Intel tar bladet från munnen om 28-kärnig demonstration på 5,0 GHz

Permalänk
Medlem

Fanns ju vissa som kritiskt granskar det mesta och inte bara hänger på alla andra TechJesus ftw.

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fraction_91:

@Aeig:

"Hålla dem flytande"
Tror det krävs lite mer än det här för att rubba Intel ekonomiskt på det sättet....

(Är ingen fanboy men Intel har ju haft några bra år så att säga.... )

Och de årens vinster är investerade i anläggningar eller utdelade till aktieägare. Man blir fort förvånad hur lite kapital stora företag har

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

I samtal med Anandtech framgår flera detaljer kring demonstrationen i fråga och inte minst själva systemet. Först gör Intel gällande att tanken var att hålla en kort presentation av processorn och att de skulle nämna att klockfrekvensen 5,0 GHz på alla kärnor var en överklockning, en detalj som ska ha fallit bort på scen.

Vidare bekräftar Intel att en vattenkylare med värmeväxlare användes, närmare bestämt en modell av Hailea med en kylningskapacitet på 1 770 W. Detta och att överklockare rapporterat om att Core i9-7980XE på närmare 5,0 GHz kan dra runt 1 000 W bekräftar det många spekulerat om – det kommer krävas exotisk kylning för att komma i närheten av 5,0 GHz med Intels framtida 28-kärniga processor. Att detta inte nämndes på scen tillskrivs "tidsbrist".

Ok, om överklockningen skett på ett par minuter bara för att och man sedan sprang upp på scen så hade jag kanske kunnat förstå denna fabricerade ursäkt. Men med tanke på utrustningen som användes så har detta tänkts igenom och plannerats mer än ett par minuter. Att "glömma bort" att man har en stor värmeväxlare på nästan 2000W för att kyla CPU'n, som i sig drar över 1000W, när folk applåderar siffrorna verkar VÄLDIGT långsökt.

Intel visste vad de gjorde, de var bara OTROLIGT dåliga på att förstå att folk skulle fatta att saker inte stod rätt till.

Här använder Intel ett chip som de i dagsläget tar 100 000 kronor eller mer för, överklockar det utanför alla konventionella ramar, låtsas som ingenting och presenterar det som ett konsument chip för att kontra AMD's kommande presentation av Threadripper 2... Ett chip som inte kostar i närheten av dessa pengar, demonstreras på fullt normala moderkort och som kyls av en luftkylare...

Intel behöver börja fokusera på att vara ärliga, blir mer konsumentvänliga och innovativa.

Just nu har AMD alla dessa bollar hos sig. De har varit förvånandsvärt duktiga på att inte överdriva tidiga tester av sin CPU:er utan de levererar faktiskt vad de säger, de prissätter dem konsumentvänligt, de låser inte features bakom paywalls likt Intels påhitt med dongel för att få RAID och de inoverar. Det enda Intel har kvar är "Vi har snabbare enkeltrådad prestanda". Men det håller inte för evigt och med de futtiga procent vi talar om idag så är det inte en omöjlighet att AMD är i fatt eller går om inom ett år eller så.

Vad har Intel då, förutom sitt namn?

Visa signatur

Huvudriggen är en Gigabyte Aorus Xtreme | 128gb DDR5 6000 | Ryzen 7950X | 3080Ti
Utöver det är det för många datorer, boxar och servar för att lista :P

Permalänk
Medlem

Klockrent och kul - "Kärnornas krig" - kommer själv från västkusten och uppskattar alltid när språket används med hela sin potential !

Visa signatur

"Internet rules ... bigtime"
Tips: Alt+248 på NumPad ger °

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av pecesithon:

Pajkastningstråd!

AMD borde fokusera på att få upp sin IPC och få det att lira med högre hastighet på minnen. Jag menar jag köpte nyligen första nya datorn sedan 2011/2012 och då lockar 5-10% högre prestanda i spel med dagens generations grafikkort större roll än 2-300kr.

