Spring Creators Update 2018 (Windows 10 April 2018 Update)

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Purrfected:

Att bara uppdatera utan att veta varför, är det dummaste du kan göra.

Tycker jag inte med tanke på hur skrämmande enkelt dom gjort det att återgå till tidigare version.
Klart man ska hålla sig uppdaterad. Att sitta på XP i sin grotta driver inte utvecklingen framåt.
Samma sak med "if it's not broken, don't fix". Usch vilket tråkigt synsätt.

Skrivet av Nord93:

En annan ny grej de verkar ha lagt till är fokusstöd.

Någon klagade på att detta gjorde att det blev slöare att alt+tabba spel, om det nu stämmer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SneakyCandy:

Inget är perfekt, går alltid göra det bättre.

Är exakt vad som gör så många olyckliga...
Det är också något du borde säga till MS och deras val av halvtrasiga update som redan fått problem.

Var lite glad för vad du har istället. Är faktiskt väldigt skönt med teknik som bara fungerar.

Jag förstår mig ärligt talat inte på besattheten av folk och OS. Operativsystems uppgift är att få maskinvara att fungera med hårdvara. Allt annat är bara bloat och onödigt. De flesta av oss har en dator för ett syfte... men sedan Win 10 verkar syftet för väldigt många vara att leka med OSet... 24/7. Varför?

Ett av de största problemen med tex Internet Explorer och många andra mjukvaror MS tillhandahöll med just OSet är att de åldras... fort. Och de är hela tiden beroende på att du ska byta ut saker som inte behövs bytas. Medan andra mjukvarors focus är att göra den uppgift du begär, och kan både stödas och uppdateras helt oberoende. Edge är exakt likadan. Den får funktioner som andra webbläsare haft i åratal... lite här och där med 6-12 mån mellanrum.

Mao... nytt eller gammalt OS, spelar verkligen ingen roll. Om något är det ofta mindre resurskrävande att ha äldre OS, så länge du optimerar det bra. Men säkerhetspatchar och andra program som man faktiskt använder, de kan vara värt att uppdatera. Men för funktioner, byt till ett program som inte kräver nytt OS istället...

Är lite som att om bilen/huset är smutsigt... köper du inte ett ny bil/hus, utan du städar, ev renoverar om behovs finns. Problemet kommer när man vänder upp och ner och renoverar allt, när inget behov finns. Därav min "if it ain't broke, don't fix it". Vissa verkar besatta om att datorn blir bättre för nytt Windows....

(Hemlis: Det blir den inte... Det är fortfarande samma gamla hårdvara.)

Just där är Windows 10 nu. Mycket saker på detta OS har behövts fixas i åratal. Massor med buggar som funnits i Win 7, 8 osv finns kvar. Massor med nya buggar har tillkommit också, både säkerhetshål och mindre fel. Layouten i Win 10 är så galen att folk som lyckats använda en dator i 10+ år inte hittar det de söker. Jag kan fortfarande krascha regedit och lite annat med lite småsaker i Win 10, som fungerar kanon i Win 10 1511, 8.1 och 7an. Men inget fixas... utan istället lägger man alla resurserna på ny färg på väggen och bloatware i OSet.

Så problemet är... vad fan menas med bättre?
Ja det kan göras bättre, och exakt det var också vad som efterfrågades av @Purrfected ... dvs vad var det som gjorts bättre?

För endast en okunnig idiot skulle uppdatera något, utan att veta "varför" det gör något bättre... och det är du väl inte?

Så vad är det som inte fungerar i 1709 som är fixat, och fungerar som det ska i 1803?
Du har redan i tråden några ex på saker som inte fungerar som det ska i 1803, och jag har sett några till, som fungerade i just 1709. Så... är det bättre då 1709?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Purrfected:

Långt ifrån oftast, om du jobbat med IT hade du förstått varför man gärna avvaktar lite och låter andra ta hand om buggarna innan man uppdaterar.
Däremot om det är stora riktigt bra features så kan det ju vara värt att stressa ut en uppdatering ändå.

Senaste som tom swec rapporterat om är ju denna:
https://www.sweclockers.com/nyhet/25588-nvidia-geforce-397-31...

Håller med vad någon skrev tidigare, om det inte är trasigt så ska du inte försöka reparera det.
Alltså, om det inte kommer features som du kommer ha nytta av, eller om uppdateringen inte löser några av dina problem ska du inte uppdatera.
Samma gäller tex BIOS, det skriver alla tillverkare med, stora stora varningstexter att du inte ska uppdatera om det inte kanske kan lösa ett problem du har.
Vet inte alls vilka buggfixer 1803 kommer fixa, visste inte heller vilka features, därav så frågade jag vad i 1803 man måste ha, om det nu var bra features som med ljudet, eller om det är en buggfix som kunnat hjälpa upplevelsen för mig som användare.
Att bara uppdatera utan att veta varför, är det dummaste du kan göra.

Håller med. Särskilt aktuellt efter Microsofts geniala ide att sparka hela test-avdelningen och lägga över buggtest på användarna mer eller mindre.
Hemma kör jag alltid direkt update, på jobb skulle jag aldrig göra det. Även om det är en stor feature man drar nytta av så väntar man tills det är tillräckligt testat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Purrfected:

Långt ifrån oftast, om du jobbat med IT hade du förstått varför man gärna avvaktar lite och låter andra ta hand om buggarna innan man uppdaterar.
Däremot om det är stora riktigt bra features så kan det ju vara värt att stressa ut en uppdatering ändå.

