Vet inte vilka komponenter jag ska köpa för att bygga en dator som passar min budget

Permalänk
Medlem

Vet inte vilka komponenter jag ska köpa för att bygga en dator som passar min budget

Vill gärna bygga en dator, dock så är jag inte mycket kunnig när det gäller datorkomponenter. Det är därför jag tyckte att det bästa jag kunde göra var att få hjälp från er. Jag kommer inte bygga datorn själv och kommer istället ha inet bygga den för mig.

Jag vill ha en dator som jag kan spela LoL och WoW, men också mer begärande spel som Battlefield och For Honor utan att ha många problem med fps.

Just nu har jag en ”potato computer” och jag har velat köpa en ny dator för flera år nu. Min budget är runt 6000sek men jag kan plussa på lite mer om det behövs.
Jag verkligen ber om ursäkt för besväret.

Permalänk
Medlem

@Aldente: Hej, det blir minst sagt spännande att med budget på 6000:- få en bra speldator. För bra flyt så behöver man enligt min helt personliga erfarenhet och uppfattning komma upp i grafikprestanda som motsvarar ett GTX 1060. Med den eller lägre prestanda på grafikkortet så behöver man inte ta i när det gäller CPU-prestanda. Du skriver att du vill att Inet ska bygga, men ska budgeten hålla så behöver du bygga själv. Främsta anledningen är att du behöver köpa ett begagnat grafikkort och dessutom passa på att köpa komponenter på rea, samt att köpa Windows billigt på Kinguin. Det är riktigt kul att bygga! Med lite försiktighet och lugn och ro går det bra. Mitt förslag, som såklart behöver få konstruktiv kritik från övriga på forumet.

Grundpaket exkl grafikkort. för 4.315:- just nu.

Windows 250:- Kinguin.

Sedan behöver du försöka köpa ett begagnat GTX 970, som detta mycket uppskattade kort. Jag har köpt ett för 1.250:- exempelvis och kör på just nu. Prestanda som ett GTX 1060.

Slutsumma ca 6.000:-

Motiv för komponentval:
i3-8100, 4 ganska snabba kärnor för 989:-, prisvärt tycker jag.
Chassi Fractal Focus G, bra luftflöde med två frontfläktar, behövs för grafikkortet
Moderkort av hög kvalitet, skulle just det TUF-kortet ta slut så finns detta B360-kort
Snabb och billig SSD på 240 räcker för installation av en del spel.
Nätaggregatet EVGA 500B 500W har fått bra kritik från exempelvis JonnuGURU.

EDIT: Motiv för komponentval.

Permalänk
Medlem

Tack så jätte mycket! Dock så är jag osäker om att bygga datorn själv pga allt fel som kan hända.Tack i alla fall.

Skrivet av abc80piggyback:

@Aldente: Hej, det blir minst sagt spännande att med budget på 6000:- få en bra speldator. För bra flyt så behöver man enligt min helt personliga erfarenhet och uppfattning komma upp i grafikprestanda som motsvarar ett GTX 1060. Med den eller lägre prestanda på grafikkortet så behöver man inte ta i när det gäller CPU-prestanda. Du skriver att du vill att Inet ska bygga, men ska budgeten hålla så behöver du bygga själv. Främsta anledningen är att du behöver köpa ett begagnat grafikkort och dessutom passa på att köpa komponenter på rea, samt att köpa Windows billigt på Kinguin. Det är riktigt kul att bygga! Med lite försiktighet och lugn och ro går det bra. Mitt förslag, som såklart behöver få konstruktiv kritik från övriga på forumet.

Grundpaket exkl grafikkort. för 4.315:- just nu.

Windows 250:- Kinguin.

Sedan behöver du försöka köpa ett begagnat GTX 970, som detta mycket uppskattade kort. Jag har köpt ett för 1.250:- exempelvis och kör på just nu. Prestanda som ett GTX 1060.

Slutsumma ca 6.000:-

Motiv för komponentval:
i3-8100, 4 ganska snabba kärnor för 989:-, prisvärt tycker jag.
Chassi Fractal Focus G, bra luftflöde med två frontfläktar, behövs för grafikkortet
Moderkort av hög kvalitet, skulle just det TUF-kortet ta slut så finns detta B360-kort
Snabb och billig SSD på 240 räcker för installation av en del spel.
Nätaggregatet EVGA 500B 500W har fått bra kritik från exempelvis JonnuGURU.

