Vilket årtionde gjordes bästa musiken? (omröstning)

Permalänk
Medlem
Skrivet av MultiMan:

Giganten Frank Zappa skrev The Black Page någon gång på 1970-talet (tror jag iaf):

Inte mycket han gjorde hamnar under kategorin simpelt och han var oerhört produktiv under den (för korta) tiden han fanns bland oss.

Och tack @Mnemozyne13 ! Det är alltid uppfriskande med provocerande och generaliserande påståenden, det får igång musikminnet och debattviljan!

En sak till apropå Zappa, de flesta här är väl rätt unga så ni får köpa en till era pappor i dagsläget för att hjälpa kampen mot den vanligaste cancern i Sverige (jag har en själv, pinne alltså) http://prostatacancerforbundet.reklamlogistik.se/sv/mustaschk...

Nu börjar det likna något! han var bra för sin tid fast idag tror jag inte många skulle lägga märke till honom, gör du?
Du slår huvudet på spiken när du skriver att jag är generaliserande. Men det är ju så det fungerar, bryr man sig om något blir man lätt upprörd eller hur.

Permalänk
Medlem

@MultiMan: Apropå Zappa, anses det där bra eller anses det där svårt? Inget jag skulle vilja lyssna till bakfull direkt (eller annars heller). Verkligen huvudvärksinducerande.

Visa signatur

9900K | Gigabyte Z390 Auros Pro Wifi | 32 GB Corsair V LPX 3200 | 1TB Evo Plus 2TB 660P | 3090 Asus Tuf Oc | Acer XB271HU

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mnemozyne13:

Nu börjar det likna något! han var bra för sin tid fast idag tror jag inte många skulle lägga märke till honom, gör du?
Du slår huvudet på spiken när du skriver att jag är generaliserande. Men det är ju så det fungerar, bryr man sig om något blir man lätt upprörd eller hur.

Bra för sin tid? Det är en vansinnigt komplex låt som kräver riktigt kompetenta musiker för att spela (bra). Frågan huruvida många skulle lägga märke till honom idag är att flytta målstolparna., även om det finns många fans och han har influerat många band idag.

Och på det temat finns det många band från förr som har starka influenser idag. Detta utan att ens tala om om klassiska influenser som lagt grunden för allt (hur vanligt är exempelvis inte kontrapunkt som Bach gjorde en stor grej utav?).

Influenser från blues och jazz under första halvan av 1900-talet har haft stor påverkan på senare pop, rock och metal. Sen, bara för att ta ett litet axplock, har vi en del "ganska" stora influenser från förr.

Jimi tog ju onekligen rocken in en ny riktning.
https://youtu.be/h0nZB-lY364

The Cream höll bara ihop några år men gjorde stort avtryck. Mycket tack vare Ginger Baker som trummade på ett väldigt icke västerländskt vis.
https://youtu.be/HbqQL0J_Vr0

Prog-rocken har också gjort sitt avtryck. King Crimsons 21st Century Schizoid Man gav t.ex. tydligt inspiration till små obetydliga band som Black Sabbath:
https://youtu.be/GkNumV2ZyQ4
https://youtu.be/MeZ8uVIOIhM

De har också influerat modernare band som Tool:
https://youtu.be/VZXJLQntCP0

Eller The Mars Volta:
https://youtu.be/lrwMMF2QS14

Sen har vi förstås band som Genesis, Emerson Lake & Palmer, Gentle Giant, Pink Floyd osv. Och lite modernare varianter som Dream Theater, Tesseract, Opeth, Meshuggah...

Och det är som sagt ett litet axplock från en liten del av historien.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyprus:

@MultiMan: Apropå Zappa, anses det där bra eller anses det där svårt? Inget jag skulle vilja lyssna till bakfull direkt (eller annars heller). Verkligen huvudvärksinducerande.

Båda delarna? Jag anser det då även vara bra. Gillar dock inte mycket av Zappas musik, som jsg tycker var för satirisk.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@DasIch: Ja det är nog tekniskt svårt att spela detta verk av Zappa och t.ex experimentell Jazz har jag svårt för. Jag tycker experimentell musik över lag kan bli lite tungt och svårlyssnat och ingen direkt njutning för oss plebejer.

