Permalänk
Proffsmoddare

VISION

Grundtanken med detta projekt har varit att till stor del behålla chassits yttre design men totalt möblera om invändigt.

Vad jag gjort är att jag har roterat och inverterat layouten. Med detta menar jag att moderkortet har bytt sida och roterats 90 grader med kontakterna uppåt. Chassits översta del är alltså en typ av kabelkammare. Varför jag även valde att byta sida på moderkortet berodde på att jag då kunde flytta det mot fronten och montera grafikkorten precis bakom chassits framsida i glas. Sidbytet innebar dock en del problematik med chassisidorna som behövde byta plats. Glassidan och den täckta plåtsidan har inte samma typ av infästning så det resulterade i en hel del modifikation, som nu helt dolts i den färdiga designen.

Eftersom framsidan nu är genomskinlig agerar den passivt luftintag utan några fläktar. Toppen och kabelkammaren sätter stopp för någon fläkt eller radiator där. Kvar är chassits baksida där jag monterat 2st 120 mm rads med fläktar. Även botten på chassit fick en 120 mm rad med fläkt.

Värt att notera är att jag valde att köra helt utan reservoar i detta bygge!

Jag var lite nervös men också nyfiken på om 3 x 120 mm EK slim radiatorer tillsammans med Corsairs MLPRO fläktar skulle fixa kylningen av två 1080ti och en i9 7900X utan att föra ett jäkla liv. Kan meddela att det funkar galant! Att köra rubbet på RM850X är inte heller någon som helst problem!

Den färdiga datorn fanns att skåda i Corsairs monter på Dreamhack Winter 2017.

För mer information kring byggnation och detaljerade lösningar, se Byggloggen.

Jag valde att visa datorn på två sätt, med och utan belysning.

Hårdvara:

  • Chassi, Corsair 460X

  • Moderkort, Gigabyte AORUS X299 Gaming 7

  • CPU, Intel Core i9 7900X

  • GPU, AORUS GTX 1080Ti SLI

  • RAM, 8x8GB (64GB) Corsair Vengeance RGB DDR4

  • PSU, Corsair RM850X

  • SSD, Corsair Force MP500 240GB M.2

Vattenkylning:

  • 3x EK CoolStream SE 120 mm

  • EK X299 GAMING RGB Monoblock - Nickel

  • EK XTOP Revo D5 PWM - Plexi

  • EK Nickel fittings

  • EK CryoFuel Clear Premix

  • Bitspower Crystal Link Tube 12 mm Orange

  • Mayhems Dye Orange

  • 3x Corsair MLPRO 120 White

Kablar:

Corsair Premium Sleeved Svart/vit.
Alla kablar är modifierade till rätt längd och med pinout anpassade till RM850X

Belysning:

Chassits belysning är ett ihopkok av LED-lister men i grunden baserat på Corsair Lighting Node Pro.

Ett stort tack till Corsair, AORUS och EKWB som hjälpt till med hårdvara!

Besök galleriet här

Visa signatur

CRATER | VISION | TILT | CORE X | IRIS | TORQUE | AVOID | BLACKOUT | ISO
Instagram: timpelay Facebook: timpelay

Permalänk
Moderator
Brons i quiz

Fett snyggt

Visa signatur

Citera om du vill ha svar!
Tycker du om sidospår? :D Besök The Wiki Game
Har du fråga angående modereringen? PM till Moderatorerna eller Kontaktformulär

Permalänk
Medlem

Alltså det här är ju galet snyggt.

Visa signatur

Main
MOBO: Gigabyte B550M DS3H, CPU: AMD Ryzen 5 5600, RAM: 2x16B @ 3600MHz, GPU: RADEON RX5700 Flashat till XT, SSD: WD BLACK SN750 SE 1TB nVME, 2x1TB Sata SSD Chassi, : Fractal Design Node 804, PSU: Corsair RM1000e, Skärm: Philips 27M1N3500LS.

Permalänk
Medlem

En fröjd för ögat, otroligt snyggt bygge! Högsta betyg.

Har du möjlighet att publicera lite benchmarksiffror? Skulle vara kul att få se vad den levererar iom monsterprestandan

Mvh
Tobbe

Visa signatur

| bequiet! Dark Base 900 | Corsair HX1000i Platinum | MSI Z370-GAMING M5 | i7 8086k @ 5000mhz | Custom EK-loop (GPU & CPU) | Corsair Veng. 32GB @ 3200mhz | Samsung 960 EVO M.2 500GB | Zotac RTX 2080 Ti AMP! | Asus PG348Q @ 100hz |
http://www.sweclockers.com/forum/13-konsumentratt/562661-grat...

Permalänk
Proffsmoddare
Skrivet av Vzano:

Fett snyggt

Skrivet av BM-Mods:

Alltså det här är ju galet snyggt.

Skrivet av =):

En fröjd för ögat, otroligt snyggt bygge! Högsta betyg.

Har du möjlighet att publicera lite benchmarksiffror? Skulle vara kul att få se vad den levererar iom monsterprestandan

Mvh
Tobbe

Tack!!

Vad skulle du vilja se? Jag är inte så haj på bench och vad som används nämligen Denna kanske får driva Far Cry 5 nu i påsk om jag får feeling dock!

Visa signatur

CRATER | VISION | TILT | CORE X | IRIS | TORQUE | AVOID | BLACKOUT | ISO
Instagram: timpelay Facebook: timpelay

Permalänk
Medlem
Skrivet av timpelay:

Tack!!

@=) vad skulle du vilja se? Jag är inte så haj på bench och vad som används nämligen Denna kanske får driva Far Cry 5 nu i påsk om jag får feeling dock!

Jag tänkte inget avancerat, tänkte om du hade kört någon runda 3D Mark eller så Lägg inte ner så mycket jobb på det, njut av den fina burken istället

Visa signatur

| bequiet! Dark Base 900 | Corsair HX1000i Platinum | MSI Z370-GAMING M5 | i7 8086k @ 5000mhz | Custom EK-loop (GPU & CPU) | Corsair Veng. 32GB @ 3200mhz | Samsung 960 EVO M.2 500GB | Zotac RTX 2080 Ti AMP! | Asus PG348Q @ 100hz |
http://www.sweclockers.com/forum/13-konsumentratt/562661-grat...

Permalänk
Medlem

Galet snygg! Skadar ju inte med de otroligt snygga bilderna heller fem av fem toasts!

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk

Snyggaste bygget jag sett på länge, bra jobbat!

Permalänk
Medlem

Riktigt fina bilder

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem

Stilrent och snyggt. Man ser rakt in till komponenterna!

Permalänk
Avstängd

Hej! Fint bygge. Otroliga detaljer alltså. Har två frågor: Har Aorus sponsrat med korten? Och hur bra överklockar de?

Fint att få följa ditt bygge I varjefall

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

When the beauty comes from within!

/Lifooz

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 290!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!
Hjälp Teamtrees plantera träd på vår jord. https://teamtrees.org/

Permalänk
Medlem

S i c k k. i vanlig ordning

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Det var snyggt 😉

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Sjukt snyggt bygge!

Visa signatur

Main: Intel 4770k @4,4 GHz, Noctua NH D14, ASUS Z87-PRO, Kingston HyperX Beast 16 GB 2400, Corsair AX 760i, MSI Gaming X 980ti, Fractal R4, Asus Xonar D2X, Samsung 840 pro 256 GB, Raid 5 3x3 TB diskar, Samsung CF791