Stalker 2 under utveckling – lanseras 2021

Permalänk
Melding Plague

Stalker 2 under utveckling – lanseras 2021

Skaparna av Stalker-serien bekräftar att en ny del i denna är under utveckling, och att den planeras att släppas år 2021.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Mycket av STALKER's höga inlevelse var ljus och ljudmotorn från x-ray spelmotorn. Något som Unreal Engine inte är kapabel att återskapa.

Kommer magin försvinna med ett spelmotorbyte?

Permalänk

Jaaaa!!

Dom har mycket att leva upp till dock...

Skrivet av str8forthakill:

Mycket av STALKER's höga inlevelse var ljus och ljudmotorn från x-ray spelmotorn. Något som Unreal Engine inte är kapabel att återskapa.

Kommer magin försvinna med ett spelmotorbyte?

Ehm what? Jo har man kunskap kan man göra bra mycket snyggare grejer i Unreal Engine, problemet är alla utvecklare som inte har kunskapen som krävs riktigt. Kolla bara på typ Squad...

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av str8forthakill:

Mycket av STALKER's höga inlevelse var ljus och ljudmotorn från x-ray spelmotorn. Något som Unreal Engine inte är kapabel att återskapa.

Kommer magin försvinna med ett spelmotorbyte?

Knappast ett problem, det som STALKER hade i form av ljus var just skuggor och godrays som gjorde det speciellt. Något som idag är vanligt i nästan alla spel. Inte ett problem att återskapa i Unreal Engine. Tror faktiskt inte det skulle vara något problem att återskapa något från dom gamla STALKER spelen i en modern motor, ja kanske lite svårt att få till fötter i storleken 190.

Visa signatur

Maximus X Hero - 8700k @5.1GHz - H115i - 32GB LPX@3466MHz - MSI 980Ti Gaming - EVGA SuperNova 750 G2 - Asus vg248qe - FD R5

Permalänk
Inaktiv

Älskar stalker-spelen men herregud vilka buggar det fanns i dem, speciellt i Stalker Clear Sky. Pajade hela spelet när man hade lirat halvvägs.

Permalänk
Medlem

Nice!
Cheeki breeki!

Visa signatur

[ Corsair 460X ] [ Corsair HX750i ] [ AMD Ryzen 5800X ] [ Zotac RTX3080 Trinity OC] [ Asus ROG Strix X570-F Gaming]
[ 32GB G.Skill TridentZ Neo 3800Mhz DDR4 ] [ Samsung 980 Pro 500GB + 960 EVO 500GB ] [ Logitech PRO X 2 ] [ Corsair H115i ] [ Win11 ] [Asus TUF Gaming VG27AQ]

Permalänk
Gallerikonnässör

Oh, kan bli bra!

Visa signatur

ASRock B550M-ITX/ac | Ryzen 5 5600X | Noctua NH-L12S | Asus RTX 4070 Ti Super ProArt OC | 16GB DDR4 @ 3600 MHz | Fractal Design Terra | LG 42C2 | Logitech Pro X Wireless | Keychron K2 | Logitech G Pro X Superlight

Nvidia Shield TV Pro 2017 | LG 65CS | Valve Index

Permalänk
Medlem
Skrivet av SirMacke:

Nice!
Cheeki breeki!

Japp, "chicki bricki dum cat" och "bajoschiobrall", som de brukade säga i Stalker :D.
Längtar mycket efter det här. Få spel som kan mäta sig med atmosfären i Stalker.

Visa signatur

Namn : Jesper | Ålder : 45 | In-game namn : iller
Yrke : Matematisk modellerare (finansiell matematik), mjukvaruutvecklare för risksystem.
Utbildning : Doktor i matematik + en del mat-stat, numme och IT-relaterat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elghinnarisa:

Knappast ett problem, det som STALKER hade i form av ljus var just skuggor och godrays som gjorde det speciellt. Något som idag är vanligt i nästan alla spel. Inte ett problem att återskapa i Unreal Engine. Tror faktiskt inte det skulle vara något problem att återskapa något från dom gamla STALKER spelen i en modern motor, ja kanske lite svårt att få till fötter i storleken 190.

Stalker hade en speciell känsla som jag aldrig har stött på i något annat spel och motorn hade definitivt en inverkan.
Unreal motorn har blivit bättre, men under förra konsol generationen var UG3 den fulaste motorn på hela marknaden, UT3 och gears of war får jag sura uppstötningar av.
På UG3 hade iallafall Stalker i princip varit en omöjlig uppgift och frågan är om situationen är bättre idag.
Kan inget om spelutveckling men under UG3 syntes det från andra sidan jordklotet när ett spel använda unreal motorn och då inte bara för att texturerna tog en vecka på sig att dyka upp.

