Permalänk
Medlem

Hur länge håller er kringutrustning?

Tjo!

Mina hörlurar gick sönder igår kväll. Fungerade som vanligt tidigare under kvällen och ca två timmar senare utan att peta på dem så fungerar inte längre vänstra kåpan. Fick mig iaf att fundera lite på hur länge mina grejer brukar hålla och överlag är det nog ändå rätt så länge.

Mitt headset har nog hängt med i drygt elva år nu, så det är väl dags att pensionera sig. Ett Creative Fatal1ty för omkring 300-lappen, lämnar förstås en del att önska i ljudväg men fantastisk livslängd för slanten. Har ändå tappats i golvet massor med gånger samt att man råkat sätta sig på det säkert lika många gånger.

Mina möss har väl hängt med rätt bra de också, sitter med en Razer Taipan idag som inhandlades 2013.

Däremot har jag fått byta tangentbord ganska ofta men det är väl främst pga yttre påverkan, såsom öl/kaffe/vatten som spillt ut av misstag. Mitt gamla Roccat Isku var ganska angenämt i det avseendet då det ändå fungerade fint uppåt fem ggr att plocka isär samt torka rent och torrt efter varje spill. Men generellt får jag väl köpa nytt tangentbord kanske vartannat år pga min oaktsamhet. Vem vet hur långlivade de hade varit om jag kunde lära mig sluta hälla vätska på dem?

I övrigt har jag väl inte mer kringutrustning, om man inte ska räkna externa ljudkortet som är ett mbox2, som hängt med sedan 2005 och går vidare till ett Yamaha MG10/2 mixerbord som inhandlades omkring samma tid.

Vidare fundering då, håller grejerna lika bra idag? Mycket numera är ju lite "man får vad man betalar för" och sett till att de flesta av mina grejer väl får klassas som budget-skräp så tycker jag väl man träffat rätt bra när det gäller livslängd iaf.

Hur länge håller era grejer?

Visa signatur

| I7 3770K | NH-D14 | Asus P8Z77 V | Corsair AX 760 | Gigabyte G1 Gaming GTX 1080 | Fractal Design R4 | Cruical BallistiX Tactical 16GB | Samsung 840 Pro 128GB | Samsung 850 EVO 500GB | 1TB WD | Windows 10 Pro |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zicsoen:

Vem vet hur långlivade de hade varit om jag kunde lära mig sluta hälla vätska på dem?

Jag har tengentbord som är 6-7 år gamla, ända problemet jag har med dem är att vissa bokstäver på dem har börjat bli bortnötta/är bortnötta.

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.

Permalänk
Medlem

Tangentbord – 5 år
Hörlurar – 2 år
Möss – 2 år

Visa signatur

i7 8700k – Scythe Mugen 5 Rev.B-kylare // Galax RTX 3080 SG // 16GB G.Skill DDR4 3200 // Corsair RM750i // Phanteks Eclipse P400 TG

Permalänk
Medlem

Har gjort sönder åtskilliga headsets och dom är rätt så känsliga, därför kör jag med en vettig separat mikrofon som förhoppningsvis aldrig lär gå sönder.

Möss ca 1-2 år, tangenbord samma.

Permalänk

Mitt tangentbord gick sönder efter 4 månader, råkade komma åt en av tangenterna från fel håll antar jag så att tangenten gick sönder och lossnade. Har haft kvar det som det är i snart 3 år nu men lär köpa ett nytt snart.

Visa signatur

EVGA GeForce GTX970 SSC 4GB ACX2.0+ Fractal Design Define S Black Corsair Vengeance LP 16GB 1600MHz Noctua NH-D15 GA-Z97X-GAMING 3 EVGA SuperNOVA 750 G2 Intel Core i7 4790K 4,0GHz

Permalänk
Medlem

Haft mitt tangentbord i typ 2.5år nu, musen några månader då andra musen var 3år och gav med sig, lurarna är nog 2.5år dom också. så runt 2-5år håller dom nog för mig

Visa signatur

Main
MOBO: Gigabyte B550M DS3H, CPU: AMD Ryzen 5 5600, RAM: 2x16B @ 3600MHz, GPU: RADEON RX5700 Flashat till XT, SSD: WD BLACK SN750 SE 1TB nVME, 2x1TB Sata SSD Chassi, : Fractal Design Node 804, PSU: Corsair RM1000e, Skärm: Philips 27M1N3500LS.

Permalänk
Medlem

Mitt logitech G15 lever fortfarande... bara färgen som är bortsliten på plasten på ett par ställen, men det är byggt som ett slagskepp. Min MX518 är utsliten efter många år, G400:an bor nu på jobbet och funkar fint. Lyckades till slut dra sönder sladden till mitt Creative Fatality headset, så nu jag köpt ett likadant. Ljudkvaliten är sådär men komforten är bra.

