Så fungerar grafikkortskylare – MSI Twinfrozr VI

Permalänk
Melding Plague

Så fungerar grafikkortskylare – MSI Twinfrozr VI

I veckans avsnitt hamnar MSI Twinfrozr VI på slaktbänken när Karl Emil Nikka förklarar hur dagens grafikkortskylare designas för att balansera prestanda och ljudnivå.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Har inte 20min nu men detta kommer jag se fram emot i kväll råkar ju ha en Twinfrozer på mitt msi kort.

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Medlem

"ett mästerverk i kompromisser"
Så sant. Finns ingen perfekt. En massa bra med en massa kompromisser.

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Proffsmobbare

Riktigt bra genomgång och video!

Fläktkapitlet är i högsta grad relevant även för radiatorer till vattenkylning, särskilt genomgången av fläkttyper med avvägning för luftflöde och statiskt tryck, och ger svar på många vanliga frågeställningar där.

@nikka efterfrågade forumiternas egna lösningar i slutet av videon, är här mitt bidrag.

En Thermalright AXP-120 CPU-kylare monterad med adapter på ett Nvidia GTX670.
Permalänk
Medlem

Det är förvånande att ingen hann före

Dold text
Permalänk
Medlem
Skrivet av Zipparn:

Det är förvånande att ingen hann före

Han spelar inte med grafikkortet, men renderar han deepfakes tro? : )

Permalänk

MSI Twinfrozr VI är fan den bästa kylaren som finns, har en på mitt 1070, helt tyst hela tiden. Ska kolla på filmen när jag kommer hem från jobbet.

Visa signatur

Live for fun, Loyal to none

Permalänk
Medlem

Bra video!
Jag kör ju då vattenblock som inte togs upp i denna videon. De är de bästa när de kommer till ljudnivå och prestanda. Inga nerklockningar som alla andra Geforce 1000-serie kort, och inga högvarvande fläktar.

Detta är en 30mins heaven benchmark run på både stockkylare och vattenblock.
Mer text och info i galleriet som ni hittar i sign.

Visa signatur

Corsair 7000D Airflow > 2x Alphacool NexXxus 420mm Rads > EK Quantum Kinetic TBE 300 >
AMD 5900X > Aorus X570 Master > G.Skill 32gb @ 3733mhz CL14 > 6900XT Liquid Devil Ultimate
Skärmar: > Acer 31,5" 2160p@144hz > 27" 1440p@60hz
Garaget.org > Ford Focus ST mk3 Stage 2

Permalänk
Sötast

Intressant video, gillar "how it's made" typen av videos.

Tyckte dock att nivån var något väl basic med tanke på publiken, men det kan ju bara ha varit jag

Permalänk
Säkerhetsutbildare
Skrivet av Allexz:

Intressant video, gillar "how it's made" typen av videos.

Tyckte dock att nivån var något väl basic med tanke på publiken, men det kan ju bara ha varit jag

Kul att höra och tack för feedback. Just den förutsatta kunskapsnivån för filmerna är något jag kommer att laborera med i de kommande avsnitten för att se vad som passar bäst.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av TaunyTiger:

Bra video!
Jag kör ju då vattenblock som inte togs upp i denna videon. De är de bästa när de kommer till ljudnivå och prestanda. Inga nerklockningar som alla andra Geforce 1000-serie kort, och inga högvarvande fläktar.

https://cdn.sweclockers.com/galleri/bild/182622?l=eyJyZXNvdXJjZSI6IjE4MjYyMiIsImZpbHRlcnMiOlsidD1sYXJnZSJdLCJwYXJhbXMiOltdLCJrZXkiOiI5YjRmZjUwYzFlMDVmZDk0MDA3MGE3Njg2MDcyMzk4OSJ9

Detta är en 30mins heaven benchmark run på både stockkylare och vattenblock.
Mer text och info i galleriet som ni hittar i sign.

Kan ju inte direkt jämföra 5000:- vattenkylning mot stock..

Min Morpheuskylare toppar 50c med 5v på fläktarna under min klock på GTX970 i sign, denna kostade 700:- och behövs inte underhållas mer än dammas av en gång om året.

Pris, prestanda och smidighet, samt tysthet slår luftkylarna Accelero xtreme, Morpheus alla vattenkylningar.