Senaste som tom swec rapporterat om är ju denna:
https://www.sweclockers.com/nyhet/25588-nvidia-geforce-397-31...

Håller med vad någon skrev tidigare, om det inte är trasigt så ska du inte försöka reparera det.
Alltså, om det inte kommer features som du kommer ha nytta av, eller om uppdateringen inte löser några av dina problem ska du inte uppdatera.
Samma gäller tex BIOS, det skriver alla tillverkare med, stora stora varningstexter att du inte ska uppdatera om det inte kanske kan lösa ett problem du har.
Vet inte alls vilka buggfixer 1803 kommer fixa, visste inte heller vilka features, därav så frågade jag vad i 1803 man måste ha, om det nu var bra features som med ljudet, eller om det är en buggfix som kunnat hjälpa upplevelsen för mig som användare.
Att bara uppdatera utan att veta varför, är det dummaste du kan göra.

Jag arbetar just med enhetshantering och vi har nog inte samma bild. Det finns enligt mig en stor vinst i att "följa med" i Windows as a Service flödet och att uppgradera mellan versionerna istället för att vänta och uppgradera när man måste (ex. nu när 1607 förlorade sin support).

Fördelar:
1. Får färre problem vid uppgraderingarna.
2. Får bättre rutin på uppgraderingarna då man gör det oftare.
3. Får en säkrare klientplattform.
4. Ger användarna möjlighet att använda nya funktioner.

Att fortfarande 2018 använda termen "If it ain´t broken don´t fix it" är otroligt bakåtsträvande. Windows as a Service kommer att bidra till en snabbare utvecklingstakt både med Windows som plattform, men också bland andra mjukvaru och hårdvarutillverkare som måste anpassa sig till Microsoft nya aggressive strategi!

Permalänk
Medlem

Hej!

Jag fick denna uppgradering igår på min hemdator. Uppgraderingen gick smärtfritt vad jag sett hittills. Men ska kolla mer ikväll.
Det jag märkte var dock att inga av de skräp-appar som jag redan tagit bort 1-2 gånger tidigare dök upp efter denna uppgradering. Så det kanske är något de tänkt på. Har man tagit bort Candy Crush soda saga 2ggr tidigare kanske man inte vill ha det igen?

Någon fler som märkt detta?

Visa signatur

Dator nr.1
CPU:R7 5800X GPU:RX 5700 Pulse MEM:16GiB 3600CL16 OS:Win 10 Pro Chassi:O11 Dynamic Mini
Dator nr.2
CPU:R5 1600X GPU:Powercolor RX 5600XT MEM:16GiB 3200CL16 OS:Win 10 Pro Chassi: Ghost S1 mkII, Pangea
Bärbar: Microsoft Surface Pro4

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZyntaX:

Håller med. Särskilt aktuellt efter Microsofts geniala ide att sparka hela test-avdelningen och lägga över buggtest på användarna mer eller mindre.
Hemma kör jag alltid direkt update, på jobb skulle jag aldrig göra det. Även om det är en stor feature man drar nytta av så väntar man tills det är tillräckligt testat.

Har du källa på det? Det ända jag har läst är att de flyttar personal från utveckling av news apparna till utveckling av MS Edge.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrTowle:

Har du källa på det? Det ända jag har läst är att de flyttar personal från utveckling av news apparna till utveckling av MS Edge.

Har du källa på det du säger dig ha läst? (Vi kan leka det vänsterpolitiska genrepet tills en av oss tröttnar?)

Jag orkar ärligt talat inte gräva fram källa, men du kan Goggla på det själv.
Du kan lyssna på Barnacules prata om det i den här videon har jag för mig

Ursäkta om jag kommer med bitter ton, jag är bara väldigt trött på att höra folk ropa efter källa på allt.

Permalänk
Hedersmedlem

Det är ett gäng småsaker som bara blir lite märkligt. Inte för att det är hela världen, men med uppdateringen på jobbdatorn glömde Windwos bort att jag inte vill ha mouse acceleration. Dessutom glömdes wifilösenordet bort för jobbnätverket.

Jaja, det är en petitess. Men det är lite irriterande och man undrar ju vilka andra inställningar man tappat på de andra enheterna man uppdaterat i hemmet.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZyntaX:

Har du källa på det du säger dig ha läst? (Vi kan leka det vänsterpolitiska genrepet tills en av oss tröttnar?)

Jag orkar ärligt talat inte gräva fram källa, men du kan Goggla på det själv.
Du kan lyssna på Barnacules prata om det i den här videon har jag för mig https://www.youtube.com/watch?v=lRV6PXB6QLk&feature=youtu.be

Ursäkta om jag kommer med bitter ton, jag är bara väldigt trött på att höra folk ropa efter källa på allt.

Nä absolut man kan kasta med källor hit och dit. Men jag blev väldigt förvånad. Har aldrig hört talas om att de har hänt.

Här finns iallafall en video som förklarar testflödet för Windows 10. Skickar även med en länk som beskriver det.

https://docs.microsoft.com/en-us/windows/deployment/update/wa...
https://www.youtube.com/watch?v=qSAsiM01GOU&feature=youtu.be

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Paddanx:

Är exakt vad som gör så många olyckliga...

Mig gör det lycklig att hålla mig fräsch och uppdaterad vad som gäller hårdvara/mjukvara.
Jag anser att sitta på gammalt är att aktivt förhindra att utvecklingen fortsätter framåt.