Hoppas på det bästa, men jag hade valt cryengine.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JesperT:

Japp, "chicki bricki dum cat" och "bajoschiobrall", som de brukade säga i Stalker :D.
Längtar mycket efter det här. Få spel som kan mäta sig med atmosfären i Stalker.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem

*hör grymtanden och fotsteg komma närmare bakom* vänder sig om, inget. *Lost to the zone*

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Questions are the beginnings of wisdom

Permalänk
Skrivet av ramlösa:

Stalker hade en speciell känsla som jag aldrig har stött på i något annat spel och motorn hade definitivt en inverkan.
Unreal motorn har blivit bättre, men under förra konsol generationen var UG3 den fulaste motorn på hela marknaden, UT3 och gears of war får jag sura uppstötningar av.
På UG3 hade iallafall Stalker i princip varit en omöjlig uppgift och frågan är om situationen är bättre idag.
Kan inget om spelutveckling men under UG3 syntes det från andra sidan jordklotet när ett spel använda unreal motorn och då inte bara för att texturerna tog en vecka på sig att dyka upp.

Hoppas på det bästa, men jag hade valt cryengine.

Du förstår nog inte riktigt hur det fungerar... Cryengine har fantastiskt "default" ljus där man inte behöver lägga någon tid på att få det se snyggt ut speciellt inte med lite terräng och buskar träd. Öppnar du UE4 och drar ut en lampa klart ljuset är dåligt.

Om du kollar vad folk lyckas göra med UE4 som faktiskt har koll på ljus/textures/shaders så ser det betydligt mycket bättre ut än vad gamla Stalker gör.

https://www.youtube.com/watch?v=FzoY062kY1s
https://www.youtube.com/watch?v=FsVzqBPtR2c

Kan tipsa om https://80.lv/ dom har väldigt bra artiklar om ue4 miljöer.
https://80.lv/articles/interior-production-for-games-in-ue4/
https://80.lv/articles/snowy-landscape-production-in-ue4/

Spana även in spelet Hellblade som är gjort i UE4 är väll ett av dom få spelen so far som lyckats bra imo. Finns sjukt många indie spel där utvecklarna inte har tid/kunskap/råd att fixa bra ljus.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Äntligen! Hoppas den blir bra. Cossacks 3 = Cossacks 1 så om de håller samma bana är jag nöjd fanboyen jag är

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

JAAAA! Äntligen! Eller ja om 3 år, men endå underbart

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Asus 390z, intel i9 9900k @5GHz, RTX 3090, ddr4 32Gb @ 3200MHz, corsair AX860, samsung 840 evo 128Gb, samsung 850 evo 250Gb, BeQuiet dark base 900, custom loop (360+480 radiatorer)

Permalänk
Medlem
Skrivet av ramlösa:

Stalker hade en speciell känsla som jag aldrig har stött på i något annat spel och motorn hade definitivt en inverkan.
Unreal motorn har blivit bättre, men under förra konsol generationen var UG3 den fulaste motorn på hela marknaden, UT3 och gears of war får jag sura uppstötningar av.
På UG3 hade iallafall Stalker i princip varit en omöjlig uppgift och frågan är om situationen är bättre idag.
Kan inget om spelutveckling men under UG3 syntes det från andra sidan jordklotet när ett spel använda unreal motorn och då inte bara för att texturerna tog en vecka på sig att dyka upp.

Hoppas på det bästa, men jag hade valt cryengine.

Har du spelat The Vanishing of Ethan Carter? UE3 (UE4 i redux), var ett tag sen jag spela men om minnet inte sviker mig så var det väldigt snyggt och hade väldigt bra atmosfär.

https://www.youtube.com/watch?v=dwe6UFGvCS4

Permalänk

Stalker är nog de enda single player spelen jag spelar igenom med någorlunda jämna mellanrum. Om du inte har spelat dem:
Stalker Shadow of Chernobyl + Autum Aurora (mod)
Hoppa över 2:an (spela den sist om du älskade de två andra, den är tyvärr inte riktigt lika bra som de andra två)
Stalker Call of Pripyat och Misery, om du gillar en utmaning och har tålamod. Annars finns det många bra moddar både på modb.com och nexusmods. Kanske http://www.moddb.com/mods/abr-mod till att börja med för uppdaterad grafik och vanilla gameplay?

Visa signatur

Jag är inte blek, jag är Nerdchic.

Permalänk
Moderator
Moderator

Underbart med Stalker 2, tänkt försöka mig på Misery modden som apetizer.