Sen klockar väl inte grafikkorten med Strixkylarna, eller MSI Twin, eller Gigabytes motsvarande ner sig under load? Är väl mest FE korten som throttlar?

Visa signatur

-Stäng av snabbstart i ditt Windows.

Permalänk
Inaktiv

Ganska otrolig timing, jag har själv funderat på att göra en tråd om detta här på SweC vad gäller fläktljud på grafikkort eftersom att jag själv har experimenterat en del med detta. Är väldigt less på högljudda datorer. Kan ju gå in på det som hastigast här och det skulle vara kul att se andras resultat.

Själv har jag en MSI 1070 Ti Gaming och vad jag verkligen gillar med Pascal och dess GPU Boost 3.0 är att den kan enkelt användas till att göra ens grafikkort tystare från liten till ingen prestandaförlust alls. Allt man behöver göra är att överklocka GPU och VRAM så mycket man kan med MSI Afterburner och bibehålla stabilitet, på samma gång som man begränsar dess Power Limit på t.ex. 75%.

Vad detta gör är att GPU tvingas köra med mycket lägre spänning, upp till 20% lägre i mitt fall under hög belastning, på samma gång som den försöker bibehålla så höga klockfrekvenser som den kan inom den begränsning man har lagt på den. Som bonus på detta får man även lägre strömförbrukning.

Några resultat för att demonstrera som hastigast.
Stock vs. Power Limit 75%, Core Clock +120MHz, Memory Clock +320MHz

Firestrike Ultra Graphics Test 1 (4k) - 25.79 FPS vs. 25.38 FPS, endast 1,6% snabbare stock.
Firestrike Extreme Graphics Test 1 (1440p) - 49.34 FPS vs. 48.57 FPS, 1,6% snabbare stock avrundat.
Temp resultat med stängt chassi, loop: 77c stock vs. 70c, och fläktarna är mycket tystare. Har ej testat med öppet chassi ännu. Nämnvärt är att även mina chassifläktar går väldigt långsamt, om 77c verkar mycket för detta grafikkort.

Jag har sett liknande resultat även i spel som The Witcher 3. Jag har även experimenterat med 65% och 70% Power Limit för att se om temperaturerna och ljudnivåerna sjunker nog mycket för att det ska vara värt en lite större prestandaförlust men i Ashes of the Singularity beteer sig GPU mycket inkonsistent med 65% Power Limit, 70% verkar dock fungera bättre och 75% fungerar som väntat.

Edit: Har uppmätt 5% prestandaförlust i Firestrike Ultra GT1 med 70% Power Limit, temp 68c.

Vill även passa på att tacka för en intressant video, sånt här gillar jag!

Permalänk
Medlem

Återigen väldigt bra video, ja tycker det är perfekt nivå.
När ni går igenom saker såhär blir det intressantare än jag trodde det kunde vara, lär mig nått varje gång.
Nästan sweclockers svar på Bo G Eriksson, kan prata om allt och få det att låta väldigt intressant. (Gamla nog förstår nog vad jag menar med Bo )

Fortsätt med dessa videos, superbra!

Visa signatur

"It is our attitude at the beginning of a difficult task which, more than anything else, will affect its successful outcome." - William James

Permalänk
Medlem

Bra video!
jäkligt nöjd med kortet i sig men kylningen var lite av en besvikelse..Mitt msi 1080gtx flaxade i fps i spel som Pubg och WOW. Det visade sig att mitt grafikkort låg på 92grader.
laddade ner afterburner och med fläktar på jetplansläget så kunde jag få ner den till 85grader, men då funkade inte ens mina ljudisolerade lurar.
https://www.komplett.se/product/890663/datorutrustning/pc-kom...
Men jag plockade isär mitt kort och tog bort den megaklick med pasta som dränkte hela min grafikprocessor. Mega klicken kan ju varit orsaken till denna temp. Men jag satsade på en vattenkylningslösning för en jäkligt billig lösning.

https://www.komplett.se/product/949069/datorutrustning/pc-kom...
https://www.komplett.se/product/945125/datorutrustning/pc-kom....

