Skatteverket utreder kryptoinnehav – upptaxerar svenskar med miljonbelopp

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ibymafayhas:

Vården är inte dyrare i USA än i Sverige. Att säga att sjukvården är gratis detsamma som att aldrig kollat hur mycket skatt vi betalar. Antingen betalar man sin sjukvård i förväg via skatten eller så betalar man när det händer. Vad som är bäst för individen är väl precis som försäkringar och beror på hur mycket "otur" man har.

https://twitter.com/bittermicke/status/986146241489842177 tycker jag beskriver det hela rätt så bra.

En skillnad är att i USA så måste länkarna ha hutlöst dyra försäkringar för ifall nåt går fel kan de bli stämda på stora belopp av patienterna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SAnDis:

Har funderat på två scenario.

1: Om man köpt eth för 5000kr och säljer för 2000kr. Då har man gjort en förlust på 3000kr. Får man tillbaka på skatten då?

2: Om någon skänker en eth eller BTC. Måste man betala skatt på de pengarna?

1) Ja du får 0.7*0.3*3000 = 630 förutsatt att du har tillräckligt med andra inkomster.

2) Borde vara samma som för aktier: Gåvoskatten är ju avskaffad, men bra att ha gåvobrev e dylikt så du kan bevisa det var en gåva. Ev värdeökning ska du skatta för. Den räknas då från vad givaren gav. Se tex:

https://www.lawline.se/answers/skatt-pa-gava-av-aktier

Permalänk
Medlem

@SAFA: skillnaden är väl aktier är aktier och valuta är valuta

Permalänk
Medlem
Skrivet av VadSaDu:

Visst skatt är bra, det håller jag med om, och jag är smått emot mining då jag är en dödlig svensson som inte kan lägga 3999:- för ett GTX1060 6GB, osv osv osv.

Men fasiken va de söker efter skatt som blodhundar.. lite skrämmande.

Tror nog de flesta är överens om att inkomst = skatt. Kryptovalutor är en inkomst därför ska den vara skattepliktig.

Skrivet av RasmusC:

Skatt är stöld. Jag hade också försökt undanhålla varje möjlig krona från staten och inte rapporterat om jag gjorde vinster i t.ex. Bitcoin.

Skatt kan inte vara stöld eftersom skatt är lagligt och stöld per definition är det ej. Sedan så säger mig något att du använder välfärden när det gagnar dig. Du vet... den välfärd du tydligen inte vill finansiera men är snabb på att utnyttja?

Skrivet av RasmusC:

Här var vi inte glada inte. Skatt är inte lösningen på alla världens problem som alla hjärntvättade svenskar verkar tro.

Kolla på länder som Schweiz, de har vägar, bra sjukvård och mycket annat med betydligt lägre skatt. Det enda som skiljer länder med låg skatt (som fungerar) och länder med hög skatt är vad som behöver betalas från egen ficka. Det går ett ut.

Lägre skatt = Saker kostar mer från egen ficka.
Högre skatt = Saker kostar KANSKE mindre från egen ficka.

Sjukvården absolut inte gratis i Sverige t.ex.

Så för att man inte håller med dig i dina absurda påståenden så är man hjärntvättad?

Skrivet av VadSaDu:

Stämmer ju, dock är det hemskt att se hur desperata de är.

Så när man uppdaterar skatteregler och lagar så är det desperation? Man betalar skatt på riktiga valutor och vinstskatt. Varför ska man inte göra det med elektroniska valutor?

Skrivet av VadSaDu:

Inte det jag menar heller, de krystar vatten ur en sten..lite andrum får väl svenskarna ha?

Ja stackarna då... De får inte göra vinst genom handel inom en gråzon utan att behöva betala skatt. Varför ska bitcoins användare komma undan när folk som säljer hus måste betala?

Skrivet av RasmusC:

Säger inte att det inte är stöld. Hade jag godkänt skatten jag betalar är det inte längre stöld. Det är när någon tar något ifrån dig när du inte sagt OK som det är stöld vilket det i detta fall är.

Men du godkänner det genom att du bor kvar i landet.

Skrivet av superegg:

Skatten är bra för vårt land men mycket av pengar går till andra saker än vad vi vill att dom ska gå till.

Det är helt sjuk hur många nya skatter det har kommit på bara 5 år man börja undra vart alla pengar ta vägen, när dom måste införa mera skatter så är det ett tecken på att vi har stora problem och att välfärden håller på att falla sönder och det är inte hållbart och Sverige har fått låna massa pengar för att ens kunna få välfärden att funka.

