Nvidia: "4K-skärmar med 144 Hz, G-Sync och HDR kommer i maj"

Permalänk
Medlem
Skrivet av anCOOL:

Man skriver väl 1080pxxx eller 2160pxxx där x är frekvensen.

Frekvensen av bildrutor per sekund, dvs fps, är väl normen vad jag vet

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk
Medlem

Jag hoppas att det kommer 32" av dessa med feature'sarna.

27 är redan extremt tätt pixligt för 1440p som jag sitter på nu, vill inte behöva se jättesmå symboler/ikoner och texter.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vangen:

Jag hoppas att det kommer 32" av dessa med feature'sarna.

27 är redan extremt tätt pixligt för 1440p som jag sitter på nu, vill inte behöva se jättesmå symboler/ikoner och texter.

Jag hoppas på det med 27 är för litet för mig. Dessutom vill jag ha en bred skärm.

Visa signatur

WINDOWS 11 X64 | ASUS X570 | AMD RYZEN 3950X | RX 7900 XTX | G.SKILL 3600MHZ 32GB | SAMSUNG 980 PRO 2TB | WD 16TB | NZXT KRAKEN X73 | RAZER ORNATA CHROMA | EVGA SUPERNOVA T2 850W | LOGITECH G604 MUS | PHANTEKS NV7 | LG 34GK950F | LG OLED77G1 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av jH0Ni:

Okej, men Nvidias "matchande" gpuer som ska kunna driva dessa monster, när kommer dom? Kom igen nu Nvidia, ge oss lite konkreta tidsramar!

För övrigt känns det som att skärmutvecklingen har börjat komma igång på allvar nu, kul! Minns alla trådar för ungefär 3-4 år sedan beklagade vi oss alltid över hur snabbt utvecklingen av mobilskärmar gick, men att skärmar till desktop fortfarande var undermåliga. Nu verkar det ha lossnat en del tycker jag!

Skickades från m.sweclockers.com

Verkar inte ens som Nvidia själva vet när Ampere/Turning/Volta/XdragonXslayeredition släpps. Det är många år sedan det varit så tyst om en GPU generation som det varit just nu. AMD läcker det ifrån lite då och då men från de gröna är det knäpptyst.

Skrivet av TraxMate:

Idag inte många men om 5 år går det säkert spela många spel i 144 Hz @ 4k och då är det ju bra att skärmarna har funnits ett tag och priset hunnit sjunka till mer rimliga priser.

Samtidigt känns det att vid den tidpunkten så har dessa skärmar bytts ut mot en nyare modell.

Skrivet av candybag:

@Paddanx: Eller så kan vi börja med 2160i, det borde väl hjälpa? Progressiv scanning är ute!

Nej. Progressiv scanning är djävulens verk! You all' need sum' Jesus!

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Skrivet av jH0Ni:

Okej, men Nvidias "matchande" gpuer som ska kunna driva dessa monster, när kommer dom? Kom igen nu Nvidia, ge oss lite konkreta tidsramar!

För övrigt känns det som att skärmutvecklingen har börjat komma igång på allvar nu, kul! Minns alla trådar för ungefär 3-4 år sedan beklagade vi oss alltid över hur snabbt utvecklingen av mobilskärmar gick, men att skärmar till desktop fortfarande var undermåliga. Nu verkar det ha lossnat en del tycker jag!

Skickades från m.sweclockers.com

Nja, vist annonseras ut skärmar, men dessa är ju rätt begränsade (sen inget satt datum när dessa kommer). Hade dock hoppas mer på 32 tum än 27 tum 4k (som blir rätt smått i windows, som skalar rätt dåligt). Kan inte tror att det egentligen bör bli mycket dyrare med större skärm egentligen (4k,144Hz samt HDR stöd, troligen det som trissar upp priset mer än antalet tum).

Bara släppts VA paneler med adaptive-sync i 32 tum, dock inte 4k (en ips hade jag föredragit).

