Fått fiber i nya huset: Hur bygga up LAN/WLAN för stabil uppkoppling?

Permalänk

Fått fiber i nya huset: Hur bygga up LAN/WLAN för stabil uppkoppling?

Tjena gott folk!
köpte kåk i vintras å skall nu i slutet på veckan få fiber indraget....problemet är att de dras in till närmsta punkten i huset, vilket är köket på entréplan
min speldator står på samma våning men i andra änden av huset, vilken är bästa lösningen om jag vill få en stabil uppkoppling på datorn?

Vi har även några chromecasts på både entréplan å övervåning som vi vill använda

så enheterna jag vill skall ha internet är:
Min stationära Speldator (Entréplan) wifi adapter eller kabel
Min Laptop (Entréplan) Wifi
Sambons Laptop (Entréplan) Wifi
2st chromecast varav 1 på övervåning

fiberdosan (Entréplan)

hoppas inlägget är någorlunda förståeligt å inte en enda röra

VH Jonas

Rubrik förtydligad//Mod
Permalänk
Medlem
Skrivet av Wednesday:

Tjena gott folk!
köpte kåk i vintras å skall nu i slutet på veckan få fiber indraget....problemet är att de dras in till närmsta punkten i huset, vilket är köket på entréplan
min speldator står på samma våning men i andra änden av huset, vilken är bästa lösningen om jag vill få en stabil uppkoppling på datorn?

Vi har även några chromecasts på både entréplan å övervåning som vi vill använda

så enheterna jag vill skall ha internet är:
Min stationära Speldator (Entréplan) wifi adapter eller kabel
Min Laptop (Entréplan) Wifi
Sambons Laptop (Entréplan) Wifi
2st chromecast varav 1 på övervåning

fiberdosan (Entréplan)

hoppas inlägget är någorlunda förståeligt å inte en enda röra

VH Jonas

... Att dra en nätverkskabel?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wednesday:

Tjena gott folk!
köpte kåk i vintras å skall nu i slutet på veckan få fiber indraget....problemet är att de dras in till närmsta punkten i huset, vilket är köket på entréplan
min speldator står på samma våning men i andra änden av huset, vilken är bästa lösningen om jag vill få en stabil uppkoppling på datorn?

Vi har även några chromecasts på både entréplan å övervåning som vi vill använda

så enheterna jag vill skall ha internet är:
Min stationära Speldator (Entréplan) wifi adapter eller kabel
Min Laptop (Entréplan) Wifi
Sambons Laptop (Entréplan) Wifi
2st chromecast varav 1 på övervåning

fiberdosan (Entréplan)

hoppas inlägget är någorlunda förståeligt å inte en enda röra

VH Jonas

Bästa lösningen är att dra nätverkskabel till datorn, alternativt att dra fibern in i rummet där datorn står för att slippa dra ethernet så långt.

Synd att du inte valde att gräva själv på din egen tomt, det blir oftast billigare även om du anlitar nån och du får fiberkonvertern precis där du vill ha den.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| R7 5800X3D @-30 i PBO2 + Noctua NH-U12s | ROG Strix B450-F | 32GB HyperX Fury Black 3200MHz | RTX 3080 TUF OC | Define R4 + Noctua NF-A14 (x2) & NF-S12A + Noctua NA-FC1 | Corsair RM 850X v2 | Samsung 970 Evo Plus 1TB + Crucial MX300 2TB | LG 27GL850

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wednesday:

Tjena gott folk!
köpte kåk i vintras å skall nu i slutet på veckan få fiber indraget....problemet är att de dras in till närmsta punkten i huset, vilket är köket på entréplan
min speldator står på samma våning men i andra änden av huset, vilken är bästa lösningen om jag vill få en stabil uppkoppling på datorn?

Vi har även några chromecasts på både entréplan å övervåning som vi vill använda

så enheterna jag vill skall ha internet är:
Min stationära Speldator (Entréplan) wifi adapter eller kabel
Min Laptop (Entréplan) Wifi
Sambons Laptop (Entréplan) Wifi
2st chromecast varav 1 på övervåning

fiberdosan (Entréplan)

hoppas inlägget är någorlunda förståeligt å inte en enda röra

VH Jonas

Dra en nätverkskabel från konvertern (fiber-tp omvandlaren) och sätt en router vid lämpligast plats att dra tp-kablar till.
Bara du kan bedöma vad som är lämpligast då vi inte känner till ditt hus eller planlösning.
Obs rekommenderar minst cat6 från konvertern.

Permalänk
Medlem

Har tidigare haft nätverksprylar för konsument marknaden, det har väl fungerat men har alltid varit något att pilla med.
Kör nu UniFi (https://www.ubnt.com/unifi/unifi-ap/) matar dem med ström via POE och kör admin via cloud key.
Vill du inte köra cloud key så kan du köra admin programvaran på din dator - den behöver inte vara igång hela tiden.

