Snabbtest: Noctua NF-A12x25 – flaggskeppsfläkt med små marginaler

Permalänk

@ggalaxyy: vad är det ännu bättre fläktar'?

Permalänk
Medlem

Synd att Noctua inte gör "bulk" deal om man köper flera fläktar. Exempelvis två fläktar för 500:- istället 300kr/st.

Permalänk
Medlem
Skrivet av trebrecks:

@ggalaxyy: vad är det ännu bättre fläktar'?

Chromax? Det är deras svarta fläktar med utbytbara gummihörn

Visa signatur
Permalänk

@ggalaxyy: jaha. det kvittar tycker jag. kör ändå inte med nått fönster:)

Permalänk
Medlem

Design ser bra ut, förväntar mig riktigt bra statisk lufttyck med tanke på hur lite "tomt" utrymme det är.

Man undrar dock över nackdelarna med att ha så lite marginal mellan fläktblad och chassi. Damm brukar typiskt sett samla på sig vid kanten av fläktbladen först. Kan dessa speciellt befinna sig i risknivå av påverkan då det är så lite utrymme mellan fläktkant och ram?

Permalänk
Medlem
Skrivet av zetruz:

Den är väldigt lik Gentle Typhoon.

Helt klart en kopia av GT. Enligt inte så ljupa tester jag sett så ska Noctua:n prestera ungefär lika bra i lufttryck / RPM ... men ändå tystare än GT eftersom den har gummihörn och ett slags vätskelager istället för kullager.

Visa signatur

För övrigt anser jag att tobak ska förbjudas.

Permalänk
Medlem

Skulle vara intressant att se denna fläkten mot EK Vardar, Noiseblocker eLoop och Be Quiet Silent Wings 3. Som ändå får sägas vara dom bästa fläktarna på marknaden för närvarande.

Noctua har ju ett ganska sort prispremium jämfört med dom.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Om 5-10 år så har man förhoppningsvis inget behov av aktiv kylning längre.

så du menar att inom 5-10 år så kommer högpresterande grafikkort kunna kylas helt utan fläktar i chassit? Ser nog det som högst osannolikt.. om du nu inte vill ha en kylfläns på femton ton..

Skrivet av ajp_anton:

Vad ska jag göra när mina fläktar inte gillar strömming?

Ge dem generisk ärtpuré.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem

En känsla av att det finns en anledning till att man inte lanserar större modeller. De har väl meckat med denna fläkt under väldigt lång tid också. Gissar att större storlekari kombination med stor temperaturvariation leder till att ge hamnar utanför toleransnivåer. Speciellt med tanke på hur små marginaler det är kring bladens frigång.

Noctuas grejer är riktigtvtrevliga men 300:- för EN fläkt är ganska saftigt ändå. Om man är så på mariginalen till vad man anser är en acceptabel ljudnivå så får man nog jobbigt med resten av maskinen. Visst kan man byta ut samtliga fläktar i hela maskinen (gpu, nätagg osv) så visst men det är i praktiken svårt.

Huruvida designen är inspirerad av andra känns inte jätterelevant då typen av "svängande" blad (eller vad man nu skall kalla dem) har använts i deccenier för att skapa tysta fläktar/propellrar. Kolla på exempelvis ubåtar så ser ni.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Något jag hade velat se är ett test av båda fläktarna under full hastighet för att demonstrera temperaturskillnaderna som den nya versionens höjda rmp-nivå ger.

Har inte kunnat finna detta någonstans. Sitter någon med info så dela gärna med dig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zetruz:

Den är väldigt lik Gentle Typhoon.

Nu är jag inte speciellt intreserad av fläktar men vad är det som gör Noctuas fläkt mer lik denna jämfört med alla andra företags fläktar?

Skrivet av Svensktiger:

NDA på en fläkt release ? seriously ?
Och det är rätt uppenbart att det var just en NDA då nätet helt plötsligt över en dag svämmar över med recensioner av dessa.

