Intel tar bladet från munnen om 28-kärnig demonstration på 5,0 GHz

Permalänk
Melding Plague

Intel tar bladet från munnen om 28-kärnig demonstration på 5,0 GHz

Efter kritiken mot Intels demonstration av en 28-kärnig processor på 5,0 GHz bekräftas det alla visste – den var överklockad. Samtidigt framgår att en kylkapacitet på hutlösa 1 770 W krävdes.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Avstängd

Vi har samma situation igen som förra året, Intel planerade ingenting och när dem fick nys om att AMD skulle dubbla antalet kärnor så fick dem panik och kastade ut något utan att tänka.

Visa signatur

New: Asus x370 prime pro, Ryzen 1700 (@3.925ghz) , Ripjaws V 16GB 3600 MHz (@3200mhz 14c). https://valid.x86.fr/curj7r
Radeon VII.

Permalänk
Medlem

När det är svårt att hävda sig och man tar till fulknep...

Visa signatur

Skärm Samsung 32" C32JG50 144Hz | CPU Ryzen 5 2600X | GPU AMD Vega 64 vattenkyld | Moderkort Asus Rog Strix B350-F Gaming | Minne 16 GB Corsair CL15 Vengeance | HDD 1 TB NVMe Samsung 970 Evo | Chassi Lian Li O11 Dynamic Svart

Permalänk
Medlem

AMD har fler kärnor, och drar mindre ström, Intel har stora problem och förhoppningsvis så köper trogna fantaster denna CPU för att hålla dem flytande.

32 kärnor framför 28 alla dagar, även om IPC är 5% lägre.

Jag hoppas att Intel inkluderar en ordentlig kylare när denna processor köps, vore häftigt med en liten värmeväxlare / AIO.

Mvh

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Medlem

Mm, billig elräkning.

Visa signatur

/SAnDis - Pew pew

Permalänk
Medlem
Skrivet av SAnDis:

Mm, billig elräkning.

Sänk övriga värmen i huset/lägenheten.

Visa signatur

Akashiro 0.9: Ryzen 5 7600, Radeon RX 7800XT Pure: 64/2000
https://podcasters.spotify.com/pod/show/thomaseron

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aeig:

AMD har fler kärnor, och drar mindre ström, Intel har stora problem och förhoppningsvis så köper trogna fantaster denna CPU för att hålla dem flytande.

32 kärnor framför 28 alla dagar, även om IPC är 5% lägre.

Jag hoppas att Intel inkluderar en ordentlig kylare när denna processor köps, vore häftigt med en liten värmeväxlare / AIO.

Mvh

Vad fasen pratar du om? Intel är ett av elektronikbranschens mest stabila företag. Sanslösa omsättnings- och vinstsiffror jämfört med AMD som för det mesta ligger på förlust. Intel behöver inga stödköp. AMD behöver däremot varenda dollar de kan få.

Permalänk
Medlem

Denna var väldigt rolig och träffande, OBS! Humor, bla HardOCP TV har kommenterat med "ROFL" : )

Jag hoppas att dom lyckas få till det för lansering, blir ett monster hursomhelst, oavsett elräkning.

Mvh

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Avstängd

@Aeig:

"Hålla dem flytande"
Tror det krävs lite mer än det här för att rubba Intel ekonomiskt på det sättet....

(Är ingen fanboy men Intel har ju haft några bra år så att säga.... )

Visa signatur

-

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

Vad fasen pratar du om? Intel är ett av elektronikbranschens mest stabila företag. Sanslösa omsättnings- och vinstsiffror jämfört med AMD som för det mesta ligger på förlust. Intel behöver inga stödköp. AMD behöver däremot varenda dollar de kan få.

Skrivet av Fraction_91:

@Aeig:

"Hålla dem flytande"
Tror det krävs lite mer än det här för att rubba Intel ekonomiskt på det sättet....

(Är ingen fanboy men Intel har ju haft några bra år så att säga.... )

Jag förstår vad ni menar, och jag syftar specifikt på processorer, där dom faktiskt ligger efter för tillfället och har enorma problem, AMD ligger 1-2 steg före i dagsläget. Kassan är enorm så det är nog inga svårigheter att ösa in pengar för att köpa sig ikapp.

Mvh

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aeig:

Jag förstår vad ni menar, och jag syftar specifikt på processorer, där dom faktiskt ligger efter för tillfället och har enorma problem, AMD ligger 1-2 steg före i dagsläget. Kassan är enorm så det är nog inga svårigheter att ösa in pengar för att köpa sig ikapp.

Mvh

Haha va? Intel har processorer som spöar samtliga av AMDs motsvarigheter om du är villig att betala.
Du behöver inte sprida lögner.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aeig:

Jag förstår vad ni menar, och jag syftar specifikt på processorer, där dom faktiskt ligger efter för tillfället och har enorma problem, AMD ligger 1-2 steg före i dagsläget. Kassan är enorm så det är nog inga svårigheter att ösa in pengar för att köpa sig ikapp.

