Så fungerar trådlös laddning – Belkin Boost-Up Wireless Charging

Permalänk
Melding Plague

Så fungerar trådlös laddning – Belkin Boost-Up Wireless Charging

Trådlös laddning är aktuellare än någonsin. I veckans avsnitt berättar Nikka om den fascinerande tekniken bakom Qi och vad alla bör veta om trådlös mobilladdning.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

Vad bra att Nikka att du upplyser oss läsare om trådlösladdning. Då även jag är intresserad av en sådan lösning. Hur mycket el drar en QI-laddare när den är inaktiv? Jag tänker på att den måste väl hela tiden läsa av om något ligger på laddplattan eller ej.

Tack!

Visa signatur

Aorus X7 Pro V3 17,3" Full HD i7-4870HQ / 16GB / 1TB+2x256GB SSD / GTX 970M 3GB SLI / Win8.1

Laptop: ASUS ZENBOOK UX32VD CI5 1.7 4GB/500 + 24 SSD GT620M 13.3" W7HP

Permalänk
Medlem

Skitbra serie alltså.

Men undrar, om man använder en laddare som bara har stöd för 5W men enheten stödjer mer än så. Finns det någon risk att batteriet tar mer slitage med den långsammare laddningen jämfört med en laddning som motsvarar den Watt som enheten klarar av?

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Medlem

"Nu ska jag vara tyst och försöka få upp den här.". Thaaaaaat's what....

On topic: Grym serie! Väldigt intressant. Min nästa mobil ska nog ha trådlös laddning, det känns som att det kommer bli mycket mer av det i framtiden. Känns aktuellt. Du tar upp en hel del jag inte hade koll på, samt vanliga frågor som folk ställer. Det tackar vi för!

Permalänk

känns som elslöseri i mina ögon...

först 5v adaptern i väggen för att driva plattan. ~90% effektiv dvs 10 procent förlust.

och sedan ytterligare minst 20% förlust på det med den trådlösa överföringen...

dvs för varje 7.2W telefonen laddar med kommer du altså dra ca 10W ur eluttaget om förhållandena är bra dvs och du verkligen får ut de där 80% som plattorna verkar utlova.

men antar att det som i vanliga fall är vid ultimata förhållanden för normalsvensom skulle troligen 50-75% effektivitet med telefonen lite slenterianskt slängd på plattan vara mer verklighet.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Inaktiv

@Rouge of Darkness: Då kan du väl ladda med sladd istället.

Det tar nog några watt kraft att slita sladden i och ur telefonen också! USCH OCH FY!

Permalänk
Säkerhetsutbildare
Skrivet av Nyhet:

Trådlös laddning är aktuellare än någonsin. I veckans avsnitt berättar Nikka om den fascinerande tekniken bakom Qi och vad alla bör veta om trådlös mobilladdning.

Läs hela artikeln här

Tack! Det stämmer att en Qi-laddare belastar elnätet även i standby (för att känna av när den ska gå igång). Den switchade nätadaptern bidrar också till viss standby-belastning (oavsett om det är en traditionell nätadapter eller en USB-nätadapter). Räkna med att en certifierad Qi-laddare drar mellan 0,1 W och 0,5 W i standby totalt. Med en kostnad på 1 kr/kWh (inkl. skatter och avgifter) blir det en energikostnad på mellan en och fyra kronor per år.

Permalänk
Säkerhetsutbildare
Skrivet av Cenorida:

Skitbra serie alltså.

Men undrar, om man använder en laddare som bara har stöd för 5W men enheten stödjer mer än så. Finns det någon risk att batteriet tar mer slitage med den långsammare laddningen jämfört med en laddning som motsvarar den Watt som enheten klarar av?

Tack! Du behöver inte vara orolig. Batteriet slits inte på något vis av att du använder en underdimensionerad laddare. Den enda nackdelen med att använda en för klen laddare (för få watt) är att laddningen tar längre tid.

Observera att detta svar enbart gäller produkter som laddas via USB. Samma princip är inte applicerbar för traditionella nätadaptrar. När det gäller vanliga nätadaptrar som driver högtalare, mediaspelare och dylikt är det tvärtom av högsta vikt att nätadaptern kan leverera minst lika hög effekt (lika många watt) som produkten kräver.

Permalänk
Skrivet av nikka:

Tack! Det stämmer att en Qi-laddare belastar elnätet även i standby (för att känna av när den ska gå igång). Den switchade nätadaptern bidrar också till viss standby-belastning (oavsett om det är en traditionell nätadapter eller en USB-nätadapter). Räkna med att en certifierad Qi-laddare drar mellan 0,1 W och 0,5 W i standby totalt. Med en kostnad på 1 kr/kWh (inkl. skatter och avgifter) blir det en energikostnad på mellan en och fyra kronor per år.

