NetOnNet hade sönder min mobil vid garantiärende - vägrar ta ansvar

Permalänk
Medlem

NetOnNet hade sönder min mobil vid garantiärende - vägrar ta ansvar

Nu var det min tur att stöta på patrull gällande ett garantiärende. Jag har sett liknande trådar där många har fått hjälp av duktiga sweclockare som har varit insatta, men inga problem av just det här slaget. Jag ska försöka sammanfatta allting så gott det går och det jag är ute efter är råd på hur jag ska gå vidare med det här.

Jag lämnade in min mobil hos NetOnNet på ett garantiärende. Killen som tog emot mobilen inspekterade den och skrev ner felen. Jag fick sedan ut ett Inlämningsbevis som jag skrev på där det står vilka fel som uppenbarade sig, och att NetOnNet numera har ansvar för min mobil.

Jag får senare ett sms från verkstaden NetOnNet använder sig av att mobilen "är böjd och bakstycket krossat” och är därmed inte ett garantiärende. Följande kostnadsförslag:

-
Kostnadsförslaget godkännes, reparera apparat. Pris: 2 959 kr

Kostnadsförslaget avböjes, åter till kund/ägare. Pris: 590 kr

Kostnadsförslaget avböjes, skrotas av verkstad. Pris: 0 kr ”
-

Jag kontaktar NoN kundtjänst och påpekar att bakstycket inte har varit krossat och om det hade varit det borde rimligen killen hos NoN som tog emot mobilen påpekat samt noterat detta. Svaret jag får är att det är rätt så vanligt att verkstaden hittar fel som servicepersonalen inte gör.

Jag svarar att det är märkligt att deras servicepersonal skulle ha missat något så tydligt som ”telefonen är böjd och bakstycket krossat”, och sedan tvinga mig betala 590 kr för att få tillbaka min numera krossade mobil. Jag frågar även om servicepersonalen har skyldighet att påpeka om mobilen hade haft några synliga skador. Ber också om att få en bild på min mobil. Svaret jag får är att deras servicepersonal tar ner de synliga skador de kan konstatera.

Jag svarar att om personalen tar ner de synliga skadorna borde det rimligen stå i inlämningsbeviset vilket det inte gör, och att verkstaden har skrivit att bakstycket är krossat, dvs inte en liten spricka bara. Hur missas det? Svaret jag får är att man skulle kunna tycka att servicepersonalen borde ha tagit med det, men att i vissa fall kan det missas. Får också en bifogad bild på mobilen där det tydligt syns att den är skadad.

Jag svarar att skadan har missats för att den inte var där till att börja med. Jag påpekar också att det i inlämningsbeviset står att NoN har ansvar för min mobil efter att jag har lämnat in den, och att mobilen inte är i samma skick längre som när jag lämnade in den. Svaret jag får är att kundtjänstmedarbetaren nu har varit i kontakt med personen som tog emot min mobil och att skadan har varit noterad från första början.

Jag ber om att få en kopia där det framgår att min mobil var skadad vid inlämningstillfället. Jag får ett urklipp från en skärmdump där det i ett fält står att min mobil är skadad.

Jag ber om att få hela dokumentet för det framgår ingenstans när noteringen är skriven. Svaret jag får är att det inte går för att det är en del från deras system och inte i en fil eller liknande.

Jag tycker NoN agerande är riktigt smutsigt. Det hela går från att kundtjänsten påstår att skadan har missats till att det ska ha varit noterat från första början. Om skadan har varit noterad från första början skulle det ha stått i Inlämningsbeviset som jag fick ut, och som jag skrev under samt påpekats vid inlämningstillfället. Kundtjänsten borde rimligen också ha börjat med att skicka deras (urusla) urklipp direkt, och inte efter 10 dagars mejlväxling.

NetOnNet hävdar själva alltså att de medvetet tar emot varor som de ser är trasiga och där garantivillkoren inte gäller för att kunna debitera en hög avgift och tjäna pengar.

För de som orkat läsa, hur går jag vidare? Jag får nu bara kalla handen och ovilja att ta ansvar från NetOnNets sida. Jag har ett inlämningsbevis där mobilen i fråga inte längre stämmer överens med beskrivning som de själva har skrivit, och som jag har skrivit på. De har ett urklipp på en textruta där någon har skrivit att mobilen är skadad.