Japp, amd är snart nere på 1GHz per kärna om de ökar kärnantalet mer.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av inquam:

I samtal med Anandtech framgår flera detaljer kring demonstrationen i fråga och inte minst själva systemet. Först gör Intel gällande att tanken var att hålla en kort presentation av processorn och att de skulle nämna att klockfrekvensen 5,0 GHz på alla kärnor var en överklockning, en detalj som ska ha fallit bort på scen.

Vidare bekräftar Intel att en vattenkylare med värmeväxlare användes, närmare bestämt en modell av Hailea med en kylningskapacitet på 1 770 W. Detta och att överklockare rapporterat om att Core i9-7980XE på närmare 5,0 GHz kan dra runt 1 000 W bekräftar det många spekulerat om – det kommer krävas exotisk kylning för att komma i närheten av 5,0 GHz med Intels framtida 28-kärniga processor. Att detta inte nämndes på scen tillskrivs "tidsbrist".

Ok, om överklockningen skett på ett par minuter bara för att och man sedan sprang upp på scen så hade jag kanske kunnat förstå denna fabricerade ursäkt. Men med tanke på utrustningen som användes så har detta tänkts igenom och plannerats mer än ett par minuter. Att "glömma bort" att man har en stor värmeväxlare på nästan 2000W för att kyla CPU'n, som i sig drar över 1000W, när folk applåderar siffrorna verkar VÄLDIGT långsökt.

Intel visste vad de gjorde, de var bara OTROLIGT dåliga på att förstå att folk skulle fatta att saker inte stod rätt till.

Här använder Intel ett chip som de i dagsläget tar 100 000 kronor eller mer för, överklockar det utanför alla konventionella ramar, låtsas som ingenting och presenterar det som ett konsument chip för att kontra AMD's kommande presentation av Threadripper 2... Ett chip som inte kostar i närheten av dessa pengar, demonstreras på fullt normala moderkort och som kyls av en luftkylare...

Intel behöver börja fokusera på att vara ärliga, blir mer konsumentvänliga och innovativa.

Just nu har AMD alla dessa bollar hos sig. De har varit förvånandsvärt duktiga på att inte överdriva tidiga tester av sin CPU:er utan de levererar faktiskt vad de säger, de prissätter dem konsumentvänligt, de låser inte features bakom paywalls likt Intels påhitt med dongel för att få RAID och de inoverar. Det enda Intel har kvar är "Vi har snabbare enkeltrådad prestanda". Men det håller inte för evigt och med de futtiga procent vi talar om idag så är det inte en omöjlighet att AMD är i fatt eller går om inom ett år eller så.

Vad har Intel då, förutom sitt namn?

Intel har pengar att muta OEMs om det behövs, man får verkligen 2000-tals vibbar efter Threadripper. jag ser fram emot 12c på 7nm för konsumenter

Visa signatur

New: Asus x370 prime pro, Ryzen 1700 (@3.925ghz) , Ripjaws V 16GB 3600 MHz (@3200mhz 14c). https://valid.x86.fr/curj7r
Radeon VII.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tvelander:

Vart ligger Intel efter?

I telefonkatalogen!

Permalänk
Medlem
Skrivet av pecesithon:

Pajkastningstråd!

AMD borde fokusera på att få upp sin IPC och få det att lira med högre hastighet på minnen. Jag menar jag köpte nyligen första nya datorn sedan 2011/2012 och då lockar 5-10% högre prestanda i spel med dagens generations grafikkort större roll än 2-300kr.

Intel och AMD har helt olika strategier. En poäng med Zen är att kärnorna ska vara mindre och mer strömsnåla, just för att de ska kunna användas i CCX-kluster och MCM-moduler. Man har alltså avsiktligen gjort avkall på de sista 10-15% IPC för att spara betydligt mycket mer i strömförbrukning och kretsyta.

