PUBG Corp stämmer Epic Games för upphovsrättsintrång

Permalänk
Melding Plague

PUBG Corp stämmer Epic Games för upphovsrättsintrång

Fortnite-utvecklaren Epic Games stäms för upphovsrättsintrång, då de anses ha kopierat delar av Playerunknown's Battlegrounds.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Nyhet:

Fortnite-utvecklaren Epic Games stäms för upphovsrättsintrång, då de anses ha kopierat delar av Playerunknown's Battlegrounds.

Läs hela artikeln här

Det är två helt olika visuella stilar på spelen, varav Fortnite för mig är den enda intressanta och roliga. PUBG blev rätt tröttsamt väldigt fort. Hoppas Epic Games klarar sig ur det här.

Vad gäller det visuella så är Fortnite 100x mer intressant. Blir PUBG lite osäkra i brallan när det kommer kompetenta utmanare?

Permalänk
Medlem

Nu sätter det igång. När man jagar publik, skyr man inga medel.

Inte speciellt oväntat ändå med tanke på hur det har sett ut i spelbranschen sedan PUBG kom till.

EDIT:

@anon255588 - Ganska roligt att din kommentar stämmer exakt på mig om man vänder på titlarna. Just därför som det är så kul med olika stilar i spel. Alla behöver sin grej!

Permalänk
Medlem

Var har de tänkt det här ska leda?? Monopol på battle royale? Suuuure...

Eller är det bara en så kallad "pissing contest"?

Permalänk
Medlem

Jag må gilla PUBG bättre än fortnite men detta är ju bara löjligt... Detta är ju som om Battlefield skulle stämma Call Of Duty för att dom kör samma typ av koncept. Suck...

Permalänk
Medlem

Tror blueballs är avis på hur sjukt mycket bättre det går för Fortnite.

Gillar för övrigt inget utav PUBG eller Fortnite längre
PUBG overall dåligt kodat, optimerat, rätt blä.
Fortnite blir bara löjligare och löjligare med powerups, jetpacks, målsökande missiles osv som slängs in random.
Det och att det inte finns någon form utav mmr gör det tråkigt för mig.

Får se hur "COD" BR blir

Permalänk
Medlem

PUBG corp borde fokusera på att fixa sin 7Hz tick rate och optimera spelet istället för att lägga resurser på sånt här skit.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuuFi:

PUBG corp borde fokusera på att fixa sin 7Hz tick rate och optimera spelet istället för att lägga resurser på sånt här skit.

För det lär ju vara samma personer som jobbar med juridik som spelutveckling

Det är väl så här det fungerar med stämningar i USA, dvs om man inte stämmer är det fritt fram för alla andra att kopiera då man inte skyddar sitt varumärke?

Permalänk
Medlem

@MiniPC:
Det går inte att neka att Fortnite raktav kopierade PUBG's UI och spelmekanik. I grunden är det identisk.

Permalänk
Medlem

När Bluehole inte kan fixa sitt spel (PUBG) så stämmer dom andra företag istället, när deras idéer om mer lådor tryter.
PUBG kan inte fixa sitt spel, så rätt självklart många spelare går över till det mer polerade spelet Fortnite och känns som bluehole blir arga på det, hade dom fixat sitt spel, så hade dom inte tappat så mycket till Fortnite och behövt stämma

Edit: Fortnite nämndes 2011 och har varit i utveckling sedan dess, vilket gör att det har utvecklas i mer än 6 år nu.
PUBG gick ut officiellt och började med sitt 2016, vilket är 5 år efter Fortnite hade gått ut och sagt att dom ska släppa sitt spel och börjat med det.

För mig borde det vara Fortnite som stämmer PUBG istället, eftersom dom började innan dom utveckla sitt spel och gick officiellt ut tidigare med detta.

Dock modet Battle Royal, till fortnite vet jag inte när dom gick ut med eller sa att dom höll på med.

Permalänk
Medlem

Det vore kul om EPIC säger "Sorry, ni får inte använda vår motor längre..."

Visa signatur

Lead 3D Artist, Sweden
Xeon Gold 6246R, 2x Nvidia RTX A5000 24 GB + NVLink, 384 GB ECC RAM

Permalänk
Inaktiv

Så mycket bitterhet mot Fortnite både från PUBG-spelare samt utvecklare
Bluehole har alltid haft svårt att skilja på vad som är deras respektive andras. De stal ju koden för Lineage 3 från NCSoft och släppte det som ett eget spel med namnet TERA.

https://www.gamesindustry.biz/articles/2012-04-17-tera-develo...

Permalänk
Medlem
Skrivet av str8forthakill:

@MiniPC:
Det går inte att neka att Fortnite raktav kopierade PUBG's UI och spelmekanik. I grunden är det identisk.