Nja, kollar man på youtube finns det recensioner som är ett par dagar gamla, ett fåtal längre tillbaka än så. Det kan ju vara så enkelt att Noctua skickade ut fläktarna på ungefär samma dag så att recensenterna fick de ungefär samtidigt.

Skrivet av Svensktiger:

Men det märks att Noctua är medvetna om 120mm missen då dom försöker övertyga oss om att deras nya 120mm är lika bra som en 140mm och dessutom skickar med en 120->140 adapter.

Jag vill minnas att de tidigare sagt att de jobbar på 140 mm men att materialet flexar för mycket i den storleken vilket ställer till med problem eftersom det är så tajt om utrymme.

Kan minnas fel dock.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperNova:

En känsla av att det finns en anledning till att man inte lanserar större modeller. De har väl meckat med denna fläkt under väldigt lång tid också. Gissar att större storlekari kombination med stor temperaturvariation leder till att ge hamnar utanför toleransnivåer. Speciellt med tanke på hur små marginaler det är kring bladens frigång.

Om de inte vill bibehålla 0.5mm frigång borde det vara enkelt att extrapolera till 0.6mm frigång för en 140mm modell, men det finns mest troligt annat (typ resonans/vibrationer) som skapar problem.

Citat:

Noctuas grejer är riktigtvtrevliga men 300:- för EN fläkt är ganska saftigt ändå. Om man är så på mariginalen till vad man anser är en acceptabel ljudnivå så får man nog jobbigt med resten av maskinen. Visst kan man byta ut samtliga fläktar i hela maskinen (gpu, nätagg osv) så visst men det är i praktiken svårt.

Håller med om att priserna är allt för saftiga, men om man har marknadens högst presterande produkt kan jag tycka att prislappen är godtyckbar.

Citat:

Huruvida designen är inspirerad av andra känns inte jätterelevant då typen av "svängande" blad (eller vad man nu skall kalla dem) har använts i deccenier för att skapa tysta fläktar/propellrar. Kolla på exempelvis ubåtar så ser ni.

Skickades från m.sweclockers.com

Svängningen på bladen är för att koncentrera luften närmare mitten av fläkten (vilket kommer att leda till mindre luft som kryper runt bladen), det folk irriterar sig över är att fläkten nästan är en rak kopia av Gentle Typhoon, här är några jämförelser:

Gentle Typhoon
EK Vardar
NF-A12x25

Som man kan se har Typhoon hål kring navet samt en massa hål runt motorn (kanske inte smart med tanke på att skräp kan ramla in i motorn), Vardar har 7 blad istället för 9 och har skippat navhålet samt lite ändrad fläktdesign, NF-A12x25 har istället tagit bort motorhålen, valt att lämna navhålet och sedan bara tighta till toleranserna och lägga till några grejer som ska reducera ljudnivån via turbulens eller något.

Det är dock inte omöjligt att EK/noctua har licensierat designen för att få jobba vidare på den i deras egna rikningar, stort hub och en "one size fits all" fläktprofil kan nog i längden fungera bra (om man inte har extrema edge cases typ fläktar som måste fixa att blåsa genom 3 rads på en gång).

Visa signatur

"Oh glorious cheeseburger… we bow to thee. The secrets of the universe are between the buns..."
"All my farts come straight from hell, you're already dead if you notice a smell"

Permalänk
Avstängd

Lite märkligt att man inte har lyckats krympa ihop mitten med "motorn", borde väl bli effektivare om de lyckades förminska den som Scythe med sina slipstream.

Dessutom, måste de vara 2.5cm djupa, varför t.ex inte 3.5cm för high-end fläkt?

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Hedersmedlem

"I en föränderlig och osäker värld lyser Noctuas ledstjärna alltid stark och klar".

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

Riktigt trevliga fläktar, som vanligt från Noctua. Släpper de 140mm varianter så blir det ett köp. Byter inte ut mina 140mm noctuas mot 120mm.

