Bodelning samboförhållande

Permalänk
Avstängd

Bodelning samboförhållande

Hej kära SweC:are

Vet inte om det här är rätt forumdel egentligen kanske, men en mod får gärna flytta den isf

Jag ska köpa ut min sambo ur vår lägenhet, vi äger 50 % och har betalat lite mycket.

Är det någon som med erfarenhet vet vad som är rimligt, det vi tänkt är att jag betalar till henne det hon betalade i handpenning för 3 år sedan, lägenheten har inte ökat något märkvärt i värde på den här tiden. Sen tar jag bara över hennes lån.

Vi har amorterat 1500 totalt i månaden, alltså 750 var, på 3 år blir det då ungefär 27 000 var. Detta är väl också något som jag ska betala till henne nu (eller skriva som skuldebrev?)? Så handpenningen på ca 86 000 plus 27 000.

Det var lite mer avancerat än jag trodde med sambolag och bodelning hit och dit Jurist för 1800 kr/h är inte heller drömmen liksom.

Vi är inte osams eller så och har bra koll på vilka möbler och övrigt som "tillhör" vem om vi tar den enkla vägen. Men vill se till att det blir rätt för båda när det gäller det här som hon har amorterat.

Tack på förhand!

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Medlem

Nu kanske inte jag och mitt ex gjorde helt rätt när vi gick isär och jag köpte ut henne ur huset.
Men vi gjorde såhär att vi tog ut en mäklare som värderade huset.
Säg att det vart värderat till 1 500 000 och vi hade lån på 1 400 000.
Då tog jag över hennes del av lånen på 700 000 samt gav henne 50 000 i handen.
Alltså gav jag henne hälften av vad huset var värt.

Visa signatur

CPU: Ryzen 5600X GPU: Msi GTX 980 4GB
Mobo: Asus Strix B550-I RAM: 16GB Corsair Vengeance 3200MHz CL16
SSD: 1000GB WD Blue PSU: Corsair SF750 80+ Platinum

Permalänk
Medlem

njae. ni får nog göra som MRaero sa.
ta värdet delat på 2. kvitta mot lånet för det skrivs väll över på dig. o det som e kvar mellan värde o lån ger du henne hälften på.

tror det är så det räknas om ni tar in jurist. handpenningen e ju endå inräknad i "värdet" så den delen kommer ju med också.

så som du tänk nu känns fel. e ju nästan som att ha en hyresrätt ett tag o sedan få tillbaks hyran när man flyttar.

Permalänk
Medlem

Förr hade alla kommuner kostnadsfri juridisk rådgivning. Vet att värmdö där jag bor hade det typ en dag i veckan men det här var säkert 7 år sen jag hörde om det sist. Kan va värt att kolla upp?

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem

Om vi antar att er gemensamma bostad utgör samboegendom och således skall ingå i bodelningen är den sambo som behåller bostaden skyldig att ersätta den andre sambon så att en likadelning av samboegendomen kommer till stånd rent värdemässigt. I praktiken innebär detta följande:
1. Bostaden ges ett marknadsvärde (värdering utförd av mäklare kan vara att föredra)
2. Från vinsten som skulle ha uppkommit om bostaden såldes dras 22 % av i form av fiktiv reavinstskatt (fiktiv eftersom ingen försäljning sker i realiteten).
3. Därefter delas summan i två delar, din del resp. din ex-sambos del av bostadens värde.

Är det du som ska behålla bostaden är du skyldig att ersätta din ex-sambo för dennes del i bostaden.Är bostaden belånad och står båda på lånet, krävs naturligtvis även att du tar över din ex-sambos del av lånet. Denna del avräknas från det belopp du ska ersätta ex-sambon med.