Som i sin tur kommer från H1Z1 som i sin tur kommer från ett Arma mod. Sen innan det kom så fanns det hungergames mods i minecraft som fungerar på precis samma sätt.

Visa signatur

PC - GB Z390-Ultra | 9900K 5GHz | 32GB | RTX2080ti | NVME ~5TB
SRV (unRaid) - Asus Z370-H | 8700K 4.30GHz | 64GB | LSI9211 | 60TB HDD + 4TB NVME

Permalänk
Medlem
Skrivet av str8forthakill:

@MiniPC:
Det går inte att neka att Fortnite raktav kopierade PUBG's UI och spelmekanik. I grunden är det identisk.

Om Fortnite kopierade PUBG så kopierade väl PUBG ändå H1Z1 först (inte för att H1Z1 heller var först på bollen), det är ju betydligt större skillnader mellan PUBG och Fortnite än PUBG och H1Z1.

Visa signatur

Intel Core i7-11700K / Asus ROG Strix Z590-F / Asus 1070 Dual OC / G.Skill Trident Z RGB 32GB (4x8) 3200MHz CL14 / Corsair RM750x / Samsung 980 PRO 1TB / Lian Li PC-O11 Dynamic EVO / custom loop 3x360 / Asus ROG Swift PG278Q / Ducky Shine 5 RGB MX Red / Sennheiser HD660S / FiiO E10K / Audio-Technica AT2020USB+

Permalänk
Medlem
Skrivet av str8forthakill:

@MiniPC:
Det går inte att neka att Fortnite raktav kopierade PUBG's UI och spelmekanik. I grunden är det identisk.

Vet inte riktigt vilket UI du menar men Fortnites UI har ju funnits sen Save the world och det kom innan PUBG

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Antielefant
Skrivet av str8forthakill:

@MiniPC:
Det går inte att neka att Fortnite raktav kopierade PUBG's UI och spelmekanik. I grunden är det identisk.

Frågan är dock hur mycket av det som kommer av att PUBG använder Epics spelmotor Unreal Engine? Jag skrattar ju mjukt när de nämner det som en "försvårande faktor".

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk
Medlem
Skrivet av hultron:

För det lär ju vara samma personer som jobbar med juridik som spelutveckling

Det är väl så här det fungerar med stämningar i USA, dvs om man inte stämmer är det fritt fram för alla andra att kopiera då man inte skyddar sitt varumärke?

Med resurser menar jag naturligtvis pengar, vilket saker som detta kostar väldigt mycket av.

Sen kanske de vinner, eller inte och förlorar en hel hög med pengar som skulle kunna användas för något vettigt.

Permalänk
Medlem

De lär inte hända ett skit. Vem tror PUBG de är för att ge sig på EPIC och tror verkligen ingen tänkt att EPIC gick igenom ett scenario där de blir stämda av PUBG.

De är ju förståeligt men EPIC ger ju fingret till PUBG med sitt fortnite men samtidigt kan PUBG gå åt helvete för det enda Fortnite kommer bidra med är konkurrans och som det ser ut nu så verkar Fortnite lyckas bättre med sina 200k konstanta views på Twitch.

För nu lär PUBG dö ut om de inte hinner optimera och hålla sig igång med jätten EPIC. För övrigt gillar jag inget av dom. För repeterande och samma grej och man kommer tröttna i längden.

Permalänk
Sötast

Pathetic

Permalänk
Medlem

Satan va löjliga och blinda utvecklarna av PUBG är, inte så att de har grundat för den genre av spel de utvecklar.

De kanske gjorde genren populär men så mycket nytt har de ju inte tillför, känns som att de greppar efter halmstrån istället för att faktiskt förändra och förbättre sin produkt och konkurera med Fortnite.

Skrivet av hultron:

Det är väl så här det fungerar med stämningar i USA, dvs om man inte stämmer är det fritt fram för alla andra att kopiera då man inte skyddar sitt varumärke?

Jag kanske är blind, men vart står det att stämmingen ska ha skett i USA? Vad jag kan tyda (om jag inte är helt ute och cyklar) är stämningsansökan inlämnad till Seoul Central District Court och det ligger ju i Korea inte USA

Permalänk
Medlem

ID Software bör då stämma ALLA företag som "slutit" DeathMatch och CFT retroaktivt sedan mitten av 90-talet.

Sicka fjantar alltså. De gråter för att deras spel blöder spelare till en ett roligare och mer väloptimerat spel.

Visa signatur

CPU: AMD® Ryzen™ 7 1700 @ 4 GHz 1.35V
MB: msi® X370 GAMING PRO CARBON
GPU: XFX Radeon™ RX Vega⁵⁶
RAM: G.SKILL Trident Z 3200MHz CL14 16 GB
Chassi/PSU: Cooltek W2 / Corsair® AX860 80+ Platinum

Permalänk
Medlem

PUBG får nog passa sig, ett spel där man styr en avatar som sen plockar upp vapen och skjuter på andra...