Visa signatur

9900K | Gigabyte Z390 Auros Pro Wifi | 32 GB Corsair V LPX 3200 | 1TB Evo Plus 2TB 660P | 3090 Asus Tuf Oc | Acer XB271HU

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyprus:

@DasIch: Ja det är nog tekniskt svårt att spela detta verk av Zappa och t.ex experimentell Jazz har jag svårt för. Jag tycker experimentell musik över lag kan bli lite tungt och svårlyssnat och ingen direkt njutning för oss plebejer.

Jag har spelar lite piano och gitarr i mitt liv, och hyfsat nyligen återupptagit pianospelandet, men även om jag inte är någon expert vågar jag med säkerhet säga att det där är sjukt svårt att spela. Det är liksom svårt för varje enskild individ, och sen ska det spelas tight med hela bandet. Ingen slump att samtliga musiker håller världsklass.

Jag uppskattar komplex musik och har inga problem med att det är svårlyssnat, även om det inte behöver vara det för att jag ska uppskatta musiken. Esoterisk jazz har jag dock svårt för. Framförallt tycker jag det är tråkigt som fan - musikaliskt kan det vara enastående. Jag tycker inte musiken ska offras för komplexitet och teknisk briljans.

Framförallt med jazz tror jag mitt största problem är att musiken inte leder någonstans. Det blir som en enda lång övning i improvisation och tekniska klurigheter. Jag vill snarare att musiken målar upp en viss bild för mig. Den får gärna vara full av snygga penseldrag och välkomponerade element, men jag vill ändå ha den fullständiga bilden renderad på ett tilltalande sätt.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@DasIch: Det som känns lite märkligt, särskilt när det gäller experimentell Jazz, är att det för mig låter som en fullständig improvisation. Kan man någorlunda upprepa ett verk som för mig låter som fullständig kakafoni?

Visa signatur

9900K | Gigabyte Z390 Auros Pro Wifi | 32 GB Corsair V LPX 3200 | 1TB Evo Plus 2TB 660P | 3090 Asus Tuf Oc | Acer XB271HU

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyprus:

@DasIch: Det som känns lite märkligt, särskilt när det gäller experimentell Jazz, är att det för mig låter som en fullständig improvisation. Kan man någorlunda upprepa ett verk som för mig låter som fullständig kakafoni?

Kakofoni är det absolut inte. Om någon noterade musiken samt lade till eventuell nödvändig extra information vore det inget problem att upprepa det.
Med ”nödvändig extra information” menar jag saker som händer mellan tonerna. Notsystemet är inte så bra på att förmedla det.
Vårat västerländska system har tex svårt att notera orientalisk musik. Även med västerländsk klassisk musik kan man stöta på problem. Rachmaninov hade tex ett fantastiskt sätt att glida i tid/tempo (rubato) som inte förmedlas genom noterna. Det lilla som finns av hans egna spelningar är väldigt annorlunda även från de bästa pianister (även om en del av skillnaderna var medvetna).

I jazz händer det mycket mellan tonerna och det kan vara svårt att notera. I princip går det dock att notera allt och upprepa det. Fast det är såklart inte så jazzmusiker jobbar.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Det har nog gjorts bra låtar i många årtionden. Själv är jag svag för 80-tal och 90-tal. Så klart en del bra från 70-talet men mycket flum också. Jag tror 60-talet var viktigt för pop och rock.

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Medlem

@DasIch: Det jag menar med kakafoni är någon slags dissonans. Ljudet upplevs helt enkelt inte som harmoniskt för en lekman som mig. Musikteori, måste jag medge, är inte riktigt min starka sida.

Visa signatur

9900K | Gigabyte Z390 Auros Pro Wifi | 32 GB Corsair V LPX 3200 | 1TB Evo Plus 2TB 660P | 3090 Asus Tuf Oc | Acer XB271HU

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyprus:

@DasIch: Det jag menar med kakafoni är någon slags dissonans. Ljudet upplevs helt enkelt inte som harmoniskt för en lekman som mig. Musikteori, måste jag medge, är inte riktigt min starka sida.