Visa signatur

Case: Fractal Design Define S | Fans: 4x Noctua NF-a14 PWM140mm | Motherboard: Asus ROG Maximus XI Hero | CPU: i9-9900K | CPU-Cooler: Noctua NH-D15S dual fan | PSU: Corsair AX1500i | GPU: ASUS ROG STRIX GeForce RTX 3060Ti OC V2 8GB | RAM: 32 GB DDR4 Kingston HyperX Fury Black 2666mhz Cl15 | Storage: 1x Kingston Fury Renegade M.2 2TB SSD 1x OCZ Vector 180 480GB SSD, 1x OCZ Vector 512GB SSD | Screen: 24" Acer Predator XB240HA G-Sync 144hz | Sound Card: Asus Xonar Essence STX II | Aux: Cherry MX 3.0S Gaming Keyboard. EVGA X10 Carbon

Permalänk
Medlem

Denna också, köpte dessa när man inte kunde hitta gentle typhoons

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kaleid:

Lite märkligt att man inte har lyckats krympa ihop mitten med "motorn", borde väl bli effektivare om de lyckades förminska den som Scythe med sina slipstream.

Notera att det finns en stor skillnad i design med slipstream och gentle typhoons. Gentle Typhoon är för statiskt lufttryck medans Slipstream har luftflöde men sämre statisk lufttryck.

Luftflöde räcker till vanliga chassisfläktar medans statiskt lufftryck är viktig för fläktar som ska tvinga luft igenom trånga utrymmen som tx kylflänsar eller radiatorer vid vattenkylning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gheyrippir:

Det projektet verkar helt dött. Kommer de lyckas eller kommer andra företag i framtiden satsa på det? Min bedömning är att Calyos misslyckande kommer bidra till att det inte används så mycket i framtiden.

Vilket misslyckande? phase-change är vanligt hos enterprise, och där är Calyos ledande såvitt jag vet. Eftersom jag inte beställde något själv vet jag inte hur det gått med kickstartern/hemsidan, men är lite segt att det inte finns EN ENDA review av den färdiga produkten, då löftet om att kunna kyla GPU och CPU passivt är riktigt lockande.

Visa signatur

CPU: R7 5800X3D | GPU: XFX 6900XT Merc 319 | MB: Gigabyte X570 PRO-I| RAM: 2x16 Corsair LPX@3600MHz CL18|Cooling: Scythe Ninja 5 (Noctua A12x25)|PSU: Corsair SF750|SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB + Corsair MP510 4TB + Samsung 850 EVO 2TB + Samsung 850 PRO 2TB|CASE:NR200P

Permalänk
Medlem

@wowsers

Tror inte att det endast är avståndet mellan blad och ram utan som du säger är det flera saker. Att de kan bygga en större fläkt som håller 0.5mm avstånd i labb tar jag som en självklarhet. Där den sen skall konteras in i ett chassi där skruvhålen kanske är lite off eller att hela chassit kansle är lite skevt så man man ju tänka sig att ramen vrider/formar sig på ett icke önskvärt sätt.

Men har ändå svårt att se att det skulle bli några problem huruvuda designen är lånad eller ej.

Svepande blad har funnits jättelänge och bidrar (bland annat) till tystare gång och mindre vibrationer. Pratar generellt nu.

Proportionellt sort centrum har ju funnits sedan typ alltid.
Man kan få ut mer kräm samt få en stadigare konstruktion genom detta.

Att man råkar ha dessa två saker i samma fläkt är ju inget konstigt. Visst kan jag hålla med om att det är lika men det finns ju inte så mycket mer att komma med på en fläkt och därmed borde designen bli mer homogen bland olika tillverkare ju "längre" man kommer i utveklingen.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av sweisdapro:

Vilket misslyckande? phase-change är vanligt hos enterprise, och där är Calyos ledande såvitt jag vet. Eftersom jag inte beställde något själv vet jag inte hur det gått med kickstartern/hemsidan, men är lite segt att det inte finns EN ENDA review av den färdiga produkten, då löftet om att kunna kyla GPU och CPU passivt är riktigt lockande.

