Spring Creators Update 2018 (Windows 10 April 2018 Update)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Andylindy:

@Andylindy:
Edit:
20 april släpptes 17134.1 även till Insiders i Slow ring och Release Preview ring.
Det innebär att 17134.1 med stor sannolikhet kommer att bli RTM dvs den version av 1803 som blir tillgänglig för alla Windows 10-användare via Windows update.
Detta alltså om inget dramatiskt händer de närmaste dagarna och nya problem tillstöter - likt vad som drabbade 17133.

Okej, tack för info! Hoppas kunna förvänta mig detta under april månad, men kanske är att hoppas på för mycket...

Visa signatur

Project: Perfection 2.0
OS: Microsoft Windows 11 Home | CPU: Intel Core i9 11900 | GPU: EVGA 3080 XC3 Ultra Hybrid
MB: ASUS ROG STRIX B560-I | RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB | PSU: Corsair SF750
Chassi: Louqe Ghost S1 MK3 | SSD: Samsung 980 Pro | CPU-Kylare: Fractal Design Celsius+ S24
Bildskärm: Sony 65AG9 | Mus: Logitech G603 | Tangentbord: Corsair K63 Wireless

Permalänk
Skrivet av YamahaDGX630:

Okej, tack för info! Hoppas kunna förvänta mig detta under april månad, men kanske är att hoppas på för mycket...

Varför ha bortom? Ms har inte lyckas hittills få sina släpp stabila, speciellt dom större.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Skrivet av Broken-arrow:

Varför ha bortom? Ms har inte lyckas hittills få sina släpp stabila, speciellt dom större.

Som har framgått i våra tidigare diskussioner här allt sedan Windows 10 kom för snart tre år sedan så är erfarenheterna väldigt olika.
Det finns både väldigt negativa och väldigt positiva användarerfarenheter men de flesta ligger väl någonstans i mitten och är i huvudsak nöjda.
Sedan finns det en del användare som är i grunden negativa till Microsoft och istället använder alternativa operativsystem som Linux och Mac OS X. Fine, men de vet inget om hur Windows 10 fungerar för oss som dagligen kör Windows 10.
Jag har i alla fall inte haft några särskilda svårigheter med Windows 10 allt sedan premiären sommaren 2015. Tre Windows 7-datorer konverterades ganska direkt och därefter har jag installerat de releaser som släppts dvs 1511, 1607, 1703, 1709 och nu senast ver. 1803 bd. 17134.1. Självklart behöver man inte direkt "kasta sig över" en ny release eftersom det säkert går bra att köra på både en och två generationer "gamla" releaser. Men jag vill vara up to date.
Jag förmodar att de olika erfarenheter man har hänger samman med att varje dator och varje installation är unik. Det som fungerar på en dator behöver inte fungera på en annan även om den är "identisk" vad gäller hård- och mjukvara.

Permalänk
Medlem

Enligt de senaste obekräftade källorna så ser det ut som om Windows 10 April Update kan se dagens ljus senast 30:e April, vi får hålla tummarna

https://windowsreport.com/windows-10-april-update-release-dat...

Visa signatur

Project: Perfection 2.0
OS: Microsoft Windows 11 Home | CPU: Intel Core i9 11900 | GPU: EVGA 3080 XC3 Ultra Hybrid
MB: ASUS ROG STRIX B560-I | RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB | PSU: Corsair SF750
Chassi: Louqe Ghost S1 MK3 | SSD: Samsung 980 Pro | CPU-Kylare: Fractal Design Celsius+ S24
Bildskärm: Sony 65AG9 | Mus: Logitech G603 | Tangentbord: Corsair K63 Wireless

Permalänk
Inaktiv

Jag har debatterat med mig själv om man ska överge W10 LTSB och istället köra en "Modern" version av W10, men det känns alltid som att tryggheten i att veta att systemet är stabilt är prio-1. Vad anser ni mer experimentellt lagda? Är nymodigheterna i Spring Update värt att övergå ifrån LTSB som fortfarande ligger på 1609?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon255588:

Jag har debatterat med mig själv om man ska överge W10 LTSB och istället köra en "Modern" version av W10, men det känns alltid som att tryggheten i att veta att systemet är stabilt är prio-1. Vad anser ni mer experimentellt lagda? Är nymodigheterna i Spring Update värt att övergå ifrån LTSB som fortfarande ligger på 1609?