Permalänk
Medlem

Har du fått tillbaka din mobil? För innan man börjar påstå att verkstaden har förstört den o.s.v kan det ju vara bra att kunna kolla på mobilen och se om den har förändrats sen du lämnade in den. Jag har ingen personlig erfarenhet av reklamering av just mobiler men med laptops så är det VÄLDIGT vanligt att de har skador invändigt som ägaren inte sett eller missat.
Om de har förstört den så ska du givetvis inte ge dig även om ditt rättsliga läge är rätt dåligt. Ofta så ger företagen sig då badwill inte är lika bra som goodwill.

Visa signatur

There are no more barriers to cross. All I have in common with the uncontrollable and the insane, the vicious and the evil, all the mayhem I have caused and my utter indifference toward it I have now surpassed. My pain is constant and sharp and I do not hope for a better world for anyone, in fact I want my pain to be inflicted on others.

Permalänk
Medlem

@killawife: Som jag skrev i inlägget fick jag en bild av kundtjänsten som verkstaden har tagit, det är en ytlig skada på baksidan som är väldigt tydlig.

Om jag överhuvudtaget ska få den tillbaka måste jag först betala 590 kr för att någon på en verkstad tog en titt på den och konstaterade att den är skadad. Dvs skadan gör garantiärendet ogiltigt pga yttre åverkan, som de själva har orsakat.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Define R3 | Asrock P67 PRO3 Rev B3 | I5 2500K@4,5GHz | Xigmatek Gaia | Corsair Vengeance LP 8GB 1866MHz | EVGA GTX 970 SSC | XFX core edt. 550W| Intel 320 120GB, Crucial MX100 256GB, WD caviar black 750GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av killawife:

Har du fått tillbaka din mobil? För innan man börjar påstå att verkstaden har förstört den o.s.v kan det ju vara bra att kunna kolla på mobilen och se om den har förändrats sen du lämnade in den.

Skrivet av mixxo:

Får också en bifogad bild på mobilen där det tydligt syns att den är skadad.

Verkar som att det syns tydligt även på bild.

Permalänk
Medlem

Skicka skadeståndskrav med hot om att anmäla till polis.

Visa signatur

Kan en del om trä
Ctrl-Shift-N

Permalänk
Medlem
Skrivet av Igelkott:

Skicka skadeståndskrav med hot om att anmäla till polis.

Och vad skulle den polisanmälan gälla?

Permalänk
Medlem
Skrivet av improwise:

Och vad skulle den polisanmälan gälla?

Skadegörelse? Bedrägeri?

Visa signatur

Kan en del om trä
Ctrl-Shift-N

Permalänk
Medlem
Skrivet av Igelkott:

Skadegörelse? Bedrägeri?

Blir ett ord-mot-ord ärende till 100%.

TS - kan inte bevisa skicket på mobilen vid inlämningstillfället om TS inte har en bild/video på exakt hur telefonen såg ut vid inlämning - något jag rekommenderar ALLA att ta på sina prylar vid inlämning för garantiärende.

Verkstaden kan påstå detta som de gör eftersom det inte står på inlämningsbeviset, även om skadan skulle ha skett på verkstaden eller av NoNs hantering av ärendet/mobilen från inlämning tills dess att mobilen lämnat NoN på väg till verkstaden.

Jag tror att bevisbördan blir omöjlig utan video/bilder på inlämnad produkt. Annars kan man ju hävda att NoN borde ha kollat produkten väldigt noga vid inlämning och det borde rimligen ha upptäckts då och skrivits in på inlämningskvittot. Detta är dock något att ta med ARN skulle jag gissa, är nog bästa lösningen

Visa signatur

Chassi: [-Corsair 250D-] CPU: [-Intel I5-4670K @4.0GHZ-]
Moderkort: [-Asus Maximus Impact VII Z97 ITX-] Minne: [-Corsair Vengeance 8GB (2*4GB) 1600Mhz-]
Grafikkort: [-MSI GTX 970-] Nätaggregat: [-Seasonic Platinum 860w-]

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ralle_81:

Blir ett ord-mot-ord ärende till 100%.

