Permalänk
Medlem
Skrivet av oatp1b1:

Hur mycket skulle du spara på att bo i Tyskland istället?

Det är en bra fråga som jag inte har svaret på för tillfället, men det är absolut ett alternativ. Det tog några timmar med skattekonsult att förstå vad konsekvenserna skulle bli av att bo och jobbai det schweiziska syatemet.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

i7-12700K - Asus Z690-Plus D4 - Asus GeForce TUF OC 3080 - Corsair HX850 // Acer LG OLED42C2 // Intel NUC NUC5i3RYH // Synology DS214play // Synology DS1019+ // Ipad Pro 11" // Macbook Pro late 2016 samt Macbook Pro 14" 2021

Permalänk
Medlem

Jag jobbar som chef på en betongfabrik. Har runt 25 anställda under mig beroende på säsong och ska se till att produktionen fungerar.

Har 37000/mån i brutto och på det 6 veckors semester. Får ut ca 27000/mån.

Visa signatur

CPU: i9-10900k @ stock MB: ASUS ROG STRIX Z490-F GAMING GPU:3090 Gigabyte gaming OC RAM: 32GB DDR4 @ 3600mhz HDD: Samsung 970 evo plus

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pontooz:

Skapliga löner folk tjänar. Jag har 23k/mån brutto. Har 937kr kvar efter hyra/mat/bil att "lyxa till livet".
Semestern ser rätt så körd ut just nu

Det är ingen superdålig lön, så du borde nog se över dina fasta utgifter lite grand

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pontooz:

Skapliga löner folk tjänar. Jag har 23k/mån brutto. Har 937kr kvar efter hyra/mat/bil att "lyxa till livet".
Semestern ser rätt så körd ut just nu

Från en utomståendes perspektiv: behöver du bilen? Det är inte något jag skulle ha om jag hade kvar 900 kronor efter allt är betalt.

Skrivet av solemn:

Jag försörjer en familj på två vuxna och fyra barn på den lönen.

Jag vann.

Om det gäller att komma långt på en rätt begränsad inkomst så tycker jag att du vunnit. Går du precis jämnt ut varje månad eller lyckas du spara något?

Permalänk
Medlem
Skrivet av EmilH:

Det är ingen superdålig lön, så du borde nog se över dina fasta utgifter lite grand

Skrivet av oatp1b1:

Från en utomståendes perspektiv: behöver du bilen? Det är inte något jag skulle ha om jag hade kvar 900 kronor efter allt är betalt.

23 är en bra lön. Man har möjligheter att köpa saker för den slanten Jag valde bil pga att min släkt är utspridd och det blev en finare (dyr) modell pga intresset.
Har tidigare haft lön på 25-34 brutto och då brände jag pengarna på utemat, hjälpte vänner/nära med pengar och resten gled in på sparkontot.
Jag brukar jämföra mig med folk som köper sprit för flera tusen i månaden och rättfärdigar mina inköp på det sättet.

Är inte så bra på livet och har ingen vanlig uppfostran, så semester vet jag inte riktigt hur man tacklar ännu.

Visa signatur

MSI Leopard GP66 liquid metal | 11800H @4.5GHz all-c | 3070m @1470MHz/0.7v | 32GB DDR4 3200MHz cl19
Bild: LG C2 42"
Ljud: Beyerdynamic DT1990 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av solemn:

Jag försörjer en familj på två vuxna och fyra barn på den lönen.

Jag vann.

Gissar att om du är den enda i familjen med inkomst på den nivån så är även vi med och försörjer familjen

Permalänk
Medlem

Byter nu jobb till privat psykiatri.

36500 -> 43500

Visa signatur

7800X3D - 7900XTX - QD-OLED 34" AW3423DW

Permalänk
Medlem
Skrivet av improwise:

Gissar att om du är den enda i familjen med inkomst på den nivån så är även vi med och försörjer familjen

Det är väl "vi" oavsett om någon lyfter socialbidrag eller inte (vilket jag antar att du syftade på) i och med att det är 4 barn med i bilden?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yorg:

Byter nu jobb till privat psykiatri.

36500 -> 43500

Yrke?

Permalänk
Medlem
Skrivet av oatp1b1:

Det är väl "vi" oavsett om någon lyfter socialbidrag eller inte (vilket jag antar att du syftade på) i och med att det är 4 barn med i bilden?