Det finns ingen recension eftersom det inte finns en produkt. Företaget kommunicerar inte, de tar t ex bort alla foruminlägg och skriver inga uppdateringar. De svarar inte heller på folks mail. Slutligen verkar det som om viktig personal har lämnat projektet (https://www.reddit.com/r/calyos/comments/87w0w7/some_bad_info...).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trunk:

Nu är jag inte speciellt intreserad av fläktar men vad är det som gör Noctuas fläkt mer lik denna jämfört med alla andra företags fläktar?

Just att fläktbladen är sådär "svepande". Jämför Noctuas gamla fläkt med Noctuas nya fläkt samt Gentle Typhoon.

Noctuas CTO, vid namn Lars Strömbäck — som jag gärna skulle se SweClockers göra en intervju med, @Kenneth: — frågades om denna likhet i en marknadsföringsintervju: länkklick!

Skrivet av Intervju:

Noctua-News: When the NF-A12x25 was shown at the Noctua booth at Computex 2017, some visitors had the impression that, at first sight, it looks quite similar to some competitors’ products such as the Nidec Gentle Typhoon. Can you comment on that?

Lars Strömbäck (Noctua CTO): There are similarities to other fans as far as the basic approach of using a strongly curved and swept nine-blade design is concerned and this indeed makes them look somewhat similar at first sight. That’s quite natural because this basic approach is one of the most promising, proven starting points if you want to develop a high-performance 120x25mm form factor fan that is meant to achieve a strong, stable P/Q curve. If you look at it in more detail though, the similarities quickly come to an end and it becomes clear that the NF-A12x25 is significantly different from any other fan on the market as far as key factors such as the specific blade geometry and profile, chord length and changes in curvature are concerned. Once you map 3D CAD files of the NF-A12x25 over those of e.g. the Nidec Gentle Typhoon, this becomes immediately obvious. In detail, the blade design is completely different and these details are precisely the points that require so much R&D work to get right and to fine-tune for maximum efficiency. You can think of aeroplanes for reference: an Airbus 380 might look quite similar to a Boeing 747 to laymen at first sight and they are indeed similar in many ways (low wing design, swept blades, 4 jet engines, fuselage-mounted tailplane, etc.) for the natural reason that they have been designed for a similar purpose, but as soon as you start comparing in more detail, you will see how different the particular engineering choices have been. It’s similar with the NF-A12x25: it may look similar to other fans at first sight, but it’s a completely new design from the ground up.

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D | RTX 3070 | 2x32GB DDR5-5600 | B650M Pro RS WiFi
Define R5 Blackout | Noctua NH-U14S | EVGA G2 SuperNOVA 850W
G502 Proteus Spectrum | Vortex Pok3r RGB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gheyrippir:

Det finns ingen recension eftersom det inte finns en produkt. Företaget kommunicerar inte, de tar t ex bort alla foruminlägg och skriver inga uppdateringar. De svarar inte heller på folks mail. Slutligen verkar det som om viktig personal har lämnat projektet (https://www.reddit.com/r/calyos/comments/87w0w7/some_bad_info...).

det förklarar ju en hel del...
synd, prototypen som linus fick recensera såg väldigt lovande ut

Visa signatur

CPU: R7 5800X3D | GPU: XFX 6900XT Merc 319 | MB: Gigabyte X570 PRO-I| RAM: 2x16 Corsair LPX@3600MHz CL18|Cooling: Scythe Ninja 5 (Noctua A12x25)|PSU: Corsair SF750|SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB + Corsair MP510 4TB + Samsung 850 EVO 2TB + Samsung 850 PRO 2TB|CASE:NR200P

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av zetruz:

Just att fläktbladen är sådär "svepande". Jämför Noctuas gamla fläkt med Noctuas nya fläkt samt Gentle Typhoon.

