Datorn hittar inte min externa USB

Permalänk

Datorn hittar inte min externa USB

Har en extern 1TB USB hårddisk jag haft kopplad till min Canal digital box för inspelning.

Denna disk går nu inte att använda i datorn. Datorn reagerar när den ansluts, lampan på disken tänds, men dyker inte upp i utforskaren.

I enhetshanteraren kommer den inte fram i den övre översiktsbilden, men väl där nere som:

Disk 3
Standard
698,60 GB -Inte allokerat
Online

Kan sedan inte välja enhetsbokstav eller liknande när jag högerklickar på den.
Kan välja konvertera till dynamisk disk disk eller GPT-disk.

Är denna disk körd att återställa? Har en del data på den jag vill behålla..

Vad göra?

Permalänk

har troligen tappat sin partitionstabell.

alternativt att canal digital boxen använder något annan tabell än Fat, fat16, fat32 eller NTFS vilket är de enda windows stödjer utan specifik mjukvara för att läsa andra.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

@msoderlund83:

Ser inget konstigt med detta, mediaboxar, TV-apparater och liknade använder ofta format som Windows inte kan läsa och disken behöver formateras om om du vill ha den för Windows, alt man behöver drivrutiner för diskens filsystem, ofta nått linuxbaserat.
Du kan ju boota datorn med en Live Linuxdisk via USB eller kanske skiva och se om det går att komma åt nått..

Testa om du kommer åt disken via nätverket när den är ansluten till Canal Digital boxen, och flytta det du vill rädda innan du flyttar disken till en Windowsburk..
Finns dock en viss risk att disken nu inte går att läsa i varken Canal digital boxen eller datorn då inkopplingen till en Windowsburk kan ha ställt till det..

EDIT: kolla med diskhanteraren om den känner igen filformatet även om Windows inte kan hantera det..

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Rekordmedlem

Många tvboxar kör nån variant på BSD som operativsystem och använder sig av krypterade lagringsenheter så vill man använda disken nån annan stans behöver den antagligen tömmas helt.
radera alla partitioner med gparted och partitoonera och formatera den på nytt med nått filsystem som inte är krypterat och som datorn förstår, tex mbr och ntfs om det är en winmaskin.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av ggustavsson:

@msoderlund83:

Ser inget konstigt med detta, mediaboxar, TV-apparater och liknade använder ofta format som Windows inte kan läsa och disken behöver formateras om om du vill ha den för Windows, alt man behöver drivrutiner för diskens filsystem, ofta nått linuxbaserat.
Du kan ju boota datorn med en Live Linuxdisk via USB eller kanske skiva och se om det går att komma åt nått..

Testa om du kommer åt disken via nätverket när den är ansluten till Canal Digital boxen, och flytta det du vill rädda innan du flyttar disken till en Windowsburk..
Finns dock en viss risk att disken nu inte går att läsa i varken Canal digital boxen eller datorn då inkopplingen till en Windowsburk kan ha ställt till det..

EDIT: kolla med diskhanteraren om den känner igen filformatet även om Windows inte kan hantera det..

Grejen är den att jag använde disken i windows innan jag anslöt den till Canal digitalboxen. Kan det alltså vara så illa att CD-boxen omformaterat hårddisken?

Har nu en TV med CA-modul men den tv´n hittar heller inte denna USB disk.

Då jag även har bilder på disken känns det sjukt olyckligt om jag nu inte kommer åt dessa alls.. :/

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av msoderlund83:

Grejen är den att jag använde disken i windows innan jag anslöt den till Canal digitalboxen. Kan det alltså vara så illa att CD-boxen omformaterat hårddisken?

Har nu en TV med CA-modul men den tv´n hittar heller inte denna USB disk.

Då jag även har bilder på disken känns det sjukt olyckligt om jag nu inte kommer åt dessa alls.. :/

Anslut disken i boxen och tanka ut bilderna först innan du börjar labba med att få igång den igen i datorn.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Lätt att vara efterklok men man skall aldrig koppla in diskar med data man vill ha kvar till tex mediaboxar eller liknande förrän det bevisats inte skriver sönder disken med olika tester då de som nämnt ofta använder proprietära eller krypterade filsystem som kör över allt som fanns på disken innan, speciellt om det handlar om boxar som hanterar och kan spela in upphovsrättslig programmaterial via CA-moduler eller liknande.

det du möjligen kan trösta dig är disken troligen inte är överskriven hela vägen (såvida du inte har spelat in många timmar programmaterial) och då skulle dina bilder kanske kunna räddas av diskräddningsprogram och bildräddningsprogram (recuva, photorec mfl.)

Gör alltid räddningsförsöken på en diskimage av disken - inte på originaldisken...