Skrivet av Paddanx:

Det är också något du borde säga till MS och deras val av halvtrasiga update som redan fått problem.

Det är alltid folk som kommer ha problem oavsett, anser inte att det är någon anledning att folk ska strunta i att hålla sig uppdaterade.

Skrivet av Paddanx:

Var lite glad för vad du har istället. Är faktiskt väldigt skönt med teknik som bara fungerar.

Just detta tankesätt förhindrar att utveckling sker. Nej jag tänker inte vara nöjd med mjukvara/hårdvara som är utdaterat.

Skrivet av Paddanx:

Jag förstår mig ärligt talat inte på besattheten av folk och OS. Operativsystems uppgift är att få maskinvara att fungera med hårdvara. Allt annat är bara bloat och onödigt. De flesta av oss har en dator för ett syfte... men sedan Win 10 verkar syftet för väldigt många vara att leka med OSet... 24/7. Varför?

Vilken tur att du kan använda det precis hur du vill då. Det finns inget som hindrar dig att ta bort komponenter du inte önskar.

Skrivet av Paddanx:

Mao... nytt eller gammalt OS, spelar verkligen ingen roll. Om något är det ofta mindre resurskrävande att ha äldre OS, så länge du optimerar det bra. Men säkerhetspatchar och andra program som man faktiskt använder, de kan vara värt att uppdatera. Men för funktioner, byt till ett program som inte kräver nytt OS istället...

Klart det spelar roll. Utveckligen skapar bättre mjukvaror/hårdvara.

Skrivet av Paddanx:

Är lite som att om bilen/huset är smutsigt... köper du inte ett ny bil/hus, utan du städar, ev renoverar om behovs finns. Problemet kommer när man vänder upp och ner och renoverar allt, när inget behov finns. Därav min "if it ain't broke, don't fix it". Vissa verkar besatta om att datorn blir bättre för nytt Windows....
(Hemlis: Det blir den inte... Det är fortfarande samma gamla hårdvara.)

Städning, renovering behövs hela tiden. Därav uppdateringar. Självklart kan en dator blir bättre med ett nytt Windows!

Skrivet av Paddanx:

Just där är Windows 10 nu. Mycket saker på detta OS har behövts fixas i åratal. Massor med buggar som funnits i Win 7, 8 osv finns kvar. Massor med nya buggar har tillkommit också, både säkerhetshål och mindre fel. Layouten i Win 10 är så galen att folk som lyckats använda en dator i 10+ år inte hittar det de söker. Jag kan fortfarande krascha regedit och lite annat med lite småsaker i Win 10, som fungerar kanon i Win 10 1511, 8.1 och 7an. Men inget fixas... utan istället lägger man alla resurserna på ny färg på väggen och bloatware i OSet.

Ändå är Windows 10 överlägset XP, Vista, Windows 7.

Skrivet av Paddanx:

Så problemet är... vad fan menas med bättre?
Ja det kan göras bättre, och exakt det var också vad som efterfrågades av @Purrfected ... dvs vad var det som gjorts bättre?

För endast en okunnig idiot skulle uppdatera något, utan att veta "varför" det gör något bättre... och det är du väl inte?

Endast en idiot vägrar att hålla sig uppdaterad.

Skrivet av Paddanx:

Så vad är det som inte fungerar i 1709 som är fixat, och fungerar som det ska i 1803?
Du har redan i tråden några ex på saker som inte fungerar som det ska i 1803, och jag har sett några till, som fungerade i just 1709. Så... är det bättre då 1709?

Självklart är 1803 bättre än 1709. Bara det faktum att dom lade till att kunna välja specifik ljudkanal baserat på app gör denna uppdatering bättre.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Inaktiv
Skrivet av SneakyCandy:

Mig gör det lycklig att hålla mig fräsch och uppdaterad vad som gäller hårdvara/mjukvara.
Jag anser att sitta på gammalt är att aktivt förhindra att utvecklingen fortsätter framåt.

Det är alltid folk som kommer ha problem oavsett, anser inte att det är någon anledning att folk ska strunta i att hålla sig uppdaterade.
Just detta tankesätt förhindrar att utveckling sker. Nej jag tänker inte vara nöjd med mjukvara/hårdvara som är utdaterat.

Vilken tur att du kan använda det precis hur du vill då. Det finns inget som hindrar dig att ta bort komponenter du inte önskar.

Klart det spelar roll. Utveckligen skapar bättre mjukvaror/hårdvara.

Städning, renovering behövs hela tiden. Därav uppdateringar. Självklart kan en dator blir bättre med ett nytt Windows!

Ändå är Windows 10 överlägset XP, Vista, Windows 7.

Endast en idiot vägrar att hålla sig uppdaterad.

Självklart är 1803 bättre än 1709. Bara det faktum att dom lade till att kunna välja specifik ljudkanal baserat på app gör denna uppdatering bättre.

Jag håller delvis med här, då jag anser att en långsam utveckling är att föredra. Windows ska utvecklas långsamt och förbli stabilt. Se till att OS är riktigt stabilt, sedan implementera några nya funktioner som är eftertraktade och se till att dessa blir 100%. Därefter så implementerar vi nya och så vidare. Som det är nu så är Microsoft som barn i godisaffären, där dom inte kan bestämma sig för vad f-n dom vill ha i godispåsen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrTowle:

Nä absolut man kan kasta med källor hit och dit. Men jag blev väldigt förvånad. Har aldrig hört talas om att de har hänt.