Jag tänkte nog snarare på bostadstillägg, flerbarnstillägg och liknande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av svintooo:

Jag gissar på psykolog med tanke på lönenivån

@Yorg: Hur många års erfarenhet?

Visa signatur

i5 750@3,6GHz(vatten), 4GB DDR3, HD6870@1000/1100(vatten), 1TB, Proton AM10 + Dynavoice Challenger S5
Asus U36SD
FreeNAS - Intel G620, MSIH67MA-E35, 8GB DDR3, 5x2TB RAIDZ, Intel PRO 1000GT Desktop

Permalänk
Medlem
Skrivet av CyberVillain:

Välkommen till verkligheten, lektorer precis som politiker har väldigt sällan jobbat praktiskt

Skulle ändå vilja försöka nyansera den här bilden. För många tar det tid att kunna livnära sig på politiken då konkurrensen om sådana poster är hård. Alla politiker jag känner har någon eller några karriärer inom olika branscher bakom sig. Det är bland annat så de bygger kontaktnät genom åren för att få förtroende och förtjäna personkryss.

De politiker som jag känner väl har aktivt jobbat som följande:
1. Ekonom.
2. Jurist.
3. Advokat.
4. I butik/affär.
5. Jurist.

Nu är detta förstås inte representativt i nån större skala, men förhoppningsvis bidrar mitt inlägg till just nyansering.

Visa signatur

7800X3D
4090 G OC

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hattifnatten:

Skulle ändå vilja försöka nyansera den här bilden. För många tar det tid att kunna livnära sig på politiken då konkurrensen om sådana poster är hård. Alla politiker jag känner har någon eller några karriärer inom olika branscher bakom sig. Det är bland annat så de bygger kontaktnät genom åren för att få förtroende och förtjäna personkryss.

De politiker som jag känner väl har aktivt jobbat som följande:
1. Ekonom.
2. Jurist.
3. Advokat.
4. I butik/affär.
5. Jurist.

Nu är detta förstås inte representativt i nån större skala, men förhoppningsvis bidrar mitt inlägg till just nyansering.

Ja, överlag gnälls det på tok för mycket i allmänhet på politiker från folk som kanke inte själva bidrar speciellt mycket. Finns många på kommunal och landstingsnivå som sliter arslet av sig och säkert en och annan i Riksdagen också. Visst finns det politiker som är sänken men i vilken bransch finns det inte det.

Permalänk
Avstängd

@Hattifnatten: Är ju lite bättre inom högern, tex Anders Borg mfl.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av svintooo:
Skrivet av Rattnalle:

Jag gissar på psykolog med tanke på lönenivån

@Yorg: Hur många års erfarenhet?

Ja, psykolog med ett fåtal års erfarenhet.

Visa signatur

7800X3D - 7900XTX - QD-OLED 34" AW3423DW

Permalänk

Brutto: 29 892 kr /mån (27 915 kr innan höjning)
Skattetabell: 33 (enligt skv)
Anställningstid: 4 år.
Yrke: Montör, tillverkningsindustri.

Förmåner:
Viss flextid
Arbetstidsförkortning
Friskvårdsbidrag: 6000 kr
+Eventuell vinstdelning/bonus

Skrivet av gothenburg:

Brutto: 28 878 kr /mån (27 915 kr innan höjning)
Skattetabell: 33 (enligt skv)
Anställningstid: 3,5 år.
Yrke: Montör, tillverkningsindustri.

Förmåner:
Viss flextid
Arbetstidsförkortning
Friskvårdsbidrag: 6000 kr
+Eventuell vinstdelning/bonus

Visa signatur

Intel i5 6600K | Be Quiet, Pure Rock! | Asus Z170 Pro Gaming | Asus GTX 1070 Strix Gaming | HyperX 16 GB (2x8GB) DDR4 2133MHz Fury Black | Samsung 850 Evo 250GB | Skärm: Samsung S27D390H | Chassi: Fractal Design Define R4 Black
Spelnick: Jernhand

Permalänk
Medlem
Skrivet av gothenburg:

Brutto: 29 892 kr /mån (27 915 kr innan höjning)
Skattetabell: 33 (enligt skv)
Anställningstid: 4 år.
Yrke: Montör, tillverkningsindustri.

