Mikrofonen funkar inte men ljudet funkar

Permalänk
Medlem

Mikrofonen funkar inte men ljudet funkar

Funkar nu. Mod kan låsa

Permalänk
Medlem
Skrivet av drweinz:

Förstod då att jag behövde en "ljudsplitter" för att föra in hanen från headsetet i för att sedan ta rosa (ljud) och limegrön (mick) in i mobo.

Men kopplingen är ju tvärtom. Limegrön är ljud ut, och rosa är mic in. På bilderna har du rätt kopplat.

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | Intel Core i7-6700K @ 4.4 GHz | Asus GeForce GTX 1080 Strix | 16GB Kingston HyperX Fury 2666MHz | MSI Z170A Gaming M5 | Fractal Design Edison M 750W | ASUS MX279 27" | Samsung SM951 256GB + Intel 520 240GB

Permalänk
Medlem

@jocke91: Jag skrev fel i mitt inlägg. Jag har kopplat rosa till rosa (mic) och limegrön till limegrön (ljud). Dock funkar bara ljudet främst på vänster sidan av headsetet och sämre på högre (låter som glapp).

Permalänk
Medlem

En bra del av kontakten syns i din koppling mellan headset och adapter. Har du tryckt in kontakten ordentligt? Om kontakten inte är hela vägen inne går högerkanalen till vänstra luren och vänsterkanalen blir oanvänd. Då går också adapterns mikrofonkontakt till headsetets jord.

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | Intel Core i7-6700K @ 4.4 GHz | Asus GeForce GTX 1080 Strix | 16GB Kingston HyperX Fury 2666MHz | MSI Z170A Gaming M5 | Fractal Design Edison M 750W | ASUS MX279 27" | Samsung SM951 256GB + Intel 520 240GB

Permalänk
Medlem

Med risk för att låta dryg, är du säker på att hanen är helt inne i honan på adaptern?
Det liknar en Deltaco splitter, har en liknande sladd själv och med den behövde jag trycka väldigt hårt de flesta gångerna för att få hanen att gå helt in.

*Editor* såg nu att svaret över säger ungefär samma sak

Tillägg
Permalänk
Medlem
Skrivet av jocke91:

En bra del av kontakten syns i din koppling mellan headset och adapter. Har du tryckt in kontakten ordentligt? Om kontakten inte är hela vägen inne går högerkanalen till vänstra luren och vänsterkanalen blir oanvänd. Då går också adapterns mikrofonkontakt till headsetets jord.

https://www.cablechick.com.au/resources/image/trrs-diagram2.jpg

Skrivet av ThisIsDansk:

Med risk för att låta dryg, är du säker på att hanen är helt inne i honan på adaptern?
Det liknar en Deltaco splitter, har en liknande sladd själv och med den behövde jag trycka väldigt hårt de flesta gångerna för att få hanen att gå helt in.

*Editor* såg nu att svaret över säger ungefär samma sak

Till er båda. Ni är inte dryga. Det löste problemet. Jocke, din bild slog ner som en klart blixt iom symptomen jag upplevde och förklaringen på bilden.

ThisIsDansk, absolut, jag håller med! Tyckte också det såg skumt ut och min kompis likaså. Det stämmer, en Deltaco splitter. Jag tyckte jag hade tryckt som fan så vågade inte trycka hårdare. Sen när jag såg bilden så dunka jag på som bara fan och då ploppa den in tillslut....... Så nu sitter man och skäms och är förbannad för man googlat och felsökt i flertal timmar.....

Tack för all hjälp... (facepalm)

Mod kan låsa tråd.