Relevanta stycken i sambolagen:
https://lagen.nu/2003:376#P3S1

Visa signatur

Windows 11 Pro | Intel i7 8700 | ASUS Prime Z370-P | Corsair 16GB 3000MHz | ASUS GTX 1080 | Fractal Design Define S | Corsair RM750x | Hyper 212 EVO

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrAero:

Nu kanske inte jag och mitt ex gjorde helt rätt när vi gick isär och jag köpte ut henne ur huset.
Men vi gjorde såhär att vi tog ut en mäklare som värderade huset.
Säg att det vart värderat till 1 500 000 och vi hade lån på 1 400 000.
Då tog jag över hennes del av lånen på 700 000 samt gav henne 50 000 i handen.
Alltså gav jag henne hälften av vad huset var värt.

Gav du henne 50k utan hänsyn till reavinstskatten?

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cenorida:

Gav du henne 50k utan hänsyn till reavinstskatten?

Jag tog detta som ett exempel.
Vi hade hjälp av våran bank att lösa allt som fanns att lösa gällande huset och lån.

Visa signatur

CPU: Ryzen 5600X GPU: Msi GTX 980 4GB
Mobo: Asus Strix B550-I RAM: 16GB Corsair Vengeance 3200MHz CL16
SSD: 1000GB WD Blue PSU: Corsair SF750 80+ Platinum

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Boax:

njae. ni får nog göra som MRaero sa.
ta värdet delat på 2. kvitta mot lånet för det skrivs väll över på dig. o det som e kvar mellan värde o lån ger du henne hälften på.

tror det är så det räknas om ni tar in jurist. handpenningen e ju endå inräknad i "värdet" så den delen kommer ju med också.

så som du tänk nu känns fel. e ju nästan som att ha en hyresrätt ett tag o sedan få tillbaks hyran när man flyttar.

Känns som du tänker på ränta istället för amortering? Amortering är ju ingen kostnad. Det är ju i princip en besparing.

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lagerlöf:

Känns som du tänker på ränta istället för amortering? Amortering är ju ingen kostnad. Det är ju i princip en besparing.

mjae. va lite dålig gämnförelse kanske. men iaf. amorteringen "får" hon ju tillbaks igenom vinsten vid en "försäljning" eller från dig då om du tar över lån o delar vinsten så att säga. inte att du betalar tillbaks amorteringen så som din uträkning visade. visst går väll göra så med. men brukar väl inte va så man delar upp det.

Permalänk
Medlem

Amorteringen är inget du ska betala tillbaka, det får hon tillbaka i form av vinstpengarna - räntan har ni ju delat 50/50 redan.

Gör som föreslagits, ring en mäklare för värdering, dra en fiktiv reavinstskatt på beloppet och dela sen detta på mitten, kvitta hennes halva av beloppet mot hennes halva av lånet och ge henne eventuell vinst i näven där en del av dessa pengar per automatik är hälften av det ni redan amorterat på lånet.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av elBenko:

Amorteringen är inget du ska betala tillbaka, det får hon tillbaka i form av vinstpengarna - räntan har ni ju delat 50/50 redan.

Gör som föreslagits, ring en mäklare för värdering, dra en fiktiv reavinstskatt på beloppet och dela sen detta på mitten, kvitta hennes halva av beloppet mot hennes halva av lånet och ge henne eventuell vinst i näven där en del av dessa pengar per automatik är hälften av det ni redan amorterat på lånet.

Men om man säljer lägenheten utan vinst då?

Om vi säger såhär

Vi köpte för 1 miljon, lånade 400' var och 100' kontant var.

På 3 år har vi amorterat 50', 25' var.

Säljer vi lägenheten tillsammans för samma pris får vi 1 miljon. Vi går +/- 0 och våra lån är borta. Det har kostat hyra och ränta.

Säljer vi för 1 050 000 går vi 25 tusen plus vardera, minus lite vinstskatt.

Men om jag köper hennes halva, på något sätt måste väl hon få igen den del hon amorterat? Annars får ju jag de pengarna när jag säljer sen?

Så i sälja utan vinst scenariot. Jag tar ett nytt lån på 375' och löser hennes skuld. Jag ger henne 100' för kontantinsatsen. Nu saknar hon ju 25'?