Dissonans är tämligen vanligt i musik. Du kan ha dissonanta ackord och ojämna ackordföljder. Det behöver inte göra musiken svårlyssnad.
Nu är inte jag man nog att analysera Zappas låt men jag skulle säga att den har dissonanta ackord, svåra ackordföljder, möjligen akromatiska skalor och kanske framförallt vad som gör det svårlyssnat så har vi olika tidssignaturer simultant (polyrytmik).
Det är inte en lätt låt att analysera och jag är definitivt inte kompetent nog men jag skulle gissa att det som spökar mest är tiden. Det gör det svårt att se (höra) en helhet och då låter det kakofoniskt. Lyssnar du på en del bryter den andra in osv.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Det finns så oerhört mycket intressant och välgjord musik ur alla decennier. Gäller bara att ha ett öppet sinne. Själv tycker jag det börjar bli problematiskt, det kommer för mycket ny och bra musik hela tiden att man inte hinner med att lyssna. Jag omsätter runt 20-30 nya låtar i veckan på Spotify-lyssningslista. Det går åt flera timmar i månaden till att kurera de spellistorna.

Särskilt gillar jag den utveckling som pågått senaste åren när det är mycket lättare att gå vägen direkt från hjärnan till musik snarare än att låsa in sig i själva hantverket med specifika instrument och hur de låtar. Och vem som helst kan göra bra musik. Stilarna blandas och blir levande och överraskande. Att det samplas och remixas från gamla låtar är alldeles underbart! Rätt gjort blir det både en hyllning och en omvandling till ett modernare ljudlandskap.

Tycker det är lite sorgligt med alla de som griper sig fast vid tonårens tongångar och artister och inte klarar av växla om till något annat. Så jag röstade på 2011 och framåt. Det händer så mycket nu och man kan spåra referenser bakåt i tiden, upptäcka det man missade och höra det man aldrig har hört innan. Pröva det.

Jag håller med till 100%. Tekniskt och kreativt sett har musik aldrig varit så bra som den är nu, och bättre blir den hela tiden.
Är född sent 80-tal och även om jag med nostalgi kommer ihåg, och ganska ofta också lyssnar på, 90-tals musik så röstar jag nog också på 2011 och framåt. Är ett fan av elektronisk musik i de flesta former och psy/progressive trance i synnerhet, och när det gäller "EDM" så går utvecklingen framåt fort.

Även när jag inte vill lyssna på EDM så blir det för det mesta något annat skapat inom de senaste åren, det finns helt enkelt ett så otroligt stort utbud på alla möjliga musikstilar nuförtiden så det är liksom omöjligt att inte hitta något man tycker om.

Permalänk
Hedersmedlem

Likt några andra så blir det pass på själva frågan, då jag inte kan ringa in en tid eller några få genrer.

För si så där 30 år sedan då jag började köpa skivor för egna sparade pengar var det redan då spretigt. Bland det första jag köpte: Zappa, J S Bach, Miles Davis, Led Zeppelin, Pink Floyd, Ornette Coleman, John Zorn, Kat Onoma, David Bowie, Sergey Prokofiev, De La Soul, John Coltrane, Kate Bush, Jungle Brothers osv. Efter det har det bara blivit mer i alla riktningar.

Det är överhuvudtaget svårt att sätta ett datum på musik. Samma stycken kan också spelas på så många sätt. Teodore Currentzis kan få Mozart och Rameau rocka vildare än det mesta, än om musiken i grunden inte förändrats eller förvanskats. Av just klassisk musik kan jag ha ett flertal inspelningar av samma verk, där typexempel är Shostakovich symfonier, Bartoks violinkonserter och Messiaens Turangalîla. Samma musik, fast helt olika tolkningar.

Senare tillskott i samlingen är Floating Points och Flying Lotus. Floating Points låter som en elektronisk hybrid av främst Pink Floyd och Miles Davis. Flying Lotus flyger i hela registret av R&B, traditionell till experimentell jazz och electronica. Visst, viss musik har dykt upp vid vissa tider och andan kan ha med samhällsförändringar att göra. Bra musik kan dock vara precis vad som helst och från när som helst.

---

@cyprus: experimentell Jazz har bara en annan uppbyggnad än musik med klara melodier. Sedan är det en ganska svårdefinierad genre och jag skulle tro att du på samma musik lika gärna hamnar på Avant-garde och Free Jazz. Du kan lika gärna påstå att Meshuggah instrumentalt är närmare denna genre än rock. Å andra sidan kan det vara finstämt och rogivande, något att somna till i hängmattan en sommarkväll. Oavsett stil följer det uttänkta strukturer.

