Permalänk
Medlem

Slö uppladdning, vad kan orsaka det?

Hej,

Long time no seen.
Har inte varit aktiv på forumet på flera år, men nu är det dags att slänga upp en fråga till er där ute.

Det är så här att jag bor i ett hus som har stadsnät (Stockholmsregionen).
Min operatör är Riksnet, hastigheten ska ligga på 250/100Mbps enligt papper. Har en 9-portars Raycore RC-CP9 Gigabit dosa som ansluter mig till fibern genom en SFP-konverter.

Ända sen jag bytte anslutningen från 100/10Mbps till 250/100Mbps (då det kostar lika mycket som 100/100) så har jag haft problem med uppladdningshastigheten. Ned är det inga problem, där får jag kring 240-248Mbps, men upp ligger det mellan 8-30Mbps.

Har provat båda nätverkskorten i moderkortet utan att få förbättrad hastihget, även uppdaterat drivrutinerna till de senaste.
Dock om jag kopplar loss TV-dosan från Raycoren ökar hastigheten till ca <40Mbps, men det kan omöjligen vara TV-dosan som drar all kraft ur optiken. TV är från Bredbandsbolaget, om det har någon betydelse, och det är paketet Lagom som jag har.

Teknikern har provat allt i sin makt genom att byta switch, SFP, Raycore, nätverkskablar. Kört även sin egen laptop och fått skitkass hastighet och helt plötsligt en stund få uppemot 78Mbps men direkt efter droppar det till 20-25Mbps där det ligger mestadels av dygnet.
Enda vi inte provat än är att blåsa om fiberoptiken, men det går dock att fixa utan omkostnader säger teknikern för att utesluta om det verkligen är fel på fiberoptiken eller ej.

Ni som har Riksnet, upplever ni problem med dem? Och ni som haft Riksnet, vad fick ni för hastigheter egentligen som fick er att byta operatör?
Kan det vara så pass illa att Riksnet kör netlimiter av något slag för att få ut full betalning för tjänsten men inte levererar det som de lovat? För det är ju trots allt uppladdning som man betalar för, inte nedladdning.

Mvh

Visa signatur

Nikon Z6 • Nikkor AF-S 14-24/2.8G ED • Nikon Z 24-70/4 S • Nikkor AF-S 200-500/5.6E ED VR • Manfrotto BeFree Advanced Twist • Benro TMA47AL • iOptron GEM28 • William Optics Redcat 51 v2 • Lunt LS50THa/B600 • Player One Neptune-M • Player One Apollo-M Mini • Player One Mars-C • GSO 6" Classical Cassegrain

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Miska:

Dock om jag kopplar loss TV-dosan från Raycoren ökar hastigheten till ca <40Mbps

Har du TV via bredbandet så tar det din upload.
Därav att om du kopplar ur dosan så får du din upload tillbaka.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SneakyCandy:

Har du TV via bredbandet så tar det din upload.
Därav att om du kopplar ur dosan så får du din upload tillbaka.

Mja.. HD-kanaler tar inte mer bandvidd än <10Mbps.
Om jag får ut 30Mbps innan jag tar ut TV-dosan och när jag väl plockar bort den så ökar det med 10Mbps dvs till 40Mbps så är inte så jättemycket att hurra för. Dessutom klarar fibern av 1Gbps i full duplex utan problem, så även om jag hade 4K TV-tjänst så borde jag ha gott om bandvidd för bredband.

Visa signatur

Nikon Z6 • Nikkor AF-S 14-24/2.8G ED • Nikon Z 24-70/4 S • Nikkor AF-S 200-500/5.6E ED VR • Manfrotto BeFree Advanced Twist • Benro TMA47AL • iOptron GEM28 • William Optics Redcat 51 v2 • Lunt LS50THa/B600 • Player One Neptune-M • Player One Apollo-M Mini • Player One Mars-C • GSO 6" Classical Cassegrain

Permalänk
Avstängd

Riksnet ska vara rätt sjysst, tidigare åtminstone.

Clean fibers är väl inte så jättevanligt som hemmaproblem, men vanligare i D/C-sammanhang.

Det låter ju som att alla andra möjligheter har blivit beprövade i det här fallet, mer eller mindre.
Om det går att lösa utan större omkostnad, så varför inte köra på det?

