Svensk texter för döva och hörselskadad

Permalänk

Svensk texter för döva och hörselskadad

Hej!

Jag vet inte vart jag ska skriva men admin får flytta till något rätt forum

Ja ni se rubrik Svensk texter för döva och hörselskadad..Det finns många döva/hsk som är medlem i Sweclockers. Ni som bruka lägga upp video utan texter om bygga dator eller tester olika modell. Där skulle vi uppskatta om ni kan åtminstone fixa texter så vi kan hänga. Man se video utan texter är vi utanför samhället eller hjälplösa. Det känns tråkig för oss. Vi skulle vilja förstå vad ni prata om.. t.ex nya Corsair Obsidian 500D eller nyligen ni lägger upp video med Frida som ni byggde.

Teckenspråk är våra första språk.. Andra språk är svenska.. Men ni hörande ha första språk som svenska, andra språk engelska. Vi är lite olika men vi är lika mycket värdefull människor, det spelar inget roll om du är döv, hsk, hörande, vuxna döv eller något annat likadant. Alla är lika värdefull

Innan året 1880 hade vi döva/hsk bra livet faktiskt men när det skedde 1880 Milano kongressen, där brast alla döva/hsk sin dröm om livet..Från 1880 fram till 1981 måste vi träna tala och använda läppar för att förstå varandra Alltså det var FÖRBJUDET att använda teckenspråk från 1880 till 1981. Professorn tro att vi kommer bli dum och sämre om vi använda teckenspråk..Det är bättre om vi lära oss att tala så vi bli smarta och bättre. Det var så förut. Det är hemsk.. Ja det är sjuk hemsk, vi får inte använda teckenspråk under skoltid. Om vi smyga använda teckenspråk så vi drabbas oss. Hårt slag på händer med trä pinnar. Jag ha inte upplevt men det händelse var det innan 1981.

2018 blir det något bättre? Vi få använda teckenspråk, det är vi glada för det men det finns sjuk MÅNGA brist okunskap om döva historia. Fortfarande idag är vi typ andra eller tredje hand. Allt handla om tolk, vi får inte alltid tolk, några döva skolan lägger ner och barnplantorna om ni vet vad det är för något.. Det är förening eller något annat som tycker om att jaga oss som vi vore djur som ska avlivas.. det kanske låter fånig men det är sant. Dom vill vi döva ska bli hörande. Dom vill vi ska använda CI (Cochleaimplantat).. Dom vill inte vi ska använda teckenspråk.

Jag anklagar er inte absolut. jag respekterar er om ni respekterar mig. Jag vill bara alla ska ha lika jämnhet mellan döva och hörande. Så Vi skulle bli jätteglad om ni lägger era tid på att fixa texter till video till olika tester eller något annat. All cred till alla som är medlem här <3

Mvh Dansken88

Visa signatur

Chassi: Corsair Obsidian 500D - Processor: Intel Core i7 8700K 3.7 GHz - Moderkort: Gigabyte Z370 AORUS Ultra Gaming - Kylning: Corsair H150I RGB PRO - Raminne:Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance RGB - Grafikkort: ASUS GeForce GTX 1080 Ti 11GB STRIX GAMING OC - Nätagg: EVGA Supernova G2 750 - 2 TB Western digital - M2 Corsair Force MP510 960GB - SSD 1 TB Samsung EVO 860

Skärmar: ASUS 27" ROG SWIFT PG279Q G-Sync+Asus TUF Gaming VG27BQ 27 G-Sync

Permalänk
Redaktion
Praktikant ✨
Skrivet av Dansken88:

Hej!

Jag vet inte vart jag ska skriva men admin får flytta till något rätt forum

Ja ni se rubrik Svensk texter för döva och hörselskadad..Det finns många döva/hsk som är medlem i Sweclockers. Ni som bruka lägga upp video utan texter om bygga dator eller tester olika modell. Där skulle vi uppskatta om ni kan åtminstone fixa texter så vi kan hänga. Man se video utan texter är vi utanför samhället eller hjälplösa. Det känns tråkig för oss. Vi skulle vilja förstå vad ni prata om.. t.ex nya Corsair Obsidian 500D eller nyligen ni lägger upp video med Frida som ni byggde.

