Windows 10 April 2018 Update dras med problem

Permalänk
Melding Plague

Windows 10 April 2018 Update dras med problem

Den senaste uppdateringen för Windows 10 finns tillgänglig för nedladdning, och många användare rapporterar om problem efter installation av denna.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Nyhet:

Den senaste uppdateringen för Windows 10 finns tillgänglig för nedladdning, och många användare rapporterar om problem efter installation av denna.

Läs hela artikeln här

Windows 10 April screwup edition.

Screwup home med mindre problem för hemmabruk, eller "Riktigt-jäkla-kört-screwup" för den som behöver pro versionen.

Permalänk
Medlem

Om Chrome buggar ur är det ett Windows problem, eller ett google problem?

Permalänk
Relik 📜

Vi har lite fest på redaktionen. Våra Lenovo Thinkpad X380 Yoga börjar tokfrysa med uppdateringen inne. Sker i värsta fall nästan var femte minut, helt oanvändbara. Fungerar att sätta i sleep och väcka igen, men blir såklart orimligt irriterande.

Kort och gott, rollback som gäller. Får hålla utkik om det dyker upp någon lösning eller om andra gräver i vad felet kan vara. Själv behöver jag jobba med datorn, inte felsöka..

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Avstängd

Haha sa till en som är reparatör igår att nu kommer det bli mer jobb för det kommer en större windows uppdatering som kommer ställa till problem för många

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Medlem

Har inte uppdaterat min stationära hemma, men min Surfacebook fungerar utan problem, kanske inte så konstigt då det förmodligen är en av enheterna de testat med under hela utvecklingstiden.

Visa signatur

Ny signatur!

Permalänk
Lego Master

...och där pausade vi uppdateringar i Windows i 35 dagar.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem

Microsoft gör det igen!
Kört Linux nästan uteslutande i snart tre år nu och saknar inte Windows.

Permalänk
Medlem

Har inga av dessa problemen på min install, gjorde bara en upgrade men ska göra en clean install senare idag.

Tror inte jag haft ett enda större problem med Windows sen Windows Vista och x64 drivrutiner, måste ha haft tur

Permalänk
Avstängd

Mikrofonerna fungerar, det är Microsoft som ändrat så att man måste tillåta att mikrofonen kan användas av applikationer.

Inställningar -> Sekretess -> Mikrofon

Väldigt konstigt val...

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av SeF.Typh00n:

Mikrofonerna fungerar, det är Microsoft som stängt av så att man måste tillåta att mikrofonen kan användas av applikationer.

Inställningar -> Sekretess -> Mikrofon

Väldigt konstigt val...

Det är väll inte så konstigt? Dom vill inte att program spionera på dig

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon267242:

Det är väll inte så konstigt? Dom vill inte att program spionera på dig

Ja, för det är ju ett problem Microsoft bryr sig om.

Det sabbar användarvändligheten något enormt. Hur tror du en vanlig person som sitter och lirar spel och använder exempelvis Discord ska kunna hitta det eller förstå att det är problemet?

Tänk dig företag som helt plötsligt måste lösa ett icke-problem för hur många användare som helst.

Klart som korvspad att det är konstigt.

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Avstängd
Skrivet av emilakered:

Vi har lite fest på redaktionen. Våra Lenovo Thinkpad X380 Yoga börjar tokfrysa med uppdateringen inne. Sker i värsta fall nästan var femte minut, helt oanvändbara. Fungerar att sätta i sleep och väcka igen, men blir såklart orimligt irriterande.

Kort och gott, rollback som gäller. Får hålla utkik om det dyker upp någon lösning eller om andra gräver i vad felet kan vara. Själv behöver jag jobba med datorn, inte felsöka..

Har du/ni lagt in alla uppdateringar (brukar finnas en del) som gäller för datorn och finns på Lenovos hemsida, det kan vara en lämplig åtgärd att börja med?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Har uppdaterat min Lenovo laptop från jobbet, min stationära och min TrekStor Surftab. Har inte stött på några problem hittills men man lär behålla image:ar från innan uppdateringen ett tag för säkerhets skull...

Tror Microsoft behöver satsa mer på intern betatestning istället för att förlita sig på Wndows Insider. De som går med där gör det oftast på en sekundär dator eller en virtuell maskin, och då blir det inte att man testar saker som mikrofon, spel, kamera o.s.v. lika djupgående som när man installerar det på sin primära dator.

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av SeF.Typh00n:

Ja, för det är ju ett problem Microsoft bryr sig om.

Det sabbar användarvändligheten något enormt. Hur tror du en vanlig person som sitter och lirar spel och använder exempelvis Discord ska kunna hitta det eller förstå att det är problemet?

Klart som korvspad att det är konstigt.