TS - kan inte bevisa skicket på mobilen vid inlämningstillfället om TS inte har en bild/video på exakt hur telefonen såg ut vid inlämning - något jag rekommenderar ALLA att ta på sina prylar vid inlämning för garantiärende.

Verkstaden kan påstå detta som de gör eftersom det inte står på inlämningsbeviset, även om skadan skulle ha skett på verkstaden eller av NoNs hantering av ärendet/mobilen från inlämning tills dess att mobilen lämnat NoN på väg till verkstaden.

Jag tror att bevisbördan blir omöjlig utan video/bilder på inlämnad produkt. Annars kan man ju hävda att NoN borde ha kollat produkten väldigt noga vid inlämning och det borde rimligen ha upptäckts då och skrivits in på inlämningskvittot. Detta är dock något att ta med ARN skulle jag gissa, är nog bästa lösningen

Givetvis är det netonnet som ska bevisa att mobilen är i samma skick. Du som person ska inte behöva filma överlämnandet, då skador kan ske 10 sekunder innan du lämnar in telefonen.

Vid överlämnanden bör Netonnet anteckna skador för att skydda sig själva mot sånna här händelser, men dom har inte gjort det då, utan vid en kontroll senare ha sett det.

Trots allt dom som ansvarar för produkten när dom har den och dom ska bevisa att dom inte tagit sönder något.

Permalänk
Medlem

@Netonnet

Detta bolaget är kungligt duktiga på att försöka svindla folk.
Kan ju vara så att den skadas i frakten. Om de inte tar tag i det här så är ARN det enda att hoppas på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ralle_81:

Blir ett ord-mot-ord ärende till 100%.

TS - kan inte bevisa skicket på mobilen vid inlämningstillfället om TS inte har en bild/video på exakt hur telefonen såg ut vid inlämning - något jag rekommenderar ALLA att ta på sina prylar vid inlämning för garantiärende.

Verkstaden kan påstå detta som de gör eftersom det inte står på inlämningsbeviset, även om skadan skulle ha skett på verkstaden eller av NoNs hantering av ärendet/mobilen från inlämning tills dess att mobilen lämnat NoN på väg till verkstaden.

Jag tror att bevisbördan blir omöjlig utan video/bilder på inlämnad produkt. Annars kan man ju hävda att NoN borde ha kollat produkten väldigt noga vid inlämning och det borde rimligen ha upptäckts då och skrivits in på inlämningskvittot. Detta är dock något att ta med ARN skulle jag gissa, är nog bästa lösningen

Beror ju på vad det står i inlämningskvittot som TS skrivit på.
Om det är så att NetOnNet tar på sig ansvaret och har inspekterat mobilen och skrivit vilka fel det är på den. Då bör det ju vara upp till NetOnNet att stå för att de missat såna saker.
Om det nu syns tydligt på utsidan så kan man ju inte direkt skylla på dolda fel heller.
Håller med dock, ta det till ARN!

Visa signatur

*Citera för svar*
Work smart, not hard.

Permalänk
Medlem

Har för mig att det ska finnas en liten text för "synliga fel" på servicelappen du borde fått? Om det inte står något där på din kopia så skulle jag säga att du är helt safe och bara behöver stå på dig ordentligt. Rutan de fotat ifrån sina system kan de ha fyllt i i efterhand.

Permalänk
Medlem

Låter som ett solklart fall av efterkonstruktion. Om nu personalen noterade en tydlig skada (sprucket bakstycke) på telefonen vid inlämningstillfället, varför har de inte noterats på det inlämningskvitto som du fått och skrivit på?

Det är väl av exakt denna anledning som personalen gör en okulärbesiktning vid inlämning och noterar vad de kan se!

Mitt tips är först att kräva svar på varför denna skada inte finns med skriven på ditt kvitto. Nästa steg är att vända sig till din konsumentvägledare för att diskutera fallet. Efter ett utlåtande från denne, som förhoppningsvis kommer vara till din fördel (baserat på den information som lagts fram), så ska du prata med NoN igen (gärna någon högre uppsatt) och berätta hur din konsumentvägledare ser på saken. Ger de fortfarande inte med sig, så är det ARN som gäller.