EDIT: Motiv för komponentval.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Med en sådan budget kan det vara relevant att t.ex. återanvända chassi och eventuell hårddisk/ssd för att få mer pengar över till annat. Går någonting alls från din nuvarande dator att återanvända?

Visa signatur

Primär: R9 3900X | ASUS X570-F Gaming | NH-D15 | 64GB@3200MHz | RTX 3080 10GB | Seasonic 850W | Fractal Define R6 |
Gamla bettan: i5 750@3.8GHz | 8GB | HD5770 | Corsair VS 550W | FD R2 |

Permalänk
Medlem

@Aldente: Jag förstår. Det är bra att du vill välja komponenter och låta bygga och därmed troligen få ett snyggare bygge och bättre komponenter än en totaloptimerad köpdator. Ska man köpa nytt i klass med det jag beskrev ovan hamnar man på något sånt här hos Inet. (Jämför prestanda GTX 1060 970) Ta inte den som en rekommendation utan mer som exempel på prisbilden.

Ett alternativ kan vara denna i3-8100 GTX 1050Ti från Komplett.
Jämför prestanda GTX 1050Ti 1060 970.

Permalänk
Medlem

Tyvärr. Min nuvarande dator är en gammal kontorsdator.

Skrivet av Daz:

Med en sådan budget kan det vara relevant att t.ex. återanvända chassi och eventuell hårddisk/ssd för att få mer pengar över till annat. Går någonting alls från din nuvarande dator att återanvända?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Här är ungefär det man får för 6000.-

Den kommer klara spelen på medium med acceptabel FPS.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joih1:

https://komponentkoll.se/bild/PDJKV.png
Här är ungefär det man får för 6000.-

Den kommer klara spelen på medium med acceptabel FPS.

1050ti för 1490kr
https://www.inet.se/produkt/5405868/msi-geforce-gtx-1050-ti-4...

Jag gjorde ett test för att se vad det skulle kosta och beställa hos en butik, då kan man enkelt lägga till montering om man vill ha det.

https://www.inet.se/kundvagn/visa/11591457/

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@Elektron: men vem vill ha ett 1050TI ITX?

Permalänk
Medlem

Precis som många redan påpekat så är det en tight budget, speciellt om man inte vill bygga själv. Ett alternativ kan vara att låta Inet montera typ denna och sedan köpa ett begagnat grafikkort och sätta in senare.

Ryzen 2200g är inte riktigt lika snabb som 8100, men går att överklocka. Det inbyggda grafikkortet är inget att spela Battlefield med men håller för CS:Go och WoW tills du hittar ett bra grafikkort.

Begagnatmarknaden för hela datorn är också ett alternativ. Du kan göra en del fynd.

https://www.inet.se/kundvagn/visa/11591541/

Permalänk
Medlem
Skrivet av abc80piggyback:

@Aldente: Hej, det blir minst sagt spännande att med budget på 6000:- få en bra speldator. För bra flyt så behöver man enligt min helt personliga erfarenhet och uppfattning komma upp i grafikprestanda som motsvarar ett GTX 1060. Med den eller lägre prestanda på grafikkortet så behöver man inte ta i när det gäller CPU-prestanda. Du skriver att du vill att Inet ska bygga, men ska budgeten hålla så behöver du bygga själv. Främsta anledningen är att du behöver köpa ett begagnat grafikkort och dessutom passa på att köpa komponenter på rea, samt att köpa Windows billigt på Kinguin. Det är riktigt kul att bygga! Med lite försiktighet och lugn och ro går det bra. Mitt förslag, som såklart behöver få konstruktiv kritik från övriga på forumet.

Grundpaket exkl grafikkort. för 4.315:- just nu.

Windows 250:- Kinguin.

Sedan behöver du försöka köpa ett begagnat GTX 970, som detta mycket uppskattade kort. Jag har köpt ett för 1.250:- exempelvis och kör på just nu. Prestanda som ett GTX 1060.

Slutsumma ca 6.000:-

Motiv för komponentval:
i3-8100, 4 ganska snabba kärnor för 989:-, prisvärt tycker jag.
Chassi Fractal Focus G, bra luftflöde med två frontfläktar, behövs för grafikkortet
Moderkort av hög kvalitet, skulle just det TUF-kortet ta slut så finns detta B360-kort
Snabb och billig SSD på 240 räcker för installation av en del spel.
Nätaggregatet EVGA 500B 500W har fått bra kritik från exempelvis JonnuGURU.

EDIT: Motiv för komponentval.

Hej!

