Permalänk
Medlem

NVIDIA Quadro GV100

Hej,

Lite smådum fråga egentligen... Men jag har ingen direkt koll på Quadro korten. Jag behöver ett quadro, men jag kan också vänta väldigt länge på det (år) för att uppgradera. Nej, jag ska inte "spela" och jag kan inte använda ett GTX. Jag behöver kortet för (någorlunda) storskalig 4K/HEVC streaming i PLEX till kanske 50-100 användare samtidigt. Jag har inte så många användare idag, men jag vill ha den potentialen/kraften om jag skulle "dela" mitt bibliotek till så pass många vänner. Det blir minst 50-100 TB med en egen hemmaserver med PLEX installerat med en 8700k prolle, lite RAM och fem till åtta WD RED 10 TB diskar samt CentOS 7 på Samsungs nya M.2 SSD. Sedan överväger jag att koppla på en större Synology NAS i framtiden. Jag har redan införskaffat det mesta bortsett från flera av diskar och NAS'en. Servern är redan klar... filerna är stora på kanske 60 GB styck.

Enligt PLEX eget forum så funkar inte Nvidia GTX och AMD korten för de kan inte hantera mer än EN ström itaget. De rekommenderade Quadro, någon där använde Quadro. Grejen är att det här ett extremt långsiktigt projekt. Jag kan vänta typ 5-7 år på att köpa en Quadro. Jag vill inte lägga stora pengar idag. Jag väntar hellre tills det blir gammalt och uttaderat. Jag tror också att GV100 kan vara lite overkill, men det är ju kul att ha något som verkligen levererar i alla situationer. Jag kan väl tänka mig att köpa det typ när det ligger på 3000 - 7000 kr. Så min fråga är... Hur lång tid kan det tänkas ta? Räcker 4-5 år tro? Jag har ingen aning nämligen...

Permalänk

En liten tanke, frågan är vilken kvalitet materialet har som du ska streama om 4-5år?
Kommer ett 4-5år gammalt Quadro räcka då tänker jag?

Permalänk
Medlem

@900-Mange: Jag tror att jag kommer hålla mig till 4K. Jag tror inte heller att PLEX kommer att stödja låt oss säga 6k eller 8k om bara 4-5 år? Kanske finns det ett stöd, men jag tror inte att det är så överdrivet utbrett. Jag kommer att vara nöjd med 4k de senaste 10-20 åren säkert. Du behöver en hyggligt stor display för att 4K inte ska räcka till. 4k är fullt tillräckligt för bli väldigt skarpt på uppemot 100 - 200 tums biodukar. Ingen synbar skillnad på 1080p på min 55" TV och på 4k förutom men färgerna i HDR. Det (kanske) inte är lika bra nog för låt oss säga billboards och enorma displayer eller liknande... Men så höga krav/mått har jag faktiskt inte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SysXpl:

Jag tror också att GV100 kan vara lite overkill, men det är ju kul att ha något som verkligen levererar i alla situationer. Jag kan väl tänka mig att köpa det typ när det ligger på 3000 - 7000 kr. Så min fråga är... Hur lång tid kan det tänkas ta? Räcker 4-5 år tro? Jag har ingen aning nämligen...

Hahahaha... Har du ens kollat vad ett tesla kostar? :/

Nej, det kommer inte ta 4-5 år för ett 100,000kr kort att droppa till 7000kr. Kanske runt 20-40,000kr, eller nåt sånt. Som jämförelse, ett annat antikt Quadro K6000 som är ca 5 år gammalt finns för 10-20,000kr på ebay. Detta kostade "endast" 60,000kr eller nåt sånt vid release tror jag (svårt att hitta pris, bara kollade på prisjakts prischarts).

Om dom rekommendera quadro, så är det ju bara kolla vilken quadro dom rekommendera. Gamla budget Quadros är ju inte så dyra (ett GTX1050 springer circklar runt ett Quadro K4000 skulle jag tro men finns säkert saker den är bättre på ändå).

