Alla högtalare brusar oavsett om de är inkopplade

Permalänk
Medlem

Alla högtalare brusar oavsett om de är inkopplade

Hej SweC! Jag har ett jobbigt problem som jag inte får bot på, jag har nu testat tre olika aktiva högtalare till datorn som alla brusar så länge de får ström, även när de inte på något sätt är kopplade till datorn och oavsett volyminställning. Datorn kan vara avstängd och de brusar ändå. Högtalarna jag har testat är Logitech Z623, Audioengine A2+, och senast Argon Alto 4 (HiFi-klubbens egna märke).

Bruset låter som vanligt "white noise" förutom A2+ som också hade ett väldigt jobbigt och skarpt tinnitusljud utöver bruset. Jag testade att stänga av routern i andra delen av lägenheten men det gjorde ingen skillnad. Jag har testat också testat att koppla in högtalarna i fem olika uttag runtom i lägenheten utan resultat. Nu är jag lite vilsen, är det någon som har en idé om vad detta kan bero på?

Permalänk
Medlem

Alla högtalare brusar väl i större eller mindre utsträckning när de får ström vad jag vet. Samma sak när man kopplar passiva högtalare till en förstärkare och strömmen är på så brusar de.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Rekordmedlem

Alla förstärkare brusar och högtalaren bara spelar upp det.
Är ingången inkopplad till datorn eller "fri", har du kortslutit signalingången till förstärkaren och jämfört med när den är den öppen ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

@fantomsmurfen: Jo, men jag tycker att det verkar vara så högljutt för att vara normalt brus. Det är inte så att man behöver sätta örat intill utan det hörs lätt på andra sidan rummet ca tre meter bort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Är ingången inkopplad till datorn eller "fri",

De brusar lika mycket när de är inkopplade som när de inte är det. Bruset kommer inte från datorn så vitt jag kan förstå.

Citat:

har du kortslutit signalingången till förstärkaren och jämfört med när den är den öppen ?

Har ingen extern förstärkare?

Permalänk
Medlem

Har du gamla ojordade vägguttag i lägenheten?

Visa signatur

Riggen:ASRock X570M Pro4 - AMD Ryzen 7 3700X - Corsair 32GB DDR4 3200MHz - Corsair MP510 960Gb NVME - EVGA 1080ti SC2 - 3x Samsung 840 500GB - EVGA SuperNOVA G1+ 650W - Fractal Design Meshify C Mini Dark TG
NAS: FreeNAS @ HP Proliant MicroServer Gen 8 - Xeon E3-1230 V2 - 16Gb Kingston ECC RAM - Intel 530 120Gb - IBM m1015/LSI 9220-8i - 4x WD Red 3Tb

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Oyes:

[quoteDe brusar lika mycket när de är inkopplade som när de inte är det. Bruset kommer inte från datorn så vitt jag kan förstå.

Har ingen extern förstärkare?

Nej men högtalarna har en förstärkare inbyggd, du bör prova om det påverkar om du kortsluter dess signalingång, blir det då tyst vet du att det troligen är kablaget som plockar upp störningar, brusar det vidare är det nått annat, kanske störningar från elnätet eller så är lådan runt elektroniken i högtalarna dåligt skärmad.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

@skogsvilden: Frågade faktiskt en granne om detta och han säger att alla uttag ska vara jordade sedan ca 2000. Han pekade dock också ut att högtalarna har s.k. "eurokontakt" som inte är jordad.

Permalänk
Medlem

Antar att du har volymen högt uppskruvad för att kunna ändra från datorn?

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem

@Karaff: Bruset är detsamma oavsett volym.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Nej men högtalarna har en förstärkare inbyggd, du bör prova om det påverkar om du kortsluter dess signalingång, blir det då tyst vet du att det troligen är kablaget som plockar upp störningar, brusar det vidare är det nått annat, kanske störningar från elnätet eller så är lådan runt elektroniken i högtalarna dåligt skärmad.

