Djupdykning i grafikkortens historia – Nvidia och ATI tar över marknaden

Permalänk
Melding Plague

Djupdykning i grafikkortens historia – Nvidia och ATI tar över marknaden

I del två av grafikkortens historia hamnar fokus på 2000-talet, med produktfamiljer som i rask takt avlöste varandra och bidrog till att forma dagens oligopol med två dominerande aktörer.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

9700 Pro... Vilket kort! Någon mer som kommer ihåg omega drivers? Inte ofta man ser custom drivers längre.

Kommer ihåg så nöjd jag var när det var dags för ny "företagsdator" Dyraste varianten kom med en 100Mhz snabbare CPU och ett nvidia kort, den flera tusen kronor billigare kom med ett 9700Pro... Så nöjd man var när man hade högre FPS än polarna som valde värstingen.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av sKRUVARN:

9700 Pro... Vilket kort! Någon mer som kommer ihåg omega drivers? Inte ofta man ser custom drivers längre.

Kommer ihåg så nöjd jag var när det var dags för ny "företagsdator" Dyraste varianten kom med en 100Mhz snabbare CPU och ett nvidia kort, den flera tusen kronor billigare kom med ett 9700Pro... Så nöjd man var när man hade högre FPS än polarna som valde värstingen.

Själv köpte jag ett 9800pro, jag minns folk som hellre köpte Geforce 4 än investera i Geforce 5000 serien.

Visa signatur

New: Asus x370 prime pro, Ryzen 1700 (@3.925ghz) , Ripjaws V 16GB 3600 MHz (@3200mhz 14c). https://valid.x86.fr/curj7r
Radeon VII.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sKRUVARN:

9700 Pro... Vilket kort! Någon mer som kommer ihåg omega drivers? Inte ofta man ser custom drivers längre.

Kommer ihåg så nöjd jag var när det var dags för ny "företagsdator" Dyraste varianten kom med en 100Mhz snabbare CPU och ett nvidia kort, den flera tusen kronor billigare kom med ett 9700Pro... Så nöjd man var när man hade högre FPS än polarna som valde värstingen.

Jag har några gamla omega drivare liggandes.
Har ATI-drivrutiner från 2005-08 till 2011-05. Vet inte riktigt varför jag tidigare sparade alla drivrutiner. =P

EDIT: Sparade för att lätt kunna rulla tillbaks. Vet inte varför jag sade "tidigare" heller då jag tydligen fortfarande sparar drivrutiner. xD
Lägger dom omedvetet i drivrutinsmappen. =P

Visa signatur

Asus ROG Strix Z370-H Gaming | Intel Core i7-8700K | AMD Radeon RX 6950 XT | Corsair Vengeance LPX 3500 MHz 2x16 GB 16-18-18-38 | Diverse lagring | Fractal Design - Define R5 | Corsair RM1000x

C64 | C64C | NES | Amiga 500 | Mega Drive | Game Gear | SNES | N64 (RGB) | GCN | DS Lite | Xbox 360 | Wii | 3DS XL | Wii U | New 3DS XL | PS4 Pro | Switch

Permalänk
Medlem

@tonasty4u haha din bild på 850xt är med:) Du är nu en officiell swec kändis

Visa signatur

Dator:Ryzen 9 3900X, MSI B450 Tomahawk, 16 GB Ram, RTX 2070 Super.
Kameror: Panasonic G80, Canon G7xmk2 Gopro Hero7 black mm.
www.youtube.com/c/ronniejossan

Permalänk
Skrivet av Ronnie60:

@tonasty4u haha din bild på 850xt är med:) Du är nu en officiell swec kändis

Coolt. Borde ha gjort rent det kanske

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Dator1: MOBO: asrock x570 taichi razer edition - CPU: Ryzen 5950x - GPU: Asrock 6900 XT Phantom Gaming - RAM: Corsair Vengeance LPX Black 64GB 3600 CL18 - PSU: Corsair RM1000x V3 1000W - Kylning: nzxt kraken x73 360mm AIO - Chassi: lian li pc-o11 XL.