Visa signatur

Forumregler | Synpunkter på moderering i forumet? Kontakta via PM, Email eller kontaktformuläret.
Huvudadmin för Geeks Discord - Mötesplatsen för gamers

Permalänk
Medlem

YES YES YES YES YEEEEEEEZZZZZZ CHEEEKI BRIKI I V DANKE!
F*n vad helt besinninglöst jättebra.

Visa signatur

Laptop: HP ZBook 15.
WS : i9-9900K, Asus Prime-A, 24 GB ram @3600 MHz, Qaudro K4000, 2 TB SSD + blandade HDD.

Permalänk
Medlem

Underbart! Spelade igenom första för kanske 1 år sedan med grafik/bugg mods.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Chassi: Fractal Meshify, Skärm: LG C2 oled, GPU: AMD 6950XT, CPU: Ryzen 5800X3D, M2: 1TB , SSD: 480GB, M2 1TB, PSU: Dark Power Pro 1500W, Mobo: ASUS TUF GAMING X570-PLUS, RAM: 32GB Ripjaws @ 3600MT, Mus: Logitech G502X Matta: Steelseries QcK Heavy, Tbord: Logitech MX Mech Mini, Hörlurar: BD DT1990 Pro, DT770 PRO, Superlux HD-668B, Sennheiser HD599 OS: Win11. AI: Tascam US-20x20, Monitorer: Yamaha HS7 x2.
Citera när ni svarar! :)

Permalänk
Skrivet av Lan:

Underbart med Stalker 2, tänkt försöka mig på Misery modden som apetizer.

Första gången? Jag är avundsjuk. Här är forumen, även om du har en best till maskin kan det vara en ide att optimera inställningarna. Oldschool. http://www.moddb.com/mods/stalker-misery/forum

Visa signatur

Jag är inte blek, jag är Nerdchic.

Permalänk
Moderator
Moderator

@Conditioned: Tackar, har sparat lite på Misery modden tills jag ville köra något riktigt svårt.

Visa signatur

Forumregler | Synpunkter på moderering i forumet? Kontakta via PM, Email eller kontaktformuläret.
Huvudadmin för Geeks Discord - Mötesplatsen för gamers

Permalänk
Medlem

GRANADA!

Äntligen, detta har man väntat länge på att höra sedan tidigt i Cossacks 3 utvecklingen där de teasade att vinsten skulle gå till Ev. Stalker uppföljare ^^

Får vi bara hoppas att det inte blir en sådan Hype flopp som ex de nya Battlefront spelen...

Skrivfel
Visa signatur

Patience is a virtue.

it is better to ask for forgiveness than to ask for permission.

Permalänk
Medlem

Nice!

Visa signatur

ASUS TUF Z390-PRO GAMING, Intel Core i7-9700K, Noctua NH-D15, 4x8GB Corsair PC4-24000, Palit RTX 3080 GamingPro 10GB, 1.1TB SSD + 4TB HDD, X-Fi Titanium HD, Corsair RM1000i, Fractal Design R4

Permalänk
Inaktiv

Krigs spel hallå behöver vi verkligen det ser det inte redan jävligt nog ut här på jorden!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Blir nog kanon! Spelade nyligen igenom Pipyat igen. Fortfarande helt okej.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Gaming: MSI MAG X570 TOMAHAWK WIFI | AMD Ryzen 9 5900X | ASUS TUF GeForce RTX 3080 10GB | Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3200 MHz | Corsair RM850x V2 | Sabrent 2TB Rocket Nvme PCIe 4.0 | FD Define S | LG 27GP850 | LG 48C1

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon270561:

Krigs spel hallå behöver vi verkligen det ser det inte redan jävligt nog ut här på jorden!

Skickades från m.sweclockers.com

Whaaaaaaat!!!

Visa signatur

Ryzen 5 3600 @ 4.2 Ghz - Cooler Master Hyper 212 Black Edition
MSI B450M Mortar Max - Corsair Ryzen LPX 32GB 3600MHz / DDR4
Phanteks Eclipse P300 - PNY GeForce RTX 3070 8GB - Seasonic Focus+ / 650W / 80+ Gold
Samsung SSD 850 EVO 500GB - Kingston A400 SSD 480 GB
ACER Predator X34GS - Nobelchair Hero Black Edition

Permalänk
Medlem

2021!?! VEM VET OM MAN ENS LEEEEVER DÅ?!!???! 😫😫😫

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Min musik: https://www.youtube.com/channel/UCZKidNeIKsz8LZMO3VRcBdQ

Ryzen 3900x. Skärm: AOC cu34g2x/bk 144hz 34" ultrawide. RTX 2080ti

Laptop: MSI GT80 Titan Sli