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Bildexpert 📺

@Paddanx: Mars 2020 är när priserna är på nivåer så vanligt folk endast behöver sälja ena njuren för att ha råd!

Permalänk
Skrivet av Laxpudding:

@Paddanx: Mars 2020 är när priserna är på nivåer så vanligt folk endast behöver sälja ena njuren för att ha råd!

Borde vara okey priser om 1,5-2 år, runt 6000-7000 kr

Visa signatur

Live for fun, Loyal to none

Permalänk
Medlem
Skrivet av TraxMate:

Idag inte många men om 5 år går det säkert spela många spel i 144 Hz @ 4k och då är det ju bra att skärmarna har funnits ett tag och priset hunnit sjunka till mer rimliga priser.

Prisfallet kommer dock inte komma om inte folk börjar köpa såna skärmar...

Skrivet av trickeh2k:

CS:GO kan jag tänka mig. I övrigt ligger nog skärmarna lite i överkant mot vad dagens grafikkort klarar av att prestera, men utvecklingen går framåt. Alla spel är inte tungdrivna, Destiny 2 t ex har jag fått cappa till 143fps i 1440p med maxinställningar. Den ligger under 100 i vissa tillfällen givetvis.

I övrigt så är det jävligt dyrt att vara early adopter och det känns ju lite som en stor risk att köpa en sån här skärm innan man vet vad nästa generations grafikkort presterar och kostar. 25k för en skärm och antagligen 8-10k för nästa generations kort är väldigt mycket pengar. Men det är klart, har man ekonomin så varför inte

Det beror nog lite på vad man har för krav och vilka spel man spelar. Min målsättning är att inte ha mer än 16,67 ms mellan två individuella frames i någon spel någon gång, utan att köra på kvalitetsläge Potatis, och då behöver man redan ganska bra grejer i 2560x1440.

Jag har svårt att tro att de som är villiga att betala för en sådan skärm huvudsakligen tänker ha den till att spela Hearthstone på, utan snarare kommer att vara såna som sitter på fläskiga SLI/CF-lösningar, vilket gör att det potentiella antalet kunder kommer vara ganska litet för ett flertal grafikkortsgenerationer framåt.

Skrivet av candybag:

Du har en bra poäng, men jag pratade inte huvudsakligen om grafikkort utan om optimering av mjukvaran. Om en PS4 orkar dra runt samma titel i 60/30 fps @ 720p/1080p borde en high-end dator prestandamässigt köra åttor kring konsolen?

Tyvärr så blir det väldigt många pixlar att rendera när upplösningen ökar. Redan 1440p vs 1080p är 78% fler pixlar, och 4K har som bekant 400% fler pixlar. Sen nöjer ju sig de flesta seriösa PC-spelare inte med de usla/"optimerade" kvalitetsinställningar som i princip utan undantag körs på konsoller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

Nja, vist annonseras ut skärmar, men dessa är ju rätt begränsade (sen inget satt datum när dessa kommer). Hade dock hoppas mer på 32 tum än 27 tum 4k (som blir rätt smått i windows, som skalar rätt dåligt). Kan inte tror att det egentligen bör bli mycket dyrare med större skärm egentligen (4k,144Hz samt HDR stöd, troligen det som trissar upp priset mer än antalet tum).

Bara släppts VA paneler med adaptive-sync i 32 tum, dock inte 4k (en ips hade jag föredragit).

Jag ska säga vad jag alltid säger, med 144Hz-feature så påstår jag att denna skärm åtminstone delvis är riktad mot gaming. Och för gaming anser _jag_ att allt över 27" är för stort. Man vill kunna sitta hyggligt nära och fokusera på detaljer, och med för mycket skärmyta missar man information i periferin.

Med det sagt blir det väldigt plottrigt och litet med 4K som du säger. Skalningen gör det ju inte bättre precis.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av Sveklockarn:

Prisfallet kommer dock inte komma om inte folk börjar köpa såna skärmar...
Det beror nog lite på vad man har för krav och vilka spel man spelar. Min målsättning är att inte ha mer än 16,67 ms mellan två individuella frames i någon spel någon gång, utan att köra på kvalitetsläge Potatis, och då behöver man redan ganska bra grejer i 2560x1440.