Dator2: Asus bärbar med ryzen 4800h+rtx2060

Permalänk

X850XT Platinum var ett rätt najs kort, hade det själv för en massa årsen som kördes med en Pentium D.

Datorn var inge vidare bra men den funka. hade aldrig råd med AMD processor då, så det fick bli intel (vad jag ångrade det )

Permalänk
Medlem

Intressanta tillbakablickar. Det sista 3Dfx-kortet jag hade var ett Voodoo 3 3000. Det första kortet var DOA p.g.a. usel QC (felmonterade komponenter) hos STB som tillverkade korten. Nästa kort funkade men kylflänsen avgav en sån otrolig värme att garantietiketterna på ovansidan av mitt interna Diamond-modem rullade ihop sig och förstördes, trots att det var fyra tomma kortplatser mellan dem.

Jag byggde ihop en egen fläktmodd med en fläkt och en "fläkttunnel" från något HP-chassi på ett vinkeljärn som sedan popnitades fast i chassit. Jag minns inte om det fanns någon slags fläkthål i sidan, eller om jag nibblade upp ett eget, men efter det så minskade "brödrosteffekten" från grafikkortet lite.

Jag var ganska bitter på Nvidia i några år efter 3Dfx undergång, men till sist släppte jag sargen och kom in i matchen i Geforce 5-serien. Jag hara bara haft Nvidia-kort sedan dess, trots att 5-serien kanske inte var det bästa de har gjort...

Permalänk
Medlem

@Tonasty4u: Har du ett sånt hemma nu? Minns mitt X850XT flashade till PE bara för att<3
SKulle ha en gammal hederlig OC afton Köpa ett par gamla Athlon 64 system: )

Visa signatur

Dator:Ryzen 9 3900X, MSI B450 Tomahawk, 16 GB Ram, RTX 2070 Super.
Kameror: Panasonic G80, Canon G7xmk2 Gopro Hero7 black mm.
www.youtube.com/c/ronniejossan

Permalänk
Medlem
Skrivet av sKRUVARN:

9700 Pro... Vilket kort! Någon mer som kommer ihåg omega drivers? Inte ofta man ser custom drivers längre.

Kommer ihåg så nöjd jag var när det var dags för ny "företagsdator" Dyraste varianten kom med en 100Mhz snabbare CPU och ett nvidia kort, den flera tusen kronor billigare kom med ett 9700Pro... Så nöjd man var när man hade högre FPS än polarna som valde värstingen.

Inte tänkt på på rätt så många år : ) Omega och DNA med diverse optimeringar.

Sedan minns jag box arten till mitt Voodoo3 2000 också, den lila tjejen med flätorna.

Sen Kyro 2 och tile-based istället för scene-based rendering eller hur det nu var. Var snabbt rätt så länge vill jag minnas.

Köpte ett Mars3d 9700 pro från HK tror jag, via ebay.

Visa signatur

| 212965 00 ] == :^D * ==)

Permalänk

Otroligt rolig läsning ! Jag minner tillbaka till mitt Matrox G400

Visa signatur

Intel i7 12700KF, Asus Prime Z690-A, Gigabyte RTX 3070 Gaming OC, Corsair 32GB DDR5 5600Mhz, Noctua NH-D15 Chromax, Samsung 980 Pro M.2 NVMe 256 GB-OS, be quiet! Dark Base 900, Corsair RM 850X V2, LG UltraGear 32GP850

Permalänk
Inaktiv

Försöker minnas varför jag runt 2001-2002 köpte ett Nvidia GeForce3 Ti200. Crysis hade ju inte ens kommit ut då.