Permalänk
Medlem

Oavsett vad kortet kommer kosta kommer det inte klara av att transcoda 50-100 4k på en och samma gång. Det krävs betydligt mycket mer kraft för det ändamålet.

Visa signatur

#1: Z370N ITX | i7 8700k | GTX 1080 | 32GiB
#2: P8Z77-M pro | i7 3770k | GTX 1050ti | 16GiB

Server: Z370-G | i5 8600T | 64GiB | UnRAID 6.9.2 | 130TB
Smartphone: Samsung Z Flip 5 | Android 13 | Shure SE535

Permalänk
Medlem
Skrivet av murklor:

Hahahaha... Har du ens kollat vad ett tesla kostar? :/

Nej, det kommer inte ta 4-5 år för ett 100,000kr kort att droppa till 7000kr. Kanske runt 20-40,000kr, eller nåt sånt. Som jämförelse, ett annat antikt Quadro K6000 som är ca 5 år gammalt finns för 10-20,000kr på ebay. Detta kostade "endast" 60,000kr eller nåt sånt vid release tror jag (svårt att hitta pris, bara kollade på prisjakts prischarts).

Om dom rekommendera quadro, så är det ju bara kolla vilken quadro dom rekommendera. Gamla budget Quadros är ju inte så dyra (ett GTX1050 springer circklar runt ett Quadro K4000 skulle jag tro men finns säkert saker den är bättre på ändå).

"Hahahaha..."?? Vad är du för störig mupp? Går du i mellanstadiet? Är man 13-år får man inte vara här längre. Såvitt jag förstått av GDPR... Men jag kan ha fel...

För det var inte TESLA jag pratade om... Det var QUADRO. Jag har inte nämnt Tesla ens... QUADRO går på hälften så mycket. Ungefär 50 000 - 60 000 kr verkar det gå på. Och 10 000 kr och 7000 kr är ju inte så jättestor skillnad i det här sammanhanget!? Eller?? Så lär dig läsa innan du kommer med spydiga kommentarer. För övrigt har jag ägt ett äkta Tesla... Köpte det (billigare) av en kille på KTH som fått det på en konferens i Brazilien. Så jag sålde det vidare till förtjänst på Ebay.

EDIT: Tack för att du svarade på frågan!

Permalänk
Medlem
Skrivet av SysXpl:

"Hahahaha..."?? Vad är du för störig mupp? Går du i mellanstadiet? Är man 13-år får man inte vara här längre. Såvitt jag förstått av GDPR... Men jag kan ha fel...

För det var inte TESLA jag pratade om... Det var QUADRO. Jag har inte nämnt Tesla ens... QUADRO går på hälften så mycket. Ungefär 50 000 - 60 000 kr verkar det gå på. Och 10 000 kr och 7000 kr är ju inte så jättestor skillnad i det här sammanhanget!? Eller?? Så lär dig läsa innan du kommer med spydiga kommentarer. För övrigt har jag ägt ett äkta Tesla... Köpte det (billigare) av en kille på KTH som fått det på en konferens i Brazilien. Så jag sålde det vidare till förtjänst på Ebay.

EDIT: Tack för att du svarade på frågan!

Jag är rätt så säker att skratta tillåts av GDPR.

Hur som helst så kostar Quadro 100k+ enligt prisjakt och Telsa likadant ungefär (hittade Tesla billigare på dustin, bara 95k). Ja jag blandade ihop dom, tänkte på vanliga GV100 quadro kortet när jag sa tesla, det var det 100k+ priset jag hänvisade till som jag hittade på prisjakt då också. Jag har ingen aning vilka kort du tänker på, om du inte har nån hemlig kontakt på Nvidia som kränger dom för halva priset. Även utan moms blir det 80k+. Skillnaden mellan 7k och de 30-40k eller så som Quadra GV100 kommer gå när det blir billigt om några år är rätt så stor. Om dom inte går för 150k istället, med tanke på marknaden.