Förmåner:
Viss flextid
Arbetstidsförkortning
Friskvårdsbidrag: 6000 kr
+Eventuell vinstdelning/bonus

Gissar att friskvårdsbidraget är per år om inte din arbetsgiver verkligen prioriterar det området?

Permalänk

@improwise: Absolut 90 % upp till 6 000 kr per år. Men nu har ju någon mupp på Skatteverket beslutat att friskvårdsbidrag över 5 500 kr skall förmånsbeskattas ...

Visa signatur

Intel i5 6600K | Be Quiet, Pure Rock! | Asus Z170 Pro Gaming | Asus GTX 1070 Strix Gaming | HyperX 16 GB (2x8GB) DDR4 2133MHz Fury Black | Samsung 850 Evo 250GB | Skärm: Samsung S27D390H | Chassi: Fractal Design Define R4 Black
Spelnick: Jernhand

Permalänk
Medlem

Liten update!

Yrke: Civilingenjör, mekanik
Erfarenhet: Lite drygt 4 år
Arbetsgivare: Mindre men kraftigt växande konsultfirma
Stad: Stockholm

Lön före revision: 36600 kr + 1500 kr/mån vid minst 90% beläggningsgrad.

Hade lönesamtalet i fredags, som gick väldigt smidigt även med mina mått mätt (har fortfarande inte behövt ha något jobbigt argumenterande) då chefen föreslog en nivå som var högre än den jag tänkte föreslå. En annan förändring är att den rörliga delen tagits bort och slås in direkt på lönen, vilket är en klar fördel då jag brukade missa en eller två månader per år pga influensa eller liknande.

Lön efter revision: 40000 kr.

Övriga förmåner (inte förändrade sen förra året):
Försäkring via företaget
1500 kr/år friskvårdsbidrag
Betald övertid
Väldigt flexibel flextid
En vecka extra semester (för totalt sex veckor) efter fem års anstälningstid

Visa signatur

CyberpowerPC Tracer III EVO: i7-9750H | GTX 1660 Ti | 16GB | 1250GB SSD

Permalänk
Medlem

Yrke: Sanitetstekniker, grupp ledare.
Erfarenhet: 3 år.
Arbetsgivare: Ett av Sveriges största företag.
Stad: Uppsala.

Lön: 22350kr + helgtillägg.
Har löneförhandling med facket nu i slutet av April, så borde så en bra ökning på min lön nu.

Övriga förmåner: Försäkrad genom företaget.
Fritt gym med tillhörande filial genom arbetsplatsen där vi är konsulter.
Betald OB/Övertid och har även helgtillägg.
Standard ATK/komp/semester.

Visa signatur

Ryzen 9 5900x 4.8ghz. 32GB DDR4 3600Mhz. Radeon 6800 XT. MSI Gaming Plus B550. 1000GB SN850 M.2. Noctua Nh-U14S. 1x 1024GB M.2 Kingston A2000. Seasonic Focus PX 850 Platinum. Fractal Design Define R6 USB-C. Predator XB273UGX.

Permalänk
Medlem

Civilingenjör miljö
Miljökonsult
Examen 2008
37000 kr/mån brutto
Luleå

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 5 2600 Mobo: Asus Prime X470 PRO Ram: Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz PSU: Cooler Master 700 W GPU: XFX Radeon RX 5700 XT 8 GB SSD: Samsung EVO 850 500 GB SATA 2.5" HDD: Massa diskar Chassi: Fractal Design Define R3

Permalänk
Medlem

Update: 26 500 kr men jobbar ständig natt (34 timmars veckor) och tjänar väl i snitt 34 000 kr brutto som svetsare. Svetsar endast koppar med TIG. Är inte nöjd med lönen, vill upp i 1500-2000 kr till men å andra sidan ligger arbetet fem minuter bort och det har ett värde det med.

Permalänk
Medlem

Tar examen om några veckor
Civilingenjör maskinteknik med master inom mekatronik
Skriver avtal på måndag
33000kr/mån
Malmö

Permalänk
Medlem

Vet att utbildning alltid lönar sig bäst men mitt intryck hittills är att väldigt få som har flerårig akademisk utbildning inte har den romantiserade bilden av välutbildad och rik.Väldigt få med tur isåfall.

Själv har jag som lagerarbetare aldrig haft en bruttolön på under 25k och extrajobbar jag en kväll i veckan så överstiger jag 30k och detta utan något ansvarsområde eller tar med jobbet hem.