Har två APs i huset och känner att jag inte saknar något. Spelar dock inte spel som är beroende av bra PING tider - så där kanske du ska dra en kable till din speldator. Men det kan säkert andra svara på bättre.

En annan fördel är att du kan räkna med att det kommer uppdateringar till UniFi prylarna en bra tid framöver - köper du Asus eller annan tillverkares prylar så har historien visat oss att det inte kommer uppdateringar så ofta (eller under någon längre tid av år).

Visa signatur

Dator: MSI X570 Tomahawk, AMD 5600x, 64 GB RAM, 2xNVMe, 2xSATA SSD, 10 GBit NIC, Grafik Nvidia 3060 12 GB RAM
Skärm: Dell U3821DW 38" ultrawide Bärbar dator: MBA M1
Synology DS1821+ (10Gbit) - Dockers, VM, Surveillance Station 9 kameror
DS3612xs (10Gbit) - Backup sparas till denna från ovan
Skrev jag något vettig? "Tumme up":a så vet jag att det fanns nytta i min post.

Permalänk
Avstängd

När de drog in fiber till mig ingick grävning till närmsta punkten. Fiberdosan hade då hamnat i tvättstugan vilket är långt ifrån optimalt

Jag grävde då själv de 5 meter från hörnet av huset till dit jag ville ha dosan, och fick då fiberdosan precis där jag ville Sen fick fiberbolagets entrepenör gräva de ca 40 meter ut till vägen

Permalänk

med facit i handen så skulle jag såklart ha tänkt lite längre än näsan räcker...

är det bästa wifi adapter till stationära speldatorn å trådlös router då kanske?

så här ser planlösningen ut ungefär...

https://1drv.ms/u/s!AtMeGGRRz-8ij2O4RnfXrJUSA3uz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wednesday:

med facit i handen så skulle jag såklart ha tänkt lite längre än näsan räcker...

är det bästa wifi adapter till stationära speldatorn å trådlös router då kanske?

så här ser planlösningen ut ungefär...
https://1drv.ms/u/s!AtMeGGRRz-8ij2O4RnfXrJUSA3uzhttps://1drv.ms/u/s!AtMeGGRRz-8ij2O4RnfXrJUSA3uz

vill inte va otrevlig eller så men läser du vad folk har skrivit?

det bästa är att dra kabel, sure är inte roligt men är lätt att få snyggt gjort även om det tar sin tid.

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wednesday:

med facit i handen så skulle jag såklart ha tänkt lite längre än näsan räcker...

är det bästa wifi adapter till stationära speldatorn å trådlös router då kanske?

så här ser planlösningen ut ungefär...
https://1drv.ms/u/s!AtMeGGRRz-8ij2O4RnfXrJUSA3uzhttps://1drv.ms/u/s!AtMeGGRRz-8ij2O4RnfXrJUSA3uz

Jag antar att de bärbara enheterna rör sig en del, om inte annat verkar en lämpligare plats för routern vara närmare entren till spelrummet (det kanske det är iaf). Då borde trådat från stationära inte vara några större problem.

Jag skulle iaf bemöda mig med att dra kabel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wednesday:

med facit i handen så skulle jag såklart ha tänkt lite längre än näsan räcker...

är det bästa wifi adapter till stationära speldatorn å trådlös router då kanske?

så här ser planlösningen ut ungefär...
https://1drv.ms/u/s!AtMeGGRRz-8ij2O4RnfXrJUSA3uzhttps://1drv.ms/u/s!AtMeGGRRz-8ij2O4RnfXrJUSA3uz

Bilden fungerar ej, lägg upp på imgur. Bilden fungerade visst, vara otroligt seg laddning

Vad jag skulle gjort i ett nyköpt hus är att köpa ett switch-skåp eller vad det nu. Heter och dra en nätverkkabel till varje rum jag vill ha tillgång till fast i och en AP på övervåningen , meshnätverk eller liknande.

Alternativet är att ha en switch på övervåningen som delar ut internet dit du behöver och en AP

Visa signatur

Hette något annat förut, men kom fram till att det är dumt att ha samma namn på 78 miljoner sidor...
citera, svara osv. osv...
hot tip - ctrl + shift T öppnar senast stängda flik i vissa webbläsare

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wednesday:

Tjena gott folk!
köpte kåk i vintras å skall nu i slutet på veckan få fiber indraget....problemet är att de dras in till närmsta punkten i huset, vilket är köket på entréplan
min speldator står på samma våning men i andra änden av huset, vilken är bästa lösningen om jag vill få en stabil uppkoppling på datorn?

Vi har även några chromecasts på både entréplan å övervåning som vi vill använda

så enheterna jag vill skall ha internet är:
Min stationära Speldator (Entréplan) wifi adapter eller kabel
Min Laptop (Entréplan) Wifi
Sambons Laptop (Entréplan) Wifi
2st chromecast varav 1 på övervåning

fiberdosan (Entréplan)

hoppas inlägget är någorlunda förståeligt å inte en enda röra

VH Jonas

Spela i kåken? Jag trodde du ville ha speltips i fängelset!