Okej, hur gör man det på enklast sätt?

Permalänk
Medlem

Lågbrusiga slutsteg kostar pengar att bygga och speciellt om man skall ha effektklasserna > 100 Watt för att driva tungdrivna högtalare och man kopplar till lite med lättdrivna dito.

Med andra ord är det prislappsfråga och noga seleketiv urval med provlyssningar.

hade det dilemma med hornhögtalare med runt 100 dB SPL /Watt i känslighet och det väste i hela rummet även med kortslutan ingångar för provslustegen och den enda som höll tyst tillräckligt var Proton AA1150 - vi pratar om grejor från tidig 90-tal...

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Oyes:

Okej, hur gör man det på enklast sätt?

Beror på vad du har för kablar/kontakter men det brukar gå bra med en kabelstump, du får improvisera lite beroende på vad du har för prylar tillgängliga.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

@mrqaffe: Tog tillbaka Alto 4-högtalarna till HiFi-klubben eftersom de är den enda lokala högtalarbutiken och där hördes det inget brus så jag tror vi kan utesluta högtalarna som problemet. Däremot testade jag också att koppla in dem hos grannen (lägenhetshus) och i källarens hobbyrum och där var det exakt samma brus. Dags att ringa Ghostbusters?

Permalänk
Medlem

Hade samma problem med min KRK sub. Tack och lov så fanns det en "ground lift" toggle på baksidan.

Visa signatur

Das Haus, det bästa inom House.

| Asrock X670 SL | Ryzen 7800X3D | 32GB 6000mhz CL30 | Radeon 6950XT Red Devil | Kingston KC3000 2tb M.2 | 20tb+ HDD | Dell UP3017 30" 2560x1600 |

Permalänk
Medlem

@kokkojambo: Det skulle ju vara jätteskönt att stänga av bruset med en knapp Tror dock inte att en "ground loop" är problemet här eftersom att bruset uppstår även när högtalarna inte är anslutna till något annat.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av kokkojambo:

Hade samma problem med min KRK sub. Tack och lov så fanns det en "ground lift" toggle på baksidan.

Om den påverkade så handlade det nog om brum och inte brus.

TS: har du provat med kortsluten ingång ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Om det är samma problem hos grannen och i källaren så känns det som ni har brus på ert elnät i huset. Kanske något en UPS hade löst, men känns drygt att du som hyresgäst ska behöva stå för den kostnaden. Se om du kan få hyresvärden att ringa in en elfirma för felsökning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

TS: har du provat med kortsluten ingång ?

Nja, var inte hundra på hur man skulle göra och jag har inga lösa kablar men jag tänkte att om det inte brusar i butik så är det inte högtalaren som är problemet?

Skrivet av elBenko:

Om det är samma problem hos grannen och i källaren så känns det som ni har brus på ert elnät i huset. Kanske något en UPS hade löst, men känns drygt att du som hyresgäst ska behöva stå för den kostnaden. Se om du kan få hyresvärden att ringa in en elfirma för felsökning.

Tack, kollar på det. Funkar vilken som helst eller är det något särskilt man ska leta efter? T.ex. denna var rekommenderad på prisjakt. Ironiskt nog säger ett omdöme att den brusar så det skulle ju vara kul om man ersatte ett brus med ett annat

Permalänk
Medlem

@Oyes: Ah, ja det nämns att den "brummar", inte brusar Det är nog rätt vanligt att UPS'er har ett svagt brummande läte från den fysiska enheten, så man kanske får gömma undan den lite snyggt bakom en möbel eller något.

Poängen med att köra en UPS är att den filtrerar den inkommande växelströmmen så eventuellt brus eller spikar på nätet inte går in i förstärkarkretsen och successivt kommer ut ur högtalarna. Bästa lösningen är dock att ringa in elfirman som ansvarar för er byggnad och be dem lösa det.