Mvh

Om dessa säljer eller inte påverkar över huvud taget inte Intels förmåga för dylika processorer om ett, två eller fem år bort.

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av Aeig:

Jag förstår vad ni menar, och jag syftar specifikt på processorer, där dom faktiskt ligger efter för tillfället och har enorma problem, AMD ligger 1-2 steg före i dagsläget. Kassan är enorm så det är nog inga svårigheter att ösa in pengar för att köpa sig ikapp.

Mvh

Vart ligger Intel efter?

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Skrivet av Aeig:

Denna var väldigt rolig och träffande, OBS! Humor, bla HardOCP TV har kommenterat med "ROFL" : )

ozcEel1rNKM

Jag hoppas att dom lyckas få till det för lansering, blir ett monster hursomhelst, oavsett elräkning.

Mvh

Haha klockren video, va säkert precis så det gick till 😂 Jag skäms ju nästan lite för att äga en Intel cpu nu

Visa signatur

Speldatorn: Bärbar Lenovo Legion 5 med i5 10300h, 16gb ram, GTX 1660Ti , 144hz skärm

Permalänk
Medlem

...och ingen är förvånad.

Visa signatur

SweClockers Dark Pearl tema: http://www.sweclockers.com/forum/trad/1484891
(Rek. Stylus)

Permalänk
Inaktiv

Intels största problem nu är hur de ska lansera en bra cpu utan att konkurrera med deras Xeon portfölj. Det kommer bli väldigt intressant att se. Min gissning blir att dessa processorer blir extremt dyra och varför då inte ska ett litet skutt till och få en xeon?

Angående klockning så tyckte jag det var ganska självklart och 5GHz var knappt en siffra jag ens noterade, då denna siffra inte säger så mycket om vad cpun går att köra på mer normala kylanordningar.

Permalänk
Avstängd

@Aeig:

Att säga att AMD i dagsläget ligger 1-2 steg före och att Intel ligger efter är intressant att höra mer om,

Please tell me more

(Btw videon var jädrans rolig, fick sig ett gott skratt)

Visa signatur

-

Permalänk
Medlem
Skrivet av tvelander:

Vart ligger Intel efter?

Nog enbart i kärnor för konsumentprodukter samt prestanda/pris i populära segment (i ett par nischade fall även efter i totalprestanda). Dock första gången på länge de ligger efter i någonting öht.

Men måste säga att AMD utmanar på riktigt för tillfället vilket är kul, därför skulle det bli en AMD om jag köpte nytt idag (då jag även håller på en del med nischade fall där många kärnor faktiskt kan utnyttjas och även anser att processorerna är bra nog i fallen där dessa inte kan utnyttjas fullt ut, typ spel).

Permalänk
Medlem

Begreppet överklockning blir ganska luddigt, när det är tillverkaren som själv sätter frekvenserna. Särskilt om det är någon engineering sample med upplåst multiplier. Inte så att någon tredje part sitter och bedömer vad som är OC och vad som är frekvens inom specifikation.

Eller är det överklockning för att kompressorkylare krävs? I så fall, var det överklockning när luftkylare började krävas på datorer?

Att de kör på marginalerna och behöver extrem kylning för att klara det, råder det däremot ingen tvekan om. Känns mest som ett PR-stunt för att ha något att komma med mot AMD.

Visa signatur

Arch | 1440p 165Hz IPS | 7800X3D | 1080ti | 64GB@6GHz | SN850 2TB

Permalänk
Medlem

"Tidsbrist"
L O FUCKN L

årets bästa ursäkt, "nä vi hade inte två sekunder att nämna att den är överklockad till helvetet och att vi använder kylt vatten till att hålla den sval nog att köra en cinebench runda"

Visa signatur

R5 3600 | 5700 xt | XPG SPECTRIX 3200MHz 16GB | B450i Aorus Pro WIFI | Corsair SF750v2 | Evolv Shift Air |
Galleri: Aether | Chandra

-=CITERA FÖR SVAR=-

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av lowngcawt:

"Tidsbrist"
L O FUCKN L

årets bästa ursäkt, "nä vi hade inte två sekunder att nämna att den är överklockad till helvetet och att vi använder kylt vatten till att hålla den sval nog att köra en cinebench runda"

Sluta med logik nu
Den kommer 5GHz ur boxen _;);););

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aeig:

Jag förstår vad ni menar, och jag syftar specifikt på processorer, där dom faktiskt ligger efter för tillfället och har enorma problem, AMD ligger 1-2 steg före i dagsläget.