Jag anser att om man inte har något affärskritiskt eller på annat vis känsligt på maskinen så spelar det väl ingen roll om man nu skulle få nån kraschad app eller blåskärm om året och mer problem än så har jag aldrig haft med Win10 trots att jag är en av de som hela tiden suktar efter nästa uppdatering.

Fördelarna med 1709 och 1803 är många, men det beror också mycket på vad man använder datorn till. På jobbet rekommenderar jag bara LTSC till kunder som kör riktigt gamla legacy-system eller, i vissa fall, POS-maskiner med tveksam support från leverantören.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 7800X3D CO + 2133 MHz FCLK GPU: Sapphire RX 7900 XT Pulse OC
RAM: Corsair 2x16GB 6000 MT/s CL30 (Hynix) BZ subtimings
MB: ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI SSD: Kingston KC3000 2TB PSU: Corsair RM850x

Permalänk
Skrivet av YamahaDGX630:

Enligt de senaste obekräftade källorna så ser det ut som om Windows 10 April Update kan se dagens ljus senast 30:e April, vi får hålla tummarna
https://windowsreport.com/windows-10-april-update-release-dat...

Ja, och det verkar som versionsnumret nu blir 1804 istället för 1803 vilket naturligtvis är mer logiskt om releasen kallas April Update.
Hur som helst, sedan någon vecka kör jag 17134.1 på tre datorer och det har hittills inte inneburit några problem. Så jag har ingen brådska med att installera den slutliga releasen. Den kommer förmodligen inte att vara annorlunda annat än om de fixat några buggar som vissa insiders rapporterat om men som inte verkar drabba särskilt många användare.
Källa:
https://thewincentral.com/it-may-be-windows-10-april-update-v...

Permalänk
Medlem

Fick 1803 idag

Permalänk
Medlem

Jag har uppgraderat till 1803, tyvärr har jag redan upplevt ett par buggar varav en är av allvarligare natur - mina musikskapar-program verkar ej fungera längre. Dem har mixtrat med ljudhanteringen i denna versionen för att få lägre latency bland annat vilket förmodligen har med saken att göra.

Permalänk
Skrivet av Krille68:

Fick 1803 idag

Fick du först 17134.1 och sen den kumulativa uppdateringen KB4135051 till 17134.5 ?
Eller fick du direkt uppdatering till 17134.5 ?
Jag vet inte för jag har redan 17134.5 via Insiderprogrammet på mina datorer.
Dessutom noterar jag att MS behållit versionsnumret 1803 trots att namnet till slut blev April Update

Permalänk
Medlem
Skrivet av Andylindy:

Fick du först 17134.1 och sen den kumulativa uppdateringen KB4135051 till 17134.5 ?
Eller fick du direkt uppdatering till 17134.5 ?
Jag vet inte för jag har redan 17134.5 via Insiderprogrammet på mina datorer.
Dessutom noterar jag att MS behållit versionsnumret 1803 trots att namnet till slut blev April Update

Fick 17134.1

Permalänk
Medlem

Har med fått 1803, kom upp en D drive med fullt utrymme som jag antar har att göra med UEFI men tog bort drive lettern så den försvann.

Visa signatur

Battlestation: 12700k - RTX3090 - 32gb ram - 1tb M2 990 PRO - 2TB M2 crucial
Server: 2x Xeon E5-2670 - 64GB Ecc ram

Permalänk
Medlem

Någon som skulle kunna dela en bild på hur touch tangentbordet ser ut i Windows 10 1803 med svensk layout?

Så här ser det ut för mig i 1703 (även skalbart):

Det är var delvis trasigt (ej fullständig layout) i tidiga versionen av 1709 och numera ser det ut som ett trasigt lapptäcke. Inte heller skalbart via registret som i 1703.

Hoppas någon har möjlighet att visa upp en skärmdump på hur det funkar i 1803, annars lär jag även skippa den versionen av Windows 10.