Sen så är det mer en tolkningsfråga om det är rätt att ta mera skatter än att hitta en annan lösningen som är mer hållbart.

ELLER. Så beror det på att livsviktiga institutioner som polis och skola samt vård inte hängt med i utvecklingen och därför måste det skjutas in stora summor snabbt över en kort tid? Att Sverige lånar en massa pengar är inget nytt. Det gör alla nationer. Dessutom är många skatter som införts antingen skatter som återinförts efter att ha avskaffats eller expanderade skatter efter "nymodigheter" som bitcoin.

Skrivet av Hamno:

Jag flyttade till Australian då min sambo är härifrån.
Det är stor skillnad på många saker. Inkomstskatt beror på vilken "bracket" du ligger i som är baserat på din inkomst. Har inte siffrorna i huvudet men tror där är 5 olika brackets. Under 6k i inkomst = 0% i skatt över 180k i inkomst = 45% i skatt osv. Inte helt säker på siffrorna då min sambo sköter mycket av den biten Lite luddet skrivit, sitter på mobilen..

Precis som i Sverige. Ironiskt eller hur? Sedan att Sverige skulle varit ett sjunkande skepp har folk skrikit i 40 år nu.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem
Skrivet av gabriel15:

Ja det får du väl fråga bitcoinfanatikerna. Vad är det som är så bra med bitcoin när det inte går att använda som ett betalmedel?

Huruvida du ska bokföra varje transaktion och varje kopp kaffe etc du köper för dina bitcoin kan du säkert fråga skatteverket om de brukar vara hjälpsamma.

det luktar surt, och jag tror en del av oss ser det som seriös, politisk finansfråga. undrar hur det här kommer funka i praktiken för det låter inte rationellt. Jag undrar hur legalitet runt krypto kommer in här då jag kan ha en annan valuta och utländsk Exchange som mellanhand för att köpa/sälja och tekniskt är inte valutan eller plånboken inom landets jurisdiktion? skatteverket och finansministern har ett par frågor att svara på ingen verkar ha konkreta svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nätälskare:

Uppenbarligen så menar dom inte stöld i dess juridiska definition. Lagar är ju bara någonting vi människor hittar på, tänk om imorgon att lagen ändras så att staten får ta vilken av dina ägodelar som helst, när som helst utan anledning och det alltså inte definieras som stöld. Hade du fortfarande inte tyckt att det var att stjäla då? Vad annars är det om inte stjäla?

I ditt exempel så hade det inte definierats som stöld, men det hade givetvis varit fel. Ditt exempel är dock inte realistiskt då vi ligger väldigt långt ifrån den nivå av korruption som skulle krävas för att ett sådant scenario ens skulle vara möjligt.

Faktum är att vi har valt in en riksdag. Deras uppgift är bland annat att stifta lagar som ska representera folkets åsikter. Självklart kommer inte den drivna politiken stämma exakt överens med dina personliga åsikter. Jag tycker dock att man bör undvika att använda termer så som "stöld" enbart för att man inte delar samma uppfattning som majoriteten av den svenska befolkningen. Kapitalskatten har trots allt varit oförändrad nu under många år nu utan några större protester.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AplAy:

2) Vilket inte verkar ha fungerat så bra än så länge med tanke på att flyktingströmmarna bara fortsätter och inte tycks vilja sakta ned. Ytterligare och/eller högre skatter kan inte tyda på att pengar sparas eller används ekonomiskt precis.

Någon borde nog ta och läsa på lite.

https://www.migrationsverket.se/Om-Migrationsverket/Statistik...

I snitt söker mellan 1500 - 2000 personer asyl i detta land per månad. Det kan jämföras med 40.000 och 80.000 per månad under 2015. Så flyktingströmmarna har absolut saktat ned.

Skrivet av ZecretW:

Anledningen till kriget som gav de stora strömmarna hit senast var inte ekonomisk utan religiöst och även om det inte kommer fler flyktingar måste de som redan har kommit fortfarande försörjas tills de blir en del av arbetsmarknaden och kan försörja sig själva.

Det sista kan ta flera år om ens alls på grund av språk, kunskap och kulturella skäl.

För att balansera detta från att stämplas som ett "rasistiskt" inlägg har vi även en allt större inhemsk befolkning på bidrag. Man studerar mycket längre innan man börjar arbeta idag, vilket tär på bidragssidan. Vi lever allt längre med, vilket gör att man måste betala ut pensioner mycket längre, vilket också tär på kassan.