Permalänk
Medlem

Det finns två viktiga ingredienser när man ska välja bästa årtionde: 1) det är enklare att välja ut bra artister när man har lite distans och perspektiv till det hela, annars är det lätt att bara välja det senaste nya och 2) Ens musiksmak formas gärna (inte alltid) av det man lyssnade på under uppväxten. Som god 3:a kommer problemet med att om man uppnått en väl tilltagen ålder och fortfarande lyssnar aktivt på ny musik så är det stört omöjligt att välja decennium!
Själv började jag lyssna på musik under mitten av 50-talet och då var det huvudsakligen min mors musik som spelades. Men under 60-talet kom popen och rocken, med grupper som Beatles, Rolling Stones, Hollies, Zappa, Beach Boys, Taste, Captain Beefheart, Joe Cocker, Nice, Fleetwood Mac, Grateful Dead, Who, Pink Floyd, Bob Dylan, Eric Clapton, Deep Purple... och det var ju också tiden när jag frigjorde mig från föräldrahemmet. För mig var Flower Power-musiken en viktig del i mitt uppvaknande. 70-talet innebar en fortsättning på många av dessa grupper men sådana som David Bowie, Lou Reed/Velvet Underground, Crosby Stills Nash & Young, Elton John, Blood Sweat & Tears, Roxy Music, Canned Heat, Cat Stevens, CCS, Chicago, Clash, mfl dök huvudsakligen upp under 70-talet. Hela den svenska proggrörelsens uppgång och fall skedde dessutom under 70-talet och där finns massor med bra musik att lyssna på än idag. 80-talet innebar synthgruppernas tillblivelse men även grupper som Steve Harley & Cockney Rebels, Talk Talk, mfl. 90-talet lite mer slimmad och producerad pop. Osv, jag orkar inte någon större genomgång just nu. Men det finns hur mycket bra musik som helst även på 2000-talet.

Och idag finns ju möjligheten att enkelt botanisera bland all tiders musik, tyvärr förstörs mycket av gamla inspelningar genom sk remastringar där man komprimerar/limiterar musiken så allt låter lika högt, jämntjockt och distat.

Men lyssna med öppna öron och ni finner en värld av bra musik från alla årtionden!

/ B

Permalänk
Medlem

@KimTjik: Experimentell Jazz, Avantgard Jazz eller vad du vill kalla det lutar mer mot kaos än harmoni. Meshuggah instrumentalt verkar var något mer primitivt rytmiskt med trummor och även om det inte är lika huvudvärksframkallande som experimentell Jazz så skulle jag inte vilja att min granne spelade det.

Visa signatur

9900K | Gigabyte Z390 Auros Pro Wifi | 32 GB Corsair V LPX 3200 | 1TB Evo Plus 2TB 660P | 3090 Asus Tuf Oc | Acer XB271HU

Permalänk
Medlem

EDM 4 live så jag röstade på efter 2011. Tycker mest om house (Avicii, Swedish House Mafia, Hardwell...). Är också själv EDM Producent (FL Studio) och DJ. Riktigt kul hobby måste jag säga! 😀

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Det årtionde som sett mest nyskapande av genres så är det 80talet, synten som förvisso funnits med ett tag (minns bara W. Carlos Swiched on Bach (1968) och Clockwork Orange (1972)) blev då tillgänglig för så många fler att det skapades mycket nytt. Likaså hemdatorn under 80talet skapade helt ny typ av musik. Men tidsperioden som är min favorit är nog några år innan 1980 till mitten på 80talet.

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyprus:

@KimTjik: Experimentell Jazz, Avantgard Jazz eller vad du vill kalla det lutar mer mot kaos än harmoni. Meshuggah instrumentalt verkar var något mer primitivt rytmiskt med trummor och även om det inte är lika huvudvärksframkallande som experimentell Jazz så skulle jag inte vilja att min granne spelade det.

Meshuggah kan dock vara rätt avante garde även om det låter primitivt.
https://youtu.be/_UlFI2Byzv8

Nu är förvisso Morgan Ågren ett jävla djur bakom trummorna, men så är ju avante garde jazz hans grej också.

Permalänk
Hedersmedlem

@cyprus: Kaos eller harmoni? Det är en närmast filosofisk fråga. Varför uppfattar vi vissa sekvenser av ljud som melodier? Till stor del handlar det om invanda mönster och inte en absolut förståelse av vad som är musik. Är universum uppbyggd kring 12-tons skalan? Självklart inte, men för oss västerlänningar upplevs det vanligen som mest naturligt. Detsamma kan sägas om ljud generellt.