Teckenspråk är våra första språk.. Andra språk är svenska.. Men ni hörande ha första språk som svenska, andra språk engelska. Vi är lite olika men vi är lika mycket värdefull människor, det spelar inget roll om du är döv, hsk, hörande, vuxna döv eller något annat likadant. Alla är lika värdefull

Innan året 1880 hade vi döva/hsk bra livet faktiskt men när det skedde 1880 Milano kongressen, där brast alla döva/hsk sin dröm om livet..Från 1880 fram till 1981 måste vi träna tala och använda läppar för att förstå varandra Alltså det var FÖRBJUDET att använda teckenspråk från 1880 till 1981. Professorn tro att vi kommer bli dum och sämre om vi använda teckenspråk..Det är bättre om vi lära oss att tala så vi bli smarta och bättre. Det var så förut. Det är hemsk.. Ja det är sjuk hemsk, vi får inte använda teckenspråk under skoltid. Om vi smyga använda teckenspråk så vi drabbas oss. Hårt slag på händer med trä pinnar. Jag ha inte upplevt men det händelse var det innan 1981.

2018 blir det något bättre? Vi få använda teckenspråk, det är vi glada för det men det finns sjuk MÅNGA brist okunskap om döva historia. Fortfarande idag är vi typ andra eller tredje hand. Allt handla om tolk, vi får inte alltid tolk, några döva skolan lägger ner och barnplantorna om ni vet vad det är för något.. Det är förening eller något annat som tycker om att jaga oss som vi vore djur som ska avlivas.. det kanske låter fånig men det är sant. Dom vill vi döva ska bli hörande. Dom vill vi ska använda CI (Cochleaimplantat).. Dom vill inte vi ska använda teckenspråk.

Jag anklagar er inte absolut. jag respekterar er om ni respekterar mig. Jag vill bara alla ska ha lika jämnhet mellan döva och hörande. Så Vi skulle bli jätteglad om ni lägger era tid på att fixa texter till video till olika tester eller något annat. All cred till alla som är medlem här <3

Mvh Dansken88

Hej Dennis, och tack för din feedback!

Vi vill givetvis att så många som möjligt ska kunna ta del av det som förmedlas i våra videos och här skulle textning vara ett alldeles ypperligt verktyg för både döva och de med hörselnedsättning. Jag lägger upp detta i vår diskussionslåda på redaktionen så ska vi se vad det finns för alternativ att tillgå. Problemet i dagsläget är att det tar ohyggligt mycket tid för någon i gänget att transkribera en hel video (speciellt när det kommer till mina chassivideos som av någon anledning numera är lika lång som ett avsnitt av en tv-serie), men det kan eventuellt finnas externa lösningar som fungerar.

Mvh
Jonas

PS Båda mina morföräldrar var döva och var starkt beroende av textning på tv, så förstår verkligen behovet. DS

Permalänk
Medlem

Skulle uppskatta det enormt mycket! I min umgängeskrets är det många döva och hörselskadade som är intresserade av datorer & teknik. Men det blir svårt när de inte kan hänga med i videoklipp eller rent tal på internet.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av JonasT:

Hej Dennis, och tack för din feedback!

Vi vill givetvis att så många som möjligt ska kunna ta del av det som förmedlas i våra videos och här skulle textning vara ett alldeles ypperligt verktyg för både döva och de med hörselnedsättning. Jag lägger upp detta i vår diskussionslåda på redaktionen så ska vi se vad det finns för alternativ att tillgå. Problemet i dagsläget är att det tar ohyggligt mycket tid för någon i gänget att transkribera en hel video (speciellt när det kommer till mina chassivideos som av någon anledning numera är lika lång som ett avsnitt av en tv-serie), men det kan eventuellt finnas externa lösningar som fungerar.