Noctuas CTO, vid namn Lars Strömbäck — som jag gärna skulle se SweClockers göra en intervju med, @Kenneth: — frågades om denna likhet i en marknadsföringsintervju: länkklick!

Att bladen är svepande beror antagligen inte på att Noctua har lånat designen, utan att det är så man bör konstruera den, enligt fysiken lagar.
Att två tillverkare av bilfälgar har valt att låta dem vara runda, beror inte på att den ena lånat designen från den andra.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

Att bladen är svepande beror antagligen inte på att Noctua har lånat designen, utan att det är så man bör konstruera den, enligt fysiken lagar.
Att två tillverkare av bilfälgar har valt att låta dem vara runda, beror inte på att den ena lånat designen från den andra.

Självklart. Det mest kända exemplaret är ju flygplan, där passagerarplanen ser mer eller mindre likadana ut för att fysikens lagar dikterar ett ett sådant plan ska se ut så. Jag förstår såklart att de inte kopierade en design - jag utgår ifrån att de kom fram till designen på egen hand för att det är den optimala beroende på dess önskade RPM och syfte. Men man undrar då varför de inte gjort en sådan design förut; varför har de kört så specifika designer förut istället för att göra en bra all-rounder som denna? Lite nyfiken på det faktiskt, vad deras förklaring är.

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D | RTX 3070 | 2x32GB DDR5-5600 | B650M Pro RS WiFi
Define R5 Blackout | Noctua NH-U14S | EVGA G2 SuperNOVA 850W
G502 Proteus Spectrum | Vortex Pok3r RGB

Permalänk
Medlem

Fula som fan och saknar RGB. Skitfläktar.

Visa signatur

| Fractal Design Define Mini C | MSI Z490M MPG GAMING EDGE | Corsair RM750X 750W v2 | Intel Core i5 10600K |
|GIGABYTE RTX 3070 AORUS Master |Corsair 32GB DDR4 3200MHz CL16 |
| Asus Strix Raid DLX | Acer 27" Predator XB271HK G-Sync 4K IPS | Tobii 4C |
| LG OLED55B6V | nVidia Shield V2 |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av mrwu:

Notera att det finns en stor skillnad i design med slipstream och gentle typhoons. Gentle Typhoon är för statiskt lufttryck medans Slipstream har luftflöde men sämre statisk lufttryck.

Luftflöde räcker till vanliga chassisfläktar medans statiskt lufftryck är viktig för fläktar som ska tvinga luft igenom trånga utrymmen som tx kylflänsar eller radiatorer vid vattenkylning.

Japp, men jag har under minst 10 år köpt kylflänser som inte kräve högt luftflöde igenom, till grafikkortet t.ex. Arctic Cooling S1, då fungerar det bra med ett par 600rpm fläktar även för 200w kort.

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Storage Jar:

Fula som fan och saknar RGB. Skitfläktar.

Långt ifrån alla är intresserade av ett julgrans-chassi.

Skitkommentar.

Visa signatur

FD Meshify C TG | 9600k @ 4800Mhz (1.27v) | Cryorig H7 Quad Lumi
MSI Z390-A PRO | G.Skill 16GB 3200Mhz CL16 | Samsung 860 EVO
Palit RTX 2070 | Seasonic Prime Ultra 750W

Permalänk
Medlem
Skrivet av zetruz:

Självklart. Det mest kända exemplaret är ju flygplan, där passagerarplanen ser mer eller mindre likadana ut för att fysikens lagar dikterar ett ett sådant plan ska se ut så. Jag förstår såklart att de inte kopierade en design - jag utgår ifrån att de kom fram till designen på egen hand för att det är den optimala beroende på dess önskade RPM och syfte. Men man undrar då varför de inte gjort en sådan design förut; varför har de kört så specifika designer förut istället för att göra en bra all-rounder som denna? Lite nyfiken på det faktiskt, vad deras förklaring är.

