Sharp lanserar den första 8K-upplösta TV:n för den europeiska marknaden

Permalänk
Melding Plague

Sharp lanserar den första 8K-upplösta TV:n för den europeiska marknaden

Sharp har tidigare tillhandahållit 8K-upplösta TV-apparater för konsumenter på den asiatiska marknaden men gör nu entré även i Europa, där 70-tummaren LV-70X500E blir den första i sitt slag.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Avstängd

Billigt & bra.

EDIT@Tar ju dock personligen någon av Philips nya 65" OLED+Ambilight modeller:

Philips 65OLED873: https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=4658933
Philips 65OLED973: https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=4658932

Permalänk
Inaktiv

Känns mer som en tv för företag.

Nå som vanligt någon måste vara först och det är kostsamt att vara detta. 8k skärmar och större än 70" kommer folk garanterat vilja ha i framtiden.

Jag minns när jag köpte min xbox (2003) då diskuterade tv-fanatiker tvapparater och sa att 32" tv skulle man endast köpa om man hade över 2m till tvn. Nu idag sitter samma tvfanatiker med nästan 40" skärmar runt 50cm framför sig när de jobbar.

Permalänk
Medlem

Ja, det var ju nästan gratis ^_^

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Star citizen - swedish umbrella. En svensk union för er spelare och organisationer som tycker om demokratiska val.
https://robertsspaceindustries.com/orgs/SWEUMB
Discord:
https://discord.com/invite/j5AkGERJz3

Permalänk
Medlem

det finns väl inte så många källor för 4k, än mindre för 8k, men ok, 120k skvallrar om att det inte riktigt är en bred konsumentprodukt än.

Visa signatur

i7 2600k | P8P67Deluxe | Noctua NH-D14 | KFA2 GTX1080 EXOC | Corsair 750W | Corsair Obsidian 800D | Dell U2412M
America's Army: Proving Grounds

Permalänk
Medlem

Och samtidigt har knappt HD blivit standard för tv sändningar och 4K kanaler vet jag inte ens om det existerar?
Att streama funkar väl förvisso. Men känns ändå som tekniken ligger en bra bit före utbudet.

Men synd att klaga på att utvecklingen går framåt. Är ju alltid trevligt.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Namn : Jesper | Ålder : 45 | In-game namn : iller
Yrke : Matematisk modellerare (finansiell matematik), mjukvaruutvecklare för risksystem.
Utbildning : Doktor i matematik + en del mat-stat, numme och IT-relaterat.

Permalänk
Medlem

Jag pratade med någon förut om hur en bekant till han köpt en färg-TV precis när de kom. Och med inflation så var det runt 100000:- i dagens krona. Så det kostar lika mycket att ligga på topp idag som förr, bara att vi har mycket mera billigare modeller som "duger".

Permalänk
Medlem

Och här sitter man i stenåldern i 1080, när man införskaffat 4k lär väl 16k vara de nya

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av wargreymon:

Jag pratade med någon förut om hur en bekant till han köpt en färg-TV precis när de kom. Och med inflation så var det runt 100000:- i dagens krona. Så det kostar lika mycket att ligga på topp idag som förr, bara att vi har mycket mera billigare modeller som "duger".

Ja, går vi ännu längre kunde folk lägga en förmögenhet på en golvradio.

Men problemet med denna tv ser jag främst problematiken att nytta den, det är inget som välbärgade svenssons idag ens klarar av att göra. Att köpa en tv för framtida bruk, så rasar elteknik nu i pris.
Går man tillbaka till 90 talet så köpte många Bang Olufsen tv som var dyra, men de räknade med en tv i toppklass i 15år. (även om fullhdn oväntat gjorde ett intåg i 2000 talet.
Denna tv, så känns det som att portarna redan är gamla om något år.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

Ja, går vi ännu längre kunde folk lägga en förmögenhet på en golvradio.

Men problemet med denna tv ser jag främst problematiken att nytta den, det är inget som välbärgade svenssons idag ens klarar av att göra. Att köpa en tv för framtida bruk, så rasar elteknik nu i pris.
Går man tillbaka till 90 talet så köpte många Bang Olufsen tv som var dyra, men de räknade med en tv i toppklass i 15år. (även om fullhdn oväntat gjorde ett intåg i 2000 talet.

Denna tv, så känns det som att portarna in redan är gamla om något år.

Nu vet jag inte hur länge gårdagens TV höll sig. Men gissar på att även på den tiden så kunde man köpa samma teknik efter bara några år för mycket mindre, precis som idag.

