Permalänk
Medlem

Byta kylare

Hej

Bryter jag garantin hos Asus om jag demonterar kylaren på ett av era grafikkort?

Visa signatur

CPU 1700@4GHZ | MB MSI x370 Gaming Pro Carbon | GPU AMD Vega 64 | RAM G.skill FlareX DDR4 @3466MHZ 16GB PSU Corsair AX1200i | SSD Samsung 960 EVO 512GB | | Monitor Acer Predator XZ321QU| Mouse Razer deathadder | Keyboard Corsair Gaming K70 RGB | Headset Sennheiser game one.

Permalänk
ASUS Nordic

@Jays_swe:
Hej!
Ja, om du demonterar kylaren på ett av våra grafikkort så bryts garantin.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ROG_Johan:

@Jays_swe:
Hej!
Ja, om du demonterar kylaren på ett av våra grafikkort så bryts garantin.

Gör inte EUs lagar det tillåtet att demontera kylaren och bryta "void"-märket? Även i USA? Det funkar väl bara i Asien?

Har det även sagts på Facebook av MSI Gaming
https://www.facebook.com/msiuk/posts/652634514773229?

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk
Medlem
Skrivet av frong:

Gör inte EUs lagar det tillåtet att demontera kylaren och bryta "void"-märket? Även i USA? Det funkar väl bara i Asien?

Skilj på garanti och reklamation. Garanti är frivilligt. Du har fortfarande reklamationsrätt.
Om reklamationen fortfarande gäller vid egen modifiering av produkten kan jag dock ej svara på. Men att garantin försvinner är inte konstigt.

Visa signatur

Maximus X Hero - 8700k @5.1GHz - H115i - 32GB LPX@3466MHz - MSI 980Ti Gaming - EVGA SuperNova 750 G2 - Asus vg248qe - FD R5

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elghinnarisa:

Skilj på garanti och reklamation. Garanti är frivilligt. Du har fortfarande reklamationsrätt.
Om reklamationen fortfarande gäller vid egen modifiering av produkten kan jag dock ej svara på. Men att garantin försvinner är inte konstigt.

Men, sådana klistermärken är väl totalt värdelösa inom EU? Har för mig att det står något i stil med att produkten enbart bör skickas tillbaka i originalutförande.

Kanske bara är i USA?

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk
Medlem
Skrivet av frong:

Men, sådana klistermärken är väl totalt värdelösa inom EU? Har för mig att det står något i stil med att produkten enbart bör skickas tillbaka i originalutförande.

Garanti lämnas frivilligt av tillverkaren. Om du byter kylare vilket dom kanske inte tillåter så kan din garanti brytas.
Du har fortfarande rätt att skicka in grafikkortet för reklamation även om du ej har garanti.

Sedan har så klart varje tillverkare (och olika produkter) olika former av garanti. I många år var det EVGA man villa ha om man bytte kylare, då deras garanti fortfarande gällde även vid byte av kylare eller överklockning. Vilket andra tillverkare ej tillät. I dagens läge är jag dock inte speciellt uppdaterad i hur garantin ser ut för dom olika tillverkarna.

Men som sagt, om TS byter kylare så ryker garantin. Han har fortfarande reklamationsrätt även om han saknar garanti.
Vad det gäller klisterlapparna vet jag inte, jag har oftast inte haft problem med att dom ej finns kvar vid garantiärenden dock. Har ifs bara hänt 2 gånger så har inte så mycket data om det hela.

Visa signatur

Maximus X Hero - 8700k @5.1GHz - H115i - 32GB LPX@3466MHz - MSI 980Ti Gaming - EVGA SuperNova 750 G2 - Asus vg248qe - FD R5

Permalänk
Medlem

De tråkiga är ju att kortet har varit trasigt när jag fått de, men enda sättet att se de var ju att ta lös kylaren, Visst de kanske var klantigt att ta lös kylaren och inte bara skicka tillbaka de direkt, men tycker detta är löjligt,

Får lov att bli EVGA nästa gång så vet man iaf att de är OK att ta lös / byta kylare

Visa signatur

Chassi: Corsair 7000x, PSU Corsair HX1000i, MB: GIGABYTE AORUS MASTER X670E, CPU:AMD Ryzen 9 7900X3D, GPU: ASUS Radeon RX 7900 XTX 24GB TUF OC, RAM: G.Skill 64GB (4x16GB) DDR5 6000MHz, M.2: 2*WD Black SN850X 1TB Gen 4, OS: Win 11 Pro, Monitors: Samsung Odyssey G9 49 5120x1440 240hz + ASUS "RoG SWIFT " PG278Q 144Hz G-Sync, Headset : Logitech Pro X 2 Lightspeed, Mic : RØDE Mikrofon NT1 + Ai-1 Studio Kit + RØDE PSA1+ Professional Studio Arm