Permalänk

[Hjälp] Problem med Grafikkortet

Nu när man då har löst problemet med att windows gick inte startar upp genom ett rent installation, nu har man då problem med grafikkortet.
Problemet är att jag behöver installera om grafikkortet när jag har datorn ingång i en hel dag eller behöver startar om datorn för att lösa detta, men de är inte precis en 100% lösning om de händer varje gång.
Då när jag vet när jag behöver installera om den så ser jag på Speccy att den inte visa något temperatur/grader.
Datorn har också blivit rent städat.

Jag har testat med att först avinstallera drivrutinen och installera om den, men de fungera tyvärr inte.
Om ni andra har några tips eller lösning på detta, så vill jag ett förslag vad man göra.

Mitt grafikkort är ett MSI Geforce GTX 970 och har haft den nu ett par år.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R5 | CPU: i7 4790k | Moderkort: MSI Z97S SLI Krait Edition | Grafikkort: MSI GeForce GTX 970 | Ram: Corsair 16GB@1600mhz | OS: Windows 10 | Hårddiskar: Samsung SSD 256GB & 2TB WD Black

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ProBlackbird:

MSI Geforce GTX 970 och har haft den nu ett par år.

Så varje gång du startar om datorn så känner datorn inte igen grafikkortet?
Eller är det att drivrutinerna måste installeras igen?
Och detta löser du genom att antingen installera om drivrutiner eller starta om datorn?

Har du kollat event viewer? Har du kollat enhetshanteraren ifall grafikkortet syns där?

Permalänk
Skrivet av SneakyCandy:

Så varje gång du startar om datorn så känner datorn inte igen grafikkortet?
Eller är det att drivrutinerna måste installeras igen?
Och detta löser du genom att antingen installera om drivrutiner eller starta om datorn?

Har du kollat event viewer? Har du kollat enhetshanteraren ifall grafikkortet syns där?

Grafikkortet syns som vanligt i enhetshanteraren men ändå så behöver jag installera om drivrutinen eller startar om datorn för att lösa detta, men man kan ju inte säga att problemet är löst när de händer igen, efter har datorn ingång ett dygn, och de spela ingen roll om jag ett spel ingång eller bara idle.
Så kollar om de var temperaturen som gjorde detta men de var de inte.

Vad har Event viewer med att göra?
Jag vet inte precis vad jag ska söka efter.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R5 | CPU: i7 4790k | Moderkort: MSI Z97S SLI Krait Edition | Grafikkort: MSI GeForce GTX 970 | Ram: Corsair 16GB@1600mhz | OS: Windows 10 | Hårddiskar: Samsung SSD 256GB & 2TB WD Black

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ProBlackbird:

Grafikkortet syns som vanligt i enhetshanteraren men ändå så behöver jag installera om drivrutinen eller startar om datorn för att lösa detta, men man kan ju inte säga att problemet är löst när de händer igen, efter har datorn ingång ett dygn, och de spela ingen roll om jag ett spel ingång eller bara idle.
Så kollar om de var temperaturen som gjorde detta men de var de inte.

Vad har Event viewer med att göra?
Jag vet inte precis vad jag ska söka efter.

Vad exakt är det du behöver lösa? Du förklarade aldrig det.
Slutar drivrutinerna att fungera eller vad exakt sker?

Event Viewer visar vad det är som händer.
Gå in på Event Viewer - System samt även Application.
Sök sedan efter Error meddelanden runt den tid du tror det sker.

Permalänk

Jag tror nog att drivrutinerna slutade fungera för att de gick inte starta något spel alls och de behövde installera om drivrutinen då de händer.
Det jag vill lösa att de inte ska behöver startar om datorn eller behöva installera om drivrutinerna, att lösa problemet själv är hopplös.

Hmm..
Jag kan tyvärr inte hittar någonting på Event log.

Skrivet av SneakyCandy:

Vad exakt är det du behöver lösa? Du förklarade aldrig det.
Slutar drivrutinerna att fungera eller vad exakt sker?

Event Viewer visar vad det är som händer.
Gå in på Event Viewer - System samt även Application.
Sök sedan efter Error meddelanden runt den tid du tror det sker.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R5 | CPU: i7 4790k | Moderkort: MSI Z97S SLI Krait Edition | Grafikkort: MSI GeForce GTX 970 | Ram: Corsair 16GB@1600mhz | OS: Windows 10 | Hårddiskar: Samsung SSD 256GB & 2TB WD Black

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ProBlackbird:

Jag kan tyvärr inte hittar någonting på Event log.

Utan att veta vad Event Viewer säger är det svårt att veta.
Det kan vara att drivrutinerna krashar och inte kan återställa sig själv utan en omstart.

Om du går in på Event Viewer - Windows Logs - System och sorterar efter level, skrollar upp och se där.