Nu är den kylaren inte jätte optimal då det vart ett jäkla ormbo med extrakablar men jag var mer ute efter tempen.
Men denna lösning fruktansvärt lätt och smidig.
Nu är jag nere på 55grader ganska stabilt lite beroende på rumstemperatur.

Permalänk
Medlem
Skrivet av VadSaDu:

Kan ju inte direkt jämföra 5000:- vattenkylning mot stock..

Min Morpheuskylare toppar 50c med 5v på fläktarna under min klock på GTX970 i sign, denna kostade 700:- och behövs inte underhållas mer än dammas av en gång om året.

Pris, prestanda och smidighet, samt tysthet slår luftkylarna Accelero xtreme, Morpheus alla vattenkylningar.

Sen klockar väl inte grafikkorten med Strixkylarna, eller MSI Twin, eller Gigabytes motsvarande ner sig under load? Är väl mest FE korten som throttlar?

Ja de kostar såklart lite mera, men sköter man de bra så kan man ju köra på samma loop i flera år. Redan hunnit byta gpu 1 gång och då va konstnaden endast för ett nytt vattenblock.

Mitt EVGA 1080 FTW klockade ner sig första gången med 13mhz vid 52C. Sen fortsätter de vid 55-56C med 13mhz till osv osv. Tror STRIX kortet klockar ner sig vid 55-56C. Därav vinner man ju dessutom prestanda med lägre temps på gpun.

Visa signatur

Corsair 7000D Airflow > 2x Alphacool NexXxus 420mm Rads > EK Quantum Kinetic TBE 300 >
AMD 5900X > Aorus X570 Master > G.Skill 32gb @ 3733mhz CL14 > 6900XT Liquid Devil Ultimate
Skärmar: > Acer 31,5" 2160p@144hz > 27" 1440p@60hz
Garaget.org > Ford Focus ST mk3 Stage 2

Permalänk
Medlem

Mycket vill ha mer, är nöjd med kylaren men visst är jag sugen på att veta hur kortet hade presterat under vatten. En NZXT G12 samt Kraken kostar runt 1400kr och frågan är hur många MHz man hade tjänat på det och framförallt hur tyst det hade blivit. Hade tex alltid kunnat köra mina chassifläktar på 50% istället för 75% vid tyngre spel, bara där är det en vinst.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem
Skrivet av TaunyTiger:

Ja de kostar såklart lite mera, men sköter man de bra så kan man ju köra på samma loop i flera år. Redan hunnit byta gpu 1 gång och då va konstnaden endast för ett nytt vattenblock.

Mitt EVGA 1080 FTW klockade ner sig första gången med 13mhz vid 52C. Sen fortsätter de vid 55-56C med 13mhz till osv osv. Tror STRIX kortet klockar ner sig vid 55-56C. Därav vinner man ju dessutom prestanda med lägre temps på gpun.

Kan ju offseta dessa nedklockningar ändå, så att det ska ge någon prestandavinst är inte så självklart.

Visa signatur

i9-10980XE ~4.6GHz | 128GB DDR4-3600 | ASUS WS X299 PRO | RTX 4070 Super, Founders Edition
i7-7820X 4.8GHz | 64GB DDR4-3200 | ASUS WS X299 PRO | RTX 3080, Founders Edition

Permalänk
Medlem
Skrivet av Teddis:

Kan ju offseta dessa nedklockningar ändå, så att det ska ge någon prestandavinst är inte så självklart.

Du menar när man kör full hastighet hela tiden? För de är man ju inte så sugen på.
Powerlimit på max och temptaget på max ger fortfarande downklocks när kortet ökar i temp.

Visa signatur

Corsair 7000D Airflow > 2x Alphacool NexXxus 420mm Rads > EK Quantum Kinetic TBE 300 >
AMD 5900X > Aorus X570 Master > G.Skill 32gb @ 3733mhz CL14 > 6900XT Liquid Devil Ultimate
Skärmar: > Acer 31,5" 2160p@144hz > 27" 1440p@60hz
Garaget.org > Ford Focus ST mk3 Stage 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av TaunyTiger:

Du menar när man kör full hastighet hela tiden? För de är man ju inte så sugen på.
Powerlimit på max och temptaget på max ger fortfarande downklocks när kortet ökar i temp.

