gäller dock autodesk inventor som är känt för att vara gpu tungt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cadtekniker:

@Nydell: Lite off toppic men på mitt jobb gjorde vi en jämnförelse mellan några olika quadrokort och gtx 1060 och märkte ingen prestandaskillnad what so ever.
Minns inte alla men det vanligaste kortet vi kör idag är quadro k4000
Vi kommer köra på 1060 framöver.
Gäller dock autodesk inventor som är känt för att vara gpu tungt.

Jag hade också en bestämd uppfattning om att spelgpuer borde funka minst lika bra, men grävde i det lite förra året. Vid rendering av 3d objekt (i alla fall enligt de videos jag hitta på youtube) så är quadro/firepro bättre. Varför vet jag inte.
Vi kör ju Revit, MEP, Magicad, Navis främst.

Vi har ju ett par VR maskiner i dem sitter det 1080Ti kort.

Visa signatur

AMD Barton Xp 2400+ Mobile @ 2680 mhz!Sapphire Radeon 9800 pro @ orginal, TwinMos Winbond 2x256, 250 Gb WD S-ata, 120 gb Maxtor, Seagate 200 gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nudel:

Jag hade också en bestämd uppfattning om att spelgpuer borde funka minst lika bra, men grävde i det lite förra året. Vid rendering av 3d objekt (i alla fall enligt de videos jag hitta på youtube) så är quadro/firepro bättre. Varför vet jag inte.
Vi kör ju Revit, MEP, Magicad, Navis främst.

Vi har ju ett par VR maskiner i dem sitter det 1080Ti kort.

Vi kör inga renderingar så här är det inget snack.
Kör ni renderingar så är det nog quadro som gäller, anledningen är att programmen bara skriver drivrutiner till cadkorten.
Dock fungerar spelkorten oavsett.

Vi har Titan black i vår VR-Maskin

Permalänk
Medlem

Har fått godkänt av chefen nu, att prova det här med en mindre Lenovo och E-gpu.

Planen är att vi provar med en Lenovo X380 samt en X1 Carbon, se hur det lirar.
Jag är dock extremt kluven till vilken GPU jag skall välja.

Våra P51or har nVidia Quadro M2200 tror P52orna har något lite vassare. Så för att det skall vara värt skall det vara en GPU med lite mer drag i.

Jag har sagt att vi får räkna i alla fall 10 000kr för GPUdocka inklusive GPU. Så det är i det prissegmentet vi ligger.

Så någon som har några tips?

Visa signatur

AMD Barton Xp 2400+ Mobile @ 2680 mhz!Sapphire Radeon 9800 pro @ orginal, TwinMos Winbond 2x256, 250 Gb WD S-ata, 120 gb Maxtor, Seagate 200 gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nudel:

Har fått godkänt av chefen nu, att prova det här med en mindre Lenovo och E-gpu.

Planen är att vi provar med en Lenovo X380 samt en X1 Carbon, se hur det lirar.
Jag är dock extremt kluven till vilken GPU jag skall välja.

Våra P51or har nVidia Quadro M2200 tror P52orna har något lite vassare. Så för att det skall vara värt skall det vara en GPU med lite mer drag i.

Jag har sagt att vi får räkna i alla fall 10 000kr för GPUdocka inklusive GPU. Så det är i det prissegmentet vi ligger.

Så någon som har några tips?

Jag har kört ett år nu ungefär med en zbook g3 och egpu 1070ti som första testmaskin, autocad och magicad.

Vi körde autocads egna benchmark mellan olika setups för att testa lite, "gstestbenchmark" om ni är intresserade. Ni måste loada gstest.arx
Gäller att ha samma förutsättningar i inställningar för grafiken och även utgångsläge innan det körs (zoom extents).

Vi har bytt från zbook g3/5 17" med allt mellan m2000m och p3200 till elitebook 850 i7 (utan dedikerat grafikort), 32gb ram 15" + egpu med 1070ti.
Nu i senaste köpet så var kortet utbytt till ett 2060 dock.

Min testdocka är en Asus xg station pro men den är inte att rekommendera då den inte har portar att använda.
Trassligt att hålla på med sladdar hela tiden när man ska iväg på möte.

Visa signatur

nej, det är ingen ödesmättad profetia

Permalänk
Medlem
Skrivet av beavy:

Jag har kört ett år nu ungefär med en zbook g3 och egpu 1070ti som första testmaskin, autocad och magicad.

Vi körde autocads egna benchmark mellan olika setups för att testa lite, "gstestbenchmark" om ni är intresserade. Ni måste loada gstest.arx
Gäller att ha samma förutsättningar i inställningar för grafiken och även utgångsläge innan det körs (zoom extents).