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Avstängd

De fatt man jo ;p

Visa signatur

🖥Phanteks Enthoo Evolv iTX . Phanteks AMP 650W. AMD R5 3600X. msi B450I GAMING PLUS AC. 32gB HyperX Fury RGB 3200MHz. msi RX 5700 XT GAMING. 1TB Kingston A2000.
AOC G2460FQ. Logitech G903. Logitech G840 XL. Logitech G513. Logitech PRO Gaming Headset. Luxorparts Headphone Stand. LG BP50NB40.

Permalänk
Avstängd

Undra om dom skicka med en kampanj där dom betala elen så läge CPU håller så kanske det hade blivit ett köp.

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Medlem
Skrivet av pecesithon:

Pajkastningstråd!

AMD borde fokusera på att få upp sin IPC och få det att lira med högre hastighet på minnen. Jag menar jag köpte nyligen första nya datorn sedan 2011/2012 och då lockar 5-10% högre prestanda i spel med dagens generations grafikkort större roll än 2-300kr.

Samma gamla historia. AMD såå mycket sämre på spel.
Enligt THG skiljer det i snitt på åtta speltitlar bara 1,8% mellan 8700K och 2600X.
https://www.tomshardware.com/reviews/cpu-hierarchy,4312.html

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

MB: Asus ROG Hero | CPU: i4770@4,6GHz | RAM: 16GB@1600 | GPU: 6970 | STORAGE: 2*120GB SSD | COOLING: Custom, Water

Permalänk
Medlem

Hur kan ett moderkort ens leverera 1 kW med så (förhållandevis) låg spänning som man ändå matar en processor med, det låter ju helt otroligt.

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av SpaceMan:

Samma gamla historia. AMD såå mycket sämre på spel.
Enligt THG skiljer det i snitt på åtta speltitlar bara 1,8% mellan 8700K och 2600X.
https://www.tomshardware.com/reviews/cpu-hierarchy,4312.html

Skickades från m.sweclockers.com

Vilken upplösning?
För alla spelar verkligen inte 2560x1440 3440x1440 / 4K...

Edit :Kollar vi en överklockad 8700k vs en 2700X på ett 1080ti så totalt sänker 8700k en 2700X allt under 3440x1440. Och över 60 FPS.

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem

YAZZ!! PAJKASTNING! Är det bara att hoppa in och kasta fritt eller måste jag skriva upp mig någonstans?

Visa signatur

"De tillverkares komponenter som just jag råkar ha i min dator är bäst, det vet jag för jag var dum nog att betala för det" (:

Permalänk
Medlem

Ja dom tar ju en hel del kräm, byggde mig en chiller för bra många år sedan den är justerbar klarar ner till -16c.
Bruksr lufta den 1-2 gånger året numera
Sist var väl när jag körde 3-vägs SLI 3x1080TI med en deliddad 7890XE 18/32 c/t i 5.0ghz kylvattnet hade jag ställt på 10c för att slippa kondens
https://www.3dmark.com/hall-of-fame-2/timespy+3dmark+score+pe...

Visa signatur

7700k maximus IX Apex, 1600X Crosshair IV Hero

Permalänk
Medlem

Skulle vilja påstå att Intel och AMD just nu kör ett väldigt tajt race. Intel leder fortfarande när det gäller spelprestanda men de dominerar inte på något vis längre som under FX-eran. AMD mosar dock Intel när det gäller flertrådad prestanda speciellt inom produktivitetssegmentet. Det beror ju som vanligt på vad man ska ha sin dator till, kul att man har och välja på hursomhelst. Sen tycker jag inte man kan överdriva AMD's bedrift att komma ifatt Intel på det sätt man gjort med tanke på hur mycket större Intel är och hur mycket mer resurser de har och sätta in. Svårt att bedöma ifall det är Intel som suttit på händerna eller ifall AMD har varit superflitiga förmodligen en kombination av båda.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av pecesithon:

Pajkastningstråd!

AMD borde fokusera på att få upp sin IPC och få det att lira med högre hastighet på minnen. Jag menar jag köpte nyligen första nya datorn sedan 2011/2012 och då lockar 5-10% högre prestanda i spel med dagens generations grafikkort större roll än 2-300kr.

