Permalänk

Nytt bygge: Power-knappen fungerar inte

Bygger en ny dator med dessa komponenter:

Processor: Core i3-8100 3.6 GHz
Processorkylare: Intel standard medföljande kylare
Moderkort: ASUS Prime Z370-P, Socket-1151
Minne: Crucial DDR4 2400MHz 8GB
GPU: GTX 1060 3GB
Lagring: 1X Kingston SSDNow UV400 120GB 2.5" SSD OEM+1X Seagate Barracuda 1TB 3.5" HDD
Nätagg: Cooler Master MasterWatt Lite 500W PSU
Chassi: Svive Luna X350 W Midi Tower

Detta är mitt första bygge så jag har satt ihop komponenterna så gott jag kunnat men när jag ska starta datorn fungerar inte start-knappen på chassit (det är en touch-variant). Nätagget ger ström till moderkortet som lyser och fläktarna som drar igång ett litet tag när elkabeln är i.

Jag prövade att tjuvstarta datorn med en skruvmejsel vilket fungerade men (touch) knapparna på framsidan är fortfarande döda både power och reset.

Antog att jag kopplat panel-kablarna fel på moderkortet men efter att ha trippelkollat det vet jag inte vad som kan vara fel, min "Power SW" kabel sitter där den ska i pinnarna lite till vänster om SATA1 uttaget. Så vad kan vara fel, kanske ni mer kunniga användare har några idéer?

Tack i förskott, om jag inte kan fixa det ikväll så biter jag i det sura äpplet och lämnar in datorn på verkstad imorgon.

Permalänk
Medlem

När du säger touch får det mig att tänka att panelen kanske är aktiv. Är den strömmatad korrekt?

Alternativt, har du möjlighet att att kontinuitetsmäta knapparna med exempelvis en multimeter?

Visa signatur

Jag är en optimist; det är aldrig så dåligt så att det inte kan bli sämre.

Permalänk

@zyberzero: När jag tjuvkopplade datorn så lyste knapparna på framsidan så jag antar att de har ström. Jag har inget verktyg för eller erfarenhet av att kontinuitetsmäta elektronik tyvärr.

Finns det en chans att det helt enkelt är något fel på chassit jag fick?

Permalänk
Medlem

@BullMackan: Jag läste en användarrecension hos Komplett, där står det ordagrant:

" *Det jag stör mig mest på är att, för att få touchknapparna på panelen att fungera (på/av, reset) så måste man koppla in en tillhörande 24pins förlängare för att sedan koppla 5v till touch knapparna! " , slutcitat ( länk Komplett )

Ta en titt i manualen först innan du försöker dej på det så det blir rätt.

Edit : Det finns en till som beskriver samma sak i en användarrecension på samma sida.

La till "Edit:"
Visa signatur

Cooler Master ATCS840 | Cooler Master Silent Pro Gold 1200W | Fractal Design Newton R3 1000W
ASUSTeK Z9PE-D8 WS | 2x Intel Xeon E5-2697 v2 | Kingston 128 GB DDR3 ECC | Gigabyte Geforce GTX 1070 Ti
BOINC : asteroids | einstein | enigma | milkyway | seti | universe | TheSkyNet POGS

Permalänk
Medlem
Skrivet av BullMackan:

@zyberzero: När jag tjuvkopplade datorn så lyste knapparna på framsidan så jag antar att de har ström. Jag har inget verktyg för eller erfarenhet av att kontinuitetsmäta elektronik tyvärr.

Finns det en chans att det helt enkelt är något fel på chassit jag fick?

Det kan ju vara fel på chassit. Känner inte igen tillverkaren. Men fick du med en manual som förklarar hur det ska kopplas?

Permalänk

@Techs: Tack för posten, jag lyckades lirka ut strömkabeln till moderkortet och installera adaptern, knapparna funkar nu, tack som fan!

Fast nu har jag stött på ett nytt problem, min skärm visar ingenting trots att jag kopplat den och grafikkortet med en HDMI-kabel, jag undrar vad som kan vara fel nu?

Permalänk
Medlem
Skrivet av BullMackan:

@Techs: Tack för posten, jag lyckades lirka ut strömkabeln till moderkortet och installera adaptern, knapparna funkar nu, tack som fan!

Fast nu har jag stött på ett nytt problem, min skärm visar ingenting trots att jag kopplat den och grafikkortet med en HDMI-kabel, jag undrar vad som kan vara fel nu?

Kul att det löste sej med touchknapparna

Grafikkortet, har du kopplat någon strömkabel från din nätdel ( Cooler Master MasterWatt Lite 500W PSU ) till grafikkortet? Återigen, kika i manualen ( till din MasterWatt ) så du kopplar rätt.