Här finns iallafall en video som förklarar testflödet för Windows 10. Skickar även med en länk som beskriver det.

https://docs.microsoft.com/en-us/windows/deployment/update/wa...
https://www.youtube.com/watch?v=qSAsiM01GOU&feature=youtu.be

Haha ok, sorry för outburstet, har argumenterat med för mycket jobbiga personer irl så det börjar sätta sina spår när jag hör ordet källa :). Det jag minns ur huvudet var att de skippade testavdelningen. Flyttade över interna testerna till utvecklarna och införde Insider updates i Windows 10. På så vis har dom miljontals "betatestare" gratis istället.
Men som sagt orkar inte gräva källa på det och kan vara felaktigheter i hur jag uppfattat detta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZyntaX:

Haha ok, sorry för outburstet, har argumenterat med för mycket jobbiga personer irl så det börjar sätta sina spår när jag hör ordet källa :). Det jag minns ur huvudet var att de skippade testavdelningen. Flyttade över interna testerna till utvecklarna och införde Insider updates i Windows 10. På så vis har dom miljontals "betatestare" gratis istället.
Men som sagt orkar inte gräva källa på det och kan vara felaktigheter i hur jag uppfattat detta.

Jag hör dig! Det är väldigt irriterande...

Jag blev ganska förvånad då jag arbetar nära Microsoft och är ganska imponerad av deras testflöde.

Anledningen till att de skapade deras insider program är att förbättra samarbetet mellan IT-speciallister och Microsoft för att göra en bättre produkt (något som har efterfrågats sedan länge).

Permalänk
Medlem
Skrivet av SneakyCandy:

Mig gör det lycklig att hålla mig fräsch och uppdaterad vad som gäller hårdvara/mjukvara.
Jag anser att sitta på gammalt är att aktivt förhindra att utvecklingen fortsätter framåt.

Jag hindrar inte dig, oavsett vad jag sitter på.
Problemet är mao, bara en väg. Du som är besatt av att vi ska uppdatera, utan att vi vill/behöver.

Skrivet av SneakyCandy:

Det är alltid folk som kommer ha problem oavsett, anser inte att det är någon anledning att folk ska strunta i att hålla sig uppdaterade.

Men... om vi inte har problem nu, då har vi inte problem oavsett.

Skrivet av SneakyCandy:

Just detta tankesätt förhindrar att utveckling sker. Nej jag tänker inte vara nöjd med mjukvara/hårdvara som är utdaterat.

Trams.
Detta måste vara något du har fått för dig. För oavsett vad jag gör, finns där i runda slängar 10+ olika OS MS måste hålla aktiva. Om de inte uppdaterat så ofta hade de kanske kunnat gå ner på färre, och göra dem bättre istället.

För varje version finns LTSB, så de kan inte överge dem, oavsett hur mycket du vill.

Skrivet av SneakyCandy:

Vilken tur att du kan använda det precis hur du vill då. Det finns inget som hindrar dig att ta bort komponenter du inte önskar.

Om det bara vore så lätt. Men för att få en slimmad version som jag vill ha, måste jag ta företagsversioner, jag ej lagligt kan köra som privatperson. Du får gärna bevisa mig motsatsen dock... (aka ge vettigt tips)

Skrivet av SneakyCandy:

Klart det spelar roll. Utveckligen skapar bättre mjukvaror/hårdvara.

Nej.
Utvecklaren gör det chefen säger de ska göra. Finns flera ex på detta inom allt från nya spel till plattformar som gått i graven pga utvecklarna inte kunnat göra det bättre.

Och sedan har du motsatsen, på spel som utvecklarna bitit av för mycket, och de tuggar... tuggar och fortsätter tugga och sedan spottar ut något som antingen aldrig blir färdigt och bra, eller släpps med tonvis med problem/buggar.

Och sedan finns det gånger där det hypas. Där mjukvaran lyfts till skyarna som det bästa du sett, och måste ha... där det går så långt att de nästan ljuger på vad som ska komma och sedan levererar något "halvdant".

Alla 3 av dessa har du sett 2017, och Windows är ex på alla 3, på olika sätt.

Där finns en del spel eller annan mjukvara som är bra dock. De är så pass bra att man faktiskt är nöjd med det man fått. Man behöver mao inte byta, uppgradera eller skaffa något annat. Eller så väljer man att bygga på den grunden och göra något bättre, samtidigt som man underhåller och förbättrar den ursprungliga. Finns dessa spel också, men de är få... riktigt få.

Och hårdvara är väldigt olik mjukvara. 4 år gamla datorer kan utan problem spela nyaste spelen. 1 år gamla dator som är dåliga, kan ha enorma problem med exakt samma spel. Ålder spelar ingen roll... vad det är, dess prestanda gör. Och OS har test på test visat... gör nada skillnad. Enda skillnaden ens mellan Win 10 och 8.1 tex är att Win 10 kan spela spel i DX12 läge, med usel prestanda, och med senaste game-mode spela DX11 med samma usla prestanda, där äldre OS bara fungerar... gång på gång, spel på spel.

Skrivet av SneakyCandy:

Städning, renovering behövs hela tiden. Därav uppdateringar. Självklart kan en dator blir bättre med ett nytt Windows!
(Hemlis: Det blir den inte... Det är fortfarande samma gamla hårdvara.)[/quote]Städning, renovering behövs hela tiden. Därav uppdateringar. Självklart kan en dator blir bättre med ett nytt Windows!