Permalänk

Mycket bra artikel och kul läsning! Dock tycker jag att ni missar att nämna Geforce 6800LE, det lägst prisatta grafikkortet i 6800 serien som med lite tur (och ofta) gick att låsa upp shaders och pipelines på, och som med lite överklockning kunde få att prestera nästan lika bra som det betydligt mycket dyrare 6800GT.
Samt de problem som Gainward drogs med sina 6800LE, Black screen fenomenet då det satt "fel" minneskretsar på grafikkortet i förhållande vad resten av kortet var utformat för

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

i5 4690k @ 4.2ghz, Gtx 1060 3gb stock, 4x4gb ddr3

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av _Merc_:

Själv köpte jag ett 9800pro, jag minns folk som hellre köpte Geforce 4 än investera i Geforce 5000 serien.

Japp.. jag med. GeForce Gtx 9800 pro! hehe.. denna trogna vän gav mig många roliga timmar av underhållning a la "Try a bigger gun" "..I just slaughtered that guy.." UT99

Permalänk
Medlem

Jaa, mer memory lane!

Jag exjobbade när 9700 Pro släpptes, och jag lade nog större delen av den arbetsdagen på att läsa om det i ett högst exalterat tillstånd.
Tyvärr hade jag inte råd med det då, men när jag senare köpte ett 9600 (Pro?) hade ATI fortfarande ett så stort övertag i shader-prestanda att de, mest för att gloata, i sina drivrutiner hade lagt in möjligheten att ha särskilda shader-effekter ovanpå spelen. Jag kan meddela att det gick att spela Serious Sam (2?) med ASCII-grafik, men det var inte jättelätt, rent spelmässigt.

Mitt Voodoo 5 5500 har jag fortfarande i en låda. Det var inte snabbaste kortet, men för mig var FSAA oerhört viktigt. Det fick spel som Final Fantasy och Gabriel Knight 3 att se snyggare ut än något annat kort, och gigatexelprestanda var inte så viktigt för dem.

Fråga 1: visst var det i den här eran som nVidia åkte fast för att ha fuskat i 3dmark? Nämndes det kanske redan i förra avsnittet?

Fråga 2: på sista sidan, "Det prestandamässiga gatloppet upphörde inte här". Är "gatloppet" verkligen ordet som söktes?

Visa signatur

Stationär dator: Ryzen 9 7950X3D | Asus ROG Strix B650E-F | 64 GB DDR5-6000
MSI RTX 4090 | 4+8 TB SSD | 8 TB WD Red
NZXT H7 Flow Vit | Arctic Liquid Freezer II 360
Phanteks AMP 1000 W v2 | Win11
Skärm: Dell U3011 2560x1600 | HP Reverb G2

Permalänk
Medlem

Hade ett 9800 minns jag men fick chansen att köpa 2st X800XT PE samt 2*300GB diskar för 3000:-.
Allt var helt nytt vid release så den dealen tog jag 😉

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

WS: R7 5800X, 32GB, Suprim X 3080, Acer X38P+Acer XB271HU
FS: HPE ML110 Gen10 Xeon Silver, Qnap TS-h973AX ~100TB
NW: Fortigate, Ruckus, Zyxel XS1930HP 10Gb

Permalänk

ATI 9700 Pro, det sista ATI kortet jag var nöjd med.

Permalänk
Antielefant

9800 Pro... jisses, nu när jag tänker på det var det mitt sista ATI-kort. Snabbt när det fungerade bra, men helsike vad buggiga vissa drivrutiner var.

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk
Avstängd

Jag har bara haft ATI en gång sedan nvidia lanserades, det var ett x1950 xtx, fyfan, nej på den tiden hade de riktigt dåliga drivar osv, bara strul med det kortet vill jag minnas. Faktiskt aldrig tittat tillbaka på deras kort pga det

Visa signatur
Permalänk
Lyxfällan 🎮

@radioactiv: Tack för de vänliga orden! Det är mycket riktigt ett framgångsrikt och bra grafikkort du nämner, och jag har varit tvungen att utelämna ett flertal lyckade sådana eftersom det helt enkelt skulle bli en ohållbart stor och tidskrävande artikel om precis allt skulle tas med. Framför allt var det ett flertal mer budgetorienterade kort jag inte tog med som var kommersiellt framgångsrika, men jag tog upp några exempel på budget- eller mellanklasskort som stack ut när det begav sig.