Nu vet jag inte vad du spelar men det är ganska få spel och konfigurationer om man kör med vanliga inställningar där detta faktiskt stämmer. Oftast flaskar grafikkortet, med undantag för typ csgo och liknande titlar. Men i dessa titlar får du ändå klart tillräcklig prestanda även med en topp amd prolle. Ska du spela typ enbart processorkrävande spel med sämre grafikinställningar och en 240 Hz skärm så kanske det är relevant att gå på 8700k i alla andra fall bör man kolla noga på alternativ från AMD.

Sen att amd ligger efter i alla speltest som finns är en sak, men då ska man komma ihåg att alla speltest där man testar processorer görs med inställningar som få använder i själva spelen (ännu färre utav de som sitter på grafikkorten som används i testen).

Sen är det klart att det inte skulle skada med mer IPC (vilket de troligen också jobbar på) men nu har de kommit upp till en nivå där det är tillräckligt bra.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Aeig:

Jag förstår vad ni menar, och jag syftar specifikt på processorer, där dom faktiskt ligger efter för tillfället och har enorma problem, AMD ligger 1-2 steg före i dagsläget. Kassan är enorm så det är nog inga svårigheter att ösa in pengar för att köpa sig ikapp.

Mvh

Det hjälper inte. Dom måste lansera en komplett produkt för att få tag i några marknadsandelar.

Jag har fortfarande aldrig sett en Epyc-server med mina egna ögon trots vissa är benägna att köpa dom. Servermarknaden är fullständigt dominerad av Intel i alla kategorier.

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Kontot avslutas
Skrivet av FL3JM:

Hur kan ett moderkort ens leverera 1 kW med så (förhållandevis) låg spänning som man ändå matar en processor med, det låter ju helt otroligt.

Processorn matas med 2 volt cirkus, kanske litet mer (detaljerna är litet dimmiga), sedan har du en intern serie volttalsregulatorer direkt på kiselbrickan som drar ner matningsspänningen till den som processorns olika enheter behöver.

Skylake-x har tydligen en regulator per processorkärna, vilket gör att du får individuell spänningsregulering efter belastning/klockfrekvens.

Men det blir ändå en ohyggligt hög ström, det finns en ny och ganska lång Overclockers Nexus-video som går igenom strömreguleringen på det demade Gigabyte-moderkortet, och snubben förklarar att för en extrem överklock på alla processorkärnor likt Intels kan det röra sig om runt 600-800A in i sockeln, men det fysiska taket ligger inte där... Teoretiskt kan det bli ännu mer; moderkortets volttalsregulator pallar 50A*28 faser = 1400A.

Då får du iofs sjukt hög spillvärme från VRM-faserna, typ 280W, vilket kortets kylning, saftig som den är, förmodligen inte mäktar med (såvida man inte gör som Intel då förstås och sätter ett underkylt vattenblock över strömfaserna lol.) Man kan ju också fundera på hur mycket ström som går bort i resistans i moderkortets ledningsbanor/sockelkontakter, substrat osv... En hel del vid sådana höga strömmar gissningsvis!

Visa signatur

Es ist verboten Pajas zu spielen!
Min dator Uggla

Permalänk

@skewgen: Du har givetvis rätt att oftast flaskar grafikkortet som det gör just nu men 720p testerna som finns visar att Intel är en ganska bra bit bättre än AMD och det kommee synas direkt nästa generations grafikkort kommer.

Det som är 5-10% idag kommer att vara 10-15% i nästa generation. Jag hoppas givetvis att detta blir en dator som jag kommer ha kvar länge och då är det tyvärr omöjligt för mig att inte ”köpa det bästa” inom budgeten.

Nu är dock spel mitt huvudfokus spel där jag vill ligga på 144fps 1080p med högsta inställningarna. I mitt huvud är 130fps inte tillräckligt även om det är det för andra.