Och alla OS som har aktivt stöd får dessa uppdateringar och städningar. Mao... nada skillnad.

Skrivet av SneakyCandy:

Ändå är Windows 10 överlägset XP, Vista, Windows 7.

Är ju trevligt att de efter 10 år kan besegra XP/Vista
Win 7 har de lite kvar att besegra än dock. UIn är satans mycket bättre, självlärande och enkel.

8.1 har de ljusår kvar på...
Det har samma stöd för allt från NVMe/USB som Win 10.
Det har i grunden samma prestanda i disk IO och uppstart.
Det behövs inte installeras om var 6:e månad för att få patchar, men kan göra refresh den med

Skrivet av SneakyCandy:

Endast en idiot vägrar att hålla sig uppdaterad.

Vänta.. jag har ett nytt uppdaterat kort till dig.
Bry dig inte om att där står 710 på kortet, det är det nya 1170 från Nvidia. Du ser... FW säger det, datorn säger det.
Så va nu en duktig person och uppdatera... kostar 8000kr normalt, men du kan få det för 5000kr.

Har nytt OS också... står Win 11 på det. Bara 990kr just nu för dig.

Är du en idiot, eller inser något?

Skrivet av SneakyCandy:

Självklart är 1803 bättre än 1709. Bara det faktum att dom lade till att kunna välja specifik ljudkanal baserat på app gör denna uppdatering bättre.

... förutom att jag inte använder app.

Men det är trevligt att du hitta en fördel. Hittar jag en som efterfrågar funktionen ska ja rekommendera 1803 till dem, när du beta testat det klart och första samling patchen kommit

Permalänk
Medlem

Har inte stött på några stora problem än (förutom gamla saker som inte blivit fixade), enda jag hittat är att de nya mus-effekterna när man navigerar i startmenyn t.ex. slutar funka ibland.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SneakyCandy:

Och jag undrade varför du känner att du måste ha något nytt bara för att uppdatera dig.
Oftast är det ju så att nyare hårdvara/mjukvara ger en bättre erfarenhet.
Jaha, vad har det med SCU att göra? Verkar väldigt konstigt att undvika en stor uppdatering bara för du haft problem innan.

Troll much? Med tanke på microsofts ovilja att ens erkänna felet med FCU så är jag skeptisk till denna och framtida ”uppdateringar”.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Om man faktiskt tillför funktioner eller såpass stora förändringar i kod att det motiverar en full ominstallation så är jag med på att upppdatera, att påstå att funktioner har lagts till som skulle motivera full ominstallation lär nog bli svårt mellan 1709 & 1803, för att inte säga jävligt svårt...
Huruvida de förändringar i koden som gjorts motiverar en full ominstallation lär vi väl aldrig få ett svar på då vi inte fått det tidigare.

Att hålla saker uppdaterat är aldrig fel, så länge det finns en anledning. Att uppdatera enkom för att uppdatera/skinna om UI känns inte så lite meningslöst. Speciellt om man tittar på det problem det orsakar den normale användaren. Vid varenda Win10 uppdatering får jag se över alla bekantas burkar, många låser sig helt vid uppdateringar pga felande drivare medans andra ballar ur helt utan någon direkt anledning varpå man får stänga av all hårdvara som inte absolut behövs & prova igen. Så har de senaste fyra gångerna sett ut och ärligt talat börjar jag lessna lite på hela systemet...

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5950x | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 9TB nvme, 3TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Lian Li o11 Dynamic | Alienware aw3821dw | >Zen2 på 3-400 mobo< | >x570 VRM< | :::AMD Zen Minnesguide:::|:::AMD Zen & Zen+ Överklockningsguide:::

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrTowle:

Jag hör dig! Det är väldigt irriterande...

Jag blev ganska förvånad då jag arbetar nära Microsoft och är ganska imponerad av deras testflöde.

Anledningen till att de skapade deras insider program är att förbättra samarbetet mellan IT-speciallister och Microsoft för att göra en bättre produkt (något som har efterfrågats sedan länge).

Var svårt att hitta direkta källor på mitt påstående, men här är närmaste jag snabbt hittade fram:
https://www.linkedin.com/pulse/20140806183208-12100070-why-did-microsoft-lay-off-programmatic-testers/
https://www.zdnet.com/article/microsoft-layoffs-operating-systems-group-chief-myersons-memo-to-the-troops/
https://www.zdnet.com/article/beyond-12500-former-nokia-employees-who-else-is-microsoft-laying-off/
https://arstechnica.com/information-technology/2014/08/how-microsoft-dragged-its-development-practices-into-the-21st-century/

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrTowle:

Nä absolut man kan kasta med källor hit och dit. Men jag blev väldigt förvånad. Har aldrig hört talas om att de har hänt.

Här finns iallafall en video som förklarar testflödet för Windows 10. Skickar även med en länk som beskriver det.

https://docs.microsoft.com/en-us/windows/deployment/update/wa...
https://www.youtube.com/watch?v=qSAsiM01GOU&feature=youtu.be

En sak jag vill be dig tänka på.

Om de nu har så genomtänkt testcykel, varför så många problem att uppdatera varje gång, var 6:e månad i snart 3 år?
Om det vore ett enda fel här och där, sure. Men man har fått göra allt från återkalla patchar till snabbt släppa samlinga med fixar inom 1 månad efter nytt släpp eller tom tvingar massor av folk att installera om som inte gjort något speciellt.

