Mobilt bredband för gaming..

Permalänk
Medlem

Mobilt bredband för gaming..

Tja,

Vi är tre pers som planerar att dra iväg till polarens landställe i sommar för lite dedikerad gaming iväg ifrån tjejer, hundar och barn.
Tanken är att lira PUBG nonstop i två dygn Problemet är bara att det inte finns någon vettig internetuppkoppling där.

Däremot så får man utan problem full 4G-mottagning på mobilen och jag har alltid haft känslan att det borde funka för lite gaming. Ja, latency blir säkert lidande men jag har _inga_ erfarenheter här då jag aldrig testat själv. Polaren säger att han testat vid ett tillfälle och det laggade till då och då. Enligt honom var det ospelbart. Han delade dock ur wifi direkt ifrån mobilen och jag tror att det är fler faktorer som kan ha spelat in här. Jag är fortfarande lite optimistisk till "tekniken" i sig. Kan det bli bättre med ett vettigt 4g-modem?

Så jag undrar, har någon här någon erfarenhet om detta och orkar dela med sig?

Visa signatur

Rigg: Ncase M1 | ASUS z370i-gaming | delid 8700k@4.8 w NH-D9L | 32GB G.Skill TridentZ CL14 3200 | Samsung 970 EVO 1TB M.2 | EVGA GTX 1080 FTW Hybrid | Corsair SF600 | ASUS PG348Q

Permalänk
Medlem

Min roomie glömde betala för fibern en månad så vi satt utan uppkoppling ett par dagar. Körde på 4G under dessa dagar.

PUBG funkade utan problem, skulle knappt märkt skillnad på ett blindtest. Servrarna är ju sådär ändå.
Rocket League som är mycket känsligt funkade förvånansvärt OK. Det kom spikes ibland men jag körde på Champ-nivå utan större problem.
Battlerite funkade OK med lite spikes ibland.

Överlag mycket bättre än vad jag förväntade mig.

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk
Medlem

När jag låg ute på jobb under veckorna spelade jag alltid wow med delat internet från mobilen. Detta var via 3g nätet och funkade hur bra som helst. Lirade arena och hade aldrig problem med lagg. Nu kanske pubg är mer känsligt men tycker det borde fungera bra med 4g 👍

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Jag körde mobilt bredband som huvudinternet i några år fram tills för 2 år sedan när jag flyttade till en lya med vanligt bredband. Och jag hade en 4G router. Jag reflekterade aldrig över att det laggade. Sen kan det nog bli lite olika ifall man delar ut från telefonen eller har en 4G router/modem gissar jag på.

Permalänk
Medlem

Allt beror ju på hur känslig man är. Latenserna är ju rätt horribla om man jämför med fiber. 3/4G kan ju ligga uppåt 30-100 ms i ping.

Är man dock en äcklig casual som jag så är det ändå spelbart (enligt mig). Körde lite spel senaste 2 åren och har då använt en 4G uppkoppling.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Jag använde en USB-Sticka och internet från Tele2 under ca 1 års tid när jag studerade i Grebbestad.
4G täckningen låg precis på gränsen enligt deras täckningskarta, men fungerade förvånansvärt bra!
Bortsett från någon lag-spike en, två gånger i timmen (inte mer än någon sekund som försvann, tappade aldrig connection helt) flöt det på hyfsat, en ping på ca 60-70ms.

Permalänk
Medlem

Nu minns jag inte vilken operatör han har men en polare som köpte hus på vischan utan vare sig telefonkabel eller fiber draget till huset spelar alldeles utmärkt via mobilt bredband trots bara två eller tre pinnar på mottagningen. Enstaka kvällar vill det sig inte alls i vissa spel men generellt går det hur bra som helst.

Visa signatur

| I7 3770K | NH-D14 | Asus P8Z77 V | Corsair AX 760 | Gigabyte G1 Gaming GTX 1080 | Fractal Design R4 | Cruical BallistiX Tactical 16GB | Samsung 840 Pro 128GB | Samsung 850 EVO 500GB | 1TB WD | Windows 10 Pro |

Permalänk
Medlem

Som någon som kört både FPS och e.g. Rocket League över 3G (@hemma) kan jag konstatera att det är fullt spelbart, och borde således inte vara problem med 4G,som väl optimalt har rätt mycket bättre latenser, givet att där är bra täckning. Latensen är klart märkbar, men som sagt, fungerar gör det, hurvida man står ut med det beror som flera sagt på hur känslig man är.

Om polaren tycker det är ospelbart är ju dock lite alarmerande. Kanske kan lösa bättre stabilitet med ett bättre modem/bättra antenn?

Visa signatur

Redbox: Asrock B650 Lightning ATX, 7800x3D -20CCO, XFX 6950XT, 2x32GB Corsair Vengence 6400 CL32, WD SN770 2TB, Corsair RMe 1000, Lian Li Lancool 216, Peerless Assassin 120 SE
Purpbox: Z87-Pro, I5 4670K@4.2, Sapphire 290 TRI-X, 2x8GB Crucial Tactical@stock, Deep Silence 1
Samsung Evo 250+500GB + QVO 1TB, 2x1TB 7200RPM backup/lagring
Det var bättre förr: E5300 2600MHz -> 3640MHz, Celeron 300A -> 450MHz

Permalänk
Medlem

Spelat i snart ett år på PS4 med 4G uppkoppling, fungerat klockrent. Första tiden på abonnemang från Telia 100GB, sedan Tele2 200GB(50 spänn billigare, dubbelt så mycket surf). Kör på modemet som kom med Telia, ett Huawei B525 som sedan går vidare till min Airport Extreme. Snaaart får jag fiber dock, några månader kvar

Visa signatur

GTX 260 SC | GTX 280 SLI | GTX 280 Tri SLi | GTX 590 Quad SLi | GTX 980 ti | RTX 2080 Ti Strix OC | RTX 3090 Strix OC | RTX 4090 Strix OC
The Way It's Meant to be Played|NVIDIA

ASUS MAXIMUS Z790 APEX Encore | i9-14900KS (delidded/direct-die) | 2x24GB G.Skill 8000 M-die | Corsair AX1600i | Samsung 990 PRO 4TB | Corsair 7000D Airflow | 15x Corsair ML Pros (8x ML120 Pro, 7x ML140 Pro) | Rads 360+360+420 | LG C3 48" 120Hz