Mvh
Jonas

PS Båda mina morföräldrar var döva och var starkt beroende av textning på tv, så förstår verkligen behovet. DS

Jag hoppas verkligen att ni kommer fram till att lösa med undertexter. Jag håller tummarna för det!

Mvh
Dansken88

Visa signatur

Chassi: Corsair Obsidian 500D - Processor: Intel Core i7 8700K 3.7 GHz - Moderkort: Gigabyte Z370 AORUS Ultra Gaming - Kylning: Corsair H150I RGB PRO - Raminne:Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance RGB - Grafikkort: ASUS GeForce GTX 1080 Ti 11GB STRIX GAMING OC - Nätagg: EVGA Supernova G2 750 - 2 TB Western digital - M2 Corsair Force MP510 960GB - SSD 1 TB Samsung EVO 860

Skärmar: ASUS 27" ROG SWIFT PG279Q G-Sync+Asus TUF Gaming VG27BQ 27 G-Sync

Permalänk
Relik 📜
Skrivet av Dansken88:

Jag hoppas verkligen att ni kommer fram till att lösa med undertexter. Jag håller tummarna för det!

Mvh
Dansken88

Vår kära frilansande redaktör @wittwang satt och nötte text till Wintermute #1 samt till videoklippet från medlemsträffen nu i veckan! Kika gärna in och se hur det känns.

https://www.youtube.com/watch?v=783kHOQUwn4
https://www.youtube.com/watch?v=tqT-xs9L8h0

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Medlem
Skrivet av emilakered:

Vår kära frilansande redaktör @wittwang satt och nötte text till Wintermute #1 samt till videoklippet från medlemsträffen nu i veckan! Kika gärna in och se hur det känns.

https://www.youtube.com/watch?v=783kHOQUwn4
https://www.youtube.com/watch?v=tqT-xs9L8h0

Tack så hemskt mycket! Kunde hänga med i allt som sas och förstår lättare sammanhangen nu.
Tack <3

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av emilakered:

Vår kära frilansande redaktör @wittwang satt och nötte text till Wintermute #1 samt till videoklippet från medlemsträffen nu i veckan! Kika gärna in och se hur det känns.

https://www.youtube.com/watch?v=783kHOQUwn4
https://www.youtube.com/watch?v=tqT-xs9L8h0

Tusen tack till er! Det är bra texter Fortsätta med framöver! <3

Visa signatur

Chassi: Corsair Obsidian 500D - Processor: Intel Core i7 8700K 3.7 GHz - Moderkort: Gigabyte Z370 AORUS Ultra Gaming - Kylning: Corsair H150I RGB PRO - Raminne:Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance RGB - Grafikkort: ASUS GeForce GTX 1080 Ti 11GB STRIX GAMING OC - Nätagg: EVGA Supernova G2 750 - 2 TB Western digital - M2 Corsair Force MP510 960GB - SSD 1 TB Samsung EVO 860

Skärmar: ASUS 27" ROG SWIFT PG279Q G-Sync+Asus TUF Gaming VG27BQ 27 G-Sync

Permalänk
Medlem

Du kanske redan känner till det men Youtube har en funktion som automatiskt textar engelskspråkiga klipp. Det är så klart inte hundraprocentigt men det fungerar över förväntan även om en del tekniska termer trillar bort eller feltolkas.

Tyvärr tror jag inte att det finns något liknande för svenska men det finns ett överflöd av teknikvideos på engelska och allt Sweclockers rapporterar om går nog att hitta på annat håll men det kräver så klart vissa språkkunskaper. Jag har själv översatt en del och brukar räkna grovt med 1h arbete per 10min text så det är ganska tidsödande att göra det manuellt och jag har full förståelse för att det inte kan erbjudas på alla klipp.