Jag kan hålla med om att MS börjar bli lite bättre på strategin, men jag så väl som 30-tal andra tekniker på seminarium och konferenser argumenterade ändå för att stabilitet är nyckeln. Och 1 gång per år hade varit mer än nog med ny version, så länge de är stabila. Funktioner är som sagt inget företagen frågar efter, de frågar efter ett OS.

Och Enterprise versionerna är ofta sist i deras "test kö" av den anledningen. De vill ge den mest beprövade och testade versionen till företag. Problemet är, jag som både privatperson, och tekniker på företag säger... varför kan jag inte köpa denna stabila versionen själv?

Och här faller mycket av det man tittar på. MS har lagt av massor med testare, vars jobb var att ta första vågen av buggar. De har försökt ersätta den med billig kraft i form av insider... som ju inte verkar 100%, när de hittar allvarliga buggar dagar innan lansering, så allvarliga att man väljer att skjuta upp OSet en månad. Det var mao hårsmån från att nå publik nivå.... varför!?

De buggar vi upplever som hemanvändare idag, är nivån insider borde uppleva. Det är de små sakerna de borde testa. Det är de som borde kunna krascha Windows egna inbyggda mjukvaror med enkla knapptryck.... inte vi. Inte företag, inte farmor som sitter hemma och bara vill läsa sin e-post.

Och till er som tror det är viktigare med funktioner... Titta på konsoler. Titta på Apple. Titta på varenda sabla marknad.... så ser ni att pengarna lägger kunderna på produkter som är stabila. Det behöver inte ha senaste eller bästa teknikerna. Det behöver inte ha senaste finesserna... det behöver bra fungera. Dag ut, och dag in.

Så nej MrTowle, om något är ""If it ain´t broken don´t fix it" mer viktig än något annat. För kunder stannar med företag som bara fungerar. De byter inte operatör, leverantör, distributör eller märke, så länge som allt fungerar. De byter när det inte fungerar.

Och just nu är det enda som räddar MS, är brist på alternativ...

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrTowle:

Jag arbetar just med enhetshantering och vi har nog inte samma bild. Det finns enligt mig en stor vinst i att "följa med" i Windows as a Service flödet och att uppgradera mellan versionerna istället för att vänta och uppgradera när man måste (ex. nu när 1607 förlorade sin support).

Fördelar:
1. Får färre problem vid uppgraderingarna.
2. Får bättre rutin på uppgraderingarna då man gör det oftare.
3. Får en säkrare klientplattform.
4. Ger användarna möjlighet att använda nya funktioner.

Att fortfarande 2018 använda termen "If it ain´t broken don´t fix it" är otroligt bakåtsträvande. Windows as a Service kommer att bidra till en snabbare utvecklingstakt både med Windows som plattform, men också bland andra mjukvaru och hårdvarutillverkare som måste anpassa sig till Microsoft nya aggressive strategi!

Jag håller inte med dig.

Visst, har man bara sin dator för att spela spel eller andra nöjen kan det väl kvitta. Jag som jobbar inom it får slösa så otroligt mycket tid och energi på strulande uppdateringar, funktioner och buggar som kostar mig och mina klienter pengar. När saker bara fungerar är det som allra bäst och du bidrar knappast till någon utveckling (vad du nu menar med det, snarare buggtestning) för att du sitter på senaste buggigaste mjukvaran.

OS är bara där för att vi ska kunna använda hårdvaran på ett enkelt sätt. OS:et ska inte vara ivägen när jag jobbar lika lite som dåliga verktyg ska vara ivägen för hantverkare.

Men visst, vill du jobba som gratis testare för MS är det inte mig emot.

Permalänk
Medlem

@tellus82 Tyvärr har MS insett att de inte kan fixa Windows. Grunden i den är svår att underhålla i 2+ år, så de har valt att göra som man gör med en konsument router som hänger dig... starta om.

Så istället för att fixa det, ska man "stänga av och starta upp den igen", approach på minsta lilla patch numera.

OSet har för mycket bloatware helt enkelt. De skulle behöva börja om med ny kärna, strippa skiten och lägga på enormt minimalt. Ironiska är ju att tom Windows ME, ett av de sämsta Windows som funnits, faktiskt var stabilt och bra, tills de lade på bloat. Samma med Vista.

Och Win 10 mängd av bloat kommer sänka det... är bara en tidsfråga med stenålders filsystem och ett register som inte går att laga.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrTowle:

Jag arbetar just med enhetshantering och vi har nog inte samma bild. Det finns enligt mig en stor vinst i att "följa med" i Windows as a Service flödet och att uppgradera mellan versionerna istället för att vänta och uppgradera när man måste (ex. nu när 1607 förlorade sin support).

Fördelar:
1. Får färre problem vid uppgraderingarna.
2. Får bättre rutin på uppgraderingarna då man gör det oftare.
3. Får en säkrare klientplattform.
4. Ger användarna möjlighet att använda nya funktioner.

Att fortfarande 2018 använda termen "If it ain´t broken don´t fix it" är otroligt bakåtsträvande. Windows as a Service kommer att bidra till en snabbare utvecklingstakt både med Windows som plattform, men också bland andra mjukvaru och hårdvarutillverkare som måste anpassa sig till Microsoft nya aggressive strategi!