Tack för ett bra svar! Gjorde det enkelt att förstå vad konsekvensen är, den drar otroligt lite på ett år i stand by helt enkelt.

Visa signatur

Aorus X7 Pro V3 17,3" Full HD i7-4870HQ / 16GB / 1TB+2x256GB SSD / GTX 970M 3GB SLI / Win8.1

Laptop: ASUS ZENBOOK UX32VD CI5 1.7 4GB/500 + 24 SSD GT620M 13.3" W7HP

Permalänk
Medlem

Kör enbart trådlös laddning.. Skulle inte kunna gå tillbaka till laddare med sladd.

Lägger mobilen på ikeas trådlösa vid sängen, då jag lägger mig.
Vid datorn har jag en usb driven.
Sen har jag numera en i bilen också.

Min sambo krånglar varje kväll med sin laddare. Ska leta upp den och koppla in den efter hon gjort sitt.. Men det är snart över för hennes del också.

Visa signatur

MB:Asus B550-I Gaming ROG Strix CPU:Ryzen 5600X RAM:G.Skill Trident Z 32gb@3200 SSD:Samsung 970 EVO Plus 1TB GPU:3080 FE PSU:Corsair SF600 CASE:Louqe ghost s1

Permalänk
Medlem

@nikka
Jag har för mig att jag sett ett antal bärbaradatorergenom åren som bara bibehåller 100% laddning en viss tid sedan låter de datorn dra från batteriet tills en stund (även om det förmodligen var delvis bara drar från batteriet. Förmodligen samma grundtänk fast implementerat på ett annat sätt i Appels gamla bärbara som hade en underdimensionerad laddare och om den inte räckte så tog den det sista ifrån batteriet. Vilket gjorde att datorerna automatisk klockade ner sig om batteriet inte satt i.) Står att den har nätanslutning men laddar inte. Har för mig jag hade en som gick ner till 95% innan den började ladda igen. Borde vart en HP men kan vart någon arbetsdator av DELL eller Lenovo. Har inte använt min Acer på flera år så minns inte där.

Edit:
En annan fråga om batterier på mobiler och bärbara. Brukar de ha en spärr så att 100% inte är max av vad de teoretisk sätt klarar av. Likt då man sätter en spärr att enheten ska stänga av sig innan batteriet är så urladdat a elektroniken i det inte kan prata med enheten för att starta en ny laddning?

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Säkerhetsutbildare
Skrivet av hACmAn:

@nikka
Jag har för mig att jag sett ett antal bärbaradatorergenom åren som bara bibehåller 100% laddning en viss tid sedan låter de datorn dra från batteriet tills en stund (även om det förmodligen var delvis bara drar från batteriet. Förmodligen samma grundtänk fast implementerat på ett annat sätt i Appels gamla bärbara som hade en underdimensionerad laddare och om den inte räckte så tog den det sista ifrån batteriet. Vilket gjorde att datorerna automatisk klockade ner sig om batteriet inte satt i.) Står att den har nätanslutning men laddar inte. Har för mig jag hade en som gick ner till 95% innan den började ladda igen. Borde vart en HP men kan vart någon arbetsdator av DELL eller Lenovo. Har inte använt min Acer på flera år så minns inte där.

Tack för info!

Permalänk
Skrivet av anon81912:

@Rouge of Darkness: Då kan du väl ladda med sladd istället.

Det tar nog några watt kraft att slita sladden i och ur telefonen också! USCH OCH FY!

gör jag också.

sålänge de inte kan garantera samma eller bättre effektivitet som sladdburet känns det som att inte orka sätta i/dra ur sladden är ett ganska I-lands problem då du dels kommer spara pengar på elräkningen och troligen minska miljöpåverkan.

det förutsätter givetvis att du inte driver den med en egen solcell dvs helt off grid då kanske förlusten kan vara acceptabel men känns ändå som att sladd trumpar trådlöst alla dar i veckan även i detta fall.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Jag har kört trådlös laddning i flera år på min samsung. Funkar ju bra men jävlar vad varm telefonen blir. Skönt på vintern dock.

Visa signatur

There are no more barriers to cross. All I have in common with the uncontrollable and the insane, the vicious and the evil, all the mayhem I have caused and my utter indifference toward it I have now surpassed. My pain is constant and sharp and I do not hope for a better world for anyone, in fact I want my pain to be inflicted on others.

Permalänk
Medlem

@nikka
hur ser framtiden ut? går qi att skala upp till snabbare laddning, längre avstånd eller någon annan typ av förbättring?

