Permalänk
Medlem

Corsair 650RMi fläktfråga!

Tjenare allihopa!

Jag jag har lite funderingar kring fläkten på mitt nätagg.
Det är så att när jag läser av agget med Corsair Link så står det att min fläkt alltid snurrar. mellan 550 - 590rpm ungefär och det är i full idle. Spelar ingen roll vad jag än gör med datorn fläkten är alltid på.

Ska det inte ha ett Zero Fan läge när det inte används/har tillräckligt låg temp?

Kanske @Corsair Johan eller någon annan kan ge mig mer info ang detta?

Mvh
Marcus

Visa signatur

🏬: Gigabyte Aorus X570 Master 🔲: AMD Ryzen R5 5600X ❄️: Cooler Master Hyper212 BE 🏴: ASUS RX 6700 XT DUAL
🗄️: Fractal Define 7 Compact 🔌: EVGA B5 850W 🎞️: 32GB HyperX Beast 3600Mhz 💾: Crucial 512 GB
🖥️: ROG STRIX XG27WQ 🖱️: Corsair Scimitar RGB Elite ⌨️: K70 RGB TKL CHAMPION SERIES 🎧: Corsair H55 📶: Archer C80

Permalänk
Medlem

Vad står det i din instruktionsbok?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Panzerfister:

Vad står det i din instruktionsbok?

Den säger som så att ett Zero Fan läge ska finnas.
Jag är påläst ang allt det är bara det att det verkar inte vilja funka som det ska tyvärr.

Visa signatur

🏬: Gigabyte Aorus X570 Master 🔲: AMD Ryzen R5 5600X ❄️: Cooler Master Hyper212 BE 🏴: ASUS RX 6700 XT DUAL
🗄️: Fractal Define 7 Compact 🔌: EVGA B5 850W 🎞️: 32GB HyperX Beast 3600Mhz 💾: Crucial 512 GB
🖥️: ROG STRIX XG27WQ 🖱️: Corsair Scimitar RGB Elite ⌨️: K70 RGB TKL CHAMPION SERIES 🎧: Corsair H55 📶: Archer C80

Permalänk
Medlem

Finns det ngn test fan på baksidan? Snurrar fläkten eller är det bara link som säger fel?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blofeld:

Finns det ngn test fan på baksidan? Snurrar fläkten eller är det bara link som säger fel?

Skickades från m.sweclockers.com

Har för första gången behövt rensa fläktfiltret under nätagget så jag tar det som att fläkten snurrar hela tiden.

Mvh

Visa signatur

🏬: Gigabyte Aorus X570 Master 🔲: AMD Ryzen R5 5600X ❄️: Cooler Master Hyper212 BE 🏴: ASUS RX 6700 XT DUAL
🗄️: Fractal Define 7 Compact 🔌: EVGA B5 850W 🎞️: 32GB HyperX Beast 3600Mhz 💾: Crucial 512 GB
🖥️: ROG STRIX XG27WQ 🖱️: Corsair Scimitar RGB Elite ⌨️: K70 RGB TKL CHAMPION SERIES 🎧: Corsair H55 📶: Archer C80

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gyhlen:

Tjenare allihopa!

Jag jag har lite funderingar kring fläkten på mitt nätagg.
Det är så att när jag läser av agget med Corsair Link så står det att min fläkt alltid snurrar. mellan 550 - 590rpm ungefär och det är i full idle. Spelar ingen roll vad jag än gör med datorn fläkten är alltid på.

Ska det inte ha ett Zero Fan läge när det inte används/har tillräckligt låg temp?

Kanske @Corsair Johan eller någon annan kan ge mig mer info ang detta?

Mvh
Marcus

På 260w startar fläkten och låter 12dB upp till ca. 400w innan den drar på mer.
Låter som att din dator drar mer än 260w även vid tomgång.
Prova effektmäta eller läsa vad du konsumerar.

Permalänk
Medlem

Känns som att det är långt ifrån 260W.

Detta är det enda läge som det inte visar 500+ rpm. Precis efter uppstart.

Mvh

Visa signatur

🏬: Gigabyte Aorus X570 Master 🔲: AMD Ryzen R5 5600X ❄️: Cooler Master Hyper212 BE 🏴: ASUS RX 6700 XT DUAL
🗄️: Fractal Define 7 Compact 🔌: EVGA B5 850W 🎞️: 32GB HyperX Beast 3600Mhz 💾: Crucial 512 GB
🖥️: ROG STRIX XG27WQ 🖱️: Corsair Scimitar RGB Elite ⌨️: K70 RGB TKL CHAMPION SERIES 🎧: Corsair H55 📶: Archer C80

Permalänk
Administrativ avgift

@Gyhlen: Zero mode ska finnas, går det aldrig ner i detta läge så dubbelkänn på luften ur (Varm/kall)? är den kall o nätagget fortfarande snurrar byt ut det på garanti (Trasig sensor)

Visa signatur

Loque Raw s1| 7950x3D | B650-i | 2x16GB DDR5 CL30@6000 | 2TB m.2 | 4090 TUF | Samsung G9 49 | Vive Focus 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gyhlen:

https://i.imgur.com/rYD8SCE.jpg

Känns som att det är långt ifrån 260W.

Detta är det enda läge som det inte visar 500+ rpm. Precis efter uppstart.

Mvh

Jag tror den dels går på "watt" men även på temp. Har för mig att fläkten i mitt 850i går igång om PSU tempen går över 40-nånting grader. Så det där med att det att fläkten inte går så länge man håller sig under x antal watt tror jag inte stämmer.

Edit:
Om du går in i Link och sedan klickar på Configure på ditt nätagg och sedan klicka på Fan rutan på Temp and Fan så kan du ställa in hur fläkten skall bete sig.

Permalänk
Inaktivt företagskonto

Det är definitivt Zero RPM läge på RMi-serien. Kan du kika om fläkten snurrar utan att kika i Corsair Link? Fläkten går inte igång endast utefter W utan även temperatur i nätagget.

Med vänliga hälsningar,
CORSAIR Johan

Permalänk
Medlem
Skrivet av Corsair Johan:

Det är definitivt Zero RPM läge på RMi-serien. Kan du kika om fläkten snurrar utan att kika i Corsair Link? Fläkten går inte igång endast utefter W utan även temperatur i nätagget.

Med vänliga hälsningar,
CORSAIR Johan

Det som är lite otydligt är att det (om man läser produktblad osv..) låter som om att så länge man håller sig under x antal watt (i ett rum på/under 25 grader) så kommer fläkten inte snurra. Men enligt mina erfarenheter så går fläkten igång då och då även om man håller sig under det magiska watt-talet. Vilket pekar på att det finns en fläktkurva för någon intern temp i nätagget också. Den tempen är dock mer hemlig.

Med allt det sagt så är det det bästa/tystaste nätagget jag haft så jag kan inte vara mer nöjd. Men Corsair kunde vara lite mer tydliga med att fläkten kan gå igång trots att man håller sig under given last.