Visa signatur

Cooler Master ATCS840 | Cooler Master Silent Pro Gold 1200W | Fractal Design Newton R3 1000W
ASUSTeK Z9PE-D8 WS | 2x Intel Xeon E5-2697 v2 | Kingston 128 GB DDR3 ECC | Gigabyte Geforce GTX 1070 Ti
BOINC : asteroids | einstein | enigma | milkyway | seti | universe | TheSkyNet POGS

Permalänk

@Techs: Jo det har jag, fläktarna fungerar också så ström har den. Jag undrar om det kan vara min skärm (samsung led s22a350h) som strular. Jag har tidigare bara använt en VGA sladd med DVI adapter men den passade inte till mitt grafikkort (för gammal?) så jag prövade hdmi vilket inte fungerar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BullMackan:

@Techs: Jo det har jag, fläktarna fungerar också så ström har den. Jag undrar om det kan vara min skärm (samsung led s22a350h) som strular. Jag har tidigare bara använt en VGA sladd med DVI adapter men den passade inte till mitt grafikkort (för gammal?) så jag prövade hdmi vilket inte fungerar.

Vad exakt heter grafikkortet, det underlättar för alla som läser och komma med förslag om vad som kan tänkas vara en lösning. Har du möjlighet att testa något annat uttag på grafikkortet t ex DisplayPort? Får du bild om du kopplar till moderkortet istället, bara för att kunna utesluta det?

Visa signatur

Cooler Master ATCS840 | Cooler Master Silent Pro Gold 1200W | Fractal Design Newton R3 1000W
ASUSTeK Z9PE-D8 WS | 2x Intel Xeon E5-2697 v2 | Kingston 128 GB DDR3 ECC | Gigabyte Geforce GTX 1070 Ti
BOINC : asteroids | einstein | enigma | milkyway | seti | universe | TheSkyNet POGS

Permalänk

@Techs: Gainward GeForce GTX 1060 3GB

Dessvärre har jag bara hdmi sladdar hemma, ska köpa en nyare DVI adapter imorgon. Nej tyvärr är det lika svart om jag kopplar till moderkortets HDMI. Jag utgick från den här videon när jag byggde: https://www.youtube.com/watch?v=OZaFqY8UF6I&t=657s i vilken det förklaras att grafikkortet är den rätta att koppla till dock.

Jag har dubbelkollat att minnet sitter som det ska och att processorn har kraft. Kanske ska pröva att plugga in datorn i TV'n ifall det är skärmen som har problem?

Permalänk
Medlem
Skrivet av BullMackan:

@Techs: Gainward GeForce GTX 1060 3GB

Dessvärre har jag bara hdmi sladdar hemma, ska köpa en nyare DVI adapter imorgon. Nej tyvärr är det lika svart om jag kopplar till moderkortets HDMI. Jag utgick från den här videon när jag byggde: https://www.youtube.com/watch?v=OZaFqY8UF6I&t=657s i vilken det förklaras att grafikkortet är den rätta att koppla till dock.

Jag har dubbelkollat att minnet sitter som det ska och att processorn har kraft. Kanske ska pröva att plugga in datorn i TV'n ifall det är skärmen som har problem?

Ja, testa koppla till TVn helst med samma kabel. Det finns en liten risk att det är fel på kabeln.

Visa signatur

Cooler Master ATCS840 | Cooler Master Silent Pro Gold 1200W | Fractal Design Newton R3 1000W
ASUSTeK Z9PE-D8 WS | 2x Intel Xeon E5-2697 v2 | Kingston 128 GB DDR3 ECC | Gigabyte Geforce GTX 1070 Ti
BOINC : asteroids | einstein | enigma | milkyway | seti | universe | TheSkyNet POGS

Permalänk
Medlem
Skrivet av BullMackan:

@Techs: Jo det har jag, fläktarna fungerar också så ström har den. Jag undrar om det kan vara min skärm (samsung led s22a350h) som strular. Jag har tidigare bara använt en VGA sladd med DVI adapter men den passade inte till mitt grafikkort (för gammal?) så jag prövade hdmi vilket inte fungerar.

Har du en TV kan du prova koppla datorn till den. Kolla så du har rätt källa på skärmen inställt.

Permalänk

Nej inte fel på kabeln eller skärmen den funkar bra med min laptop, kan inte testa VGA-porten heller då det inte finns analoga adapters till den nya DVI porten tydligen. Vettefan vad som är fel.

Permalänk

Okej, jag tog ut grafikkortet och då fick jag output och kunde installera windows. Vad kan vara fel på grafikkortet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av BullMackan:

Okej, jag tog ut grafikkortet och då fick jag output och kunde installera windows. Vad kan vara fel på grafikkortet?

Ansluter du HDMI till grafikkortet och inte moderkortet?
Har du anslutit pci-e strömkontakten till grafikkortet i chassit?

Nu när du har Windows installerat kan du höra Windows inloggningsljud även om du inte får bild på skärmen. Får du inget ljud fastnar den i uppstarten.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

@jocke92: Tack för hjälpen jocke och alla andra här i forumet. Jag fick det att fungera till slut genom att ta ut grafikkortet och installera windows innan jag satte in det igen.

Ni på sweclockers var mer hjälpsamma än jag någonsin kunde ana, kommer definitivt fortsätta använda den här sidan och närvara på forumet då och då.

Tack igen! Utan er hade jag lämnat in datorn.