Jag har svårt att tro att de som är villiga att betala för en sådan skärm huvudsakligen tänker ha den till att spela Hearthstone på, utan snarare kommer att vara såna som sitter på fläskiga SLI/CF-lösningar, vilket gör att det potentiella antalet kunder kommer vara ganska litet för ett flertal grafikkortsgenerationer framåt.
Tyvärr så blir det väldigt många pixlar att rendera när upplösningen ökar. Redan 1440p vs 1080p är 78% fler pixlar, och 4K har som bekant 400% fler pixlar. Sen nöjer ju sig de flesta seriösa PC-spelare inte med de usla/"optimerade" kvalitetsinställningar som i princip utan undantag körs på konsoller.

Vet inte hur spel skalar med lägre upplösning på 4K, men det kan ju vara alternativ (4k i windows och i spel 1080P). Flesta spel kan man ställa in upplösningen (så påverkar man inte Windows och allt annat).

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Skrivet av jH0Ni:

Jag ska säga vad jag alltid säger, med 144Hz-feature så påstår jag att denna skärm åtminstone delvis är riktad mot gaming. Och för gaming anser _jag_ att allt över 27" är för stort. Man vill kunna sitta hyggligt nära och fokusera på detaljer, och med för mycket skärmyta missar man information i periferin.

Med det sagt blir det väldigt plottrigt och litet med 4K som du säger. Skalningen gör det ju inte bättre precis.

Skickades från m.sweclockers.com

Sitter tillräckligt långt ifrån skärmen, så för mig hade 32 tum vart mer perfekt än 27tum (sitter ca 1 meter från min 23.6 tum skärm och den är minsta laget på detta avstånd). Samt det inte får plats så mycket på skärmytan

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

Vet inte hur spel sakalar med lägre upplösning på 4K, men det kan ju vara alternativ (4k i windows och i spel 1080P). Flesta spel kan man ställa in upplösningen (så påverkar man inte Windows och allt annat).

Det kan säkert se helt ok ut, men det känns inte som någon större poäng att köpa en 4K G-Sync för att köra desktop?

Jag tror tyvärr att det dröjer ett bra tag innan vi ser den typen av skärm under 10k.

Permalänk
Medlem

25 000 kr, lycka till Acer och Asus!

Visa signatur

Samsung Odyssey G9 240Hz HDR1000 5120x1440 9900K 5,3GHz 1,335v adaptive Asus Z390-I
Asus RTX 2070 Dual EVO Advanced 8GB G.Skill Trident Z RGB B-Die 3200MHz CL16 2x16GB Samsung 970 Evo 1TB
Seasonic Focus Plus Gold 850W 2 x Dell U2715H Corsair K65 Speed SteelSeries Rival 500 Bose Companion 5
Secretlab TITAN 2020 SoftWeave Corsair H100i RGB Platinum Noctua NF-A12x25 x 4 PnP Neo G Mini GB4: 6869 CB15: 233

Permalänk
Skrivet av Sveklockarn:

Det kan säkert se helt ok ut, men det känns inte som någon större poäng att köpa en 4K G-Sync för att köra desktop?

Jag tror tyvärr att det dröjer ett bra tag innan vi ser den typen av skärm under 10k.

Jag skulle uppskatta den större ytan det blir i windows (för program med t.ex fotografier där bilderna blir rätt stora) och man kan ju välja vilka spel man offrar fps

Men som du säger så är dessa rätt dyra än.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

@Paddanx: Mars 2020 är när priserna är på nivåer så vanligt folk endast behöver sälja ena njuren för att ha råd!

Hehe...

Något säger mig att grafikkortet kommer bli den dyra biten ändå... Nvidia är glada för att göra storvinst på vår bekostnad...
Men vi får se... i båda fallen är det ju alltid dyrast med ny teknik.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

Jag skulle uppskatta den större ytan det blir i windows (för program med t.ex fotografier där bilderna blir rätt stora) och man kan ju välja vilka spel man offrar fps

Men som du säger så är dessa rätt dyra än.