Ett budgetalternativ vore att publicera någon form av textversion eftersom klippen ändå är regisserade och har ett manus som skribenten följer. Det är som sagt ett väldigt trubbigt verktyg men det är bättre än att inte kunna förstå någonting över huvud taget. Youtubes textfunktion kanske till och med kan tolka den svenska texten och synka någorlunda med videon om man lägger till den manuellt? Det kan vara värt att kolla upp möjligheten i alla fall då det i så fall vore ett väldigt enkelt sätt att tillgängliggöra klippen även för döva och hörselskadade.

Google Docs ger i alla fall möjlighet att omvandla tal till text på svenska så det är väl mest synkningen som är det svåra att få till och huruvida det går att implementera på Youtube. Jag känner inte till hur tekniken på Youtube fungerar men eftersom det är en slags omvänd talsyntes (textsyntes?) för tal till text så borde det väl synkas (någorlunda) per automatik?

https://www.youtube.com/watch?v=MAk3WrpkPlo

Visa signatur

NZXT H5 | Asus Strix B550-F | 5800X3D | NZXT Kraken Elite 240 | 32GB Kingston Fury 3600MHz CL18 | Corsair RM850x Shift | Kingston Fury 2TB NVMe | 4070 Super FE | Dell G2724D 165Hz

Permalänk
Skrivmaskin

@Dansken88 @Dassh Nu har jag fixat undertexter till del 2 och 3 av Wintermute också
►Del 2 https://youtu.be/2TKtLpWVh6M
►Del 3 https://youtu.be/tWDLwrfMow4

Eventuellt kan jag fixa textning till fler klipp, men ofta är videorna komplement till artiklarna och all information finns där. Eftersom Wintermute nästan uteslutande är ett projekt dokumenterat i film blev dessa delar prioriterade.

Det tar en stund att transkribera (delvis för att jag är ovan), men om ni sitter på några särskilda önskemål kan jag se vad jag kan göra

Mvh
wittwang

Permalänk
Skrivet av Wittwang:

@Dansken88 @Dassh Nu har jag fixat undertexter till del 2 och 3 av Wintermute också
►Del 2 https://youtu.be/2TKtLpWVh6M
►Del 3 https://youtu.be/tWDLwrfMow4

Eventuellt kan jag fixa textning till fler klipp, men ofta är videorna komplement till artiklarna och all information finns där. Eftersom Wintermute nästan uteslutande är ett projekt dokumenterat i film blev dessa delar prioriterade.

Det tar en stund att transkribera (delvis för att jag är ovan), men om ni sitter på några särskilda önskemål kan jag se vad jag kan göra

Mvh
wittwang

Härligt!!! Blir glad att se här! <3

Visa signatur

Chassi: Corsair Obsidian 500D - Processor: Intel Core i7 8700K 3.7 GHz - Moderkort: Gigabyte Z370 AORUS Ultra Gaming - Kylning: Corsair H150I RGB PRO - Raminne:Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance RGB - Grafikkort: ASUS GeForce GTX 1080 Ti 11GB STRIX GAMING OC - Nätagg: EVGA Supernova G2 750 - 2 TB Western digital - M2 Corsair Force MP510 960GB - SSD 1 TB Samsung EVO 860

Skärmar: ASUS 27" ROG SWIFT PG279Q G-Sync+Asus TUF Gaming VG27BQ 27 G-Sync

Permalänk
Medlem

@Wittwang: tack så mycket!! Får kolla imorgon 😀 ikväll vankas det fotbolls vm 🇸🇪

För min del är det när det kommer ut ny teknik eller ni går genom hur tekniker fungerar som jag helst vill ha text. Det är oftast när det är svåra ord som jag inte hör och oftast tappar bort mig. Sen om det är ljud i bakgrunden eller flera personer pratar samtidigt så är det omöjligt att hänga med.