Mycket profetia och inga exempel, VAR ligger Intel flera steg efter? Så vitt jag kan se har AMD i princip en flagga och det är uträkningskraft per krona i program med stöd för fler än 4 kärnor, allt annat förlorar de på. Den marknaden är inte skitstor just nu, även om det förhoppningsvis är relevant i framtiden. Vad har jag missat?

Skrivet av lowngcawt:

"Tidsbrist"
L O FUCKN L

This.

Visa signatur

Bara fanboys kallar folk för fanboy!

Permalänk
Medlem

Som jag misstänkte då. Intel ville bara visa snoppen.

Processorn kommer ju knappast säljas med den värmeväxlare som de använde så 5Ghz kommer inte kunna uppnås av vanliga konsumenter.

Men de uppnådde ändå sitt syfte. De fick rubriker, på bekostnad av sin eget och teknikskribenternas trovärdighet.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk

Pajkastningstråd!

AMD borde fokusera på att få upp sin IPC och få det att lira med högre hastighet på minnen. Jag menar jag köpte nyligen första nya datorn sedan 2011/2012 och då lockar 5-10% högre prestanda i spel med dagens generations grafikkort större roll än 2-300kr.

Visa signatur

1::3700+ San Diego@3.0GHzghz[300x10], Abit KN8-Ultra, 1024mb, X850XT @ PE. 01: 27190. 05: 6220.
2::XP 2500+ @ 3200+, Asus A7N8X-X, GeForce FX 5700 Ultra@ 605/1100, 512mb ddr. 01: 13550

Permalänk
Medlem

Jag tänker varmvattenberedare, varmluftspump och RIC-miner i ett!

Visa signatur

Tower: ace Battle IV | CPU AMD Phenom II X2 BE unlocked 4cores@3,2GHz | RAM 8GB DDR2@800MHz | MB ASUS M4A785-M | GFK AMD Radeon HD 6850 1GB | HDD Kingston SSD Now 60GB (/) Seagate 2TB(/home) | OS Ubuntu 20.04 LTS
-Numera titulerad: "dator-hipster" då jag har en AMD GPU och dessutom kör Linux.

Permalänk
Inaktiv

Detta liknar AMDs försök att dra till sig uppmärksamhet innan Vega releasen. Tråkigt när det blir "accepterat" av de båda.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Fult. Även om vi alla här, entusiaster visste att 28 cores på Skylake-X 5Ghz inte var möjligt utan rejäl kylning, så var det fortfarande fel av Intel att göra så här. Ska man visa extrem överklockning, gör det då öppet, förklara att den är rejält överklockad. Att använda exotisk kylning utan att delge den informationen när man visar en 5GHz specifik klockhastighet på en specifik produkt är oetiskt och oärligt. Skäms Intel det här är lika oärligt som att AMD skulle visa en 6GHz 16-core Threadripper

Visa signatur

PC #1 CPU: R5 1600 @3.8 Motherboard: B350-A PRIME GPU: EVGA 1080 Ti
PC #2 CPU: i7 3770K @4.2 Motherboard: P8P67 GPU: AMD R9 290X

Permalänk
Skrivet av tvelander:

Vart ligger Intel efter?

Beräknings Prestanda? Nej
Värme/effekt prestanda? Nej
7nm? Ja

men innan AMD släppt en 7nm produkt är det omöjligt att se ifall de faktiskt går om Intel eller inte. Och det är bara spekulationer idag, visst skulle AMD kunna gå om, men det är inte allt som krävs för att spöa Intel, senaste gången AMD gick om Intel, sålde Intel fortfarande mer.

Visa signatur

PC #1 CPU: R5 1600 @3.8 Motherboard: B350-A PRIME GPU: EVGA 1080 Ti
PC #2 CPU: i7 3770K @4.2 Motherboard: P8P67 GPU: AMD R9 290X

Permalänk
Medlem

Andelen som tolkade det som "5GHz stock" är ganska stor i.o.m. att de flesta inte är inbitna entusiaster. Jag tror nyheten redan fått tillräckligt stor uppmärksamhet för att rättelsen ska ha någon effekt. Effektiv PR helt enkelt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SAnDis:

Mm, billig elräkning.

Ja verkligen! Nu kan du montera bort dina element. Denna CPUn värmer hela huset på vintern.

Visa signatur

Dator 1: | i9 9900k | MSI RTX 4080 Ventus 3x OC | ASUS ROG STRIX Z390-F Gaming | Corsair LPX DDR4 32 GB 3200Mhz | FD define S | Samsung 850 EVO 1TB | Samsung 980 NVMe M.2 1TB | Noctua NH-U12S | Corsair RM750x 750W | Windows 10
Skärm 1: ASUS 27" ROG SWIFT PG279Q 1440p @ 165Hz/IPS/G-Sync
Skärm 2: ASUS 27" TUF VG27AQ1A 1440p @ 170Hz/IPS/G-Sync/HDR