Noctua arbetar på nästa generations U12-kylare – presterar likvärdigt med NH-D15

Permalänk
Melding Plague

Noctua arbetar på nästa generations U12-kylare – presterar likvärdigt med NH-D15

Efter en lyckad lansering av A-seriens flaggskeppsfläktar arbetar nu Noctua med att implementera dessa ihop med sina processorkylare och först ut blir nästa generations U12-modell.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Det var ett rejält prishopp dom gjorde där,är folk villiga att betala?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wasp:

Det var ett rejält prishopp dom gjorde där,är folk villiga att betala?

Presterar den som en d15 så kan den ju kosta som en. https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2604157

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem

Hmm. D15 är stor. Hoppas att den ersätts av U12.

Permalänk
Medlem

Presterar den som D15 så ska jag köpa den, vi får se när den kommer till test labet.

Visa signatur

There is always a price to pay for convenient

Permalänk
Medlem

Tvivlar väl på att D15 kommer ersättas av denna nya U12, eftersom de tänker göra en 140mm-variant av de nya fläktarna och därför troligtvis kommer göra en ny U14 också. Men om D15 försvinner helt och vi istället erbjuds U12 och U14 så kan det ju funka. Men priserna är ju lite motbjudande...
Att erbjuda nya U12 och nya U14 med antingen de nya fläktarna (tyst men dyrt) eller de gamla fläktarna (högljutt men billigt, relativt sett) låter ju då rimligt, för att få ner produktionskostnaderna på själva kylarna.

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D | RTX 3070 | 2x32GB DDR5-5600 | B650M Pro RS WiFi
Define R5 Blackout | Noctua NH-U14S | EVGA G2 SuperNOVA 850W
G502 Proteus Spectrum | Vortex Pok3r RGB

Permalänk
Medlem

Det var ju en sjukt trevlig nyhet, mycket kul att se att den presterar som en D15. Skulle välja denna över en D15 alla dagar om de presterar lika. även om den kostar nån hundring över D15.

Får hoppas det kommer en U14 också, väntar på de nya 140mm fläktarna från noctua.

Permalänk
Medlem

Alltså va f*n, detta färgschema....När ska dom släppa detta detta...Har dom köpt upp en lifetime support av bajsbrunt och gräddvitt eller?

Visa signatur

TV: LGOLED65B1
PC:
Corsair Crystal 570X - ASUS ROG Strix B560-A GAMING - i9 11900K - ZOTAC 3080Ti AMP EXTREME HOLO - SAMSUNG 960 EVO 250GB - WD Blue SSD 1,5tb RAID - Corsair Vengeance RGB PRO DDR4 3600MHz 32GB - Corsair RM1000i - ASUS VG27BQ - Steel Series Apex Pro - Steel Series Rival 5.
Mobil: OnePlus 10 Pro

Permalänk
Medlem

Hoppas på en ny U14 med nya fläktarna så blir det nog ett köp, så kan frugan få ärva min D15 Jag älskar Noctuas färger och skulle bli ledsen om dom (mot förmodan) skulle sluta med det vid något tillfälle i framtiden, men jag hoppas att dom lanseras i helsvarta färger för dom som inte gillar färgerna

Visa signatur

4770k still going strong.

Permalänk
Medlem

Om Noctua kan förbättra U12 så mycket, undrar vad som kommer hända om de försöker samma sak med D15 istället. Den kanske blir marknadsledande

Permalänk
Medlem
Skrivet av Don_Tool:

Alltså va f*n, detta färgschema....När ska dom släppa detta detta...Har dom köpt upp en lifetime support av bajsbrunt och gräddvitt eller?

För ett tag sen? Industrial och Chromax

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dravond:

För ett tag sen? Industrial och Chromax

Och "budgetlinjen" redux:
https://noctua.at/en/products/product-line-redux

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Don_Tool:

Alltså va f*n, detta färgschema....När ska dom släppa detta detta...Har dom köpt upp en lifetime support av bajsbrunt och gräddvitt eller?

När andra börjar köra med färgen? Noctua har medvetet valt denna färg för att de ska sticka ut. Och därför vet folk att man har kvalité i sin dator.

Skrivet av Surpuppa:

Om Noctua kan förbättra U12 så mycket, undrar vad som kommer hända om de försöker samma sak med D15 istället. Den kanske blir marknadsledande

Noctua är redan marknadsledande när det kommer till fläktar och processorkylning.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem

@Xinpei: Vad jag menar är att kunna ta en obekämpad topplats. I dagsläget så varierar det mellan D15 och vattenkylare i topp för olika recensioner

Permalänk
Medlem

Så om dessa presterar som deras största kykare, kommer det då komma en D16 som är ännu bättre?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Don_Tool:

Alltså va f*n, detta färgschema....När ska dom släppa detta detta...Har dom köpt upp en lifetime support av bajsbrunt och gräddvitt eller?

Skrivet av Gosnat:

Hoppas på en ny U14 med nya fläktarna så blir det nog ett köp, så kan frugan få ärva min D15 Jag älskar Noctuas färger och skulle bli ledsen om dom (mot förmodan) skulle sluta med det vid något tillfälle i framtiden, men jag hoppas att dom lanseras i helsvarta färger för dom som inte gillar färgerna

Jag gillar också deras färgschema!
(Sen kanske brunt och beige inte är helt enkelt att färgkombinera i ett discochassi men för egen del spelar det ingen roll.)

Visa signatur

# = Brädgård
FD Nano S|Corsair SF450 V2|Asrock B450 ITX|AMD 2400G|Ballistix Sport 2666Mhz CL 16|Samsung 860 EVO 250GB|Dell U2415|Logitech K400+
Kan nån vara snäll och berätta vad åbäket kan vara värt, i den här tråden: #19710305

Permalänk
Skrivet av Karazhan:

Så om dessa presterar som deras största kykare, kommer det då komma en D16 som är ännu bättre?