Permalänk
Medlem

Stäm dem för att man kan styra med WASD när ni ändå håller på.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem

Suck
Fortnite tog världen med storm, uppdateringar, spel lägen som introduceras tillfälligt under någon vecka, liksom allt epic gör och gjort är uppseendeväckande och alla andra ligger efter.

Nu vill förstås andra kapitalisera deras framgång..

Skaparna av battle royale filmen kan väl stämma pubg isf, där kan man ska ripoff.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 5800x @ 32gb 3200mhz @ 7tb ssd @ 3060ti Fractal r5 @ Arch
i5 4670k @ 24gb 1600mhz @ Fractal r3 @ 12tb ZFS @ Truenas Scale
Thinkpad T450 @ i5 5300u @ 16gb @ 512gb ssd @ 24+48wh batteri @ Debian

Permalänk
Medlem

@Ahlen: Jag kanske är ute o cyklar, men det var väl Brendan Greene som gjorde arma moddet och jobbade tillsammans med H1Z1 också?

Permalänk
Medlem

glöm ej att stämma för att de kan använda mus och tangentbord för att styra gubbarna i spelet också

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem

Många som ogenomtänkt trashar Bluehole / PUBG Corp för detta då de måste för att hålla sitt ansvar mot aktieägarna etc. försvara de IP de anser att de har, att det dock skulle begränsas till UI och det vaga ordet spelmekanik kan en dock ställa sig frågande till.

Kan föreställa mig att utvecklarna som skall samarbeta kring motorn (hos Epic och PUBG corp.) inte riktigt vet hur de ska bete sig då det är en lite awkward situation. Om det kommer fram att ett internt memo ex. har skickats på Epic om att de inte skall ge den support de förbundit sig till iom licensieringen så skulle processen kunna ta fart.

Kassan hos Bluehole iom PUBG är enorm och detta kan inte på något vis ta från utvecklingen då det inte bara är att kasta pengar och utvecklare på de problem som finns, då kommer ni istället gnälla om ett halvår år om att det inte längre kommer några uppdateringar då koden kommer se ut som spaghetti i större utsträckning än vad den gör idag: https://en.wikipedia.org/wiki/The_Mythical_Man-Month

Visa signatur

🛜🫀: HP ProDesk 400 G3, i5 6500, 8GB DDR4, Intel X520-DA2
🐳🐧: AMD R5 3600 | Google Coral.ai | ASRock X570D4U-2L2T | Silverstone CS381 | 80GB DDR4 | 8 HDD BTRFS RAID1
⌨️🎮: R9 3900X | RTX 2080 LC | Acer XF270HUA | 96GB @ 3200 | MSI X570 MPG G EDGE WIFI | CORSAIR C70
🎞🎶: LG OLED55C8 | Epson TW3200 | Onkyo TX-NR646 | Infinity Reference 61/51 mk2 | Shield TV V2 | minhembio.com

Permalänk

Men PUBG är ju en asset flip då de köpte alla modeller på UE4 Marketplace. Så vet inte vad de har tänkt med. Samt att de var ju inte först med något koncept här.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zukitwo:

@Ahlen: Jag kanske är ute o cyklar, men det var väl Brendan Greene som gjorde arma moddet och jobbade tillsammans med H1Z1 också?

Jo det stämmer. Men sen är ju frågan om spelstilen får följa med honom eller om h1z1 kan säga att den är deras då det var det "första" riktiga spelet med det som gamemode.

Visa signatur

PC - GB Z390-Ultra | 9900K 5GHz | 32GB | RTX2080ti | NVME ~5TB
SRV (unRaid) - Asus Z370-H | 8700K 4.30GHz | 64GB | LSI9211 | 60TB HDD + 4TB NVME

Permalänk
Medlem
Skrivet av tuomi:

Många som ogenomtänkt trashar Bluehole / PUBG Corp för detta då de måste för att hålla sitt ansvar mot aktieägarna etc. försvara de IP de anser att de har, att det dock skulle begränsas till UI och det vaga ordet spelmekanik kan en dock ställa sig frågande till.

Kan föreställa mig att utvecklarna som skall samarbeta kring motorn (hos Epic och PUBG corp.) inte riktigt vet hur de ska bete sig då det är en lite awkward situation. Om det kommer fram att ett internt memo ex. har skickats på Epic om att de inte skall ge den support de förbundit sig till iom licensieringen så skulle processen kunna ta fart.

Det jag reagerar på och tycker är pinsamt är just den IP de anser inneha. Ska alla spelföretag börja stämma varandra nu?

Paragraf 2 känns lite väl spekulativt.