Permalänk
Medlem

Finns det ens filmer i 8K än? Annars känns det ju mer som en gimmick. Men något positivt i det hela kanske blir arr 4K normaliseras och går ner i pris.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av wargreymon:

Nu vet jag inte hur länge gårdagens TV höll sig. Men gissar på att även på den tiden så kunde man köpa samma teknik efter bara några år för mycket mindre, precis som idag.

CRT tv var alltid "dyrt" och standardstorleken var 28" (mindre var rimligare, då också)
Det blev inte så mycket ändringar som pressade priset, så prisnivån var jämn, med lite flera finesser.

Visa signatur

i7 2600k | P8P67Deluxe | Noctua NH-D14 | KFA2 GTX1080 EXOC | Corsair 750W | Corsair Obsidian 800D | Dell U2412M
America's Army: Proving Grounds

Permalänk
Medlem
Skrivet av frankof:

det finns väl inte så många källor för 4k, än mindre för 8k, men ok, 120k skvallrar om att det inte riktigt är en bred konsumentprodukt än.

Skrivet av JesperT:

Och samtidigt har knappt HD blivit standard för tv sändningar och 4K kanaler vet jag inte ens om det existerar?
Att streama funkar väl förvisso. Men känns ändå som tekniken ligger en bra bit före utbudet.

Men synd att klaga på att utvecklingen går framåt. Är ju alltid trevligt.

Skickades från m.sweclockers.com

Det är väl mest streaming och uhd-bluray för 4k material. Svt kör fortfarande 720p om jag har rätt för mig.

Permalänk
Medlem

Den stora frågan är väl, hur många procent av världens befolkning ser skillnad på 8k- och 4k-upplösning på ett normalt avstånd?

Permalänk
Medlem

Nästa OS blir väl i 8K och i Japan så tror jag man börjat försiktigt där. Testare påstår att det nästan är som att se ut genom ett fönster, så det är väl lika bra att Sverige hoppar över några steg och går på 8K eller 10K direkt.

Visa signatur

Fractal Design Define R6 Svart, Corsair HX 850, Gigabyte X570 Aorus Elite, Ryzen 9 5950x, Fractal Design Celsius S36, NVIDIA GeForce GTX 1080Ti, G.Skill 32 GB DDR4 3600MHz CL19 Sniper X Urban Camo, Seagate Archive 8TB, Toshiba 12 TB N300, SSD Samsung 500 GB, SSD 1TB WD Black, Asus BluRay extern, Edifier högtalare, Samsung 27¨1440p skärm, Fnatic Gear Read silent, Logitech pro x mus.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Full:

Den stora frågan är väl, hur många procent av världens befolkning ser skillnad på 8k- och 4k-upplösning på ett normalt avstånd?

Hur är detta den "stora frågan"? Samma argument har dragits sedan urminnes tider. "Hur många ser skillnad på 480p vs 720p? Hur många ser skillnad på 1080p vs 4k?" Om en av produkterna är objektivt bättre så är den bättre. I vilket fall som helst så hur många procent av världens befolkning kommer a) ha råd att köpa denna tv? och b) Vilja köpa den?
Detta är en skrytprodukt som Sharp antagligen räknar med att kanske sälja en två-tre stycken av. Det handlar om att visa att man kan och marknadsföra sig.

Permalänk
Medlem

@Dumbullen: Jag minns när 4k var nya och skyltades med inne på Elgiganten, prislappen var typ 80000 kronor. Detsamma gällde de första platt-TV:na, de gick loss för 100 000. Så fort denna rackare börjar produceras på löpande band och når masskonsumenterna så sjunker den i pris...

De passar på att skinna early adopters med $$ och fårskallar.

Visa signatur

Playstation 4 + Nintendo Switch
R7 5800x3d - MSI B450 - RTX 3080 TUF - EVGA 650w G3 - ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Finns det ens filmer i 8K än? Annars känns det ju mer som en gimmick. Men något positivt i det hela kanske blir arr 4K normaliseras och går ner i pris.