Säljer jag lgh dagen efter får jag 1 miljon, varav 750' är min skuld till banken, 100' var mina samt mina 25' jag amorterat och 100' jag gav till henne när hon flyttade. Då går jag + 25' på att sälja en lägenhet för samma pris som jag köpte den?

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Medlem

Så blir det inte.
När ni amorterar så betalar ni av lånet.
Låt oss säger att ni köpte lägenheten för 2 år sen för 1 000 000.
Nu efter 2 år har ni amorterat så mycket så att lånet är nere på 900 000 och vi säger att värdet på lägenheten är det samma.
Det betyder att om ni skulle sälja tillsammans idag så skulle ni få 100 000 i handen (om vi struntar i skatter).
Men eftersom du ska köpa ut henne nu, så istället för att ha lån på 500 000 var, så är det istället 450 000 var.
Hennes del är fortfarande värd 500 000 och hon ska "få" 500 000 av dig, alltså tar du över hennes lån på 450 000 plus att du ska ge henne 50 000.
Om vi nu kan bort se ifrån skatter och avgifter.

Visa signatur

CPU: Ryzen 5600X GPU: Msi GTX 980 4GB
Mobo: Asus Strix B550-I RAM: 16GB Corsair Vengeance 3200MHz CL16
SSD: 1000GB WD Blue PSU: Corsair SF750 80+ Platinum

Permalänk
Avstängd
Skrivet av MrAero:

Så blir det inte.
När ni amorterar så betalar ni av lånet.
Låt oss säger att ni köpte lägenheten för 2 år sen för 1 000 000.
Nu efter 2 år har ni amorterat så mycket så att lånet är nere på 900 000 och vi säger att värdet på lägenheten är det samma.
Det betyder att om ni skulle sälja tillsammans idag så skulle ni få 100 000 i handen (om vi struntar i skatter).
Men eftersom du ska köpa ut henne nu, så istället för att ha lån på 500 000 var, så är det istället 450 000 var.
Hennes del är fortfarande värd 500 000 och hon ska "få" 500 000 av dig, alltså tar du över hennes lån på 450 000 plus att du ska ge henne 50 000.
Om vi nu kan bort se ifrån skatter och avgifter.

Ja precis.

Det var ju det jag försökte skriva i mitt första inlägg

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lagerlöf:

Ja precis.

Det var ju det jag försökte skriva i mitt första inlägg

Jaha, okej 😊
Troligen för att banken ska godkänna att du tar över lägenheten m.m. så måste en mäklare värdera den.
Men det enklaste är nog att prata med eran kontaktperson på bank.
Dom har med all säkerhet varit med om detta förut och kan någon även säga hur ni ska gå tillväga.

Visa signatur

CPU: Ryzen 5600X GPU: Msi GTX 980 4GB
Mobo: Asus Strix B550-I RAM: 16GB Corsair Vengeance 3200MHz CL16
SSD: 1000GB WD Blue PSU: Corsair SF750 80+ Platinum

Permalänk
Avstängd
Skrivet av MrAero:

Jaha, okej 😊
Troligen för att banken ska godkänna att du tar över lägenheten m.m. så måste en mäklare värdera den.
Men det enklaste är nog att prata med eran kontaktperson på bank.
Dom har med all säkerhet varit med om detta förut och kan någon även säga hur ni ska gå tillväga.

Det var det roliga, hon sa att det var en jurist man skulle kontakta.

Så mitt lån är redan klart, skulle få hem skuldebrevet nästa vecka. Sen är det bara swisha på till (ex)sambon ^^

Tack för svar

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av MrAero:

Jaha, okej 😊
Troligen för att banken ska godkänna att du tar över lägenheten m.m. så måste en mäklare värdera den.
Men det enklaste är nog att prata med eran kontaktperson på bank.
Dom har med all säkerhet varit med om detta förut och kan någon även säga hur ni ska gå tillväga.