Visa signatur

Desktop: R7 3700X | 32GB RAM | 4 TB SSD | RTX 3080 TI | Define R5
Laptop: Razer Blade 15 Base 2020
Mobil: Iphone 13 Pro
konsol: PS4 slim 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

gör jag också.

sålänge de inte kan garantera samma eller bättre effektivitet som sladdburet känns det som att inte orka sätta i/dra ur sladden är ett ganska I-lands problem då du dels kommer spara pengar på elräkningen och troligen minska miljöpåverkan.

det förutsätter givetvis att du inte driver den med en egen solcell dvs helt off grid då kanske förlusten kan vara acceptabel men känns ändå som att sladd trumpar trådlöst alla dar i veckan även i detta fall.

Inte för att vara sån men ett mobilbatteri ligger väl på i runda slängar 10 Wh? Så om du laddar den en gång per dag i ett år så blir det 10*365 = 3650 Wh = 3.65 kWh vilket borde bli typ 4 kr i elräkning. Visst, det är inte 100% effektivt att ladda med varken sladd eller trådlöst (och du har helt rätt i att det borde vara mer effektivt att ladda med sladd), men skillnaden i elräkning mellan de båda alternativen borde väl bli i storleksordningen 1 kr per år? Rätta mig gärna om jag har räknat helt fel, det kan absolut ha hänt

Permalänk
Medlem

Trådlös laddning har funnits i årtionden. Användes till eltandborstar mest vill jag minnas. Var alltid facinerad av dom som barn.
Ganska enkel teknik. Ska bli intressant om man kan få upp avståndet. Just nu är det samma som tanborstarna jag såg för sisådär 25år sen.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Säkerhetsutbildare
Skrivet av twonkey:

@nikka
hur ser framtiden ut? går qi att skala upp till snabbare laddning, längre avstånd eller någon annan typ av förbättring?

När det gäller effekten ser framtiden ljus ut för Qi. WPC har tänkt utveckla Qi-standarden så att den kan användas till mycket mer än laddning av mobiler. Jag ser framför mig att vi inom kort även har Qi-laddande laptops.

På avståndsfronten är det desto värre för Qi. Med dagens induktionsbaserade teknik vet jag inte hur det skulle gå att få upp avståndet utan att samtidigt förlora i effektivitet. Då får vi snarare se på andra trådlösa lösningar, till exempel riktade radiovågor. Med den tekniken går det redan idag att överföra flera hundra milliwatt på många meters avstånd.

Ni fysikintresserade får gärna fylla på med era profesior om trådlös laddning i framtiden. Det är helt klart ett ämne där det både forskas och utvecklas mycket.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PatrickP:

Inte för att vara sån men ett mobilbatteri ligger väl på i runda slängar 10 Wh? Så om du laddar den en gång per dag i ett år så blir det 10*365 = 3650 Wh = 3.65 kWh vilket borde bli typ 4 kr i elräkning. Visst, det är inte 100% effektivt att ladda med varken sladd eller trådlöst (och du har helt rätt i att det borde vara mer effektivt att ladda med sladd), men skillnaden i elräkning mellan de båda alternativen borde väl bli i storleksordningen 1 kr per år? Rätta mig gärna om jag har räknat helt fel, det kan absolut ha hänt

Du har räknat rätt. Det är väll klimathysterin som får folk att tappa vettet när det kommer till energiförbrukning.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

känns som elslöseri i mina ögon...

först 5v adaptern i väggen för att driva plattan. ~90% effektiv dvs 10 procent förlust.

och sedan ytterligare minst 20% förlust på det med den trådlösa överföringen...

dvs för varje 7.2W telefonen laddar med kommer du altså dra ca 10W ur eluttaget om förhållandena är bra dvs och du verkligen får ut de där 80% som plattorna verkar utlova.

men antar att det som i vanliga fall är vid ultimata förhållanden för normalsvensom skulle troligen 50-75% effektivitet med telefonen lite slenterianskt slängd på plattan vara mer verklighet.

Vill inte vara sån, men du tycker alltså <5 watt är slöseri men sitter på en dator som drar över 500 watt vid användning... För att inte tala om hur övervoltning ökar strömförbrukningen. Men visst stämmer det att det drar procentuellt "mycket" mer, men spela en timme mindre och du kan ladda telefonen över ett år för samma förbrukning oavsett laddsätt. En (normal/genomsnittlig) mobil drar en fis i rymden jämfört med hobbyn som de flesta på Swec är intresserade av...

