SweLäskers – Nuka-Cola Quantum

Permalänk
Medlem
Skrivet av PlogarN97:

Det har den väl inte?

Coca cola verkar ha 39 gram kolhydrater (varav 39 gram är socker) per 355ml
Nuka cola verkar ha 34 gram kolhydrater (varav 33 gram är socker) per 355ml

Skickades från m.sweclockers.com

Ja verkar stämma, läste 12% satsen men det var nåt annat.

Oavsett sjukt mycket kolhydrater cola eller nuka cola.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pa1983:

I Sverige räknar vi kolhydrater per 100g. Coca cola har 10.6g per 100g alltså mindre än 11%.
Det står ju på etiketten i videon att Nuka cola innehåller innehåller 12% kolhydrater alltså mer än coca cola.

Kolhydrater ÄR socker, det omvandlas till glykos av kroppen och höjer dit blodsocker som resultat.

På etiketten i videon står det väl att kolyhdraterna står för 12% av daily value. Det tolkar jag som en motsvarighet till sveriges RDI. Det säger alltså inte hur stor del av själva burken som innehåller kolhydrater.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av PlogarN97:

På etiketten i videon står det väl att kolyhdraterna står för 12% av daily value. Det tolkar jag som en motsvarighet till sveriges RDI. Det säger alltså inte hur stor del av själva burken som innehåller kolhydrater.

Skickades från m.sweclockers.com

Jo som som sagt såg fel där så ja coca cola innehåller lite mer kolhydrater.

Coca cola är 35g för 330ml då coca cola säger 10.6g per 100g men vi räknar som sagt gram per 100 gram, mycket enklare än gram per volym.

Sedan är det sjukt att man anser att 34g kolhydrater enbart är 12% av dagligt rekommenderat intag, med andra ord ska man kunna dricka upp till 8st om dagen, inte konstigt folk blir sockersjuka i detta land.

Men folk springer ju runt och dricker mineralvatten numera med smak som innehåller 2-4g kolhydrater per 100g och tycker det är nyttigt medans light läsk innehåller 0g kolhydrater och inte påverkar blodsockret.

Min poäng var att ja skiten smakar sött för det är flyttande godis på flaska.

Men sedan hänger folk upp sig på att jag skulle påstått att läsk är nyttigt vilket jag aldrig skrev, tvärt om.

Men i dag kan man faktiskt köpa läsk med inga kolhydrater som är nyttigare än flera sorters smaksatt vatten på flaska.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pa1983:

Var har jag skrivit att läsk är nyttigt? Måste jag skriva en uppsats om olika läsksorters hälsoeffekter för att konstatera att denna har fler kolhydrater än coca cola? En läsk dom flesta är bekanta med?

Nej det behövs väl ingen uppsats, jag reagerade helt enkelt på formuleringen som du använde.
”Ingen nyttig läsk” är en självklarhet för ingen läsk är nyttig.

Mer socker: onyttigare/mer onyttig
Mindre socker: mindre onyttig
Ingen socker: Vare sig nyttig eller onyttig (vad vi vet om)

Nyttig och läsk hör helt enkelt inte ihop tänker jag

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

thank you, come again

Permalänk
Medlem
Skrivet av huxflux:

Nej det behövs väl ingen uppsats, jag reagerade helt enkelt på formuleringen som du använde.
”Ingen nyttig läsk” är en självklarhet för ingen läsk är nyttig.

Mer socker: onyttigare/mer onyttig
Mindre socker: mindre onyttig
Ingen socker: Vare sig nyttig eller onyttig (vad vi vet om)

Nyttig och läsk hör helt enkelt inte ihop tänker jag

Skickades från m.sweclockers.com

Ja, och om du hade gjort citatet av pa1983 som "Ingen nyttig läsk",
och sedan gjort din kommentar, hade det varit OK.

Visa signatur

“There will be people that are burdened by only having the capacity to see what has always been instead of what can be.
But don’t you let that burden you.”

Permalänk
Avstängd

Kanske är smaken som gör att dom är kvar även efter apocalypsen men då behöver man socker så är kanon

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Medlem
Skrivet av FatherOfThree:

Ja, och om du hade gjort citatet av pa1983 som "Ingen nyttig läsk",
och sedan gjort din kommentar, hade det varit OK.

Jaså, hur kom du fram till det?
Nyttig läsk finns inte. "Ingen nyttig läsk.." är en självklarhet.
Nyttig sallad finns. Man kan också säga "Ingen nyttig sallad" för en sallad kan såklart vara onyttig beroende på innehållet.
Man kan också säga "Nyttig pizza" då pizzor innehåller näringsämnen. Man syftar då troligen på ett nyttigare alternativ. Det funkar lika bra då att säga "Ingen nyttig pizza" av ett onyttigare alternativ, tex kebabpizzan söndagmorgon till din baksmälla.

Såklart kan man säga hur man vill, jag är inte den. Jag reagerade bara på den ovanliga formuleringen och tyckte den var lite rolig.

Ps. Man skulle faktiskt kunna vara lite filosofisk och tycka att det är nyttigt med en läsk till och från tex för den mentala hälsan. Så vi struntar i det här va? Jag hade fel, yay

Visa signatur

thank you, come again

Permalänk
Medlem

Skönt urspårad tråd på vad som ändå bara är ett ganska lökigt sidospår.

Min fråga är snarare hur @emilakered skall lyckas få med sig den genom security check på flygplatsen. "Please, sir, it's just a bottle of nuke..." varpå konversationen förmodligen fortsätter i ett ljudisolerat rum lite längre bort.