Hur kopplar man in Unifi UAP AC till en Ubiquiti edge router?

Permalänk
Medlem

Hur kopplar man in Unifi UAP AC till en Ubiquiti edge router?

Hej allihop!
Med stor risk för att bli bortgjord så vänder jag mig till er kunniga här.
Har idag fiber in till kåken. Har en en Ubiquiti edge router som jag tänkt koppla in en Unifi UAP AC lite till. Har gjort några försök, men får det inte att fungera alls. Hittar inte ens ”routern” när jag skannar av qr koden på baksidan med mobilen i unifi appen.

Vore hemskt tacksam för hjälp!

Vänligen / Klasa1

Permalänk
Medlem

Funkar ditt internet på datorn? hoppa över steg 1 då.

1. börja med att konfigurera edgeroutern. Kolla quickstarten som kom med. Kör sen en wizard så du får en grundkonfiguration, uppgradera sen firmwaren på den så du får senaste.

2. Koppla sen upp din unifi AP till routern eller en switch och installera unifi appen på telefon och scanna QR koden. AP ska lysa vitt. Om den är blå eller blinkar så måste du resetta den med gemet på undersidan. Följ guiden för att ställa in den.
Android telefoner ansluter automatiskt till configurationsnätverket, med iphone måste man själv ansluta till nätet med copy and paste.

Om du har en dator kan du dock installera unifi controller, som du laddar ner från ubnt.com/download
Om du då har dator och AP ansluten med kabel så kan du använda unifi controller på din dator för att ställa in trådlösa nätverket.

Permalänk
Hedersmedlem

@Klasa1 *Rubrik förtydligad*

Tänk på att en beskrivande rubrik ger bättre svar och ett mer lättnavigerat forum.

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem
Skrivet av boibo:

AP ska lysa vitt. Om den är blå eller blinkar så måste du resetta den med gemet på undersidan.

Hmm, undrar det jag. Har en AC Pro och en AC Lite, och båda lyser blått när de funkar...

Visa signatur

WS: Asus X570-E, Ryzen 5900x, 2x16GB Ballistix E-die, EVGA 3080 FTW3 Ultra
FS: Asus X370-F, Ryzen 3600, 4x8GB G.Skill Flare, GT710, CM Stacker
HTPC: Asus F2A85-M, A10-5800K, 2x4GB G.Skill 2133MHz

Permalänk
Medlem

@kirkunit: När de är uppconfade och lirar lyser de mycket riktigt blått, men om de inte lyser vitt när du ska confa för första gången måste du göra en reset.

@Klasa1: Är AP'n strömsatt? Lyser den öht? Försöker du driva den med PoE från routern beror det på vilken router du har om det funkar, tex kan du inte med en Edgerouter X driva en AP om du driver routern med den medföljande nätdelen.

Permalänk
Medlem

Har du fått igång internet med edgeroutern?

Permalänk
Medlem

Stänga av windowsbrandväggen krävdes för att jag skulle hitta min AP med datorn.

Visa signatur

FormD T1 || i9 10850K || MSI MEG Z490i UNIFY || Nvidia RTX3080FE || 32GB G.SKILL Trident Z Neo 3600MHz CL16 || WD SN550 1TB && Kingston Fury Renegade 2TB|| Corsair SF750 Platinum
Dell S2721DGFA|HP Omen 34C
BenQ W1300 | Yamaha RX-A830 | Playstation 3

Permalänk

Glöm inte att sätta på PoE-passthrough på AP:ns port i routerns webb-UI med en ethernet-ansluten dator! Det glömde jag nämligen.

Permalänk
Medlem

[quote postid="17386296" userid="207788" name="Krippa75"]
@kirkunit: När de är uppconfade och lirar lyser de mycket riktigt blått, men om de inte lyser vitt när du ska confa för första gången måste du göra en reset.

@Klasa1: Är AP'n strömsatt? Lyser den öht? Försöker du driva den med PoE från routern beror det på vilken router du har om det funkar, tex kan du inte med en Edgerouter X driva en AP om du driver routern med den medföljande nätdelen.
[/

Switchen är en en Ubiquiti edge fsp, tanken är att både driva den (Poe) och dela ut nät, direkt till ap:n. Men av någon mystisk anledning så är det helt omöjligt att hitta den både via controller i datorn och via unifi appen. Det borde ju fungera eftersom det idag sitter en liten accespunkt (även den är en Ubiquiti) med en liten mast på. Inte större än tändsticksask.
Hursomhelst, jag måste ha förbisett något, eller felat någonstans, för inte ska det väl vara såhär krångligt. 😵😌

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Klasa1:

[quote postid="17386296" userid="207788" name="Krippa75"]
@kirkunit: När de är uppconfade och lirar lyser de mycket riktigt blått, men om de inte lyser vitt när du ska confa för första gången måste du göra en reset.

@Klasa1: Är AP'n strömsatt? Lyser den öht? Försöker du driva den med PoE från routern beror det på vilken router du har om det funkar, tex kan du inte med en Edgerouter X driva en AP om du driver routern med den medföljande nätdelen.
[/

Switchen är en en Ubiquiti edge fsp, tanken är att både driva den (Poe) och dela ut nät, direkt till ap:n. Men av någon mystisk anledning så är det helt omöjligt att hitta den både via controller i datorn och via unifi appen. Det borde ju fungera eftersom det idag sitter en liten accespunkt (även den är en Ubiquiti) med en liten mast på. Inte större än tändsticksask.
Hursomhelst, jag måste ha förbisett något, eller felat någonstans, för inte ska det väl vara såhär krångligt. 😵😌

Skickades från m.sweclockers.com

Är det en router eller switch du har? Du skriver edge router i första inlägget och nu edge switch

Fungerar internet/nätverket om du kopplar in en dator?
Lyser statuslampan på accesspunkten?

Om du försöker med kontrollern på datorn kan du prova stänga ner Windowsbrandväggen, men telefonen och appen ska hitta den utan problem

Permalänk
Medlem

@kirkunit: Lyser den blått funkar den och är då adoptad av en controller. Då kan man inte adopta den till en ny utan att först resetta den.
Blinkar den vitt/blått så är den på väg att starta eller adoptas.

Lyser den vitt är den redo att adoptas och borde synas under UNIFI appen på telefon eller controller på dator.