I regel har jag slängt kringutrustning mer än att den faktiskt gått sönder.

Visa signatur

|[●▪▪●]| #Lekburk#: Ryzen 3700X >-< GB-X570-AE >-< 32GB DDR4 >-< MSI RTX 3070 >-< 970 EVO 1TB SSD>--
--< Arctic Freezer 34 >-< FD Define R4 >-< Seasonic F.+ 650W >-< Acer XF270HUA >-< AOC Q2778VQE >--
#Servering#: Ryzen 1700@3,6GHz >-< Prime X470 Pro >-< 16GB DDR4 >-< GTX 1030 >-< 970 EVO 500GB SSD >--
--< Stockkylare >-< Antec P182 >-< Silver Power 600W >-< Samsung 245T |[●▪▪●]|

Permalänk
Avstängd

Fick mina hörlurar när jag fyllde 30av min bror och vart 40 i år så dom är 10år
Tangentbord ms sidewinder x4 tror jag det heter och gissar på det är 7-8år typ
Mus mx 518 som minst är 10år och kan nog vara 12år

Och jag kör till skiten dör elller känns slitna och samma strategi på skärm och är bara lådan jag uppgraderar efter behov när nått spel jag vill köra inte funkar så bra eller när prestandan stör mig

Runt 2005 körde jag tvärt om ny dator varje år med allt nytt som är ganska onödigt då det kostar en massa och en ny dator är roligt i ca 4 dagar sen känns dom sameshit så idag kör ja tvärt om med nått som håller käften och harvar på nått år

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Medlem

Tangentbordet är väll uppe i en 8 år. Logitech G510

Musen är bytt en gång pga dubbelklick så kanske en 4år på mössen. Mionix Naos 5000 och nu en 7000.

Headsett blir nog en 3år, känns som det är mest slit på dem, av och på huvudet lixom. Haft Logitech G35 och sedan ett G930 och nu ett G930, det jag har nu närmar sig dock en 4år :S.

Annan kringutrustning som mousebungee, usbhubbar, xbox kontroller, steam controller etc har jag aldrig behövt byta.

Visa signatur

Chassi:BeQuietDarkBase900Pro PSU:BeQuietDarkPowerPro1000w Moderkort:AsusZ170ProGamingAURA
CPU:i7-6700K 4.2Ghz Kylare:BeQuiet!SilentLoop240mm Ram:Corsair 32GB DDR4 3200MHz Vengeance
GPU:AsusRadeonRX5700XT8GBRogStrixGamingOC SSD:Corsair 2x120GB, M.2 1TB HDD:Seagate/WD->30TB Skärmar:3xBenQ 24" LCD G2450HM, LG 65"UHD65UM7100 OS:W10
Tillbehör:LogitechG915,G915TKL,ProX,G502,MxMaster3,G930,Z906,G510,K350,M705,G440,C922Pro,MionixNaos3200,5000,7200,8200,NaosQG
Mobiler:Xperia 1 III,Xperia1,SonyZ5 🎮 🖥️ ⌨️ 🖱️ 🎧

Permalänk
Medlem

Kör fortfarande med mitt Logitech G11 tangentbord och MX518 som mus.

Belysningen på tangentbordet funkar när den känner för det så har den avstängd.
Musen har jag fått plockat isär minst 3 gånger och gjort rent.

Antar att jag haft dom 7år+ så dom kommer få tuffa på några år till

Permalänk
Medlem

Headsets och möss har varit en förslitningsvara för mig. Varje gång ett headset gått sönder har jag gått upp lite i prisklass, och blivit lite bättre på att inte köra över sladden med stolen osv. Gick igenom två Siberia v2's innan jag landade på nuvarande ATH-M50X, och en blue yeti. Gällande möss körde jag på MX518 och dess föregångare tills jag bytte upp mig förra året till en G403.

Tangentbord är evighetsvaror för mig, råkade spilla kaffe över mitt förra som jag hade haft åtminstone 5 år, och nuvarande G510 har jag suttit på åtminstone 6-7 år, och den är fortfarande som ny. Jag har en tendens att tvätta händerna innan jag sätter mig framför datorn (känns äckligt med allt klet man samlar på sig annars), så bokstäver osv är lika klara som inköpsdagen.