Jag tycker det är en bra början. Nu får program så som Discord varna användare om detta. Nu är risken att jag sitter och lyssna på någons mikrofon mycket mindre

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon267242:

Jag tycker det är en bra början. Nu får program så som Discord varna användare om detta. Nu är risken att jag sitter och lyssna på någons mikrofon mycket mindre

Det finns ju ofantligt mycket bättre sätt att lösa det på.

Detta är en dålig lösning.

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk

Jag har sett en del problem rapporteras när det gäller OEM-partitioner som dykt upp i samband med uppgraderingen till version 1803. Personligen har jag inte märkt detta men jag uppgraderade till 17134.5 via Insiderprogrammet för en knapp vecka sedan så det är kanske därför.
https://borncity.com/win/2018/05/02/windows-10-v1803-update-c...

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon267242:

Jag tycker det är en bra början. Nu får program så som Discord varna användare om detta. Nu är risken att jag sitter och lyssna på någons mikrofon mycket mindre

Operativsystemet borde ju snarare meddela användaren att en applikation försöker använda mikrofonen, precis som mobila operativsystem har gjort i flera år. Att förvänta sig att varenda apputvecklare ska implementera det här är ju knappast vägen framåt.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 7800X3D CO + 2133 MHz FCLK GPU: Sapphire RX 7900 XT Pulse OC
RAM: Corsair 2x16GB 6000 MT/s CL30 (Hynix) BZ subtimings
MB: ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI SSD: Kingston KC3000 2TB PSU: Corsair RM850x

Permalänk
Medlem

Suck, Windows update drog hem det under natten så får väl vänta med att starta om datorn i 2-3 veckor nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SeF.Typh00n:

Ja, för det är ju ett problem Microsoft bryr sig om.

Det sabbar användarvändligheten något enormt. Hur tror du en vanlig person som sitter och lirar spel och använder exempelvis Discord ska kunna hitta det eller förstå att det är problemet?

Tänk dig företag som helt plötsligt måste lösa ett icke-problem för hur många användare som helst.

Klart som korvspad att det är konstigt.

Möjligen är det klumpigt implementerat.
Men jag tycker att det är väldigt rimligt att även desktops tar steget mot att användaren tillåter vilka resurser valfri app får nyttja. Precis som det är på mobiltelefoner.
Att appar har full tillgång till allt är inte bra ur en säkerhetssynvinkel.

Jag jämför med hur många program förut hade windows-katalogen som en arbetsmapp mer eller mindre, men det är tack och lov mindre vanligt nu.
Övergången var plågsam men nödvändig.

Permalänk
Avstängd

Jag tror jag väntar tills efter sommaren med att uppdatera.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

New: Asus x370 prime pro, Ryzen 1700 (@3.925ghz) , Ripjaws V 16GB 3600 MHz (@3200mhz 14c). https://valid.x86.fr/curj7r
Radeon VII.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av anon267242:

Det är väll inte så konstigt? Dom vill inte att program spionera på dig

Skrivet av SeF.Typh00n:

Ja, för det är ju ett problem Microsoft bryr sig om.

Det sabbar användarvändligheten något enormt. Hur tror du en vanlig person som sitter och lirar spel och använder exempelvis Discord ska kunna hitta det eller förstå att det är problemet?

Tänk dig företag som helt plötsligt måste lösa ett icke-problem för hur många användare som helst.

Klart som korvspad att det är konstigt.

Tycker båda två har en poäng.

Idén om att inte låta applikationer få fri tillgång till allt utan tillstånd är i grunden god.
Problemet ligger i hur Microsoft produkt fungerat de senaste 25 åren. Hela OSet är byggt annorlunda och det finns inte sådana begränsningar i grunden sedan tidigare. Det är alltså varken något som mjukvaran, de som bygger drivrutiner/program eller användarna är beredda på om man inför detta utan ordentligt med förvarningar. Det är alltså ett ganska stort systemskifte att börjar begränsa rättigheter till olika delar av OSet.
Att bara lägga in det här utan att flagga för det ordentligt i förväg... ja det är problematiskt i just Windows. För ingen part är beredd på det här.

Själv gillar jag idén microsoft kör med för sina UWP-aplpikationer där det inte är fritt fram att göra vad som helst utan varje applikation är sandboxad och det går att kontrollera behörigheter per applikation redan. Det är en separat och sluten del där säkerhetstänket är lite bättre anpassat för tiden. Där vet parterna om vad som gäller dessutom. För windows x86-applikationer är det mer känsligt.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Avstängd
Skrivet av henkiii:

Möjligen är det klumpigt implementerat.
Men jag tycker att det är väldigt rimligt att även desktops tar steget mot att användaren tillåter vilka resurser valfri app får nyttja. Precis som det är på mobiltelefoner.
Att appar har full tillgång till allt är inte bra ur en säkerhetssynvinkel.