Tråkigt dock om inte det heller hjälper...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Miska:

Mja.. HD-kanaler tar inte mer bandvidd än <10Mbps.
Om jag får ut 30Mbps innan jag tar ut TV-dosan och när jag väl plockar bort den så ökar det med 10Mbps dvs till 40Mbps så är inte så jättemycket att hurra för. Dessutom klarar fibern av 1Gbps i full duplex utan problem, så även om jag hade 4K TV-tjänst så borde jag ha gott om bandvidd för bredband.

Aha, då ber jag om ursäkt. Trodde att den tog större del av uploaden.

Oavsett så inser jag nu att det är väldigt lågt även om du kopplar bort TV?

När Kommunen installerade Fiber för att ansluta sig till stadsnätet så erbjöd dom 100/100 Mb/s och då fick jag bokstavligen 12 MB/s ner och 12 MB/s upp. För inte så längesedan bytte jag till Bahnhof då jag ville ha 500/100 Mb/s och där får jag 62 MB/s ner och 12 MB/s upp.

Så då får du max 5MB/s upp när du bör ha 12 MB/s upp istället? Hm!

Sen hoppas jag inte du tar illa upp men när man pratar om t.ex 100/100 så är det megabit vilket skrivs som Mb/s
När det gäller den faktiska ner/uppladdning såsom 12 ner, 5 upp så är det megabyte och det skrivs som MB/s.

Alltså, megabit har ett litet b medan megabyte har ett stort B.

INFO

Permalänk
Medlem
Skrivet av SneakyCandy:

Aha, då ber jag om ursäkt. Trodde att den tog större del av uploaden.

Oavsett så inser jag nu att det är väldigt lågt även om du kopplar bort TV?

När Kommunen installerade Fiber för att ansluta sig till stadsnätet så erbjöd dom 100/100 Mb/s och då fick jag bokstavligen 12 MB/s ner och 12 MB/s upp. För inte så längesedan bytte jag till Bahnhof då jag ville ha 500/100 Mb/s och där får jag 62 MB/s ner och 12 MB/s upp.

Så då får du max 5MB/s upp när du bör ha 12 MB/s upp istället? Hm!

Sen hoppas jag inte du tar illa upp men när man pratar om t.ex 100/100 så är det megabit vilket skrivs som Mb/s
När det gäller den faktiska ner/uppladdning såsom 12 ner, 5 upp så är det megabyte och det skrivs som MB/s.

Alltså, megabit har ett litet b medan megabyte har ett stort B.

INFO

Jag är fullt medveten hur bit och Byte skrivs, min käre vän.
Är 80-talist och växte upp med dom där gamla kylskåpsdatorerna långt innan Intel Core uppfanns.

Här är senaste testresultat från Bredbandskollen (notera att jag har stängt av TV:n):

Frustrerande att sitta med kass hastighet. Funderar nästan på att be Telia kolla upp vad Riksnet håller på med så man får bättre koll på saken. Ska inte vara så tragiskt dålig uppladdning som det nu är. Påverkar ens spelupplevelser rätt hårt.

Visa signatur

Nikon Z6 • Nikkor AF-S 14-24/2.8G ED • Nikon Z 24-70/4 S • Nikkor AF-S 200-500/5.6E ED VR • Manfrotto BeFree Advanced Twist • Benro TMA47AL • iOptron GEM28 • William Optics Redcat 51 v2 • Lunt LS50THa/B600 • Player One Neptune-M • Player One Apollo-M Mini • Player One Mars-C • GSO 6" Classical Cassegrain

Permalänk
Medlem

Det du skulle kolla är packetloss. Ladda ner o kör pingplotter mot en lokal server eller din WAN Gateway.

Kan vara så att det är fel nånstans i hårdvaran som orsakar packetloss och därmed väldigt försämrad hastighet.

Detta är också bra att köra för att sen skicka till ISP för felsökning.