Jag ser ingen anledning till snobberi, dvs. att man måste lära sig att tycka om viss typ av konstnärligt utmanande musik. Däremot kan vi träna upp hjärnan till att uppfatta musikaliska mönster bortom det för oss vanliga och bekväma. Det som kan te sig som primitivt kan också vara till perfektion uttänkt, som genren minimalism inom konstmusiken (lyssna på hur Pat Metheny spelar Steve Reichs "Electric Counterpoint").

Att höra grannens musik kan vara en utmaning även om personen har den enklaste av musiksmaker.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Tipko:

Nu har du dissad hip hop helt. Och inte bara kommersiella saker utan underground också.

Men vi pratar ju faktiskt musik i den här tråden!

Permalänk
Avstängd

50-talet när jag var barn var väl mest Elvis, Chuck Berry och Little Richard något jag minns.

60-talet när jag var tonåring kulminerade den riktiga pop- och rockmusiken som The Beatles, The Rolling Stones, Bob Dylan, Jimi Hendrix, Credence Clearwater Revival, The Kinks m fl, m fl, m fl.

70-talet kom de tunga namnen som Led Zeppelin, Pink Floyd, Deep Purple, Frank Zappa, David Bowie, AC/DC, Judas Priest mfl. 1970 och 1971 var två riktiga höjdarår för mig personligen. 1970 fick körkort för bil och våren 1971 startade fristaden Christiania med allt vad det innebar och samma sommar inledde Roskildefestivalen sina årliga festivaler.

80-talet var årtiondet när Metallica startade 1981 och CDn kom.

90-talet > 2018 ???

Så jag sätter en slant på 60- och 70-tal.

Permalänk
Medlem

Mitten av 90-talet, tänk på all fin goa-trance som producerades!

Astral Projection var i sitt esse, man blev alkoholpåverkad av folköl, solen sken. Good times!

Visa signatur

9900K - GTX 1080 ti - 64 GB - 3xXB270HU - 1xU2717DA
Yamaha HS7 - HD600 - Focusrite Clarett 8Pre - Akai MPK261 - AT2050
2x Auralex Project 2™ Roominator Kit - Multibrackets Gas Lift Quad
www.soundcloud.com/frozen_orb
www.facebook.com/FrozenOrbMusic

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tipko:

Kan nämna ~20 fantastiska album som gavs ut under 2000-talet (Radiohead, The White Stripes, SOAD, Kanye West, Madvillain, Damien Rice osv) som jag inte kan göra för andra årtionden.

Från 80talet är det inga problem att plocka ut 20 fantastiska album per år

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730

Permalänk
Avstängd

Jag kan hålla med om att 80talet var fantastiskt. Bra och kuliga låtar.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Laptop: Lenovo Legion 5 (Ryzen 5 5600H, 16GB, RTX 3060) OS: Windows 11 Pro

TV: LG C1 65" ✪ Konsol: PS5 (+2TB SSD & 4TB HDD), PS3 Fat (960GB SSD), PS3 Slim (500GB SSD), PS Vita

Reciever: Onkyo TX-NR676E ✪ UHD Blu-ray: Panasonic DP-UB820 ✪ CD-spelare: Onkyo C-7030

Högtalare: Focal Chorus 726, XTZ 10.16 ✪ Hörlurar: beyerdynamic DT 700 PRO X ✪ DAC/AMP: Fosi Audio Q4

Permalänk
Medlem
Skrivet av Guestah:

Säger bara: https://www.youtube.com/watch?v=A22oy8dFjqc

Inte för att Queen räknas som 80-tal, men event som detta symboliserar 80-talet och den gyllene eran av musik för mig. Gåshud av det framträdandet.

Sitter någonstans till höger på läktaren 😃
Ett större musik geni än Freddie är svårt att hitta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mono:

80-talet med Depeche Mode, Erasure, Kraftwerk, Skinny Puppy, Front Line Assembly, Ministry mfl.

Instämmer och lägger till : Front 242, The Smiths, The Sisters of Mercy... osv.

