Hög temperatur vid benchmark test (i7 4770k)

Permalänk
Medlem

Nu ska jag hem och installera allt! Tack för all hjälp!

Permalänk
Medlem
Skrivet av septembro:

PWM drift är hursomhelst mycket ljudlösare än DC drift.

Det beror helt och hållet på vilka fläktar du har. Har du 3000rpm-fläktar så kanske det är sant, har du 1200rpm-fläktar så är det sällan någon praktiskt skillnad.

Skrivet av Ruzixaji:

Nu ska jag hem och installera allt! Tack för all hjälp!

Lycka till! Något jag glömde nämna är att du vill ha fläkten så att den drar in luft i chassit, så att du får ett luftflöde från fronten till baksidan. Chassifläktar blåser alltid ut luften på den sidan som stagen som håller fast fläktnavet sitter på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

Det beror helt och hållet på vilka fläktar du har. Har du 3000rpm-fläktar så kanske det är sant, har du 1200rpm-fläktar så är det sällan någon praktiskt skillnad.
Lycka till! Något jag glömde nämna är att du vill ha fläkten så att den drar in luft i chassit, så att du får ett luftflöde från fronten till baksidan. Chassifläktar blåser alltid ut luften på den sidan som stagen som håller fast fläktnavet sitter på.

Okej, men då fixar jag så att den blåser inåt på framsidan och ut på baksidan!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

Det beror helt och hållet på vilka fläktar du har. Har du 3000rpm-fläktar så kanske det är sant, har du 1200rpm-fläktar så är det sällan någon praktiskt skillnad.
Lycka till! Något jag glömde nämna är att du vill ha fläkten så att den drar in luft i chassit, så att du får ett luftflöde från fronten till baksidan. Chassifläktar blåser alltid ut luften på den sidan som stagen som håller fast fläktnavet sitter på.

En sista fråga... Är det här rätt?
https://imgur.com/a/O4lDWTb

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ruzixaji:

En sista fråga... Är det här rätt?
https://imgur.com/a/O4lDWTb

Skickades från m.sweclockers.com

Då menar jag rätt med fläktarna åt vilket håll de är vinklade.

Permalänk
Medlem

Vänd fläktarna så blir det rätt Jämför med din cpu fläkt som sitter korrekt monterad för att blåsa bakåt genom flänsarna.

Visa signatur

.::. Be Quiet Silent Base 800 :: Corsair RM1000i :: Asus ROG Strix B550-F Gaming :: AMD Ryzen 7 5800X :: Be Quiet Dark Rock 4 PRO :: Corsair Vengeance RGB PRO SL 32GB 3600MHZ :: Crucial MX500 1TB :: Seagate ST8000DM004 :: RTX 2080 Super :: Sound BlasterX AE-5 :: Samsung G3 32" 165Hz .::.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Neomike:

Vänd fläktarna så blir det rätt Jämför med din cpu fläkt som sitter korrekt monterad för att blåsa bakåt genom flänsarna.

Ah! Så cpun sitter korrekt. Va skönt. Då vänder jag på de andra. Tack! ☺️

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Men luften ska alltså komma in från "bakre" delen och ut genom "framsidan"? Trodde de var tvärtom..

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Cpu fläkten drar från framsida och blåser mot baksida. Om du monterar fläkten i fronten likadant så drar den utifrån och blåser in i chassiet, och bakre fläkten likadant så suger den innifrån chassiet och blåser ut luften. Men är du osäker så finns det alltid märkning i form av pilar på fläktarnas ram som visar rotationsriktning och vilket håll dom förflyttar luften på

Visa signatur

.::. Be Quiet Silent Base 800 :: Corsair RM1000i :: Asus ROG Strix B550-F Gaming :: AMD Ryzen 7 5800X :: Be Quiet Dark Rock 4 PRO :: Corsair Vengeance RGB PRO SL 32GB 3600MHZ :: Crucial MX500 1TB :: Seagate ST8000DM004 :: RTX 2080 Super :: Sound BlasterX AE-5 :: Samsung G3 32" 165Hz .::.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ruzixaji:

Men luften ska alltså komma in från "bakre" delen och ut genom "framsidan"? Trodde de var tvärtom..

Det spelar väl egentligen ingen större roll åt vilket håll luften går, poängen är att få ett flöde genom chassit. Men just nu blåser fläkten på kylaren och den bakre chassifläkten mot varandra, vilket så klart inte är helt optimalt. CPU-kylaren är effektivast som den är, d.v.s. så att fläkten trycker luften igenom kylaren. Så vänd bara på båda chassifläktarna så att alla fläktar blåser "bakåt".

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

Det spelar väl egentligen ingen större roll åt vilket håll luften går, poängen är att få ett flöde genom chassit. Men just nu blåser fläkten på kylaren och den bakre chassifläkten mot varandra, vilket så klart inte är helt optimalt. CPU-kylaren är effektivast som den är, d.v.s. så att fläkten trycker luften igenom kylaren. Så vänd bara på båda chassifläktarna så att alla fläktar blåser "bakåt".

Okej.... Datorn startar men stänger av sig själv. Vad kan jag ha gjort för fel då...?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ruzixaji:

Okej.... Datorn startar men stänger av sig själv. Vad kan jag ha gjort för fel då...?

Skickades från m.sweclockers.com

Hittade felet, startknappen åkte aldrig ut ordentligt så den satt fast.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ruzixaji:

Hittade felet, startknappen åkte aldrig ut ordentligt så den satt fast.

Eller nej.. Nu började den starta om datorn som en dåre.. Om och om igen.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av perost:

Det beror helt och hållet på vilka fläktar du har. Har du 3000rpm-fläktar så kanske det är sant, har du 1200rpm-fläktar så är det sällan någon praktiskt skillnad.

Sitta å tjaffsa på ett forum.. :/

Visa signatur

R5 | i5 12600K | RTX 3060 | Z690 | 16 GB RAM | 1 TB M.2 SSD | 3xNH-A14 | NH-D15S | 750 W PSU