Permalänk
Medlem

@walkir:
Jag har en Windows 10 Tablet med 1803 just nu men vet däremot inte hur man tar bild i tangentbordet. Hur gjorde du?

Visa signatur

Laptop 4 13.5 - Ryzen 4680U - 16 GB DDR4 - 256 GB SSD

Permalänk
Medlem

@Lorault:
Lättast är med Snipping Tool, välja fullscreen och sedan en liten delay

Permalänk
Medlem

En fråga om Windows Spotlight

Jag uppskattar Windows Spotlight en hel del, att få en ny låsskärm nästan varje gång man startar datorn är väldigt trevligt tycker jag Men tyvärr uppdateras den aldrig för mig. Jag brukar stänga av allt som har med Privacy att göra i Windows Settings, och jag har på känn att problemet ligger där. Jag har provat att sätta på det mesta men jag upplever att problemet är väldigt ofrekvent.

Är det någon som vet vilka inställningar som behöver vara påslagna för att Windows Spotlight ska fungera?

Visa signatur

Project: Perfection 2.0
OS: Microsoft Windows 11 Home | CPU: Intel Core i9 11900 | GPU: EVGA 3080 XC3 Ultra Hybrid
MB: ASUS ROG STRIX B560-I | RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB | PSU: Corsair SF750
Chassi: Louqe Ghost S1 MK3 | SSD: Samsung 980 Pro | CPU-Kylare: Fractal Design Celsius+ S24
Bildskärm: Sony 65AG9 | Mus: Logitech G603 | Tangentbord: Corsair K63 Wireless

Permalänk

jag fick hem det idag med, och det flöt på fint, förutom drivrutinerna för ljudet inte längre fungerar. Har en Asus t303ua.

Uppdaterade drivrutinerna å nu funkar de med.

Permalänk
Avstängd

Remote Desktop slutade att fungera för mig med senaste uppdateringen. Lösningen för mig var att använda IP-nummer istället för datornamnet.

Visa signatur

*Inlägg med reservation för eventuell censur av admin ;-)

Permalänk
Medlem

Så jävla trött på alla dessa updates som återställer win10. Är inte intresserad av förnyelse eller massa skit som jag inte använder endå.

Permalänk
Medlem

3 datorer som slutat att "se" varandra , hemgruppen har de taget bort om det har med problemet att göra. Någon som vet hur hemgrupps ersättningen fungerar?

Permalänk
Medlem

Allt verkar fungera bra än så länge.

Visa signatur

Asus Prime X370-Pro / AMD Ryzen 7 3700X / Corsair Vengeance LPX 32 GB DDR4 3000 CL15 / Asus Dual GeForce GTX 1070 OC (1912 MHz) / Fractal Design Define C / Cooler Master Hyper 212 Evo / EVGA SuperNOVA G2 650W ATX 80+ Guld

Permalänk

Har dom fixat Standby memory så man inte behöver tömma det själv?

Visa signatur

I5 3570k @4,2Ghz | MSI Z77A-GD65 ATX | Corsair 8GB CL9 1600Mhz VENGEANCE | Corsair TX 850W PSU | EVGA GeForce GTX970 SC ACX 2.0 4GB ||Corsair Cooling Hydro H60 | Windows 8 x64

Permalänk
Medlem

Får se när man installerar detta möget, har absolut 0 nytta av något nytt, precis som förra updaten, totalt meningslös för mig.
Väntar nog några månader och gör en ren install istället, då har buggar och drivers mognat också.

Permalänk
Medlem

Åh nej, får se vad som går åt helvete denna gången, inte kunnat "Stänga av" datorn ordentligt sedan förra stora uppdateringen.