Permalänk
Skrivet av SneakyCandy:

Utan att veta vad Event Viewer säger är det svårt att veta.
Det kan vara att drivrutinerna krashar och inte kan återställa sig själv utan en omstart.

Om du går in på Event Viewer - Windows Logs - System och sorterar efter level, skrollar upp och se där.

Jag tror nog själv att de har någonting med drivrutinerna som krascha och de kan vara anledning att de behövs startar om datorn eller behöver installera om den, hur ska man då lösa detta?

En hel massor av detta fick jag under event log: Men tror nog inte att de har med göra med grafikkortet.

Loggnamn: System
Källa: Disk
Datum: 2018-05-04 21:40:52
Händelse-ID: 154
Aktivitetskategori:Ingen
Nivå: Fel
Nyckelord: Klassiskt
Användare: Saknas
Dator: Blackbird-NEET
Beskrivning:
I/O-åtgärden på den logiska blockadressen 0x0 för disk 2 (PDO-namn: \Device\00000050) misslyckades på grund av ett maskinvarufel.
Händelsens XML-data:
<Event xmlns="http://schemas.microsoft.com/win/2004/08/events/event">
<System>
<Provider Name="Disk" />
<EventID Qualifiers="49156">154</EventID>
<Level>2</Level>
<Task>0</Task>
<Keywords>0x80000000000000</Keywords>
<TimeCreated SystemTime="2018-05-04T19:40:52.873416100Z" />
<EventRecordID>8749</EventRecordID>
<Channel>System</Channel>
<Computer>Blackbird</Computer>
<Security />
</System>
<EventData>
<Data>\Device\Harddisk2\DR2</Data>
<Data>0x0</Data>
<Data>2</Data>
<Data>\Device\00000050</Data>
<Binary>0F01180004004000000000009A0004C000000000000000000000000000000000000000000000000000020435700004000000000A000000004400000000002D2D</Binary>
</EventData>
</Event>

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R5 | CPU: i7 4790k | Moderkort: MSI Z97S SLI Krait Edition | Grafikkort: MSI GeForce GTX 970 | Ram: Corsair 16GB@1600mhz | OS: Windows 10 | Hårddiskar: Samsung SSD 256GB & 2TB WD Black

Permalänk
Inaktiv

Hoppas jag inte svävar men detta verkar vara HDD fel. Har haft kraschande HDDs tidigare och verkar känna igen texten! Rätta gärna om jag har fel!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ProBlackbird:

Men tror nog inte att de har med göra med grafikkortet.

Nej. Om du går in på Application och sorterar efter Error, sök sedan under Source på Application Error, kolla på några av dom nya ifall du ser något som har med Nvidia att göra.

Eller så kan du göra såhär att du helt enkelt sparar ner hela genom att högerklicka på Application samt System och sparar dessa filer på ditt skrivbord. Ladda sedan upp så kan jag kolla själv.

Permalänk

Datorer kan vara so komplicerat så man blir irriterad och vetefan vad som händer, tror knappast de har något med att göra med datorn krascha, för den gör den inte.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R5 | CPU: i7 4790k | Moderkort: MSI Z97S SLI Krait Edition | Grafikkort: MSI GeForce GTX 970 | Ram: Corsair 16GB@1600mhz | OS: Windows 10 | Hårddiskar: Samsung SSD 256GB & 2TB WD Black

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ProBlackbird:

Datorer kan vara so komplicerat så man blir irriterad och vetefan vad som händer, tror knappast de har något med att göra med datorn krascha, för den gör den inte.

Eller så kan du göra såhär att du helt enkelt sparar ner hela genom att högerklicka på Application samt System och sparar dessa filer på ditt skrivbord. Ladda sedan upp så kan jag kolla själv.

Permalänk
Skrivet av SneakyCandy:

Eller så kan du göra såhär att du helt enkelt sparar ner hela genom att högerklicka på Application samt System och sparar dessa filer på ditt skrivbord. Ladda sedan upp så kan jag kolla själv.

Tack så mycket, ta gärna ett titt själv

Blackbird - Program

https://puu.sh/Ahn5g/dfb91b9feb.evtx

Blackbird - System

https://puu.sh/Ahn5o/570c0143e7.evtx

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R5 | CPU: i7 4790k | Moderkort: MSI Z97S SLI Krait Edition | Grafikkort: MSI GeForce GTX 970 | Ram: Corsair 16GB@1600mhz | OS: Windows 10 | Hårddiskar: Samsung SSD 256GB & 2TB WD Black

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ProBlackbird:

Tack så mycket, ta gärna ett titt själv

Blackbird - Program

https://puu.sh/Ahn5g/dfb91b9feb.evtx

Blackbird - System

https://puu.sh/Ahn5o/570c0143e7.evtx

Det är troligen din disk som ditt OS är installerat på.

I program var det bara massa angående Windows, inget speciellt angående Nvidia.