Det i kombination med att allt åldrande befolkning betyder ganska stora utgifter. Utgifter som få vill försöka undanröja.

Alltså... Fler blir äldre + de lever längre = Större utgifter i pension samt diverse utgifter genom välfärden som vård och medicin gör att det blir dyrare och dyrare.

Skrivet av anon267242:

Om du fråga mig så tycker jag i en perfekt värld att den person som verkligen behöver medecin för att kunna "leva" ska få sin medicin billigare till en viss gräns. Jag tycker instället att en person som kan jobba och inte behöver sjukvård inte ska behöva bettala skatt för det. Istället ska in viss % av den totala inkomsten staten få gå till dom som VERKLIGEN behöver sjukvård. Och jag som har ett jobb ska behöva betala för min egen sjukvård.

Så låter det nu ja. Sedan när du blir sjuk och åker på en icke subventionerad räkning så kommer du nog inte vara så entusiastisk. Tänk dig vad det kostar att gå till tandläkaren.. och detta varje gång du känner dig sjuk.

Skrivet av Buulaa:

@Aleshi: ganska säker på att vi är en republik och inte en demokrati, vet inte vad du har fått det ifrån.

Sverige är ingen republik. Vi har en monark.. inte en president och det finns faktiskt något som kallas för demokratiska republiker. Alltså där valsystemet är demokratiskt men överhuvudet som väljs är en president.. eller en förbundskansler om man menar Tyskland t.ex.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Buulaa:

det luktar surt, och jag tror en del av oss ser det som seriös, politisk finansfråga. undrar hur det här kommer funka i praktiken för det låter inte rationellt. Jag undrar hur legalitet runt krypto kommer in här då jag kan ha en annan valuta och utländsk Exchange som mellanhand för att köpa/sälja och tekniskt är inte valutan eller plånboken inom landets jurisdiktion? skatteverket och finansministern har ett par frågor att svara på ingen verkar ha konkreta svar.

Det är sådana oklarheter jag tror kommer leda till att regeringarna kommer ställa stenhårda krav på exchanges att samla all information de bara kan om användarna vilket leder till ökade avgifter för att använda en exchange.

Logiskt sett borde väl de lagarna i landet du befinner dig i gälla över de lagarna som gäller i det land din plånbok är.

Något som känns säkert är väl att när flera politiker blir inblandade är det nog inte speciellt positivt för bitcoin.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Red Beaver:

Vad exporterar Schweiz? Klockor, fickknivar och skatteflykt?

Nestle, ABB, credit suisse, Roche, novartis, addeco, richemont, logitec

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd
Skrivet av VadSaDu:

Visst skatt är bra, det håller jag med om, och jag är smått emot mining då jag är en dödlig svensson som inte kan lägga 3999:- för ett GTX1060 6GB, osv osv osv.

Men fasiken va de söker efter skatt som blodhundar.. lite skrämmande.

På vilket sätt är skatten bra egentligen när allt går till staten och väldigt lite tillbaka till folket?

Vården är ju helt seriöst körd.

Permalänk
Medlem

En bra inkomst för skatteverket. Dock finns det bättre ställen för staten att spendera resurser om man vill generera pengar. Givetvis kan de ju göra båda men känns inte precis som att våran stat prioriterar överhuvudtaget.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Paddanx:

Hehe... Anonymt my ass...
När ska folk lära sig. Inget du gör elektroniskt längre, är anonymt

Och ja... det är surt att få efterskatt, men det är väl inget nytt att inkomst i detta land ska skattas? Så ska folk bli sura för de inte kunde blåsa staten nu?

Blåsa staten? Du borde nog fråga dig vem det är som blåser vem här.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xinpei:

Någon borde nog ta och läsa på lite.

https://www.migrationsverket.se/Om-Migrationsverket/Statistik...

I snitt söker mellan 1500 - 2000 personer asyl i detta land per månad. Det kan jämföras med 40.000 och 80.000 per månad under 2015. Så flyktingströmmarna har absolut saktat ned.

Anhöriginvandringen har dock ökat och kommer troligtvis fortsätta öka, vi ligger över nivåerna vi hade 2013 och långt över nivåerna vi hade innan det. Vill man minska strömmarna tar man bort incitamenten för att komma hit.

Skrivet av Xinpei:

Precis som i Sverige. Ironiskt eller hur? Sedan att Sverige skulle varit ett sjunkande skepp har folk skrikit i 40 år nu.