Visa signatur

1::3700+ San Diego@3.0GHzghz[300x10], Abit KN8-Ultra, 1024mb, X850XT @ PE. 01: 27190. 05: 6220.
2::XP 2500+ @ 3200+, Asus A7N8X-X, GeForce FX 5700 Ultra@ 605/1100, 512mb ddr. 01: 13550

Permalänk
Medlem
Skrivet av inquam:

I samtal med Anandtech framgår flera detaljer kring demonstrationen i fråga och inte minst själva systemet. Först gör Intel gällande att tanken var att hålla en kort presentation av processorn och att de skulle nämna att klockfrekvensen 5,0 GHz på alla kärnor var en överklockning, en detalj som ska ha fallit bort på scen.

Vidare bekräftar Intel att en vattenkylare med värmeväxlare användes, närmare bestämt en modell av Hailea med en kylningskapacitet på 1 770 W. Detta och att överklockare rapporterat om att Core i9-7980XE på närmare 5,0 GHz kan dra runt 1 000 W bekräftar det många spekulerat om – det kommer krävas exotisk kylning för att komma i närheten av 5,0 GHz med Intels framtida 28-kärniga processor. Att detta inte nämndes på scen tillskrivs "tidsbrist".

Ok, om överklockningen skett på ett par minuter bara för att och man sedan sprang upp på scen så hade jag kanske kunnat förstå denna fabricerade ursäkt. Men med tanke på utrustningen som användes så har detta tänkts igenom och plannerats mer än ett par minuter. Att "glömma bort" att man har en stor värmeväxlare på nästan 2000W för att kyla CPU'n, som i sig drar över 1000W, när folk applåderar siffrorna verkar VÄLDIGT långsökt.

Intel visste vad de gjorde, de var bara OTROLIGT dåliga på att förstå att folk skulle fatta att saker inte stod rätt till.

Här använder Intel ett chip som de i dagsläget tar 100 000 kronor eller mer för, överklockar det utanför alla konventionella ramar, låtsas som ingenting och presenterar det som ett konsument chip för att kontra AMD's kommande presentation av Threadripper 2... Ett chip som inte kostar i närheten av dessa pengar, demonstreras på fullt normala moderkort och som kyls av en luftkylare...

Intel behöver börja fokusera på att vara ärliga, blir mer konsumentvänliga och innovativa.

Just nu har AMD alla dessa bollar hos sig. De har varit förvånandsvärt duktiga på att inte överdriva tidiga tester av sin CPU:er utan de levererar faktiskt vad de säger, de prissätter dem konsumentvänligt, de låser inte features bakom paywalls likt Intels påhitt med dongel för att få RAID och de inoverar. Det enda Intel har kvar är "Vi har snabbare enkeltrådad prestanda". Men det håller inte för evigt och med de futtiga procent vi talar om idag så är det inte en omöjlighet att AMD är i fatt eller går om inom ett år eller så.

Vad har Intel då, förutom sitt namn?

Har jag missat något eller presentera dom inte detta bara som en ball grej? Eller presentera dom det som ett konsument-chip som skulle gå i 5ghz? Fattar inte grejen :S Ingen kan väl vara dum nog att inte fatta att detta var med extrem överklockning?

Permalänk
Skrivet av Aeig:

AMD har fler kärnor, och drar mindre ström, Intel har stora problem och förhoppningsvis så köper trogna fantaster denna CPU för att hålla dem flytande.

32 kärnor framför 28 alla dagar, även om IPC är 5% lägre.

Jag hoppas att Intel inkluderar en ordentlig kylare när denna processor köps, vore häftigt med en liten värmeväxlare / AIO.

Mvh

Tror inte dom räknat med att sälja många av dessa

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av pecesithon:

@skewgen: Du har givetvis rätt att oftast flaskar grafikkortet som det gör just nu men 720p testerna som finns visar att Intel är en ganska bra bit bättre än AMD och det kommee synas direkt nästa generations grafikkort kommer.

Det som är 5-10% idag kommer att vara 10-15% i nästa generation. Jag hoppas givetvis att detta blir en dator som jag kommer ha kvar länge och då är det tyvärr omöjligt för mig att inte ”köpa det bästa” inom budgeten.