Permalänk

Alltså jag kan hitta musik ända från "back when life was good" á la 20 talet till det senaste som släpptes sent igår kväll.
Jag suger in allt i mina öron från swing till punk till techno, från country till hardcore rap, dubstep och ibiza chillout, svensktoppen och Czhekisk hårdrock,
Det senaste roliga jag hittat, att lyssna på, att göra om låtar i andra äldre stilar som tex. oops I did it again med britneyspears, fast i Marilyn Monroe stil

eller varför inte blanda ihop det ordentligt med Avicii fast i Mariachi stil,,

Vad jag menar är att jag kan hitta låtar från nästan alla genrer, som jag kan gilla, trumma, röra mig till och stampa foten i takt med.

För mig så är det självklart Internet som har öppnat upp alla dessa olika musikstilar som jag har hittat till o kan njuta av på olika sätt, olika dagar och i olika humör, jag kan alltså inte längre bara rösta på en musikstil/smak allt är bara MULTI good.

@Stayup vill du vara vänlig att lägga till en "Jag gillar allt eller det mesta knapp" i din omröstning innan jag kan rösta
för övrigt bra och rolig/intressant tråd att läsa, Tack

Visa signatur

Får får får? Nej! Får får Lamm.

Permalänk
Medlem

Denna fråga är precis som uttalandet "det var bättre förr". När man växte upp så hade man kul. Man förknippar också den musik man hörde då med den roliga tiden. Så skulle säga att ALLA är för färgade av information bias, att denna fråga hade kunnat lyda: När är du född?, istället. Jag personligen är svag för hiphopen från 90-talet, men också Metallica, guns n' roses, nirvana etc. Men då är jag också född 84, och växte upp med denna musik. Skulle dock säga att också älskar band som 30 seconds to mars, muse, mumford and sons. Och ja, jag tycker att artister med sjuk musikalisk talang som Gavin Degraw, Bruno Mars, Jessie J, Ed Sheeran för att nämna några av de artister som jag av sambon fått ta till mig, är bra de med. Men jag är lite av en allätare. Hmm mitt svar är nog 80, 90 och 00-talet och 10-talet som stark 2:a.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

8600k @5Ghz - 1.23V - NH-D15 - z370 strix gaming-f - 1070ti strix binned@2150Mhz/9250Mhz - Corsair vengeance 16Gb@3200Mhz - Define R5 - PG279Q - Strix flare - Logitech G502 - Logitech G633

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av pekkasteele:

Oftast är det ju den musik man hörde när man var tonåring + om man föll för några äldre klassiker men oftast inte mycket nyare musik.

Jag tänkte skriva samma sak. Men för vissa är det senare musik i livet.

Nå jag och många var uppvuxen på landet, det var på tider då inte ens datanördar hade hört talas om internet. Musiken jag hade var den mina föräldrar lyssnade på, sedan fanns det såklart radio men där lyssnade man inte så mycket på. Otroligt mycket indoktrinering från mina och andras familjer fanns att man ej skulle lyssna på viss musik. Så jag fick höra skitmusik tills tv4a kom och jag hörde reklam för Yabba dabba dance, Mega Dance etc. Jag köpte dessa skivor och herre jävlar vilket uppsving. Många år efter kom internet och mp3or och man utforskade egen musik.

Detta gör att det finns olika perioder i livet det var inte före 2000 talet som jag kunde göra mitt eget val. Ny musik runt 1995 väcker minnen, likaså .mod musik i datorsalen 1997 och ny musik runt 2000.

Men att kalla musiken från denna tid ovanför som bäst det vete tusan.
Så mitt svar blir att jag inte kan säga något årtionde. Samma sak gäller för övrigt filmer, datorspel.

Jag är för övrigt grovt missnöjd med mitt musikval nu för tiden, men det är svårt att hitta musiken jag önskar och jag orkar, har ej tid att leta efter bra musik.
Ta t.ex Westlife - Pictures In My Head
https://www.youtube.com/watch?v=15GWxpQOr4Q
Lyssnar man på texten så hör man en psykopat som vissa ledare garanterat skulle arkebusera lyssnare på plats för. Men att jag lyssnar på musik med motsvarade budskap beror på lathet, jag vill ha annan budskap men samma typ av melodi.
Jag tror dock att jag överreagerar på texterna i låtarna, de flesta tänker ej på vad de sjunger och associerar den som spelar upp musiken med detta.