Själv är jag fast för trådlöslladdning mycket bekvämare än att leta sladden och har man en bra laddplatta/docka är det enkelt att "hamna rätt" även i mörkret

Permalänk
Medlem

Vad är detta för skitsnack i videon så mycket fel och så mycket information som saknas, samt generaliseringar.
orkar inte sitta hela natten och motbevisa detta dock ( dyslektiker bla)

fick iaf lite snabbt googlande detta
http://batteryuniversity.com/learn/article/how_to_prolong_lit...
vad jag vet så har batterier under väldigt många år skrivas med x antal cykler som garanti.
Slitage på kablar/och fäste i mobilen, kvaliten på kablar,laddare vilket vi har bla Benson Leung att tacka för

Har alla glömt bort Samsung Fire Note 7? vist fins det andra parametrerar där men en viss poäng dock

Vist även om detta är mer för trådlös laddning samt från Belking som många av produkterna är i toppklas i testerna

Permalänk
Medlem

Själv laddar jag aldrig min Note 8 och Gear S3 nattetid .Jag laddar upp dom trådlöst till 100% innan jag lägger mig.Mobilen stänger jag av och har bara klockan på då jag använder den som väckarklocka.Gjort så med min gamla Samsung s3 hela tiden och även på den gamla fossilen är batteriet fortfarande som nytt.

Visa signatur

╔ Corsair 32GB DDR4 CL15 3000Mhz VENGEANCE RGB ■
╠ ASUS-ROG-MAXIMUS-X-HERO ■ ASUS-ROG-STRIX-RTX2070-OC ■ i7 8700K
╠ DeepCool Captain 280EX RGB ■ 2x Samsung 970 EVO 500GB■
╠ Deepcool NEW ARK 90 Electro Limited Edition NR58 ■ XFX PRO1000W Limited Black Edition
╚ Samsung SE790C 34" Ultrawide 3440x1440@75Hz

Permalänk
Medlem

Använde trådlös laddning på min gamla S6, finns konstigt nog inte inbyggt i min nya tel men eftersom den har usb-c är det inget besvär att sätta i en kabel.

Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]

Permalänk
Medlem

alla ära till er, men det känns lite för mycket telefonfärsäljare över videon om man kan beskrivet det så.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nikka:

När det gäller effekten ser framtiden ljus ut för Qi. WPC har tänkt utveckla Qi-standarden så att den kan användas till mycket mer än laddning av mobiler. Jag ser framför mig att vi inom kort även har Qi-laddande laptops.

På avståndsfronten är det desto värre för Qi. Med dagens induktionsbaserade teknik vet jag inte hur det skulle gå att få upp avståndet utan att samtidigt förlora i effektivitet. Då får vi snarare se på andra trådlösa lösningar, till exempel riktade radiovågor. Med den tekniken går det redan idag att överföra flera hundra milliwatt på många meters avstånd.

Ni fysikintresserade får gärna fylla på med era profesior om trådlös laddning i framtiden. Det är helt klart ett ämne där det både forskas och utvecklas mycket.

Effekt borde inte vara några problem, en induktionsspis skickar ju på flera hundra watt så problemet ligger snarare i att ta emot energin på ett effektivt sätt.
Att utöka räckvidden med induktiv teknik är knappast praktiskt om ens genomförbart, man skulle behöva rikta magnetfältet samt öka dess styrka vilket både kräver mer energi och någon form av tracking.

Dave på EEVblog snackade nyligen om energiöverföring med hjälp av elektromagnetiskavågor i det infraröda spektrat och kom fram till att även om det är möjligt är det knappast effektiv eller av större nytta när det kommer till energitörstiga telefoner. Radiovågors våglängd är på tok för lång för att överföra energin som krävs för att exempelvis ladda en telefon. Som jag ser det just nu är trådlös energiöverföring inte trivialt på något sätt. Elektromagnetiskavågor kan helt klart vara ett alternativ om man lyckas förbättra diodernas och de fotovoltaiska panelernas effektivitet. Att korta ner våglängden är inte heller ett alternativ då vi antningen närmar oss synligt ljus eller den farligare delen av em-spektrat. Tills dess att dioder och pv-celler blir effektivare så är inte detta en teknik jag hade satsat mina pengar på.

En del företag har även visat prototyper på energiöverföring med hjälp av ultraljud och även här så är inte problemet att det inte går att överföra energi alls, utan att det är innefektivt och effektbegränsat.

Utan att låta allt för pessimistisk så tror jag att induktivladdning är här för att stanna, då det kommer ta tid innan någon hittar ett sätt att överföra mycket energi på relativt långa avstånd med bibehållen effektivitet. Men här blir jag gärna överbevisad även om skeptikern inom mig säger något annat.