Det var betydligt tryggare för 40år sedan, det kan nog ingen förneka. Mycket lägre arbetslöshet, även om siffrorna nu är rejält sminkade, eftersom du räknas som anställd om du jobbar 1h per vecka, eller är med i ett arbetspolitisktprogram från AF.

Visa signatur

=)

Permalänk
Medlem

@Xinpei:
"Precis som i Sverige. Ironiskt eller hur? Sedan att Sverige skulle varit ett sjunkande skepp har folk skrikit i 40 år nu."

Som jag skrev i ett tidigare inlägg så bryr jag mig inte om att betala skatt så länge man får valuta för den skatten. Vilket man inte får i Sverige. Jag skulle gärna gått in mer på varför Sverige är ett sjunkande skepp men det är lite utanför trådens område.

Visa signatur

Chassie: Corsair Graphite 600T - Mobo: Asus P8P67 - CPU: Intel i7 2600K - CPUkylare: Corsair Hydro H80 - RAM-minne: 12 Gb Corsair Dominator - GPU: EVGA 680GTX FTW+ 4GB - PSU: Corsair AX 850 GOLD - HDD: Intel 330 Series 2.5 OS: W7 Pro - Keyboard: Logitech Illuminated

Permalänk
Medlem
Skrivet av Buulaa:

@SAFA: skillnaden är väl aktier är aktier och valuta är valuta

Jo, men just nu så vill skatteverket att man deklarerar kryptovlautor som onoterade aktier. (Blankett K4 D). Så det får man förhålla sig till.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Xinpei:

Så låter det nu ja. Sedan när du blir sjuk och åker på en icke subventionerad räkning så kommer du nog inte vara så entusiastisk. Tänk dig vad det kostar att gå till tandläkaren.. och detta varje gång du känner dig sjuk.

Jag vet men jag betalar helst det än någon skatt. Jag ta också hellre en försäkring.

Sedan vad menar du med "känner dig sjuk"? Det är så många gånger svenskar gå till läkaren helt i onödan bara för dom känner sig lite sjuk. Väx upp och ta hand om dig själv. Gör lite egen "forskning" och lär dig.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av elklazor:

Håller med, men vad tycker du att de ska fokusera på? Plocka svamp?

Håller med, tusan vad sur jag är på att få tillgång till sjukvård, vägar och utbildning.

Har du hört talas om Slöseriombudsmannen? Om inte så tycker jag att du ska följa honom sen kan du återkomma och berätta hur glad du är över att du betalar så mycket skatt och kanske till och med vill betala lite mer skatt?
https://www.skattebetalarna.se/sloseriombudsmannen
UPPMANING TILL SAMTLIGA här inne att följa honom.

Visa signatur

Asus Prime Z390-A - Intel I7 9700KF - Corsair Vengeance 2x8GB 3200Mhz CL16 - MSI GeForce RTX 2080 SUPER 8GB Ventus XS OC - Creative Sound Blaster Z (skäms) - Corsair AX 1200i Digital 1200W 80+ Platinum - Fractal Design R6 - Sennheiser GSP 600 - Acer Predator XB271HUA

Permalänk
Medlem
Skrivet av zin:

En bra inkomst för skatteverket. Dock finns det bättre ställen för staten att spendera resurser om man vill generera pengar. Givetvis kan de ju göra båda men känns inte precis som att våran stat prioriterar överhuvudtaget.

Vad ligger denna hemliga outforskade gruva av skattemedel som Skatteverket ännu inte hittat?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon267242:

Jag vet men jag betalar helst det än någon skatt. Jag ta också hellre en försäkring.

Sedan vad menar du med "känner dig sjuk"? Det är så många gånger svenskar gå till läkaren helt i onödan bara för dom känner sig lite sjuk. Väx upp och ta hand om dig själv. Gör lite egen "forskning" och lär dig.

Skickades från m.sweclockers.com

Haha. Vi ignorerar helt dina försök till härskarteknik. Här är faktiskt lite intressant fakta. Visste du att den genomsnittliga Amerikanen betalar ungefär lika mycket som en svensk gör? Skillnaden är att ungefär 10-12% är skatt och resten är försäkring? Framförallt folk som inte har en privat försäkring via sin arbetsplats. Resultatet är ganska slående ändå. Sämre skola och sämre vård men man betalar nästan lika mycket. Är det vad du vill ha?

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem
Skrivet av o3ryy0:

I ditt exempel så hade det inte definierats som stöld, men det hade givetvis varit fel. Ditt exempel är dock inte realistiskt då vi ligger väldigt långt ifrån den nivå av korruption som skulle krävas för att ett sådant scenario ens skulle vara möjligt.