Och så den obligatoriska kaffemuggen. Min dåvarande flickvän gjorde en åt mig med målade motiv osv. Lagom stor, dryga 4dl. Har haft den i 14 år nu så definitivt den längst levande obligatoriska datorrelaterade objektet. Skeden är en som min förra hund tuggade på som valp vid ett tillfälle, så givetvis är det min favoritsked. Jag tror att om huset börjar brinna är det nog bara kaffemuggen jag skulle försöka rädda. Resten är ersättningsbart.

Permalänk

2012-05-04 Microsoft SideWinder X4 Keyboard

2014-11-03 Turtle Beach Ear Force Z60 Headset

2005 Logitech MX-518

Musen har nog blivit sönderplockad och rengjord 3 ggr och bytt skates lika många gånger.
Och headsettet är limmat ett antal gånger, plasten knäcks men är så nöjd med ljudet så det är värt att laga.

Permalänk
Medlem

Använder varken headsets eller hörlurar så det kan jag inte svara på. Tangentbord (Q-pad MK50) har väl hängt med i en 5 år nu ungefär och ser fortfarande ut som nytt. Hade ett Razer Lycosa tidigare som överlevde i ungefär 5 år innan det började tappa kontakten med datorn då och då.

Möss och musmattor är nog det som egentligen slits.
Är inne på min 4:e mus på ~10 år, den första funkar iofs fortfarande och jag använder den i arbetet, en typ 13 år gammal Logitech MX518. Utöver den har jag haft en Steelseries Xai (kasserad pga knappar som dubbelklickade) och en Steelseries Rival (greppytorna smulades sönder med tiden och scrollhjulet började dubbelklicka). Har en Steelseries Rival 300 nu.

Musmattor använder jag hårda, tunna, plastmattor så de slits rätt snabbt. Byts ungefär vartannat år. Har använd Razer Sphex mattor de senaste åren.

Permalänk
Medlem

Hörlurar-Sennhesier 558-inne på sitt åttonde år nu. Bytade kabeln efter ca 6 år.
Tangentbord-Filco Majestouch 2-Inne på sitt 7 år.
Mus-Använde en Logitech G500 i 6 år, sedan en begagnad MK1 i 2 år och nu en ny Prodigy 403 i ca 6 månader. På jobbet har jag en MX518 som inleder sitt 12 år.

Brukar köra en total rengöring 1-2 gånger om året med isärplockning och tvätt med sprit och tryckluft. Även om jag är noga med att inte äta eller dricka så blir ju framförallt tangentbord otroligt äckliga snabbt.

Lurarna räknar jag nog med att hålla minst 5 år till, sedan blir det nog dags att byta kuddar och kabel igen. De har dock tagit en del smällar under åren och har en spricka i "ramen" så vi får väl se hur det går. Tangentbordet håller nog i en 20 år till iaf, går något sönder finns det reservdelar. Lönar sig att köpa kvalitet med lite bling bling. Musen håller nog bara i en 4-5 år till dock. Jag är en mästare på att förstöra dem! Sen har det ju skett en otrolig utveckling på mössen också, min 403 sensor är ljusår bättre än min gamla g500. Dock har ju byggkvaliten sjunkit något, nyare möss tål betydligt mindre.

Edit:

Vet inte om skärm räknas men här är jag i ett starkt behov av en uppgradering. Stram studentbudget och den ständiga utvecklingen inom kategorin skrämmer mig dock. Under ett tag så skulle jag köpa 2 st 27" 1440 skärmar, men sen kom 4k fast utan hög refreshrate. Nu verkar vi snart få 4k med 144Hz och HDR så snart är det väl dags att slå till. Eller ska man vänta på OLED ändå?... Sitter idag på en sketen 24" tn panel samt en 32" tv(!) och det är ingen höjdare tyvärr.

Permalänk
Medlem

@hg: Intressant, hade också en Steelseries som började dubbelklicka, eller snarare dussinklickade... Inget mer Steelseries efter det

Visa signatur

| I7 3770K | NH-D14 | Asus P8Z77 V | Corsair AX 760 | Gigabyte G1 Gaming GTX 1080 | Fractal Design R4 | Cruical BallistiX Tactical 16GB | Samsung 840 Pro 128GB | Samsung 850 EVO 500GB | 1TB WD | Windows 10 Pro |

Permalänk
Medlem

Har ju blankslitna keytronics från 90 talet som fortfarande fungerar bra.
Samma sak med Microsofts möss från den tiden.
Och dom fick kämpa sig genom RTS och FPS spelens intåg.
Det är ju bara komponenter av dålig kvalité som går sönder av vanligt användande.

Permalänk
Medlem

Hörlurar : max 1 år, fattar inte hur ni lyckas hålla dom vid liv mer än det, alltid något som går sönder för mig. För övrigt tappar jag dem aldrig och kör trådlöst.