Visa signatur

"We're with the press, hired geeks!"
Raoul Duke, Fear n' Loathing in Las Vegas

Permalänk
Lyxfällan 🎮

@Horvendile: Det blir mer i framtiden!

Fråga 1: Jo det stämmer, i den här återblicken har jag främst koncentrerat mig på grafikkorten, de olika generationerna, drivrutiner och utvecklargränssnitt och liknande, men det var väl runt 2003 som Nvidia först började fiffla med resultaten i 3dmark. Att fuska i prestandamätningsverktyg var ju inget nytt, men att de låtsades som inget var desto fulare.

Fråga 2: Korrekt iakttaget, det jag egentligen hade i huvudet var kapplöpning, korrigerat!

Visa signatur

"We're with the press, hired geeks!"
Raoul Duke, Fear n' Loathing in Las Vegas

Permalänk
Medlem

Inte ett pip.

Som ni kan se från philscomputerlab så är Radeon 8500 med nyare drivrutiner långt snabbare än geforce 3 och ti500 samt även geforce 4 4200. Så prestandan fanns där, fast drivrutinerna vid denna tid var långt under par.

Och ska man ha med grafikkortens historia så bör man även klämma in SiS som var ledande inom integrerad grafik ända fram till deras intel licens för moderkort gick ut. Och det första externa agp8 kortet var INTE ett radeon utan ett SiS kort i 300* serien. SiS gjorde även korten Xabre som hade mycket bra prestanda jämfört med Nvidia och ATI, men även deras drivrutiner var svaga. Dessa Xabre kort och designer bildade ett dotterbolag till SiS som än idag är stort i Asien (runt 5% av marknaden) som heter XGI Graphics som var kända för att kombinera två Xabre kretsar på samma kort under namnet Volari V8 Duo.

Visa signatur

2x Xeon E5-2699 v4, 256gb Quad Channel RAM, 2x nVIDIA 980ti
----
AMD Ryzen 5950X, 128gb Dual Channel RAM, 2x AMD 6900XT
----
Massiv amiga och 3dfx-samling.

Permalänk
Medlem

När vi ändå pratar 3D-grafikhistoria: var det några som brukade hänga på Beyond3D vid den här tiden? Jag tillbringade många timmar i forumen där. Bidrog rent tekniskt väldigt lite. Lärde mig massor. Tills jag fick lite mindre tid och grafikkorten blev mer komplicerade, då tappade jag greppet.

Visa signatur

Stationär dator: Ryzen 9 7950X3D | Asus ROG Strix B650E-F | 64 GB DDR5-6000
MSI RTX 4090 | 4+8 TB SSD | 8 TB WD Red
NZXT H7 Flow Vit | Arctic Liquid Freezer II 360
Phanteks AMP 1000 W v2 | Win11
Skärm: Dell U3011 2560x1600 | HP Reverb G2

Permalänk
Medlem

Detta var tiden när kylningen började bli mer än bara en liten fläkt på kärnan. Jag minns att jag köpte kylflänsar man fick klistra fast på minnesmodularna för att kyla dem.

Hade många av de här korten. 9600pro Geforce 4200 9800pro 7800GT x1650pro.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Medlem
Citat:

"Ett problem som dock hämmade korten var att de endast stödde PCI Express-anslutningar, som vid det här läget endast fanns på Pentium 4-moderkort."

Jag tror inte att detta stämmer. Jag byggde min första dator 2005 med ett Asus A8N-SLI Deluxe moderkort och ett 6600GT.