Permalänk
Medlem

Det känns som att om en tekniker har varit på plats och inte fått till det, trotts att hen har verifiera att felet finns, då är det upp till dom att lösa det. om det innebär att gräva upp halva stan för att hitta var felet är, så är det deras problem

Visa signatur

CPU: Ryzen 9 3900x Noctua NH-D14 MOBO: TUF Gaming X570-PLUS GPU: GTX 980 RAM: 32 GB 3200 MHz Chassi: R4 PSU: Corsair AX860 Hörlurar: SteelSeries 840 Mus: Logitech G502 Lightspeed V.v. nämn eller citera mig för att få svar.

Permalänk
Medlem

Ja det där med att gräva har jag också tänkt, men det kan vara vad som helst.

Fibern blåstes på 5 minuter, i normalt fall tar det minst 30 minuter och upp till 1 timme innan det är helt färdigt. Koppling etc tar också tid. Sedan måste varje fibertråd testköras för att se hur decibelvärdet är och det ska ligga mellan -9 och -3 dB enligt standarden.

Jag skulle nog gissa att felet ligger på själva fiberoptiken i huset, då hinnan som används på det kan spricka av plötslig kyla-/värmeväxling som uppstår i höghus, särskilt i tomrum så som gamla sopnedkasttrummor där vår fiber har körts genom.

Idag så kopplade jag loss allting förutom min egen dator och fick ca 32Mbps upp. Snackade med Riksnet och de påstod att teknikern godkänt hastigheten, men konstigt nog så ligger den så pass lågt som den gör.

Ska prova med ett nätverkskort som jag beställt. Synd bara att moderkortet inte har PCI, då jag har ett gammalt Intel-nätverkskort liggandes i skåpet, utan det måste vara PCIe.
Men om det blir bättring pga nytt kort så vet man att moderkortet börjar bli gammalt. Annars fungerar ju datorn magnifikt.

Visa signatur

Nikon Z6 • Nikkor AF-S 14-24/2.8G ED • Nikon Z 24-70/4 S • Nikkor AF-S 200-500/5.6E ED VR • Manfrotto BeFree Advanced Twist • Benro TMA47AL • iOptron GEM28 • William Optics Redcat 51 v2 • Lunt LS50THa/B600 • Player One Neptune-M • Player One Apollo-M Mini • Player One Mars-C • GSO 6" Classical Cassegrain

Permalänk
Avstängd

@Miska: Den där förklaringen ifrån riksnet är ren och skär BS, dom kommer dra till med allt för att dom ska slippa blåsa in ny fiber. Allt under 75Mbit är dåligt, oavsett tid på dygnet och visar att problemet ligger i deras nät. Det är trots allt ändå dom som äger utrustningen, du äger bara utrustningen efter Raycore switchen.

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR | Inet fraktfritt

Main: Ryzen R5 1500x|AsRock X370 Killer SLI|16GB DDR4 Crucial 2666MHz|480GB Corsair Force LE|Gigabyte RX480 8GB G1|Be Quiet Dark Rock 3 Pro|Be Quiet SIlent Base 800 Orange|Corsair RM750x|
Network: Synology DS416j|2x 8TB WD Red|3TB WD Red| Comhem 100/10|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Peppar2014:

@HCOC: Den där förklaringen ifrån riksnet är ren och skär BS, dom kommer dra till med allt för att dom ska slippa blåsa in ny fiber. Allt under 75Mbit är dåligt, oavsett tid på dygnet och visar att problemet ligger i deras nät. Det är trots allt ändå dom som äger utrustningen, du äger bara utrustningen efter Raycore switchen.

Mja, stadsnätet ägs av nuvarande Zitius. Då när det blåstes var det TeraCom som var ansvarig.
Riksnet hyr det från dem och hyr det vidare till mig. Teliahus som har FiberLAN ägs av Telia/Skanova, sen har du Bredbandsbolagets hus som ägs av Bredbandsbolaget osv. Jag kan fritt välja mellan olika leverantörer, men har Riksnet pga lågt pris (296kr/mån för 250/100Mbps) när alla andra kostar hälften, om inte nästan dubbelt, så mycket för samma tjänst.
Även Raycoren är Zitius ansvar, men jag måste dock ringa Riksnet för att få det utbytt.