Några lurar jag har gått igenom senaste tiden,
2st g933 logitech (inne på min tredje atm)
2st hyperx cloud
3st steelseries siberia v2
ca 4st noname brand som kostar en 200-300.

Möss : 3-4 år.

Tangentbord : 7-8 år. (har iofs aldrig haft sönder ett tangentbord utan bytt för att jag känner att det är tid för det)

Permalänk
Medlem

brukar byta ut dom innan dom går sönder mest för jag tycker det är kul o testa nytt men om de är något som gick sönder förr var de väl mössen typ!

Visa signatur

AMD Ryzen 5800X3D | EKWB 360 Elite | Asus RTX 3080 TUF OC | Asus ROG Strix x470-F | 32GB 3600mhz | 500GB EVO 970 M.2 | 1TB 860 QVO | HX1000v2 | Asus ROG PG279Q | Keychron Q1 moddat | Xtrfy m42 wireless | Logitech G PRO X Wireless |

Permalänk
Medlem
Skrivet av NewCamps:

Hörlurar : max 1 år, fattar inte hur ni lyckas hålla dom vid liv mer än det, alltid något som går sönder för mig. För övrigt tappar jag dem aldrig och kör trådlöst.

Några lurar jag har gått igenom senaste tiden,
2st g933 logitech (inne på min tredje atm)
2st hyperx cloud
3st steelseries siberia v2
ca 4st noname brand som kostar en 200-300.

Möss : 3-4 år.

Tangentbord : 7-8 år. (har iofs aldrig haft sönder ett tangentbord utan bytt för att jag känner att det är tid för det)

Det är för att du bara köper skräpiga "gaming"lurar Jag har också haft Steelseries Siberia V2, och de gick sönder en vecka efter att garantin gått ut. Har hållit mig till riktiga lurar från seriösa tillverkare sedan dess. Mina Beyers må se fula ut och har inga flashiga ljus, men de kommer troligen fungera till den dag jag dör.

Visa signatur

Burk: 4770k, 970, 16GB, BenQ BL2411PT
Ljud: O2/ODAC, DT 150, Fidelio X1, DT 770, Sony XB1000/700/500, Koss Porta Pro
Gamla Bettan [RIP]: XP2500+ @ ~2.0Ghz • FIC Radeon 9600 Pro • Abit AN7 • 1GB OCZ

Permalänk
Medlem

Tangentbord håller ju hur länge som helst. Har köpt ett enda tangentbord (Logitech Ultra-X Flat från 2005) och har använt det sen dess. Köpte det för det var snyggare och passade in bättre än det jag hade. Hade ett gammalt hederligt PS2-tangentbord från 1998 innan som fungerade fint och var jättelätt att göra rent (bara att skruva i sär det och diska delarna).

Möss har jag slitit ut en hel del. Brukar byta när de börjar dubbelklicka och ha sig. Har en Logitech Hyperion Fury G402 just nu.

Musmattor klarar sig ganska länge. Min nuvarande (Qpad) är dock ganska ny.

Hörlurar har jag haft några stycken men mina Sennheiser-lurar till datorn är säkert 10 år eller mer.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 3600 | 4x8GiB 18-20-16-36-52-2T DDR4-3400 | MSI B450-A Pro Max AGESA 1.2.0.7 | Sapphire RX 480 Nitro+ OC 8GiB | Crucial MX500 500GB | PNY CS900 2TB | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung PM961 512GB | Scythe Kamariki 4 450W

Permalänk
Medlem

Köper man pbt-tangenter till tangentbordet håller det nästan hur länge som helst.

Möss brukar börja krångla efter några år, oftast med knappar som dubbelklickar av sig själv, eller glidkuddar som slits.

Hörlurar håller också hur länge som helst. Kuddarna kan bli skitiga och slitna, så de får man kanske byta ibland.

Visa signatur

Alla mina leksaker får inte plats här, så här jag listar istället mina favoritinlägg:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12

Utelåst hobbymoderator

Permalänk
Medlem

@Bakgrund:
Har 3st
http://support.logitech.com/en_ca/product/cordless-desktop-co...

De är slitna 1 har 1-2 knappar saknade. 1 har skadad plast på space pga användning. De två jag anänder nu är ihoppsatta av de tre jag har varav en är äldre. Så ja. Ordern från komlett på de två sista då de skulle sluta tillverkas var tydligen 18/02/2010 12:15
Den andra ver mer än ett år gammalt. Använder den samt trådlösa råttan till min retro burk som jag nyss bygt med dos6.22 och w98se. Med PS2 adaptrara. Har aldrig gillat musen men tangentborden är jag fast i. Minns inte vad som hände med mitt gråa med kabel tror kabeln gick av och kortis mellan aluminiumet och en av ledarna. Men det höll också ricktigt länge.