Faktum är att vi har valt in en riksdag. Deras uppgift är bland annat att stifta lagar som ska representera folkets åsikter. Självklart kommer inte den drivna politiken stämma exakt överens med dina personliga åsikter. Jag tycker dock att man bör undvika att använda termer så som "stöld" enbart för att man inte delar samma uppfattning som majoriteten av den svenska befolkningen. Kapitalskatten har trots allt varit oförändrad nu under många år nu utan några större protester.

Suck, det har ingenting med specifikt Sveriges regering att göra. Exemplet är för att visa att lagen inte är skriven i sten och att anledningen till att det inte definieras som stöld är för att dom i makten bestämt det.

Finner heller ingen logik i att folk ska sluta använda termer som stämmer överrens med deras åsikter bara för att majoriteten inte skulle hålla med.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Xinpei:

Haha. Vi ignorerar helt dina försök till härskarteknik. Här är faktiskt lite intressant fakta. Visste du att den genomsnittliga Amerikanen betalar ungefär lika mycket som en svensk gör? Skillnaden är att ungefär 10-12% är skatt och resten är försäkring? Framförallt folk som inte har en privat försäkring via sin arbetsplats. Resultatet är ganska slående ändå. Sämre skola och sämre vård men man betalar nästan lika mycket. Är det vad du vill ha?

Kalla det sämre skola och sämre vård är och överdriva lite. Dyare, ja det är det. Sämre? vete fan asså.

Sen förstår jag inte varför du och många andra ska alltid ta upp USA av alla jävla länder det finns?

Permalänk
Skrivet av Bloodstainer:

Nej det har jag aldrig påstått. Men företag gör också skatteavdrag, jag undrar hur de kommer lösa problematiken kring när vissa kanske inte ens väljer att omvandla kryptovalutan, hur ska de då skatta på sina "inkomster", tänk att de börjar ta in avgifter för något som aldrig ens konverterats och handlat med traditionella valutor.

Det beror lite på om du använder dem till att betala med i Sverige, gör du det får staten tillbaka en del av det
du tjänat då det är moms på varor och tjänster.

Gällande vad sjukvården kostar.

I denna excelfil kan ni på ett ungefär vad vården egentligen kostar i Sverige.
https://www.socialstyrelsen.se/.../nord-drg-prospektiv-viktli... (direktlänk)
https://www.socialstyrelsen.se/klassificeringochkoder/norddrg... (indirekt länk)
https://www.socialstyrelsen.se/klassificeringochkoder/norddrg
https://skl.se/ekonomijuridikstatistik/statistik/kostnadperpa...

Vi kan ett extremfall, en levertransplantation. E01N 05 Hjärttranspl & assist cirk 30,296

DRG-vikten (genomsnittskostnaden för den typen av operation i Sverige) är alltså 30,296.
Kostnaden blir då 30,296 x Beräknade kostnaden för vikten 1 som är 54 254 kr -> 30,296 x 52254kr =1583087.184 kr
Det kan sedan finnas faktorer som påverkar vikten (ytterfall) vilket gör att DRG-vikten (och därmed också kostnaden) ökar.
Det tillkommer sedan många läkarbesök före/efter samt kostnader för den tid man legat inlagd.

Det är lätt att säga att man betalar mer i skatt per livstid än vad det kostar men alla sjukdomstillfällen
inträffar ju inte när man är 70 utan det kan likväl drabba barn, ungdomar eller yngre vuxna.
Dessa har oftast inte hunnit tjäna så mycket pengar och skulle inte klara av att betala de kostnader
som en sådan här operation medför. Försäkringsbolag kommer också sannolikt att vägra försäkra någon
som har en känd familjeanamnes på ärftliga sjukdomar, t ex hjärtkärlsjukdomar, cancer m.fl.

Visa signatur

Il Drago Ruggente

| OS: Windows 10 64bit Pro | CPU: Amd Ryzen 5800X | GPU: Gigabyte Geforce RTX 3070 8GB GAMING OC
| MB: Asus ROG Strix B550-F Gaming | RAM: Corsair Vengeance LPX Black 2x16GB |
PSU: Corsair RM750X | Chassi: Fractal Design 7 | Boot SSD: Kingston A2000 M2 1 TB | CPU-Kylare: Noctua D15 |

Permalänk
Skrivet av anon267242:

Kalla det sämre skola och sämre vård är och överdriva lite. Dyare, ja det är det. Sämre? vete fan asså.