Den nya u12 kommer ju kosta mer än d15 så det kommer nog fortfarande finnas en marknad för den. De släpper nog en D16 efter de släppt nya 140mm fläktar.

Permalänk
Medlem

Stegen uppåt i prestanda innebär bara steg ner i Rpm på fläktarna i mitt huvud. Mkt trevligt.
Kanske de kan skrämma upp LH9 i U12 prestanda?! (en får väl drömma).

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Regn är snö på sommarn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Surpuppa:

@Xinpei: Vad jag menar är att kunna ta en obekämpad topplats. I dagsläget så varierar det mellan D15 och vattenkylare i topp för olika recensioner

Där D15 är betydligt billigare än de system som lyckas nå D15s kylningsresultat. Så ännu en gång.. Noctua är marknadsledande. AIO system tenderar att max matcha deras produkters presterande fast till en dyrare prislapp.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem

@Xinpei: Precis, men man kan vara marknadsledande i olika områden. Det är ganska uppenbart att jag menade marknadsledande inom ren prestanda

Permalänk
Medlem

Mycket intressant!

Jag kommer förmodligen själv införskaffa mig två av dessa så fort pengar finns som inte behövs till mer prioriterade saker. Jag kommer iaf att testa dem på min NH-D15 som sitter på min kaffesjö då. Är de är de noterbart bättre än sittande A15-fläktar så får de nog sitta kvar tippar jag på. Om inte så ska en få sitta i fronten och en på botten av chassit. Tror jag..

Men en fråga är hur jag då bör testa dem eftersom nyheten beskriver att det är en PnP-config på U12. Nuvarande fläktar sitter båda i push-config som är enligt instruktionerna för D15. Jag har en känsla att det är just det som gör en viss skillnad på att U12 kan bli så pass bra...

Egentligen behöver jag kanske 3 st av dessa A12x25or (push, push, pull) för bäst resultat. Men man ska kanske nöja sig som grottmänniskor med en "kill", och att man inte behöver gå "overkill" hehe. Plus det vore inte rättvist att köra mot två A15, men där kan jag ta en jag har över iofs.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers
PC: Ryzen 9 5900X | RTX 3080 12GB | G.Skill Trident Z Neo 64GB 3600MHz CL16 | 12TB NVMe SSD - 5TB SATA SSD = total 17TB SSD | Synology DS920+ w/20GB RAM SHR 48TB | Seagate IronWolf 10TB HDD intern HDD
Skärmar: Acer Predator XB323UGX 32" 270Hz 1440p, Asus PG349Q 34" 120Hz 1440p UW, Asus PG279Q 27"
Foto
: Canon 80D & 60D + Canon 17-55/2.8 IS, Canon 10-22, Canon 70-200/2.8L IS II, Canon 100/2.8L IS Macro

Permalänk
Medlem

Någon som vet om man kan få tag på denna än?

Visa signatur

7800x3D, 32GB G.Skill Trident @ 6000Mhz CL30, Gainward Phoenix 3080, ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI, Corsair H115i Elite Capellix, Samsung 950 EVO 1TB, Corsair RM750X v2, Lian Li PC-O11 Dynamic EVO Svart, LG 27'' 27GL850

Permalänk
Redaktion
Praktikant ✨
Skrivet av blagi:

Någon som vet om man kan få tag på denna än?

Inte ännu, och om jag känner Noctua rätt lär de fortfarande vara i prototypstadiet när vi går förbi dem på Computex 2019 i sommar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av blagi:

Någon som vet om man kan få tag på denna än?

Bara för Xeon processorer än så länge verkar det som?
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=4875390

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Redaktion
Praktikant ✨
Skrivet av Roger W:

Bara för Xeon processorer än så länge verkar det som?
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=4875390

Tyvärr inte. Det där är den gamla U12S med en större bas för Xeon-processorer samt de nya NF-A12x25-fläktarna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JonasT:

Tyvärr inte. Det där är den gamla U12S med en större bas för Xeon-processorer samt de nya NF-A12x25-fläktarna.

Aha det hade jag missat! Jag såg de nya fläktarna och trodde även kylaren var uppdaterad. Slarv av mig - sorry.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Avstängd

Hela den här tornkylar-desginen är slut.
Den går inte att förbättra mycket mer.
Det behövs ny teknik på den här fronten.

Permalänk
Medlem

@tumvanten: Fast dem säger ju att dem har förbättrat det..? Annars hade dem nog inte frontat med det på CES och att nya modeller kommer att släppas där dem lovar rätt hyggliga prestandaförbättringar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tumvanten:

Hela den här tornkylar-desginen är slut.
Den går inte att förbättra mycket mer.
Det behövs ny teknik på den här fronten.

Den här liraren satte en NH-D15 på sitt 1080 Ti, och mellan tornen krämade han in en vattenkylare kopplad till processorn. Allt för ett SFF-bygge. Imgur-länk!

Användarnamn SolarLift på Reddit. Han tänker lägga upp sitt bygge på r/sffpc - kanske värt att visa för folk då, @JonasT Skulle faktiskt vara en cool idé att kunna köpa en sådan kylare designad från grunden för att vara på det sättet. Om kylflänsarna på vattenkylaren matchade de på tornkylaren skulle man ju optimera luftflödet rätt ordentligt kan jag tänka mig.

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D | RTX 3070 | 2x32GB DDR5-5600 | B650M Pro RS WiFi
Define R5 Blackout | Noctua NH-U14S | EVGA G2 SuperNOVA 850W
G502 Proteus Spectrum | Vortex Pok3r RGB