Permalänk
Medlem

Vad för mobil gäller det? Har du en kopia på inlämningskvittot?

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Medlem

Allt hänger ju på vad det står på ditt kvitto på inlämningen

Visa signatur

| Intel Core i9-10900KF | MSI MAG Z490 Tomahawk | NZXT Kraken Z73 | Corsair Vengeance RGB PRO 32GB 3200Mhz | Gigabyte RTX 3080 AORUS MASTER | Fractal Design Define 7 TG B&W | ASUS ROG PG32UQ | Razer Naga Pro | Logitech G915 TKL | Razer Nommo Chroma | Astro A50 | MSI GS65 Stealth Thin GTX 1070 MQ

Permalänk
Medlem

Vad var felet på telefonen från början?

Permalänk
Medlem

På inlämningskvittot ska mobilens skick redogöras för vid inlämningstillfället. Be dem att returnera mobilen och se sedan till att kontrollera den tillsammans med butikschefen.

Visa signatur

7800X3D
4090 G OC

Permalänk
Inofficiell ambassadör

@Mixxo

Skrivet av Cequence:

Allt hänger ju på vad det står på ditt kvitto på inlämningen

Precis så är det - det spelar ingen roll vad dem säger om du har ett kvitto där fel är antecknade. Du har ju då bevis för vad de ansett det funnits för fel på mobilen vid inlämningstillfället. Har de då missat att skriva ner fel så spelar det ingen roll om de redan fanns där eller inte. De får stå sitt kast i så fall.

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5600X RAM Corsair Vengance 16GB @ 36000 MHZ
GPU MSI GTX 1080 ti Gaming X Skärm Acer X34A

Permalänk
Hedersmedlem

Hela vitsen med kontroll vid inlämningen är väl just för att sådant här inte ska uppstå? Står det inget där måste Netonnet stå för fiolerna, allt annat tycker jag är orimligt.

Böjd och bakstycket krossat är ju sådant som är fullt synligt.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

Jag utgår från att du fått kopia på inlämningskvittot där allt står?
I så fall så är det bara för Netonnet att stå för allt, om inte så kontaktar du ARN.

Visa signatur

Ducati Streetfighter 848, -2013
Yamaha FZR 1000, -1987

Permalänk
Medlem

@mixxo: Det verkar som att kundservice-handläggarna du talat med har fått sina prioriteringar förväxlade och att er kommunikation inte fungerat. Detta kan uppstå av olika skäl (en del kundservicearbetare har inte fått ordentlig träning i konflikthantering och kan ta konflikter eller bemötande personligt vilket orsakar problem) men om kommunikationen sammanbrutit på det här sättet är det sällan någon mening att fortsätta kommunicera med samma person/personer.

Netonnet har en kundombudsman du kan vända dig till: https://www.netonnet.se/Content/Marketing/Kundombudsmannen
Jag rekommenderar att du tar ärendet dit, men ta med dig att hanterandet av ditt ärende kommer vara smidigast och motpartens vilja att hjälpa dig ökar ju mer trevlig och artig du är i ditt bemötande, oavsett om du är irriterad/tidigare bemötts otrevligt eller ej.

Hoppas det löser sig för dig, det verkar ju onekligen (om ditt inlämningskvitto visar på inga yttre/märkbara yttre skador fanns vid inlämningstifället) som att något hänt under transport.

Visa signatur

Moderkort: GIGABYTE B550 AORUS PRO V2 PSU: Corsair RM850X CPU: AMD Ryzen 5 5600X Kylare: NZXT Kraken Z53 GPU: MSI GeForce RTX 3080 GAMING Z TRIO 10G LHR RAM: G.Skill Trident Z 32GB (4x8GB) DDR4 / CL16 / 3200 MHz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xcm:

Givetvis är det netonnet som ska bevisa att mobilen är i samma skick. Du som person ska inte behöva filma överlämnandet, då skador kan ske 10 sekunder innan du lämnar in telefonen.

Vid överlämnanden bör Netonnet anteckna skador för att skydda sig själva mot sånna här händelser, men dom har inte gjort det då, utan vid en kontroll senare ha sett det.