Enligt min ringa erfarenhet har fläktar med svepta blad och högre statiskt tryck ofta också varit mer högljudda vid samma rpm. Kan vara en anledning till att Noctua valt att utgå från en annan design tidigare

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 7600X - Geforce RTX 4080 - Custom Loop - Samsung 34" Ultra Wide
Intel i7 9700K - Radeon VII

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Om 5-10 år så har man förhoppningsvis inget behov av aktiv kylning längre.

Det hoppas jag verkligen inte. Då har utvecklingen i prestanda helt stannat av. Usch och fy. De måste fortsätta pressa gränserna, så vi får mer och mer prestanda.

Skrivet av Xinpei:

så du menar att inom 5-10 år så kommer högpresterande grafikkort kunna kylas helt utan fläktar i chassit? Ser nog det som högst osannolikt.. om du nu inte vill ha en kylfläns på femton ton..

I realiteten tror jag inte det kommer hända, men om tillverkarna bestämmer sig för att vi hra fått all prestanda de tänker sälja oss, och i stället börjar sänka elförbrukningen, så skulle många vara nöjda, och om 5-10 år kunde man utan tvekan kyla en dator passivt.
Men jag hade inte tillhört de som var nöjda, jag vill ha mer prestanda, alltid. Och jag tror att tillverkarna har svårt att motivera försäljning av ny dator till köparen med "ja, den nya besparar dig 25 kronor om året i elkostnader", jämfört med "ja, den nya är dubbelt så snabb".

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av -=Mr_B=-:

Det hoppas jag verkligen inte. Då har utvecklingen i prestanda helt stannat av. Usch och fy. De måste fortsätta pressa gränserna, så vi får mer och mer prestanda.

I realiteten tror jag inte det kommer hända, men om tillverkarna bestämmer sig för att vi hra fått all prestanda de tänker sälja oss, och i stället börjar sänka elförbrukningen, så skulle många vara nöjda, och om 5-10 år kunde man utan tvekan kyla en dator passivt.
Men jag hade inte tillhört de som var nöjda, jag vill ha mer prestanda, alltid. Och jag tror att tillverkarna har svårt att motivera försäljning av ny dator till köparen med "ja, den nya besparar dig 25 kronor om året i elkostnader", jämfört med "ja, den nya är dubbelt så snabb".

Man kan pressa prestanda och minska förlusterna, troligen är det ett krav att minska energiförbrukningen för att kunna äka prestandan.
Man måste minska motståndet i kretsarna eller så får man minska strömmen då det är den som leder till förluster för Ohms lag gäller även datordelar.
Ökar man spänningen i stället för att minska den så kan strömmen sänkas och förlusterna minskas, man ska kanske inte alls minska kretsarnas storlek utan öka den och höja spänningen för att göra mer energieffektiva kretsar, för stationära delar är det en möjlig väg, ökad storlek innebär dessutom att delarna är lättare att kyla passivt men det innebär en del andra problem tex längre avstånd vilket ökar tiden det tar för datan att flytta sig.
I framtiden kanske man har allt integrerat i en enda enhet som är lika stor som en "datorlåda" den stora enhetens storlek kommer då troligen att vara tillräcklig för att avleda all värme passivt.
Jag vet inte om det blir så men jag är helt övertygad om att det är fysiskt omöjligt att utveckla kretsarna utan att samtidigt sänka energiförbrukningen oavsett åt vilket håll storleken går, krymper kretsarna blir ju volymen på dem så liten att de inte kan leda bort lika mycket (eller mera) värme än i dag så även då måste man sänka effektutvecklingen i kretsarna.
Lägre effektförluster är alltså ett krav för att kunna fortsätta utveckla kretsar och för att kunna få sälja dem.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.