Det jag skrev, hoppas jag, var att man ska vänta ett tag. Jag menar absolut inte att man ska vänta tills man inte har annat val. Utan att vänta några dagar, 1 vecka eller 2. Gör research, det är inte alltid de stora buggarna läggs ut på ms hemsida, kommer inte ihåg vad det var nu, men vi hade något som drog ner våra dns servrar för några månader sen.

Är den en säkerhetspatch så brukar jag uppdatera direkt hemma, samma sak med nätverksutrustningen på jobbet. Beror ju på severity, men det har varit några uppdateringar på senaste hos cisco som varit väldigt nödvändiga fort.

Håller inte med att det är färre problem vid uppgradering om man uppgraderar direkt när en uppdatering kommer. Det är alltid buggar som slinker igenom, stora som små. Råkar dom påverka något som är viktigt för dig kan de påverka otroligt mycket. Nu ska det ju vara lätt att backa, men även den featuren kan ju bugga, då är det kanske en ominstallation som gäller.
Du vet inte säkert.

Du får ta mottot med en lite modernare syn, uppdatera inte direkt om du inte behöver, ju längre du kan vänta desto bättre, men se till att få med säkerhetsuppdateringar.
Allt det här grundas i att du ska veta vad som ändras när du uppdaterar. Det jag undrade.
Att vänta en månad eller två är inte bakåtsträvande. Det är ju inte så att 1709 eller vad den innan hette, blir obrukbar bara för att 1803 kommer ut.
Manãna, manãna...

Visa signatur

*Citera för svar*
Work smart, not hard.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

@tellus82 Tyvärr har MS insett att de inte kan fixa Windows. Grunden i den är svår att underhålla i 2+ år, så de har valt att göra som man gör med en konsument router som hänger dig... starta om.

Så istället för att fixa det, ska man "stänga av och starta upp den igen", approach på minsta lilla patch numera.

OSet har för mycket bloatware helt enkelt. De skulle behöva börja om med ny kärna, strippa skiten och lägga på enormt minimalt. Ironiska är ju att tom Windows ME, ett av de sämsta Windows som funnits, faktiskt var stabilt och bra, tills de lade på bloat. Samma med Vista.

Och Win 10 mängd av bloat kommer sänka det... är bara en tidsfråga med stenålders filsystem och ett register som inte går att laga.

Personligen brukar jag pausa uppdateringar helt när en ny version kommer ut & låta andra betatesta skiten, det brukar i 99 fall av 100 behöva uppdateras både det ena & det andra & även win10 i sig självt behöver oftast mer än en hotpatch... Jag får nog ställa mig i skaran som förespråkar stabilitet före snabbhet ut till kund med nya flashiga funktioner/utseende...

Bara det faktum att man fortfarande inte i 1803 fixat minnesproblemet med "standby memory" som orsakar stutter i spel när standby memory måste minskas i storlek pga att applikation/spel äter "för mycket" minne är som ett sämre skämt, man har vetat om detta sedan före 1709 och man har ännu inte kunnat fixa skiten, det säger mig i stort vad jag behöver veta om hur "effektivt" MS uppdateringssystem är...

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5950x | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 9TB nvme, 3TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Lian Li o11 Dynamic | Alienware aw3821dw | >Zen2 på 3-400 mobo< | >x570 VRM< | :::AMD Zen Minnesguide:::|:::AMD Zen & Zen+ Överklockningsguide:::

Permalänk
Medlem
Skrivet av elixyr:

Så jävla trött på alla dessa updates som återställer win10. Är inte intresserad av förnyelse eller massa skit som jag inte använder endå.

@elixyr: men då är det väl windows lts du skall köra?

Permalänk
Medlem
Skrivet av tellus82:

Personligen brukar jag pausa uppdateringar helt när en ny version kommer ut & låta andra betatesta skiten, det brukar i 99 fall av 100 behöva uppdateras både det ena & det andra & även win10 i sig självt behöver oftast mer än en hotpatch... Jag får nog ställa mig i skaran som förespråkar stabilitet före snabbhet ut till kund med nya flashiga funktioner/utseende...

Det lustiga är... den skaran är egentligen överväldigande majoritet. Men vissa verkar inte ha tröttnat än på att jaga fel, vs att sitta och koppla av med något kul istället. Tekniker runt om i världen håller på att brännas ut, rent psykiskt pga alla timmar på timmar man måste spendera med att jaga fel som inte borde finnas. (Folk betalar ju enorma överpriser på produkter just för att slippa detta)

Och alla normala okunniga vill inget annat än starta datorn, och sen ska den fungera. Och som @DaBone sa i första inlägget... det är sedan vi som måste spendera vår tid med att fixa detta för dem.

Så min slutsats är, det är personer som inte har lärt sig varför stabilitet >> funktioner. Jag har Cisco router och riktiga Wifi AP hemma av samma anledning... jag vill inte bråka med en konsument produkt, där det tydligen är okej att starta om... och om... och om igen.

Skrivet av tellus82:

Bara det faktum att man fortfarande inte i 1803 fixat minnesproblemet med "standby memory" som orsakar stutter i spel när standby memory måste minskas i storlek pga att applikation/spel äter "för mycket" minne är som ett sämre skämt, man har vetat om detta sedan före 1709 och man har ännu inte kunnat fixa skiten, det säger mig i stort vad jag behöver veta om hur "effektivt" MS uppdateringssystem är...