Permalänk
Medlem

Det var värst vad folk tjänar bra här då Själv drar jag in 14 000 kr efter skatt som utvecklingsanställd städare... Fast jag ska inte klaga, det är ju ändå ett himla lyft jämfört med 2 900 kr i månaden från aktivitetsstöd (bidrag). Det känns ändå helt okej med tanke på att jag bor hemma och inte har så många utgifter. Det hade nog blivit svårt att leva på den lönen med egen lägenhet dock.

Visa signatur

Moberkort: Asus p8p67 Deluxe. CPU: i7 2600k, 4.5 Ghz. CPU-kylare: Noctua NH-D15. RAM: Corsair Vengenace DDR3 16 GB, 1600 Mhz. Systemdisk: Samsung Evo 850, 256 GB. Lagring: 15,2 TB på snurrdisk. GPU: 2x Saphire tri-x 290x. Ljudkort: Asus Xonar DGX. PSU: EVGA Supernova g2 1000W. Chassi: Cooler Master HAF-X. Hörlurar: Audio Technica ATH M50.

"Eftersom det aldrig är försent att bättra sig, väntar jag ett tag till." - okänd

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xeraton:

Det var värst vad folk tjänar bra här då Själv drar jag in 14 000 kr efter skatt som utvecklingsanställd städare... Fast jag ska inte klaga, det är ju ändå ett himla lyft jämfört med 2 900 kr i månaden från aktivitetsstöd (bidrag). Det känns ändå helt okej med tanke på att jag bor hemma och inte har så många utgifter. Det hade nog blivit svårt att leva på den lönen med egen lägenhet dock.

Det är fullt möjligt, finns tusentals studenter som lever på den inkomsten (eller ännu lägre). De lever kanske inte särskilt gott men de lever i alla fall.

Visa signatur

Intel Core i5 3570K @ 4.2GHz | Hyper 212 EVO | 12 GB DDR3 |GTX 1070 8GB ROG STRIX DC3 | Fractal Design Tesla R2 650W | Fractal Design Define R4 Titanium | 370 GB SSD totalt | ~2TB HDD totalt
+ Acer Predator Helios 300 GTX 1060
Båda kör MS Röj i minst 50 FPS.

Permalänk

Vad man har i lön brukar vara lite känsligt för gemene man, kanske för att man märker hur mycket andra tjänar.
Själv så jobbar jag privat på ett gruppboende med en månadslön på 22500 brutto. Dock så ingår alla måltider och dryck så det är en riktigt skön bonus. Med OB och jour får jag väl ut mellan 19-24 efter skatt
Räcker gott och väl till alla fasta avgifter, mat och diverse inköp. Blev mycket mer över när man hade sambo och delade på det fasta, men då kändes det som att man inte visste vad man skulle göra med alla pengar som blev över.

Permalänk
Medlem

Klyver atomer som drifttekniker, halvtaskig grundlön på 30k men snittar ca 45k.
Men det bästa är nog att man inte har någon obetald lunch och arbetstidsförkortning.

Ska nog byta jobb, vad tjänar ni som är drifttekniker på typ fjärrvärmeverk, vattenverk eller liknande?

Permalänk
Medlem
Skrivet av D3mpa:

Vet att utbildning alltid lönar sig bäst men mitt intryck hittills är att väldigt få som har flerårig akademisk utbildning inte har den romantiserade bilden av välutbildad och rik.Väldigt få med tur isåfall.

Själv har jag som lagerarbetare aldrig haft en bruttolön på under 25k och extrajobbar jag en kväll i veckan så överstiger jag 30k och detta utan något ansvarsområde eller tar med jobbet hem.

Sen handlar det inte bara om lön utan man ska trivas också Vilket man givetvis kan som lagerarbetare.

Men ändå att lön inte är så jättebra parameter utifrån kvalitet.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Yrke: Sales Representative inom pappersbruk.
Månadslön: 40.000 kr brutto + förmånsbil.
Erfarenhet/anställd: snart 2 år
Ålder: 28 år

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

i5 10600K |Dragon RX 580 8GB|MSI Z490 TOMAHAWK |Samsung 970 EVO 500GB + 2TB SATA |Kingston HyperX 16GB 3200 MHz |ASUS RYUO 240 | Meshify 2 Compact|