Nu är dock spel mitt huvudfokus spel där jag vill ligga på 144fps 1080p med högsta inställningarna. I mitt huvud är 130fps inte tillräckligt även om det är det för andra.

Du kan vara en som tillhör gruppen där det är relevant med 8700k, det motsäger jag inte (det låter till och med som det).

Håller dock inte med om några av dina andra antaganden. Skillnaden som är idag kommer nog inte öka i framtiden bara för att grafikkorten blir bättre. De flesta tester som mäter skillnaderna gör det under förhållanden där processorerna redan är stor flaskhals (för båda lagen) och då kommer inte skillnaden öka nämnvärt bara för att du slänger in nästa generations grafikkort.
Sen finns det också annat som kan påverka saker åt olika håll, möjligen blir framtida spel än bättre på flertrådad hantering och då är det du säger långt ifrån säkert (eller så blir det inte så).
Generellt brukar ju det som har mest total beräkningskapacitet vara mest framtidssäkert, men även sådant stämmer långt ifrån alltid då väldigt specifika funktioner också kan ha stor inverkan.

Permalänk
Medlem

Uppenbart stunt av Intel för att sno lite av uppmärksamheten från AMD som faktiskt hade något vettigt att visa upp. Jag är personligen en trogen Intelanvändare sedan 15 år tillbaka. Men sedan Ryzen och särskilt sedan nyheterna kring 7nm har jag fått upp lite förhoppningar om konkurrens på riktigt. Vore fint att se Intel att faktiskt producera en ny processor och inte bara släppa ännu en refresh.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Fia med knuff är det ursprunget till Dota 2.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pepsin:

Intel och AMD har helt olika strategier. En poäng med Zen är att kärnorna ska vara mindre och mer strömsnåla, just för att de ska kunna användas i CCX-kluster och MCM-moduler. Man har alltså avsiktligen gjort avkall på de sista 10-15% IPC för att spara betydligt mycket mer i strömförbrukning och kretsyta.

Så speciellt strömsnåla är ju inte Zen-kärnorna, enligt Sweclockers test så drar 1600X ungerfär lika mycket (samma i Blender, lite högre i x264) som 8700K och då ha den senare högre klockfrekvenser, 2600X ligger 20% över det i förbrukning.

Tror inte AMD gjort avkall på någon IPC, den är ju rätt bra, de är snabbare (5%) i flyttalsberäkningar men 5-15% långsammare på heltal, samt utan att sett så många tester skulle jag säga att Intel är 20-25% snabbare i många SIMD-instruktioner, men överlag så är AMD tillräckligt snabba så man inte skulle som användare märka någon skillnad i de allra flesta fallen.

Ontopic, självklart blir ju Intel pressade att visa upp något i HEDT-segmentet när AMD går ut med att de kommer erbjuda 32 kärnor här, givetvis så tar ju Intel till ett av deras starkaste kort bland produktegenskaperna, att det går att köra systemet i 5Ghz, något som inte är möjligt med Threadripper då kretsarna verkar ge upp runt 4.2/4.3GHz om man inte använder kylning under -100.
Jag tycker det är rätt imponerande att de kan få ut 28*5Ghz från en krets även om den använder +1000W, samma krets i 28*2.8GHz drar ungefär 165W medans AMD's nuvarande krets i 32*2.7GHz drar runt 180W.
Skulle man överklocka en 32-core Zen eller kanske Zen+ till 4.0-4.1GHz så hamnar man nog på 700-800W vilket inte är så långt ifrån Intels +1000W men kanske hanterbart med lite enklare kylare i form av några 360-radiatorer med rejäl pump istället för en aktiv kylanläggning.

Med tanke på att kommande Threadripper kommer behöver 250W för att försörja 32 oklockade kärnor så blir jag lite fundersam över de uttalande som gjort att gammla TR4-moderkort inte skulle hantera detta, dagens Threadripper behöver ju 350-400W i maxklock och det klarar väl de flesta moderkorten? Givetvis, ska man överklocka nästa TR så kommer det behövas rejälare saker, men oklockat borde det väl inte vara några problem?