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av dannesthlm:

Spela i kåken? Jag trodde du ville ha speltips i fängelset!

OFF T
Men då skulle det nog stått Spela kåken.

ON T: Jag skulle också dragit en kabel till mitten av huset alternativt till din dator.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wednesday:

med facit i handen så skulle jag såklart ha tänkt lite längre än näsan räcker...

är det bästa wifi adapter till stationära speldatorn å trådlös router då kanske?

så här ser planlösningen ut ungefär...
https://1drv.ms/u/s!AtMeGGRRz-8ij2O4RnfXrJUSA3uzhttps://1drv.ms/u/s!AtMeGGRRz-8ij2O4RnfXrJUSA3uz

Att veta vad som är det optimala stället att ha routern är omöjligt att säga innan man testat, men radiovågorna har lättare att ta sig nedåt än uppåt vilket gör att det optimala stället att ha routern förmodligen är på ovanvåningen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Full:

Att veta vad som är det optimala stället att ha routern är omöjligt att säga innan man testat, men radiovågorna har lättare att ta sig nedåt än uppåt vilket gör att det optimala stället att ha routern förmodligen är på ovanvåningen.

Haha, men varför skulle det vara så? Radiovågorna åker nog i rikningen som antennen pekar mot, oavsett gravitation

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wednesday:

Tjena gott folk!
köpte kåk i vintras å skall nu i slutet på veckan få fiber indraget....problemet är att de dras in till närmsta punkten i huset, vilket är köket på entréplan
min speldator står på samma våning men i andra änden av huset, vilken är bästa lösningen om jag vill få en stabil uppkoppling på datorn?

Vi har även några chromecasts på både entréplan å övervåning som vi vill använda

så enheterna jag vill skall ha internet är:
Min stationära Speldator (Entréplan) wifi adapter eller kabel
Min Laptop (Entréplan) Wifi
Sambons Laptop (Entréplan) Wifi
2st chromecast varav 1 på övervåning

fiberdosan (Entréplan)

hoppas inlägget är någorlunda förståeligt å inte en enda röra

VH Jonas

Trodde du hamnat i fängelse först

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vituraz:

Haha, men varför skulle det vara så? Radiovågorna åker nog i rikningen som antennen pekar mot, oavsett gravitation

Jag är ju definitivt ingen vetenskapsman, men läs lite om det vetja.

https://www.cnet.com/how-to/home-networking-explained-part-2-...
Think of the signal coverage as a globe with the router right at the center. Outside of this globe, clients won't get a signal. This globe, however, is not exactly spherical; one of the reasons is because the signals are generally tuned to disperse more horizontally than vertically, and like all radio signals, they tend to spread laterally and downward the farther they are from the transmitter.

Även Elgigantens WiFi-guide hänvisar till att ha routern på andra våningen

https://www.elgiganten.se/cms/routerplaceringsguide/snabbguid...
Radiovågor sprider sig lättare nedåt än uppåt. Om din bostad har två våningar är det därför en bra idé att placera routern på övervåningen. Om du har tre våningar rekommenderar vi att routern placeras på en hög plats på andra våningen.

... Men ts kommer fortfarande inte veta vilken placering som blir bäst för honom innan han testat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jalle64:

OFF T
Men då skulle det nog stått Spela kåken.

ON T: Jag skulle också dragit en kabel till mitten av huset alternativt till din dator.

Må så vara, fast på det här forumet är man ju inte van vid att alla har riktig koll på prepositioner och liknande

Permalänk

En hyfsad AP borde nog täcka in åtminstone nedre våningen på den platsen som är utmärkt på kartan. Svårare att säga med övre våningen. Beror också mycket på material i väggar och tak/golv. Mitt fibermodem/router är på övre våningen i ett litet trähus (ca 80m2/våning) och fungerar bra i hela huset. Ganska öppen planlösning, dock.

Vill du ha bra ping är det alltid säkrast att dra kabel hela vägen, lite mer arbete men lätt värt det.
Har själv kabel till vardagsrummet på nedre våningen för spelkonsoler och videostreaming.

Permalänk
Medlem

Kabel är det bästa, använder dock själv ett netgear usb wifi kort. Tycker det har fungerat bra medan jag har lirat online/laddat ner saker.

Visa signatur

Win 10 maskin: Core 2500 | Integra M 550W | Ryzen 5 3600 | MSI B450 A Pro max | GTX 1060 6GB | Vengeance LPX 2x16GB
Win XP maskin: Core 1100 | 550W | AMD Athlon II | MSI GF615M-P33 | ATI HD5670 | 2x2GB
Laptop: Lenovo Flex 3-1580

Permalänk
Medlem

Köpte hus e mars. Drog kabel till alla rum 7 st 273kvm
Helt klart värt det och sedan två unifi AP allt till patchpanel vidare till switch