Frågan är snarare om du får ut en högre stabil maxklock, vilket är fullt möjligt men en annan fråga. Säg att du har ett mediokert kort och referenskylaren klarar 2000MHz på 84c medan vattenkylning klarar 2000MHz på 54C. Båda lösningar kommer kunna köra den klockhastigheten men den förstnämnda får köra offset +120 medan vattenkylda får köra offset +40.

Visa signatur

i9-10980XE ~4.6GHz | 128GB DDR4-3600 | ASUS WS X299 PRO | RTX 4070 Super, Founders Edition
i7-7820X 4.8GHz | 64GB DDR4-3200 | ASUS WS X299 PRO | RTX 3080, Founders Edition

Permalänk
Medlem
Skrivet av Teddis:

Frågan är snarare om du får ut en högre stabil maxklock, vilket är fullt möjligt men en annan fråga. Säg att du har ett mediokert kort och referenskylaren klarar 2000MHz på 84c medan vattenkylning klarar 2000MHz på 54C. Båda lösningar kommer kunna köra den klockhastigheten men den förstnämnda får köra offset +120 medan vattenkylda får köra offset +40.

Offset skiljer nog inte i mhz iaf, oavsett kylning. Längesen jag höll på och kladda nu med frekvenzer.
Vinner nog inte högre frekvenzer med vatten vs stock heller. Fördelen med vatten är ju att den stannar på den frekvenzen, så jag vinner ju ändå prestanda.
Kör ju 2126mhz just nu, de är stabilt på vatten. De va även stabilt på luft den lilla stund den stod på 2126mhz, men de dröjde inte länge innan den gick ner till 2113mhz och fortsatte neråt.

Visa signatur

Corsair 7000D Airflow > 2x Alphacool NexXxus 420mm Rads > EK Quantum Kinetic TBE 300 >
AMD 5900X > Aorus X570 Master > G.Skill 32gb @ 3733mhz CL14 > 6900XT Liquid Devil Ultimate
Skärmar: > Acer 31,5" 2160p@144hz > 27" 1440p@60hz
Garaget.org > Ford Focus ST mk3 Stage 2

Permalänk
Medlem

Det här kan vara en av Sveriges mest pedagogiska människor. Bra film!

Visa signatur

Stationär PC: i5 2500k @ 4,5Ghz (Corsair H100i) | ASUS p8z68-pro | EVGA GeForce GTX 770 SC ACX | 16Gb Corsair Vengence 1600Mhz | Asus Xonar DX | 60Gb Team Xtreme SSD (OS) | 128Gb Samsung 830 SSD (Spel) | Plexgear 500W | Fractal Design R4 (Black) |
Lagring: Synology 411j | 3x 3TB Western Digital Red (SHR)
Kamera: Canon EOS 6D | EF 50/1,4

Permalänk
Inaktiv

3 Fläktar i fronten (2x140 1x120) Fractal Define XL, fläktarna på 5volt.. 2x fläktar i bak på 7.5v
Håller mitt ASUS GTX570 DCU 2(2x75mm) och cpu NH-D14(2x140mm) på rimlig värme nivå!

Datorn kan samla dammtussar en hel vinter och överleva en hel sommar utan att behöva tänka på kylning, överdimensionerad kylanordning klarar LAN värme!
.. På Pentium tider satt jag med hårddiskar utan aktiv kylning, installerad speedfan och fann att diskarna var 50grader+, hade haft problem med diskar tidigare, de dog av någon anledning ^^

Permalänk
Medlem

@nikka Du pratar som Melker Becker SVTs programledare, underbar röst du har. Och btw bra/uppskattad serie <3

Visa signatur

AMD Ryzen 5 5600 | EVGA GeForce GTX 1070 8GB ACX 3.0 FTW | Fractal Design North Black TG | MSI MPG B550 Gaming Plus | Kingston Fury 32GB DDR4 3200MHz CL16 Beast | WD Black SN850X 1TB Gen 4 With Heatsink | EVGA SuperNOVA 750 G2 750W | Noctua NH-D15 | Windows 11 Pro

Permalänk
Medlem

Skulle varit bra ifall han hade tagit upp det med minne samt VRM skylning också då EVGA sätter ett strålande exempel för vad som händer när man glömmer den saken.