Visa signatur

kill -s SIGCHLD `pidof Kenny`
bash: Oh my god, they killed Kenny
init: You Bastards

Permalänk
Medlem

Man blir ändå imponerad av att Intel kan bygga en plattform som klarar 1200-1700W bara till CPUn. 1700w som ska kylas på en så liten yta grymt bra jobbat alla som varit involverade för att få det att funka. Jag tror att alla förstår att det kommer vara omöjligt med 28 kärnor där alla kan gå i 5GHz samtidigt men om de kan köra 1/4 av kärnorna i 4,6GHz när resterande vilar så kommer det ändå vara en cpu i en helt ny liga till konsumenter.

Det var längesedan som det var så intressant som det är nu att följa CPU utvecklingen. Intel och AMD har nu kavlat upp armarna hela vägen. När nu Intel släpper sin 8/16 K cpu så får vi se om AMD kan kontra med kommande Ryzen 3700X 7nm.

Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090

Permalänk
Medlem

Jag döper Intels nästa CPU för härdsmälta haha, i alla fall om den ska gå i 5GHz

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Medlem
Skrivet av tvelander:

Vilken upplösning?
För alla spelar verkligen inte 2560x1440 3440x1440 / 4K...

Edit :Kollar vi en överklockad 8700k vs en 2700X på ett 1080ti så totalt sänker 8700k en 2700X allt under 3440x1440. Och över 60 FPS.

Just 1080ti är lite intressant eftersom det besitter enormt med grafikprestanda som kräver rejält av mjukvara/hårdvara för att kunna sträcka på benen. Jag köpte ett till min 4790k@4,8 och tänkte att CPUn kommer räcka utan problem vilket jag ganska snabbt har insett att detta inte alltid är fallet.
Så länge man håller sig till AA titlar, gärna de som ofta används inom just benchmarking har jag inga problem. Jag får GPU load som för det mesta ligger kring 100% i 1440p och det är grafikkortets som således blir flaskhalsen i systemet.

Tyvärr har jag märkt att dessa spel knappast är i majoritet.
Massor med spel är det ofta någon tråd som maxbelastar CPUn vilket leder till att GPU load och fps sjunker.
Wold of tanks är ett av många lysande exempel som vid min förra session hade 80 000 inloggade på EU servrarna. När jag spelar i Frontlineläget har jag GPU usage på ibland så lågt som 30%!! bara för att CPUn maxar på en av kärnorna i 1440p ULTRA och resterande ligger på en 25%.
Att då köpa något med snarlik IPC som i de flesta benchmarking scenarion totalt krossar min gamla häck men ändå inte kan levererar bättre enkeltrådad prestanda blir helt enkelt inte en uppgradering för mig.
Att därför generalisera som några i tråden gör och påstår att det skiljer någon ynka procent mellan 2700x och 8700k kanske stämmer i vissa fall men LÅNGT ifrån alla och skapar ett felaktigt beslutsunderlag när man tittar på de flesta sidors test och försöker skapa sig en uppfattning.

Permalänk
Medlem

Är detta verkligen SweCLOCKERS jag läser på eller är det SweUNDERclockers?
Vilket whinande, är väl skitfräckt med uppvisningar vad man kan åstadkomma. Det ger dessutom en liten fläkt av vad vilken prestanda kreti och pleti kan komma att förvänta sig om några år.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av AMD-FX:

Jag döper Intels nästa CPU för härdsmälta haha, i alla fall om den ska gå i 5GHz

om vi snackar härdsmälta borde vi kalla den Tjernobyl eller Fukushima

Visa signatur

New: Asus x370 prime pro, Ryzen 1700 (@3.925ghz) , Ripjaws V 16GB 3600 MHz (@3200mhz 14c). https://valid.x86.fr/curj7r
Radeon VII.