Bethesda tillkännager The Elder Scrolls VI och helt nya Starfield

Bethesda tillkännager The Elder Scrolls VI och helt nya Starfield

Under E3 2018 tar Bethesda i från tårna och avslöjar inte bara The Elder Scrolls VI, utan även det helt nya rymdäventyret Starfield. Väntan på nästa äventyr i Tamriel blir lång.

Läs hela artikeln här

Redan väntat typ 7 år. Kan vänta ett par till.

Bra att de ger en lite tid att spara ihop till en ny dator som klarar att spela spelen.

Skickades från m.sweclockers.com

Är ju tyvärr en bra bit bort fortfarande...men ett steg i rätt riktning iaf

Skickades från m.sweclockers.com

Vad hände med Bethesdas grej att inte annonsera spel förrän det var nära release? Fallout 4 blev annonserat cirka ett halvår innan det släpptes. Jag gillade den taktiken, men kanske deras marknadsavdelning sagt ifrån "mer hype måste skapas innan release".

Äntligen så har dom iaf bekräftat The Elder Scrolls VI i nån form. Om de är nån spelserie som jag har ett beroende av så är de The Elder Scrolls serien.

Skrivet av Fulci:

Vad hände med Bethesdas grej att inte annonsera spel förrän det var nära release? Fallout 4 blev annonserat cirka ett halvår innan det släpptes. Jag gillade den taktiken, men kanske deras marknadsavdelning sagt ifrån "mer hype måste skapas innan release".

Den marknadsavdelning som tycker att en uppföljare till Skyrim behöver hype är fan inte värd sitt salt.

Undar om de jobbat med grafiken mycket till dessa spel. Vägrar betala AAA-pris för ett spel som sedan måste moddas för att se bra ut. Gick på den niten med både Fallout 4 och Skyrim.

Känns ganska meh av bethesda. Betydligt mer sugen på cyberpunk. Det verkar vara en av få spel med kvalitet framför kvantitet.

Skickades från m.sweclockers.com

Skrivet av FabriciusRex:

Undar om de jobbat med grafiken mycket till dessa spel. Vägrar betala AAA-pris för ett spel som sedan måste moddas för att se bra ut. Gick på den niten med både Fallout 4 och Skyrim.

Se bra ut när? Idag?

Skyrim släpptes 2011. När GTX500 serien var mainstream. Vilket betyder att Skyrim designades och byggdes för att fortfarande kunna köras bra på grafikkort från runt 2008-2010. Dvs på den tiden vi körde 9800 GTX kort som high end. Minimum kravet är tom ännu lägre, ett 7600 GT (GTX 260 rekommenderades dock).

Kan du verkligen klaga på grafiken?

Skillnaden idag är att om ett spel började byggas seriöst för säg 2 år sen och kommer släppas om 1 år... så är GTX10 serien fortfarande mainstream från början till slut.

Hoppas att Starfield blir en konkurrent till Elite och Star Citizen. Det gör inget om det är singleplayer för min del. Har Bethesda sagt någonting alls om vad Starfield är för typ av spel?

Blandade känslor här: JA! Ett nytt Elder scrolls! Äntligen! Men också FAN! Måste man vänta flera år till???!

Skickades från m.sweclockers.com

Att Skyrim släpptes för snart sju år sedan är svårt att tro... Känns som tre år max Fan va tiden går fort.

Skickades från m.sweclockers.com

Skrivet av murklor:

Se bra ut när? Idag?

Skyrim släpptes 2011. När GTX500 serien var mainstream. Vilket betyder att Skyrim designades och byggdes för att fortfarande kunna köras bra på grafikkort från runt 2008-2010. Dvs på den tiden vi körde 9800 GTX kort som high end. Minimum kravet är tom ännu lägre, ett 7600 GT (GTX 260 rekommenderades dock).

Kan du verkligen klaga på grafiken?

Skillnaden idag är att om ett spel började byggas seriöst för säg 2 år sen och kommer släppas om 1 år... så är GTX10 serien fortfarande mainstream från början till slut.

Jo, det går att klaga på grafiken. Deras modeller har alltid sett lite udda ut och texturerna oftast mediokra (och då jämför jag inte med high-res trxturmoddar som också brukar vara dåliga).

Skickades från m.sweclockers.com

Teasers visst. Men Ja.... En film från mitt kök hade också funkat 🤪

Skrivet av Fulci:

Hoppas att Starfield blir en konkurrent till Elite och Star Citizen. Det gör inget om det är singleplayer för min del. Har Bethesda sagt någonting alls om vad Starfield är för typ av spel?

Star Citizen ett spel som fortfarande inte släppts ska nog inte räknas i huvud taget!

Skrivet av anon114264:

Star Citizen ett spel som fortfarande inte släppts ska nog inte räknas i huvud taget!

Jag tänker mest på spelgenren som de lovar. Hoppas på massor av olika rymdskepp, handel, fraktioner, aliens, piratverksamhet osv. Jag vill spendera mesta av tiden i rymden, och inte på planeter i still med Mass Effect osv. Väldigt lite information om Starfield än så länge, får vänta och se.

Förhoppningsvis blir det inte lika scriptat som alla derans andra spel

Skrivet av Masyve:

Den marknadsavdelning som tycker att en uppföljare till Skyrim behöver hype är fan inte värd sitt salt.

Behöver antagligen inte hype för att sälja vettigt sure men marknadsföring handlar ju om att maximera försäljningen i och med vilket att hype är en självklar del i processen.

Skrivet av murklor:

Se bra ut när? Idag?