Visa signatur

Ryzen 5600X | Asus B550-F Gaming | 32GB G.Skill Trident Z 3600mhz | Powercolor 6800 XT | Seasonic Prime TX 850W

Athlon 64, du har alltid en plats i mitt hjärta. <3

Permalänk
Avstängd

9800XT var så jävla grymt när jag fick det.

Permalänk
SpelClockers

800xt vart nog sista ati kortet för min del . sen blev det 7800 gx2 o sen 8800 gts (sicket underbart kort!) osv.
Det har bara blivit så att nvidia hade de mest attraktiva korten när det var dags att uppdatera datorn.
kommer ihåg att min bror köpte 5200 och ojjade sig rejält då det var sämre än hans gamla kort 4400ti.. hehe det gäller att titta på mer än generations numret.

Permalänk

Var med om hela eran, oftast var det brorsan som köpte nytt och jag som köpte begagnat av honom, kort jag minns var (utan exakt ordning kronologisk ordning) Voodoo 1 och Voodoo 2, Riva TNT, Geforce 256, Geforce 2 GTS, Geforce 3, Geforce 4 Ti 4600, Radeon 9700 Pro, Radeon 9800 Pro, Radeon X800 Pro, Radeon X800 XT Platinum, Geforce 7800 GT SLI, Geforce 8800 GTS 640, Radeon X1900, Radeon 4870, Geforce GTX 560, Geforce GTX 770, Geforce GTX 980, Geforce GTX 1070.

Fanns en hel del andra kort också men absoluta höjdpunkter för mig var:

Voodoo 1 parat med ett Tseng labs ET6000 (spelade många spel med detta men Hexen minns jag bäst)
Geforce 4 Ti 4600 (gav typ 10400 poäng i 3dmark2001, vi spelade benchmarks hela sommaren dock störig fläkt)
Radeon 9700 Pro (wow wow wow, krossade Geforce 4 Ti 4600)
Geforce 7800 GT SLI (minns att jag spelade F.E.A.R med detta "microstutters and all")
Geforce 8800 GTS 640 (höll toppen i 2 år, otroligt )
Radeon HD 4870 (fan vilket tryck alltså)

Visa signatur

Bärbar: Dell G7 17-7790, i7-9750H, RTX2060, 144Hz ips
Mobil: Samsung Galaxy A71
Mediaspelare: Apple TV 4K 32GB

Permalänk
Inaktiv

@loevet Hade tänkt rätta er vid en tidigare artikel men fanns det inte 3st modeller i GeForce 4 MX-serien? Jag minns MX420, MX440 och MX460. Eller var någon av dessa modeller någonting som partnertillverkare hittat på?
Ni ser även ut att ha missat GeForce 4 Ti 4200.

Permalänk
Medlem

Mycket bra tråd, tänkte bifoga en bild på mitt ATI Radeon 9800PRO 256MB då jag inte såg någon bild om det förutom en liten text. Hittade inte kortet just nu så skickar bild på lådan, tanken är väl någongång att bygga likadan burk jag hade då för retrogaming
ATI Radeon 9800 PRO 256MB - Imgur

Edit: lite kuriosa, köpte kortet för 2890kr på en lokal datorhandel då mitt dåvarande Nvidia FX5500 brann upp när jag fläskade på lite för hårt i Doom 3

Visa signatur

CASE: Corsair 5000D Airflow Vit MOBO: AORUS X570S PRO AX
CPU: AMD Ryzen 5800X CPU Cooler: Corsair H100i PRO RGB
RAM: 32GB Corsair Dominator Platinum 3200MHz (4x8GB) GPU: MSI Ventus 3X RTX 3070Ti
PSU: Corsair HX1000i SSD: Samsung 980 PRO M.2 500GB, Samsung 970 EVO M.2 500GB, Samsung 860 EVO 500GB, Samsung 870 QVO 1TB, 2 x Gigabyte 1TB