Banken bryr sig inte om var värdet man kommit fram till kommer ifrån. Det är dock klart enklast att ta in en mäklare, för då slipper man få något bakslag på det hela sedan.

Skrivet av Lagerlöf:

Men om man säljer lägenheten utan vinst då?

Om vi säger såhär

Vi köpte för 1 miljon, lånade 400' var och 100' kontant var.

På 3 år har vi amorterat 50', 25' var.

Säljer vi lägenheten tillsammans för samma pris får vi 1 miljon. Vi går +/- 0 och våra lån är borta. Det har kostat hyra och ränta.

Säljer vi för 1 050 000 går vi 25 tusen plus vardera, minus lite vinstskatt.

Men om jag köper hennes halva, på något sätt måste väl hon få igen den del hon amorterat? Annars får ju jag de pengarna när jag säljer sen?

Så i sälja utan vinst scenariot. Jag tar ett nytt lån på 375' och löser hennes skuld. Jag ger henne 100' för kontantinsatsen. Nu saknar hon ju 25'?

Säljer jag lgh dagen efter får jag 1 miljon, varav 750' är min skuld till banken, 100' var mina samt mina 25' jag amorterat och 100' jag gav till henne när hon flyttade. Då går jag + 25' på att sälja en lägenhet för samma pris som jag köpte den?

Du snurrar till det alldeles för mycket. Om värdet är det samma som när ni köpte så tar ni värdet och drar bort lånen plus mäklararvode som ni också hade åkt på om ni sålt nu. Sedan delar man på två så får du summan du ska ersätta henne med. Är värdet högre än när man köpte ska man också räkna bort vinstskatt på mellanskillnaden.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Avstängd

@giplet:

Finns nog inte så mycket belägg för att man ska dra bort ett mäklararvode va? Man är ju inte tvingad att sälja en bostad via en mäklare, t ex gör vi inte det nu. Vi har haft en här på gratis värdering dock. Mäklaren ansåg att 1 200 000 kanske var rimligt, vi köpte för 1 150 000 så vi bestämde oss för att ta samma då det går fortare än att sälja och hålla på och jag har, till skillnad från henne, råd att bo kvar här själv.

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Medlem

@Lagerlöf: Vad jag menade är att när ni amorterar så sänker ni skuldbeloppet, och när du sen kvittar hennes kvarvarande skuldbelopp mot hennes del av försäljningsbeloppet (minus skatter etc) så blir det ju mer över eftersom skulden delvis betalats av - med andra ord de pengar hon amorterat får hon således tillbaka.

Vid en försäljning som understiger värderingen så får ni båda komma överens om hur ni ska dela "förlusten", lättast där är väl egentligen att hon behåller/betalar av en del av lånet, och att du tar över resten.

Anyways, lycka till, skönt att ni slipper sura miner och bråk över det ekonomiska. Tänk om alla kunde varit lika vuxna i sådana här lägen

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Lagerlöf:

@giplet:

Finns nog inte så mycket belägg för att man ska dra bort ett mäklararvode va? Man är ju inte tvingad att sälja en bostad via en mäklare, t ex gör vi inte det nu. Vi har haft en här på gratis värdering dock. Mäklaren ansåg att 1 200 000 kanske var rimligt, vi köpte för 1 150 000 så vi bestämde oss för att ta samma då det går fortare än att sälja och hålla på och jag har, till skillnad från henne, råd att bo kvar här själv.

Du kan dra av alla kostnader som du har i samband med en eventuell försäljning. Jag har varit igenom detta två gånger. Iofs med villor, men det är inte så att vi dragit av kostnaden för Hemverket när vi räknat på ersättning för bostaden. Skulle vi sålt skulle vi använt en mäklare som tog hand om allt. Tänk som om ni skulle sålt och gått skilda vägar. Hade ni städat själva? osv

I vilket fall som helst så är det värdet med avdrag för lån och kostnader och sedan dela på överskottet som ni ska räkna, inte någon annan luddig modell med vem som har betalat vad osv.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!