Pasus. Att det inte går att se vad som står på alla tangetner ser jag som ett mindre problem. Så länge det känns bra i handen.

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Poppu-chan:

Det är för att du bara köper skräpiga "gaming"lurar Jag har också haft Steelseries Siberia V2, och de gick sönder en vecka efter att garantin gått ut. Har hållit mig till riktiga lurar från seriösa tillverkare sedan dess. Mina Beyers må se fula ut och har inga flashiga ljus, men de kommer troligen fungera till den dag jag dör.

Det är säkert så Men de få timmar jag tillbringar med mina hörlurar så känns det enkelt med ett par lurar där det finns en mikrofon, skiter nästan fullständigt i ljudkvalitén bara det fungerar. Blir förmodligen så att man investerar i något bättre till nästa gång bara för att slippa alla inköp.

Permalänk
Medlem

Möss håller kanske 2 år sedan börjar de dubbelklicka. Tangentbord håller för evigt känns det som, har inte bytt för att de gått sönder. Sedan headset, det jag har nu har jag haft i fyra år nästan exakt och öronkuddarna börjar flagna. Letade först ett par ersättare men sedan kom jag på att det kanske går att köpa nya öronkuddar. Det gör det och troligen sparar jag därför 1800kr som nya hörlurar kostar.

@Zicsoen Om du kan löda kan du troligen klippa sladden och löda dit den igen. Glapp någon stans.

Permalänk
Medlem

hmm, jag är aningen pryltokig, Jag tror aldrig jag slitit ut något tillbehör, utan bytt när jag sett något som ser roligare ut en det jag använder för stunden. eller nja jag har ju en träskiva med hjul över stolen där jag sitter, den är väl sisådär 8år. och kommer troligen hålla hela livet eller tills vi ska byta ut gruppen.

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jocke92:

Möss håller kanske 2 år sedan börjar de dubbelklicka. Tangentbord håller för evigt känns det som, har inte bytt för att de gått sönder. Sedan headset, det jag har nu har jag haft i fyra år nästan exakt och öronkuddarna börjar flagna. Letade först ett par ersättare men sedan kom jag på att det kanske går att köpa nya öronkuddar. Det gör det och troligen sparar jag därför 1800kr som nya hörlurar kostar.

@Zicsoen Om du kan löda kan du troligen klippa sladden och löda dit den igen. Glapp någon stans.

Provade vicka lite överallt när den först hade pajat men hade visst inte den rätta knycken då. Idag har jag hittat ett glapp vid volymkontrollen på sladden, så får väl försöka bända upp den och se om jag kan fixa det.

Visa signatur

| I7 3770K | NH-D14 | Asus P8Z77 V | Corsair AX 760 | Gigabyte G1 Gaming GTX 1080 | Fractal Design R4 | Cruical BallistiX Tactical 16GB | Samsung 840 Pro 128GB | Samsung 850 EVO 500GB | 1TB WD | Windows 10 Pro |

Permalänk
Medlem

För länge....
Köpsuget på nytt kommer långt innan grejorna ger upp, vilket gör det svårt att motivera.

Permalänk
Medlem

Headset brukar hålla i 1,5 år, då brukar jag hämta ut ett nytt på garantin.

Permalänk
Medlem

Mitt tangentbord QPAD MK80 har hållt i 7år nu och mitt steelseries HD 558 är väl minst 5 år samt att jag har första generationen steelseries rival och den har nog också hållt 5 år så jag är rätt nöjd hittills med kvalitén på min kringutrustning ska jag såga.

Visa signatur

Stationär 1: I7 3770K 4,5Ghz | Corsair H100I|Sapphire 7970|Asus P67 Sabertooth|Corsair Vengeance 16GB|XFX 750W|Samsung 840 PRO 256GB| Corsair Obsidian 650D|
Stationär 2: I7 4790K|Corsair H60|Asus STRIX 970|Asus Maximus VI Impact|Kingston Savage 16GB 2400Mhz|Fractal Design Integra M 650W|Samsung 850 EVO 250GB|Fractal Design Node 304|

Permalänk

Tangentbord: Func KB-460, 2014-11-28
Hörlurar: HyperX Cloud v1, 2014-11-28
Mus: Bloody R7, köpte begagnad för 6 mån sedan. Hade dessförinnan en Func som köptes 2014-11-28 som tyvärr gav upp.

Skickades från m.sweclockers.com