Visa signatur

| CPU: Intel 11900K | GPU: ASUS RTX 3080 OC | Moderkort: Asus Prime Z590-A | RAM: Corsair LPX 32GB@3600MHz | CPU-Kylare: Noctua NH-U12A | Primär SSD: Samsung 970 Evo Plus 2TB | Sekundär SSD: Samsung 860 EVO 1TB | Ljudkort: Asus Xonar Essence STX | Nätaggregat: Corsair RM850x v2 Chassi: Fractal Design Define 7 Compact | Kringutrustning: LG UltraGear 27GL850, Dell U2412M, Ducky One 2 Mini, Filco Majestouch 2 TKL, Filco Majestouch 2, Logitech G Pro X Superlight, Sennheiser HD650

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jeddan:

Åh nej, får se vad som går åt helvete denna gången, inte kunnat "Stänga av" datorn ordentligt sedan förra stora uppdateringen.

Härlig optimism!

Visa signatur

AMD Ryzen 9 3950X | Asus Crosshair VIII Hero | 64 GB DDR4 3200MHz | MSI GeForce RTX 3090 Suprim X 24GB

Permalänk
Inaktiv

Lika problemfritt som vanligt hör jag.. Inte konstigt att alla flyr ifrån att ha applikationer installerade på klienterna.
För min del avvaktar jag självklart.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sir_Manfred:

Härlig optimism!

Vill bara kunna stänga av datorn när jag trycker "Stäng av", samma problem på min laptop, tjejens dator, brorsan dator o.s.v. måste vara en feature, försökt göra allt. Om man har Chrome uppe med youtube igång eller liknande blastar ALLT igång samtidigt när man startar datorn innan man ens kommit förbi inloggningsskärmen.

Visa signatur

| CPU: Intel 11900K | GPU: ASUS RTX 3080 OC | Moderkort: Asus Prime Z590-A | RAM: Corsair LPX 32GB@3600MHz | CPU-Kylare: Noctua NH-U12A | Primär SSD: Samsung 970 Evo Plus 2TB | Sekundär SSD: Samsung 860 EVO 1TB | Ljudkort: Asus Xonar Essence STX | Nätaggregat: Corsair RM850x v2 Chassi: Fractal Design Define 7 Compact | Kringutrustning: LG UltraGear 27GL850, Dell U2412M, Ducky One 2 Mini, Filco Majestouch 2 TKL, Filco Majestouch 2, Logitech G Pro X Superlight, Sennheiser HD650

Permalänk

Fick 17134.1 och datorn känns slö som solnedgången. Webbläsaren (Vivaldi) känns som Hubba Bubba när man surfar.
Inte fick jag nåt Ultimate mode heller i mina strömsparfunktioner.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jeddan:

Vill bara kunna stänga av datorn när jag trycker "Stäng av", samma problem på min laptop, tjejens dator, brorsan dator o.s.v. måste vara en feature, försökt göra allt. Om man har Chrome uppe med youtube igång eller liknande blastar ALLT igång samtidigt när man startar datorn innan man ens kommit förbi inloggningsskärmen.

Har du testat att stänga av "fast startup"?

Permalänk
Medlem
Skrivet av M_X_E_Q:

3 datorer som slutat att "se" varandra , hemgruppen har de taget bort om det har med problemet att göra. Någon som vet hur hemgrupps ersättningen fungerar?

De tar bort den utan att direkt ersätta den med något. De anser den förlegad.

Jag har själv aldrig använt Home Group-funktionaliteten. Jag kör den klassiska fildelningen som funnits sedan urminnes tider, vilket även fungerar mot Linux/UNIX (samba).

Det Microsoft hänvisar till är "klassisk fildelning", cloud (OneDrive), och Microsoft-konto (för de Appar som kan dela data den vägen).

Visa signatur

Speldator: Fractal Design Meshify C, Core i7-8700k @ 5,0 GHz (AVX -3) luftkyld med Cryorig R1 Universal, Asrock Z370 Fatal1ty Professional Gaming i7, 64 GB Corsair Dominator Platinum @ 3466 MHz CL16 (XMP), ASUS ROG Strix GeForce GTX 1080 Ti Gaming, Win10 Pro, Acer XB271HU (gamla bilder med GTX 970)
i7-8700k 5.0 GHz OC: CPU 50x, Vcore 1,310V, LLC 2 (1=max, 5=min), BCLK 100.0, AVX offset -3, Cache 45x
Server: Xeon E3-1226v3 3,3 GHz, 32 GB ECC DDR3, VMware ESXi 6, 10 Gbps fiber