Vi har bytt från zbook g3/5 17" med allt mellan m2000m och p3200 till elitebook 850 i7 (utan dedikerat grafikort), 32gb ram 15" + egpu med 1070ti.
Nu i senaste köpet så var kortet utbytt till ett 2060 dock.

Min testdocka är en Asus xg station pro men den är inte att rekommendera då den inte har portar att använda.
Trassligt att hålla på med sladdar hela tiden när man ska iväg på möte.

Hej, tack för svaret!

Hur tycker ni det fungerar då? Är ni nöjda?

Visa signatur

AMD Barton Xp 2400+ Mobile @ 2680 mhz!Sapphire Radeon 9800 pro @ orginal, TwinMos Winbond 2x256, 250 Gb WD S-ata, 120 gb Maxtor, Seagate 200 gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nudel:

Hej, tack för svaret!

Hur tycker ni det fungerar då? Är ni nöjda?

Japp, just 850 + dockan fungerar riktigt bra. Kopplar du ur dockan så är integrerade Intel 620 helt ok också, om du ska sitta hemma.
Får samma resultat i gstestet som min zbook g3 med m2000m, fast då är iofs min g3 några år äldre.
Nu ska vi testa razor core x chrome eller vad den heter, den har ju ethernet och 4 USB portar. Sen ska nog 850 klara av strömmen med bara USB-c också.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

nej, det är ingen ödesmättad profetia

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nudel:

Hej, tack för svaret!

Hur tycker ni det fungerar då? Är ni nöjda?

Väldigt passande test för några dagar sen förresten!

https://www.sweclockers.com/test/28042-snabbtest-razer-core-x...

Visa signatur

nej, det är ingen ödesmättad profetia

Permalänk
Medlem
Skrivet av beavy:

Japp, just 850 + dockan fungerar riktigt bra. Kopplar du ur dockan så är integrerade Intel 620 helt ok också, om du ska sitta hemma.
Får samma resultat i gstestet som min zbook g3 med m2000m, fast då är iofs min g3 några år äldre.
Nu ska vi testa razor core x chrome eller vad den heter, den har ju ethernet och 4 USB portar. Sen ska nog 850 klara av strömmen med bara USB-c också.

Skickades från m.sweclockers.com

Det låter bra, ja den har jag också tittat på känns som att den är "bästa" valet just nu.
Kommer kombineras med antingen en Lenovo X1 eller Lenovo Yoga. Enda "dåliga" med dessa är att jag inte får i mer än 16gb ram.

Visa signatur

AMD Barton Xp 2400+ Mobile @ 2680 mhz!Sapphire Radeon 9800 pro @ orginal, TwinMos Winbond 2x256, 250 Gb WD S-ata, 120 gb Maxtor, Seagate 200 gb

Permalänk
Medlem

@beavy: Ja jag såg det, så det var väldigt passande att du svarade nu också = )

Visa signatur

AMD Barton Xp 2400+ Mobile @ 2680 mhz!Sapphire Radeon 9800 pro @ orginal, TwinMos Winbond 2x256, 250 Gb WD S-ata, 120 gb Maxtor, Seagate 200 gb

Permalänk
Medlem

@Nudel: hur har det gått?

Visa signatur

nej, det är ingen ödesmättad profetia

Permalänk
Medlem
Skrivet av beavy:

@nydell: hur har det gått?

Jodå det har gått bra, har kört Razer Core X Chroma nu större delen av året, fungerar bra. Har ett av mina gamla 290X i den fungerar bra till CAD tydligen

Visa signatur

AMD Barton Xp 2400+ Mobile @ 2680 mhz!Sapphire Radeon 9800 pro @ orginal, TwinMos Winbond 2x256, 250 Gb WD S-ata, 120 gb Maxtor, Seagate 200 gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nudel:

Jodå det har gått bra, har kört Razer Core X Chroma nu större delen av året, fungerar bra. Har ett av mina gamla 290X i den fungerar bra till CAD tydligen

Gött, vi kör samma låda med något mellankort i beroende på när det köps men det måste ha 3 Dp-portar
Senast som beställdes blev nog ett 2060 tror jag.
Men det fungerar riktigt bra. Bättre än hps egna minidockor som bara krånglat och behövde uppdateras stup i kvarten pga blinkande skärmar.

Det som är synd är att de laptops vi kör med inte har full fjutt (4 lanes) i Thunderbolten och flaskar grafikkortet rätt bra.
Dock är det ändå bättre performance än de inbyggda Quadrokorten vi hade förut.
Dessutom är det skönare att glida runt med en smidig elitebook än zbook. Strömadaptern för en zbook väger ju lika mycket som en elitebook:)

Visa signatur

nej, det är ingen ödesmättad profetia