Jag jämför med hur många program förut hade windows-katalogen som en arbetsmapp mer eller mindre, men det är tack och lov mindre vanligt nu.
Övergången var plågsam men nödvändig.

Jag har inga problem med tanken. Men implementationen är nog så dålig den kan bli.

Det finns absolut inget som tyder på att det skulle vara problemet eller liknande när din mikrofon inte fungerar. Testar du mikrofonen i Windows så fungerar den utan problem. Så man måste veta att man ska gå in i inställningarna och fixa detta.

Värdelöst.

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Medlem

@SeF.Typh00n: Rimligtvis borde det dyka upp någon popup där discord ber användaren tillåta Mic-access.
Men om denna möjlighet inte finns i ramverket (ens efter discord uppgradering), så är det ganska dåligt implementerat från Microsofts sida ja.

Permalänk
Avstängd

Ja gud det är sant Problem !!!!!!!

Har aldrig råkat ut för problem vid andra släpp.

Så efter en hel dag felsökning där man tror det är det som är felet men det är något helt annat.

SÅ JAG SÄGER DÅ OM NI KÖR RAID 0.

När man sitter och installera något som tar upp bredband på disk. Då får ni problem.
Datorn låssar sig helt och du kan inte göra något alls. Så då blir det att trycka på reset knappen hela tiden och börja om.

Nej Nej Nej det är inte programmet som är fel på. Som t.e.x mina driv av nvidia. oj oj oj. går inte alls. Lite olika var gång man testar.

Vad är då problemet. Efter felsökning så är det på mitt system Driven Intel Chipset SATA RAID Controller som spökar.

Lösning 1: Installerar jag Intel Chipset SATA RAID Controller från Intel. Så försvinner det. Men då lägre hastighet på raid 0.

Lösning 2: Använd Intel Chipset SATA RAID Controller som kommer med Windows. Den som är där från början. Sen går ni in på Egenskaper för intel Raid 0 Volymen och bokar av Princip för skrivcache. Så den är inte aktiv alls. Då försvinner problemet.
Hur problem visar sig. Jo man sitter där bara och program håller på att installeras. Så bara så där utan någon förklaring så ser man i aktivietshanteraren att disken går upp 100 %. Då låser sig dator helt.

Cpu är på 1-4 % inga problem där.

Har suttit och felsökt i 100 timmar lol. Samma var gång. Händer när man installerar program som är lite stora eller som tar lite tid att installera.

Detta händer mig. Sen vet jag inte om andra har samma problem.

Sen vill jag varna för driven från nvidia 397.31-desktop-win10-64bit-international-whql. Den är lite spökig. Den installerar inte nvlddmkm filen som den ska. Om den nu ska var med på denna nya driv. Men fel meddelande får man.

Källan nvlddmkm kan inte hittas. Antingen är komponenten som skapat händelsen inte installerad på den här datorn eller så är installationen skadad. Installera eller återställ komponenten på datorn.

nvlddmkm var ju en fil som var viktig för. Så jag vet inte riktigt vad detta är.
Jag kör med driven 391.35-desktop-win10-64bit-international-whql som funkar.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Baxtex:

Suck, Windows update drog hem det under natten så får väl vänta med att starta om datorn i 2-3 veckor nu.

Eller så är det det enda du kommer att göra i 2-3 veckor XD

Permalänk
Medlem

@djazz: vad kör du för Linux? Hur gör du med Windows program som inte finns till Linux? (om du använder några sådana)

Visa signatur

Do good. Be good. Repeat.

Permalänk
Medlem

Det blir i vanlig ordning installation på jobb-PCn först för att se hur eventuellt buggigt det kan vara, sen hemma när jag rett ut eventuella fel. Prioritering

Visa signatur

Shadows never sleep...
Specs: Ryzen 5600X, Powercolor Fighter RX 6700XT, ASUS B550-I ITX, 32GB 3600MHz DDR4, Bitfenix Phenom µ-ATX

Permalänk
Medlem

OMFG! 😱😱😱

Det hade jag aldrig trott skulle ske!

Visa signatur

Fractal Design Define R6, ASUS X99a, Xeon E5-2697v3@3.5Ghz allcore, 64gb Hynix ECC REG 2133Mhz, ASUS 1070GTX, 2.5gb nic

Server: Proxmox med OMV 5 och annat virtuellt: Supermicro X9SRH-7F, 64gb RAM, Xeon 2651v2, 4x10tb, 2.5gb Nic

Permalänk
Inaktiv

kvack kvack kvack säger jag till de som ej vågar vara alphatestare till Microsoft, vad är liksom det värsta som kan hända?

Skämt åsido, det dröjer många månader innan jag ens funderar på att lägga in denna drit. Microsoft har gång på gång visat att windows 10 är en klientoperativsystem, som man ska ha för att presentera information från program som körs på ett riktigt os som windows server.

Skickades från m.sweclockers.com