Skyrim släpptes 2011. När GTX500 serien var mainstream. Vilket betyder att Skyrim designades och byggdes för att fortfarande kunna köras bra på grafikkort från runt 2008-2010. Dvs på den tiden vi körde 9800 GTX kort som high end. Minimum kravet är tom ännu lägre, ett 7600 GT (GTX 260 rekommenderades dock).

Kan du verkligen klaga på grafiken?

Skillnaden idag är att om ett spel började byggas seriöst för säg 2 år sen och kommer släppas om 1 år... så är GTX10 serien fortfarande mainstream från början till slut.

En stor faktor som höll tillbaks grafiken i TES V var att det utvecklades för Xbox 360, som kom ut 2005. Alltså samma konsol som det 12 år gamla TES IV utvecklades för. Visserligen finns det en del sliders som PC-användare kan pilla på för att få lite bättre grafik, men då handlar det mest om draw distance, LOD distance och tätheten på vegetationen, inte om helt andra modeller och texturer. I princip ser det ut som ett Xbox 360-spel. Även den uppdaterade versionen verkar mesta handla om lite bättre shaders, och inga dramatiska förändringar när det gäller texturer eller polycount.

Skrivet av Pepsin:

En stor faktor som höll tillbaks grafiken i TES V var att det utvecklades för Xbox 360, som kom ut 2005. Alltså samma konsol som det 12 år gamla TES IV utvecklades för. Visserligen finns det en del sliders som PC-användare kan pilla på för att få lite bättre grafik, men då handlar det mest om draw distance, LOD distance och tätheten på vegetationen, inte om helt andra modeller och texturer. I princip ser det ut som ett Xbox 360-spel. Även den uppdaterade versionen verkar mesta handla om lite bättre shaders, och inga dramatiska förändringar när det gäller texturer eller polycount.

Fast nu glömmer du att Skyrim inte hade sitt "high resolution texture pack" förrän flera månader efter release. Texturerna i originalet var inte annat än katastrofalt nerskalade och framstod som smörja i spelet. Anledningen var ju att spelet skulle få plats på en DVD-skiva för 360. Jag kommer ihåg att jag klarade av att spela runt 8 timmar, sen stängde jag ner och började jobba på ett eget textur-pack. Det var ärligt talat bland det värsta jag sett på PC.

En massiv uppgradering som kom med SE-versionen var ju dessutom att det konverterats till 64-bit applikation. Även det en gammal 360-begränsning som nu äntligen åtgärdats för att kunna nyttja hårdvara bättre. Spelet blev direkt betydligt mer stabilt och kan pushas mycket längre med moddar. Det borde varit där från början för ett så pass stort och öppet spel.

Men ärligt talat, det kommer bli precis samma sak med nästa TES. Grafiken kommer behöva strypas i slutändan för att optimera det för "next gen consoles", och vi PC-spelare blir lidande. Förhoppningsvis så blir det bättre timing denna gången med konsoler som iaf inte redan är 5-6 år gamla. Men å andra sidan så är ju hårdvaran i konsoler medioker från början och utdaterad redan när dom släpps, jämfört med vad vi har på PC. Det är tyvärr bara så det är så länge pengarna ligger på konsol-marknaden.

Min största förhoppning inför TES6 är att dom inte stryper mod-vänligheten.

Blir det ny motor på riktigt nu eller. Annars meh.

Skickades från m.sweclockers.com

Hoppas de arbetar hårt med karaktärer och story. Skyrim var fantastiskt när det kom, men åldrades väldigt snabbt av The Witcher 3 både lyckades mycket bättre med berättande och karaktärsporträtt, samt med att få världen att kännas levande. Den som lever får se, då det känns som spelet är långt från release av teasern at döma.

Skrivet av Fulci:

Vad hände med Bethesdas grej att inte annonsera spel förrän det var nära release? Fallout 4 blev annonserat cirka ett halvår innan det släpptes. Jag gillade den taktiken, men kanske deras marknadsavdelning sagt ifrån "mer hype måste skapas innan release".

För att de vill visa att de inte helt har spårat ur (Fallout 76 - ett spel jag aldrig ens kommer testa om det blir lika värdelöst som det verkar), och faktiskt jobbar på något vettigt som man kan se fram emot?

Skrivet av Evil Peter:

Hoppas de arbetar hårt med karaktärer och story. Skyrim var fantastiskt när det kom, men åldrades väldigt snabbt av The Witcher 3 både lyckades mycket bättre med berättande och karaktärsporträtt, samt med att få världen att kännas levande. Den som lever får se, då det känns som spelet är långt från release av teasern at döma.

Witcher 3 släpptes 4 år efter Skyrim. Det var redan rätt ålderdomligt med tanke på att genomsnitts livstiden för ett singleplayer spel är 40 timmar eller så.

Skrivet av murklor:

Witcher 3 släpptes 4 år efter Skyrim. Det var redan rätt ålderdomligt med tanke på att genomsnitts livstiden för ett singleplayer spel är 40 timmar eller så.

Det var väl rätt precis 3,5 år, men visst har du rätt i sak att det hade några år på nacken. De gjorde dock en rerelease av spelet med Special Edition 1,5 år efter att Witcher 3 kommit ut, så det känns trots allt ändå mer jämförbart än vanligt vid så skilda ursprungsreleaser.

För att vända på myntet och göra samma sak med The Witcher 3 så är det 3 år sedan det kom ut och jag tycker inte något spel hittills lyckats matcha vad det gjorde, än mindre passera det.