Jo då, även om det inte är standardiserat och vanligt för vanliga konsumenter ännu. Finns ju exempelvis flertalet klipp på Youtube och och ett helt gäng kameror som producerar video i högre upplösning än 4K. Även om de flesta ligger på 5 och 6K, dvs under 8K, så finns det iaf en rätt vanligt förekommande 8K kamera från RED (www.red.com), eller ja två om man skall vara noga men samma sensor (de har även en tredje kamera med 8K men den är väldigt ovanlig so far). Ligger en annons ute på filmprylar.se om du av en händelse skulle bli sugen att införskaffa en av dem och vill spara lite pengar genom att köpa begagnat och inte vill lägga pengar på att resa utanför Sverige: http://www.filmprylar.se/annons-11310.aspx

Visa signatur

För länge sedan hade jag tydligen: Mac Book Pro 13" & Athlon 64 X2 4200+, Asus A8N32-SLI Deluxe, Corsair 3GB TwinX DDR 400, 2x Raid 0 Seagate Barracuda 160GB:s SATA, GeCube Radeon x1900xt , Nec ND-3500, Audigy2 Platinum, Cooler Master ATC-201 m.m.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Full:

Den stora frågan är väl, hur många procent av världens befolkning ser skillnad på 8k- och 4k-upplösning på ett normalt avstånd?

Bra fråga, men man måste ta med storleken och då ökas behovet av pixlarna.
En 70" tv kan verka stort, men inte ens 82" känns som en tillräckligt stor tv i ett större rum.
T.ex denna 82", tvn kunde allt vara 100" för rummet: https://www.youtube.com/watch?v=EhZvHL3rBp8
Nå 8k står inför några hinder, en är att folk inte ens kan spela upp 8k material på något och då motiveras det dåligt att sälja kameror etc, sedan strema över internet. Där frågan är hur hårt man kan komprimera 8k med vettig kvalite?

Så om utvecklingen ej stagnerar så tror jag på 8k 100" tv hos filmnördar om 10-15år. Men det sker ej över en natt utan det måste sakta men säkert bli billigare och mer utbud.

Permalänk
Medlem

@NaaR: Självklart, är man först ut på marknaden med ny teknik så har man som företag all rätt (och om man har vettet i behåll, även bör) att ta ut en rejäl premium. Men man räknar inte med att sälja någon betydande mängd

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Full:

Den stora frågan är väl, hur många procent av världens befolkning ser skillnad på 8k- och 4k-upplösning på ett normalt avstånd?

Börjas det redan?! Folk sa först..hur ser folk skillnad på dvd och 720P? Sen 720P och 900P sen 900P och 1080P, sen ner igen till 900P. osv osv osv..

8k lär göra 4K som ''1080P'' för oss med normal syn.

Visa signatur

-Stäng av snabbstart i ditt Windows.

Permalänk
Medlem

Som hittat ju, håller utkik på reorna framöver, kanske denna finns med!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av NaaR:

@Dumbullen: Jag minns när 4k var nya och skyltades med inne på Elgiganten, prislappen var typ 80000 kronor. Detsamma gällde de första platt-TV:na, de gick loss för 100 000. Så fort denna rackare börjar produceras på löpande band och når masskonsumenterna så sjunker den i pris...

De passar på att skinna early adopters med $$ och fårskallar.

Var tacksam mot dessa early adopters. Utan dem skulle det aldrig bli någon massproduktion och därmed sänkt pris.

Permalänk
Medlem

Tycker också det blir märkligt med 8K redan (i alla fall för visning av video, bilder kan nog göra sig bra) just med tanke på hur lite det är som finns att tillgå i den upplösningen. Visst finns det lite material och kameror som filmar i 8K, men högst begränsat ännu. Känns onekligen väldigt nischat med 8K än så länge. Frågan är hur lång tid det tar innan det börjar bli mer vanligt med 8K, just eftersom 4K fortfarande är rätt färskt. Kanske snabbare än DVD till Blu-ray i alla fall? Inte för att alla har lämnat DVD än…

Och hur långt tid tar det innan vi får se 8K Ultra-Mega-HD-Blu-ray-skivor? Filmer i UHD-Blu-ray är det nog inte många som har ännu. Strömma i 4K kanske lite vanligare om man nu har skärm/enheter som drar nytta.

8K lär förresten ta en hel del lagring i anspråk. Antar att det är samma codec som gäller, H.265 (eller finns det olika?)? Beror så klart på bitrate och kompression. Kanske blir till att 8K i huvudsak strömmas när det gäller filmer och serier i alla fall (så är det kanske redan nu) för låter inte som något man vill hålla på att lagra själv i första taget. Men lagring och bandbredd ökar så klart hela tiden.

Nu åkte jag iväg lite i tankarna, ni får ursäkta…

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac Pro (Mid 2010) | 6-Core Intel Xeon ”Westmere” | Radeon RX 5700 XT | 32 GB RAM | macOS 12 Monterey | Windows 10
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | macOS 14 Sonoma

Permalänk
Medlem

Kul att det behövs fyra hdmi kablar för att köra i 8k på denna.