Jag skulle gärna ha en 4K för desktop också, men just nu kostar den billigaste 27" 4K IPS (LG 27UD58-B) drygt 3600 kr. För knappt halva priset av dessa modeller från Acer & Asus så får man t.ex. en Asus PG279Q (1440p IPS med G-Sync) samt 4K-skärmen från LG.

Sen tror jag det var @Laxpudding som konstaterade att det blir ett nedskalat färgdjup i högre uppdateringsfrekvenser på en sådan Acer/Asus p.g.a. otillräcklig bandbredd i nuvarande DisplayPort-standard.

Permalänk
Skrivet av Sveklockarn:

Jag skulle gärna ha en 4K för desktop också, men just nu kostar den billigaste 27" 4K IPS (LG 27UD58-B) drygt 3600 kr. För knappt halva priset av dessa modeller från Acer & Asus så får man t.ex. en Asus PG279Q (1440p IPS med G-Sync) samt 4K-skärmen från LG.

Sen tror jag det var @Laxpudding som konstaterade att det blir ett nedskalat färgdjup i högre uppdateringsfrekvenser på en sådan Acer/Asus p.g.a. otillräcklig bandbredd i nuvarande DisplayPort-standard.

Fullt medveten om begränsningarna Mitt grafikkort klarar troligen inte bandbreddskravet ens Har inte planerat skaffa ny skräm i år, hoppas på gen 2 eller 3 kommer och vi inte kommer sitta med gen 1 i 5 år innan nästa steg kommer (kanske t.ex 6k eller 8k i stället för fixa bandbredden och bildkvalité).

Även DP 1.4 är rätt begränsad tyvärr.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Inofficiell ambassadör
Skrivet av Paddanx:

Hehe...

Något säger mig att grafikkortet kommer bli den dyra biten ändå... Nvidia är glada för att göra storvinst på vår bekostnad...
Men vi får se... i båda fallen är det ju alltid dyrast med ny teknik.

De som tjänar pengar är i slutändan Nvidias ägare - du hade kunnat vara en av dem. Kursuppgången har med råge betalat både skärm och grafikkort - det som kallas cirkulär ekonomi kanske?

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5600X RAM Corsair Vengance 16GB @ 36000 MHZ
GPU MSI GTX 1080 ti Gaming X Skärm Acer X34A

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xyborg:

De som tjänar pengar är i slutändan Nvidias ägare - du hade kunnat vara en av dem. Kursuppgången har med råge betalat både skärm och grafikkort - det som kallas cirkulär ekonomi kanske?

Heh... njae. Jag vill inte stjäla pengar från andra, så undviker sådan inkomst

Permalänk
Inofficiell ambassadör
Skrivet av Paddanx:

Heh... njae. Jag vill inte stjäla pengar från andra, så undviker sådan inkomst

Stjäl och stjäl? De säljer en produkt för ett pris. Är du inte villig att betala det priset för produkten - köp det inte. Det finns fortfarande konkurrenter. Datorkomponenter är ingen mänsklig rättighet som du blivit förvägrad.

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5600X RAM Corsair Vengance 16GB @ 36000 MHZ
GPU MSI GTX 1080 ti Gaming X Skärm Acer X34A

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xyborg:

Stjäl och stjäl? De säljer en produkt för ett pris. Är du inte villig att betala det priset för produkten - köp det inte. Det finns fortfarande konkurrenter. Datorkomponenter är ingen mänsklig rättighet som du blivit förvägrad.

Jo jag är övertygad att alla högre uppsatta i kolgruvorna i kina säger det samma... eller litium/kobolt gruvorna i afrika.

Ingen tvingar oss att köpa ny telefon med nytt batteri, El-bilar, eller att bränna kol till energi. Vi bara gör det och någon blir rik på det.