Trots allt dom som ansvarar för produkten när dom har den och dom ska bevisa att dom inte tagit sönder något.

Det vet jag också, att NoN har bevisbördan MEN det är alltid lättare att ha solklara bevis, som tar typ 5 sekunder att fixa innan man lämnar in produkten. Du tar givetvis foto på produkten vid inlämnandet. Det har jag gjort flera gånger, ofta framför personalen som tar emot produkten.

Givetvis skall det inte behövas men tydligen så försöker företag blåsa kunderna när antingen deras egen personal eller serviceverkstadens personal har gjort ett handhavandefel och tagit sönder produkten.

Skrivet av Purrfected:

Beror ju på vad det står i inlämningskvittot som TS skrivit på.
Om det är så att NetOnNet tar på sig ansvaret och har inspekterat mobilen och skrivit vilka fel det är på den. Då bör det ju vara upp till NetOnNet att stå för att de missat såna saker.
Om det nu syns tydligt på utsidan så kan man ju inte direkt skylla på dolda fel heller.
Håller med dock, ta det till ARN!

Absolut - en krossad utsida (baksida) skall ju aldrig kunna missas av personalen vid servicedisken, så det är väl mer troligt att serviceverkstaden eller NoN har orsakat detta.

Visa signatur

Chassi: [-Corsair 250D-] CPU: [-Intel I5-4670K @4.0GHZ-]
Moderkort: [-Asus Maximus Impact VII Z97 ITX-] Minne: [-Corsair Vengeance 8GB (2*4GB) 1600Mhz-]
Grafikkort: [-MSI GTX 970-] Nätaggregat: [-Seasonic Platinum 860w-]

Permalänk
Medlem

Problemet = outsourcad support. Lösningen = in-house support.

I en perfekt värld skickar heller inte företagen sina produkter till denbilligaste reparationsfirma de kan hitta (d.v.s till en sönderstressad tekniker i Polen eller liknande).

Permalänk
Inaktiv

Det enda jag råkade ut var att de skickade ut mobilskydd skärm som klistret var felaktigt. Klagade över detta. Fick ingen ersättning i pengar istället skickade de en ersättnings produkt ett år senare. Det jag dock inte gillade var att den som tog upp ärendet kollade upp vem jag var på Facebook mm. Har dock en tom sida men ändå. ”Privatliv” var tydligen inget som värderades.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

netonnet använde sig av infocare när jag jobbade där 2010-11. Kan ju självklart ändrats sen dess. Då var rutinen att de hämtades i en låda varje dag. Mobilerna skickades invirade i bubbelplast. I den hanteringen vi hade ser jag faktiskt inte att en sån skada skulle kunna uppstå öht.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon8755:

Det jag dock inte gillade var att den som tog upp ärendet kollade upp vem jag var på Facebook mm.

Hur vet du det? Det låter ju riktigt vidrigt och varför skulle det vara relevant på något sätt kan man undra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Igelkott:

Skadegörelse? Bedrägeri?

Testa gärna att göra det och berätta sen hur det gick

@anon131444 kan nog ha bra koll på denna typ av ärenden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MultiMan:

Hela vitsen med kontroll vid inlämningen är väl just för att sådant här inte ska uppstå? Står det inget där måste Netonnet stå för fiolerna, allt annat tycker jag är orimligt.

Böjd och bakstycket krossat är ju sådant som är fullt synligt.

TS, vad står det defacto på inlämningskvittot? Förmodar att det finns en del finstilt skrivet på det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av improwise:

Testa gärna att göra det och berätta sen hur det gick

@Pixlchaser kan nog ha bra koll på denna typ av ärenden.

Sure. Om jag blir utsatt för något.
Det går utmärkt bra att anmäla. Det kommer dock inte leda till något konstruktivt utan väldigt starka bevis.

Men du läste nog inte ordentligt. Tanken var inte att vara konstruktiv. Snarare jävligt jobbig. Tanken var att kräva skadestånd som täcker ens förluster. Sen är det ju upp till den andra parten om de vill ta det till nästa steg.

Visa signatur

Kan en del om trä
Ctrl-Shift-N