Stort tack Wittwang för du gjorde detta!✌

Permalänk
Skrivmaskin

@Dansken88 @Dassh Hallå igen! Nu har jag grejat med undertexter till Thomas eminenta video om köpråd för TV-apparater inför Black Friday

Det var ett tag sedan jag tog mig tid för att texta videor senast, men när det gäller de som är aktuella en bra tid framöver tycker jag absolut att det är värt att försöka få till. Hojta gärna om det är några andra videor som ni tror skulle må bra av lite kärlek i transkriberingsform

https://www.youtube.com/watch?v=RAZeONvEG5I&t

/wittang

Permalänk

@Wittwang: Så underbart!!! <3 Jag vill gärna se mer utav Dreamhack som finns nu i sweclockers..! Du gör kanon jobb!

Med vänlig hälsning
Dansken

Visa signatur

Chassi: Corsair Obsidian 500D - Processor: Intel Core i7 8700K 3.7 GHz - Moderkort: Gigabyte Z370 AORUS Ultra Gaming - Kylning: Corsair H150I RGB PRO - Raminne:Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance RGB - Grafikkort: ASUS GeForce GTX 1080 Ti 11GB STRIX GAMING OC - Nätagg: EVGA Supernova G2 750 - 2 TB Western digital - M2 Corsair Force MP510 960GB - SSD 1 TB Samsung EVO 860

Skärmar: ASUS 27" ROG SWIFT PG279Q G-Sync+Asus TUF Gaming VG27BQ 27 G-Sync

Permalänk
Skrivmaskin

@Dansken88 @Dassh Hej igen! Ville bara meddela att senaste avsnittet av Så fungerar (serverhallar) är textat och klart! Eventuellt blir det lite mer regelbundet med textning för just Så fungerar-klippen i framtiden, eftersom det är ganska rimlig längd på dem

https://www.youtube.com/watch?v=st825NJH7iY

Permalänk

@Wittwang: Underbar!!! <3

Visa signatur

Chassi: Corsair Obsidian 500D - Processor: Intel Core i7 8700K 3.7 GHz - Moderkort: Gigabyte Z370 AORUS Ultra Gaming - Kylning: Corsair H150I RGB PRO - Raminne:Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance RGB - Grafikkort: ASUS GeForce GTX 1080 Ti 11GB STRIX GAMING OC - Nätagg: EVGA Supernova G2 750 - 2 TB Western digital - M2 Corsair Force MP510 960GB - SSD 1 TB Samsung EVO 860

Skärmar: ASUS 27" ROG SWIFT PG279Q G-Sync+Asus TUF Gaming VG27BQ 27 G-Sync

Permalänk
Medlem

@Wittwang: Sweeet!

Då blir det en efterlängtad video ikväll!

Tack så mycket! Ni gör skillnad för oss som inte hör

Permalänk
Skrivmaskin

@Dassh @Dansken88
Nu finns ett dagsfärskt och textat klipp för Noctua NH-U12A uppe på Youtube!

Permalänk

@Wittwang: Härlig <3

Visa signatur

Chassi: Corsair Obsidian 500D - Processor: Intel Core i7 8700K 3.7 GHz - Moderkort: Gigabyte Z370 AORUS Ultra Gaming - Kylning: Corsair H150I RGB PRO - Raminne:Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance RGB - Grafikkort: ASUS GeForce GTX 1080 Ti 11GB STRIX GAMING OC - Nätagg: EVGA Supernova G2 750 - 2 TB Western digital - M2 Corsair Force MP510 960GB - SSD 1 TB Samsung EVO 860

Skärmar: ASUS 27" ROG SWIFT PG279Q G-Sync+Asus TUF Gaming VG27BQ 27 G-Sync

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wittwang:

@Dassh @Dansken88
Nu finns ett dagsfärskt och textat klipp för Noctua NH-U12A uppe på Youtube!

https://www.youtube.com/watch?v=cm54_A9XOyU&t

Hade missat detta! Tack! Det är riktigt bra textat så man hänger med allt.