Permalänk

Iallafall finns det någon lösning på en fixning på min disk eller är detta normalt?
Är det möjligt att de kan vara fel på disk så att drivrutinen krascha?
Jag återkommer när problemet har hänt igen ska jag checka event log, men de känns ju konstigt att den loggen har inte sparat då.

Skrivet av SneakyCandy:

Det är troligen din disk som ditt OS är installerat på.

https://i.imgur.com/OzKptrV.png

I program var det bara massa angående Windows, inget speciellt angående Nvidia.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R5 | CPU: i7 4790k | Moderkort: MSI Z97S SLI Krait Edition | Grafikkort: MSI GeForce GTX 970 | Ram: Corsair 16GB@1600mhz | OS: Windows 10 | Hårddiskar: Samsung SSD 256GB & 2TB WD Black

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ProBlackbird:

Iallafall finns det någon lösning på en fixning på min disk eller är detta normalt?
Är det möjligt att de kan vara fel på disk så att drivrutinen krascha?
Jag återkommer när problemet har hänt igen ska jag checka event log, men de känns ju konstigt att den loggen har inte sparat då.

Att ta event log på bar gärning är alltid det bästa.

Du kan ju testa att köra chkdisk /sfc via cmd och se ifall den hittar något.

Permalänk
Skrivet av SneakyCandy:

Att ta event log på bar gärning är alltid det bästa.

Du kan ju testa att köra chkdisk /sfc via cmd och se ifall den hittar något.

Inget problem hittas med /sfc scannow och Chkdisk

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R5 | CPU: i7 4790k | Moderkort: MSI Z97S SLI Krait Edition | Grafikkort: MSI GeForce GTX 970 | Ram: Corsair 16GB@1600mhz | OS: Windows 10 | Hårddiskar: Samsung SSD 256GB & 2TB WD Black

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ProBlackbird:

Inget problem hittas med /sfc scannow och Chkdisk

Jag insåg just att senaste drivrutin för grafikkort hade en bugg där
"Windows 10: Driver may get removed after PC has been left idle for an extended period of time."
Jag ber otroligt mycket om ursäkt att jag inte kom på det häromdagen.

Jag hade det nog aldrig i tankarna för jag installerar alltid senaste drivrutin inkl hotfix omedelbart och därav jag aldrig fick problemet själv, läste sedan ett par inlägg och insåg att detta problem du har var på grund av drivrutin.

Installera hotfixen så bör ditt problem vara borta.

Permalänk

Det är den problem jag har men har sökt lite omkring också men de ser ut som att vara samma problem med 1060.
Jag hittar hotfix som är version 397.55 och ska pröva med installera den, tack så mycket.
http://nvidia.custhelp.com/app/answers/detail/a_id/4661/~/gef...

Skrivet av SneakyCandy:

Jag insåg just att senaste drivrutin för grafikkort hade en bugg där
"Windows 10: Driver may get removed after PC has been left idle for an extended period of time."
Jag ber otroligt mycket om ursäkt att jag inte kom på det häromdagen.

Jag hade det nog aldrig i tankarna för jag installerar alltid senaste drivrutin inkl hotfix omedelbart och därav jag aldrig fick problemet själv, läste sedan ett par inlägg och insåg att detta problem du har var på grund av drivrutin.

Installera hotfixen så bör ditt problem vara borta.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R5 | CPU: i7 4790k | Moderkort: MSI Z97S SLI Krait Edition | Grafikkort: MSI GeForce GTX 970 | Ram: Corsair 16GB@1600mhz | OS: Windows 10 | Hårddiskar: Samsung SSD 256GB & 2TB WD Black

Permalänk
Medlem
Skrivet av ProBlackbird:

Det är den problem jag har men har sökt lite omkring också men de ser ut som att vara samma problem med 1060.
Jag hittar hotfix som är version 397.55 och ska pröva med installera den, tack så mycket.
http://nvidia.custhelp.com/app/answers/detail/a_id/4661/~/gef...

Installera hotfixen 397.55, väldigt många (jag med, men har inte 1060) hade div olika problem med den förra versionen...
Nu löst med nya drivrutinen..

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Skrivet av ggustavsson:

Installera hotfixen 397.55, väldigt många (jag med, men har inte 1060) hade div olika problem med den förra versionen...
Nu löst med nya drivrutinen..

Jag har installera den och startat om datorn nu är det bara har datorn i gång och ser om de är fixat.
Men själv så tror jag de kommer blir fixat.

Tack så väldigt mycket för allt hjälp

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R5 | CPU: i7 4790k | Moderkort: MSI Z97S SLI Krait Edition | Grafikkort: MSI GeForce GTX 970 | Ram: Corsair 16GB@1600mhz | OS: Windows 10 | Hårddiskar: Samsung SSD 256GB & 2TB WD Black