Vart kan man hitta ett GTX 970 för såna låga priser? Priserna jag har sett på Blocket och SweClockers så har de kostat från 2000 kr till 3000 kr

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joih1:

@Jimemy: men vem vill ha ett 1050TI ITX?

Du tänker på ljudnivå och värme iom att det är en fläkt istället för två? Borde ju inte vara några problem med ett 1050ti då det ej drar så mycket ström.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av MayoBoi:

Hej!

Vart kan man hitta ett GTX 970 för såna låga priser? Priserna jag har sett på Blocket och SweClockers så har de kostat från 2000 kr till 3000 kr

Skickades från m.sweclockers.com

MSI GTX 970 Twin Frozr

https://www.sweclockers.com/forum/trad/1519921-gtx-970-spelsk...

https://www.sweclockers.com/forum/trad/1520744-gtx970-strix-f...

https://www.sweclockers.com/forum/trad/1520171-zotac-geforce-...

Permalänk
Medlem

@Elektron: Grafikkortet: Ett datorpaket med ett 1050 Ti hamnar kring 8.000:- med montering, och då har man ändå som enligt era förslag ovan fått lov att välja ett av de billigaste. Kanske speciellt lite dyrare kort har semi-passiva fläktar och bättre kylsystem allmänt. Fläktljuden från grafikkorten tycker jag brukar hålla sig på låg nivå, men med en fläkt ökar ju risken att den får jobba hårdare. Men den finns en sak till, nämligen slitage. Senaste kanske tre åren har här hemma med 4-5 datorer tre (!) grafikkortfläktar gått sönder/gnisslat etc (även en nätaggsfläkt). Med semi-passiv kylning så slits ju inte det mekaniska och de kommer att hålla längre. Kanske en detalj, men ändå. Av detta skälet håller jag på att köpa begagnat och då ett av högsta kvalitet typ MSI Gaming X med fläktar som står still när de inte behövs.

Permalänk
Medlem
Skrivet av abc80piggyback:

@Jimemy: Grafikkortet: Ett datorpaket med ett 1050 Ti hamnar kring 8.000:- med montering, och då har man ändå som enligt era förslag ovan fått lov att välja ett av de billigaste. Kanske speciellt lite dyrare kort har semi-passiva fläktar och bättre kylsystem allmänt. Fläktljuden från grafikkorten tycker jag brukar hålla sig på låg nivå, men med en fläkt ökar ju risken att den får jobba hårdare. Men den finns en sak till, nämligen slitage. Senaste kanske tre åren har här hemma med 4-5 datorer tre (!) grafikkortfläktar gått sönder/gnisslat etc (även en nätaggsfläkt). Med semi-passiv kylning så slits ju inte det mekaniska och de kommer att hålla längre. Kanske en detalj, men ändå. Av detta skälet håller jag på att köpa begagnat och då ett av högsta kvalitet typ MSI Gaming X med fläktar som står still när de inte behövs.

Ja absolut kan man köpa ett bättre kort begagnat eller lägga till för att gå upp lite i prestandaklass. Min poäng var mer att för ett kort i klass 1050ti så känns 400kr extra för att få en något bättre kyllösning som en något dyr lösning. Liknelse är att väldigt få skulle köpa en dyr noctua tornkylare för att kyla sin i3 8100.

Mitt tips är att kika på youtube och google och se ifall de kan hittas recension på just det grafikkortet innan köp så man vet vad man får.

Hacket i prestanda mellan 1050ti och 970, 1060 tycker jag personligen är intressantare och lägga extra pengar på. Det är ett rätt så rejält hopp i prestanda.
https://m.sweclockers.com/test/22839-nvidia-geforce-gtx-1050-...
Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elektron:

Du tänker på ljudnivå och värme iom att det är en fläkt istället för två? Borde ju inte vara några problem med ett 1050ti då det ej drar så mycket ström.

Skickades från m.sweclockers.com

Jag har prövat liknande kort, men de blir gärna högljudda tyvärr.
Sen kan jag tycka att endast en ssd är lite snålt tilltagen lagring.
Men det är det som är tjusningen med att bygga datorer, möjligheterna är oändliga

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joih1:

Jag har prövat liknande kort, men de blir gärna högljudda tyvärr.
Sen kan jag tycka att endast en ssd är lite snålt tilltagen lagring.
Men det är det som är tjusningen med att bygga datorer, möjligheterna är oändliga

Vilket kort var det du provade?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Tackar! Var ett tag sedan jag var inne och leta, verkar som priserna är på väg ner igen!

Skickades från m.sweclockers.com