Visa signatur

"Half-Life 2 is like Duracell of games. It just keeps owning and owning and owning."
i7 920@3.2 vCore 1.024 | Asus P6T Deluxe v2 | 6GB Corsair Dominator Twin3X 1600MHz (6-6-6-18) | Noctua NH-U12P SE2 | Asus DC2 Top V2@1000/1344 vGpu 1.025 | WD Raptor 1500ADFD | Corsair HX 750 | Vista Home Premium 64-bit|

Permalänk
Medlem

@r3mpuh: Varför just dem från Philips? Något särskilt med deras OLED-TV förutom Ambilight? Är inne på LG's OLED-TV annars. Kanske även får bli 2017 års modell då priserna är bra mycket rimligare och för att panelen verkar vara densamma – mest mjukvaran som är ny för i år verkar det. Men ser att det snackas om 120 Hz för LG's nya här: http://www.lg.com/se/lgoled-tv/lineup.jsp#LG_SIGNATURE_OLED_T...

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac Pro (Mid 2010) | 6-Core Intel Xeon ”Westmere” | Radeon RX 5700 XT | 32 GB RAM | macOS 12 Monterey | Windows 10
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | macOS 14 Sonoma

Permalänk
Avstängd
Skrivet av star-affinity:

@r3mpuh: Varför just dem från Philips? Något särskilt med deras OLED-TV förutom Ambilight? Är inne på LG's OLED-TV annars. Kanske även får bli 2017 års modell då priserna är bra mycket rimligare och för att panelen verkar vara densamma – mest mjukvaran som är ny för i år verkar det. Men ser att det snackas om 120 Hz för LG's nya här: http://www.lg.com/se/lgoled-tv/lineup.jsp#LG_SIGNATURE_OLED_T...

Philips är kända för att vara bäst på att skala om låg kvalitet material till bästa möjliga sådan aka post-processing. Det var väl annars den "stora skillnaden" från 2017 till 2018 års LG OLED paneler, förbättrad processing-krets.

Mem Philips Ambilight är gudomligt. Min bror har det på sin 4K LCD. Själv sitter jag kvar på min 60" plasma ett tag till.

Skulle rekommendera att kika på Philips 55" POS9002 modell om jag vore du. Samma panel som LG fast med Ambilight(+slightly bättre på låg kvalité material). Min polare köpte sin för 17k & de liggger på 15k atm. Prisvärt! 🤗😎

https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=4231526

Permalänk
Medlem
Skrivet av r3mpuh:

Skulle rekommendera att kika på Philips 55" POS9002 modell om jag vore du. Samma panel som LG fast med Ambilight(+slightly bättre på låg kvalité material). Min polare köpte sin för 17k & de liggger på 15k atm. Prisvärt! 🤗😎

https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=4231526

Tack, men ingen Dolby Vision verkar det?
Undrar också hur det är med input-lag, vilket LG ska vara bra på.
God uppskalning av lågkvalitématerial känns inte heller så jätteviktigt, men så klart inte fel.
Ambilight har jag sett, skulle knappast kalla det gudomligt, men i rätt sammanhang kan det säkert vara bra.

Men tackar som sagt för din åsikt – ingen brådska än, så har tid att kolla runt…

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac Pro (Mid 2010) | 6-Core Intel Xeon ”Westmere” | Radeon RX 5700 XT | 32 GB RAM | macOS 12 Monterey | Windows 10
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | macOS 14 Sonoma

Permalänk
Avstängd
Skrivet av star-affinity:

Tack, men ingen Dolby Vision verkar det?
Undrar också hur det är med input-lag, vilket LG ska vara bra på.
God uppskalning av lågkvalitématerial känns inte heller så jätteviktigt, men så klart inte fel.
Ambilight har jag sett, skulle knappast kalla det gudomligt, men i rätt sammanhang kan det säkert vara bra.

Men tackar som sagt för din åsikt – ingen brådska än, så har tid att kolla runt…

Jag glor mycket anime, vilket är som gjort för ambilight med alla sina färglada, tydliga scener. Oavsett vilket du väljer lär du vara nöjd(OLED). Jag har föregångaren till OLED: Plasma. Kör med en 6500 Kelvin lampa bakom TV:n.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av JesperT:

Och samtidigt har knappt HD blivit standard för tv sändningar och 4K kanaler vet jag inte ens om det existerar?
Att streama funkar väl förvisso. Men känns ändå som tekniken ligger en bra bit före utbudet.

Men synd att klaga på att utvecklingen går framåt. Är ju alltid trevligt.

Skickades från m.sweclockers.com

I lilla sverige ja. Jag har 200+ tv kanaler och i princip alla är hd. 4k får man dock betala extra för.