Visa signatur

Nikon Z6 • Nikkor AF-S 14-24/2.8G ED • Nikon Z 24-70/4 S • Nikkor AF-S 200-500/5.6E ED VR • Manfrotto BeFree Advanced Twist • Benro TMA47AL • iOptron GEM28 • William Optics Redcat 51 v2 • Lunt LS50THa/B600 • Player One Neptune-M • Player One Apollo-M Mini • Player One Mars-C • GSO 6" Classical Cassegrain

Permalänk
Medlem

Uppdatering:

Ett sprillans nytt Intel-nätverkskort på 1Gbit full duplex via PCIe och jag får ut 242/9Mbps.
Min andra dator, som är 9 år gammal, får ut 243/76Mbps.

Vafan är det för fel?

Nej, jag har inget virus i datorn. Ingen malware heller, inga bakdörrar eller annat skit som ska störa trafiken.

Blir tokig på det här....

Visa signatur

Nikon Z6 • Nikkor AF-S 14-24/2.8G ED • Nikon Z 24-70/4 S • Nikkor AF-S 200-500/5.6E ED VR • Manfrotto BeFree Advanced Twist • Benro TMA47AL • iOptron GEM28 • William Optics Redcat 51 v2 • Lunt LS50THa/B600 • Player One Neptune-M • Player One Apollo-M Mini • Player One Mars-C • GSO 6" Classical Cassegrain

Permalänk

Får man låna tråden?

Har liknande problem med Bahnhof 250/100. Neddladdning fungerar toppen, får nästan fullspeed. Men uppladdning fungerar inte, allt bara "dör". Märkte detta när jag behövde ladda upp dokument till min dropbox, liksom kunde inte göra det.
Kollar man med bredbandskollen(aka hycklarkollen) så får jag 240/90 vilket är bra och okej. Men testar jag med andra sidor får jag 50~200/0~1 vilket är OK i nedladdningsdelen men EJ OK i uppladdningsdelen.

Permalänk
Medlem

Felsökningen visar att det inte är något tekniskt fel utan mer mjukvarumässigt.

Någon som kan svara på vad i Windows 10 kan orsaka sådan bandbreddsförlust som jag har?
Installerat Windows genom köpt USB-sticka. Gamla datorn är uppgraderad från Windows 7 till 10.

Visa signatur

Nikon Z6 • Nikkor AF-S 14-24/2.8G ED • Nikon Z 24-70/4 S • Nikkor AF-S 200-500/5.6E ED VR • Manfrotto BeFree Advanced Twist • Benro TMA47AL • iOptron GEM28 • William Optics Redcat 51 v2 • Lunt LS50THa/B600 • Player One Neptune-M • Player One Apollo-M Mini • Player One Mars-C • GSO 6" Classical Cassegrain

Permalänk
Medlem

Om du tror att det är windows dom orsakar problemet borde du kanske pröva att boota Linux från usb för att testa hastigheten?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av mmarks:

Om du tror att det är windows dom orsakar problemet borde du kanske pröva att boota Linux från usb för att testa hastigheten?

Skickades från m.sweclockers.com

Enligt Ubuntu får jag ut f.n 97/93Mbit (då som jag redan sagt att jag sänkt hastigheten för att kontrollera om det är duplex-fel eller ej).
Men när jag kör Windows i Felsäkert läge med nätverk får jag bara 91/27Mbit. Så något är det som drar i själva Windows, och jag börjar gissa på att det är Creators Update som är boven.

Gamla datorn har inte CU installerad och därmed har den bättre uppkoppling oavsett hur mycket man surfar med den.

Och nej, jag kan inte återställa Windows till något tidigare moment innan CU eftersom skiten tvingade sig in i samband med OS-installationen vilket suger rejält. Har försökt få Microsoft att ge mig en uninstaller för CU så jag kan få en ren installation av Win 10, men de hänvisar till sin community istället vilket jag inte har sån lust att gå till då jag vet att jag får bara idioter på mig där inne som säger att jag är korkad etc.

Visa signatur

Nikon Z6 • Nikkor AF-S 14-24/2.8G ED • Nikon Z 24-70/4 S • Nikkor AF-S 200-500/5.6E ED VR • Manfrotto BeFree Advanced Twist • Benro TMA47AL • iOptron GEM28 • William Optics Redcat 51 v2 • Lunt LS50THa/B600 • Player One Neptune-M • Player One Apollo-M Mini • Player One Mars-C • GSO 6" Classical Cassegrain