Aah är det orsaken. Jag har jagat lite av det problemet, men valde att hoppa till 8.1 istället. Jag blev trött på att bråka med dålig prestanda i just spel, när man ville koppla av. Har dock 1709 på test maskinen, och kanske kan börja titta lite mer på detta fenomen då om man vet var man ska börja leta.

Är det spel beroende, RAM beroende, eller det bara råkar ske med tunga spel? (eller lite RAM?)
Har du några fix-tips eller du har bara konstaterat problemet?

Permalänk

Har installerat uppdatering och fått en extra partion som tydligen ligger på SSD disken, har 450mb och 45mb storlek kvar. står som OEM partion. Höger klickar på den under diskhantering kan man bara välja "hjälp". Vad gör man?

Visa signatur

ALIENWARE Predator 2.0 chassi svart | i7 4770k | ASUS strix GTX 970 4GB | corsair RMX750 | Corsair 16GB DDR3 1600MHZ | AOC G2460PF | Razer Blackwidow Ultimate Stealth | Razer Deathadder ELITE | Razer Tiamat 2.2

Permalänk
Skrivet av Kevlarheart:

Har installerat uppdatering och fått en extra partion som tydligen ligger på SSD disken, har 450mb och 45mb storlek kvar. står som OEM partion. Höger klickar på den under diskhantering kan man bara välja "hjälp". Vad gör man?

Verkar vara någon form av bugg i den senaste releasen av 17134.1
Förslag här:
http://www.tomshardware.co.uk/forum/id-3697069/oem-partion-ma...
Lustigt att jag inte fick motsv problem när jag installerade 17134.1 och 17134.5 som insider i förra veckan...

Permalänk
Skrivet av Andylindy:

Verkar vara någon form av bugg i den senaste releasen av 17134.1
Förslag här:
http://www.tomshardware.co.uk/forum/id-3697069/oem-partion-ma...
Lustigt att jag inte fick motsv problem när jag installerade 17134.1 och 17134.5 som insider i förra veckan...

Hoppsan var lite för snabb och följde denna guide: https://answers.microsoft.com/en-us/windows/forum/windows_10-...

Jag kunde varken ändra någon beteckning via "den här datorn" eller disk lagring. Utan enda sättet verkade vara att ta bort den.. Startat om datorn efter jag raderat partionen, allt verkar fungera som vanligt ändå?!?!1 Som det står i tråden kan en sådan partion skapas om men ej har utrymme för backup. Tydligen hade jag AV på windows backup, så kan vara en del av problemet misstänker jag.

Visa signatur

ALIENWARE Predator 2.0 chassi svart | i7 4770k | ASUS strix GTX 970 4GB | corsair RMX750 | Corsair 16GB DDR3 1600MHZ | AOC G2460PF | Razer Blackwidow Ultimate Stealth | Razer Deathadder ELITE | Razer Tiamat 2.2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Det lustiga är... den skaran är egentligen överväldigande majoritet. Men vissa verkar inte ha tröttnat än på att jaga fel, vs att sitta och koppla av med något kul istället. Tekniker runt om i världen håller på att brännas ut, rent psykiskt pga alla timmar på timmar man måste spendera med att jaga fel som inte borde finnas. (Folk betalar ju enorma överpriser på produkter just för att slippa detta)

Och alla normala okunniga vill inget annat än starta datorn, och sen ska den fungera. Och som @DaBone sa i första inlägget... det är sedan vi som måste spendera vår tid med att fixa detta för dem.

Så min slutsats är, det är personer som inte har lärt sig varför stabilitet >> funktioner. Jag har Cisco router och riktiga Wifi AP hemma av samma anledning... jag vill inte bråka med en konsument produkt, där det tydligen är okej att starta om... och om... och om igen.

Aah är det orsaken. Jag har jagat lite av det problemet, men valde att hoppa till 8.1 istället. Jag blev trött på att bråka med dålig prestanda i just spel, när man ville koppla av. Har dock 1709 på test maskinen, och kanske kan börja titta lite mer på detta fenomen då om man vet var man ska börja leta.

Är det spel beroende, RAM beroende, eller det bara råkar ske med tunga spel? (eller lite RAM?)
Har du några fix-tips eller du har bara konstaterat problemet?

Det går att fixa genom att tömma standby memory med en applikation kallad EmptyStandbyList, nackdelen när man kör detta ofta är att upplevelsen av allmänna os funktioner kommer kännas långsammare då väldigt mycket av de sakerna laddas in i standbymem så att allt ska kännas rappt genom att man skippar diskaccess. Detta är också vad som händer med stora spel, speciellt open world lir där saker streamas, efter ett tag (någon timme) ligger så mycket kvar i standbymem att det måste tömmas för att ge plats åt applikationens riktiga minnesanvändning. När detta sker så verkar det ta sådan tid att applikationen mer eller mindre får börja använda swapfilen.
Jag ser själv ganska ofta standbymem på runt 7-8GB och börjar då applikationen äta det samma så har man problem om man sitter på 16GB, för mig känns detta system horribelt icke optimerat då det per automatik borde tömmas långt innan andra applikationer springer in i swapfilen...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5950x | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 9TB nvme, 3TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Lian Li o11 Dynamic | Alienware aw3821dw | >Zen2 på 3-400 mobo< | >x570 VRM< | :::AMD Zen Minnesguide:::|:::AMD Zen & Zen+ Överklockningsguide:::