Sen förstår jag inte varför du och många andra ska alltid ta upp USA av alla jävla länder det finns?

Du kan läsa denna pdf som handlar om sjukvården i olika länder.
Svensk sjukvård internationell jämförelse
https://webbutik.skl.se/bilder/artiklar/pdf/7585-075-7.pdf?is... (direktlänk)
https://webbutik.skl.se/sv/artiklar/svensk-sjukvard-i-interna...

Visa signatur

Il Drago Ruggente

| OS: Windows 10 64bit Pro | CPU: Amd Ryzen 5800X | GPU: Gigabyte Geforce RTX 3070 8GB GAMING OC
| MB: Asus ROG Strix B550-F Gaming | RAM: Corsair Vengeance LPX Black 2x16GB |
PSU: Corsair RM750X | Chassi: Fractal Design 7 | Boot SSD: Kingston A2000 M2 1 TB | CPU-Kylare: Noctua D15 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av henkiii:

Vad ligger denna hemliga outforskade gruva av skattemedel som Skatteverket ännu inte hittat?

Skickades från m.sweclockers.com

Jag sa staten, inte skatteverket(även om staten äger skatteverket). Vi kan t.ex. införa hårdare lagar på överträdelser folk gör ofta för att dra in mer pengar. Är folk själviska på bekostnad av samhället så är det deras eget fel.

Vi kan spara upp till två miljarder kronor varje år i städkostnader och tjäna stora pengar på folks lathet genom att i detta fall bötfälla alla som skräpar ner med flit. Sverige har över 1.2 miljon rökare och majoriteten slänger sina fimpar direkt på gatan. Bötfäll dessa personer minst 800KR(vilket är det nuvarande bötesbeloppet för 'ringa' nedskräpning) per fimp när de blir tagna och vi har snart renare gator. Just nu får man ingen böter för att slänga fimpar på marken, vilket är rätt ofattbart med tanke på att 80% av allt skräp är tobaksrelaterade produkter. Så vi skulle kunna se en snabbt minskning i städkostnader om vi ändrade lagen.

Vi kan även skapa jobb genom att engagera folk att 'skicka in' bevis på folk som bryter mot denna lag. För varje tips som leder till böter så får du betalt. Detta kan vara ett sätt att skapa småjobb hos unga och ge dem en bättre bild på konsekvenserna av nedskräpning, något som samhället gynnas av långsiktigt.

Låt oss säga att du ser en kedjerökare slänga fimpar på marken och du börjar filma detta. Du ringer 114 14 och tipsar polisen och de skickar ut eller meddelar en 'kontrollant' som är i närheten. Du visar klippet där personen i fråga tydligt slänger 5 fimpar på marken med flit. Personen får 4000KR i böter och 40-240 timmars samhällstjänst. Samhällstjänst kräver oftast medgivande men i detta fall anser jag att den bör vara obligatorisk för att förebygga vidare nedskräpning. Detta är även gratis arbetskraft, något som bör användas för att städa upp gator och natur.

Som bonus när intäkterna går ner och det inte är lönsamt att skicka ut poliser/kontrollanter längre, samt när folk äntligen får in det i skallen att inte skräpa ner så kan vi även börja förbjuda rökning där röken kan ta sig till allmän plats(inte att förväxla med rökning på allmän plats. skillnaden är att du t.ex. inte kan stå på privat mark nära en väg eller på din balkong och röka eftersom detta kan ta sig till allmän plats). Resultatet blir knappt någon nedskräpning i form av tobaksprodukter, färre blir sjuka och djur och natur slipper ta så stor skada p.g.a. människans idioti. Vi har även skapat jobb, även om detta jobb involverar att kontrollera folks beteende. Detta i sig är inte dåligt då icke-rökare gynnas genom att bibehålla sin hälsa utan risk för sjukdomar som rökare tvingar på oss.

Personligen har jag ett problem med rökare eftersom detta påverkar min hälsa och förmåga att andas. Jag klassar passiv rökning som misshandel eftersom detta medvetet skadar andra. Att förgifta någon är emot lagen, t.ex. något simpelt såsom att lägga i en värktablett eller laxeringsmedel i någons dricka är olagligt och klassas som misshandel. Även om dessa medel oftast är ofarliga och effekterna är ganska direkta så finns det en princip i det hela, vilket är att man inte medvetet riskerar eller orsakar andra för förändrat hälsotillstånd mot deras vilja(även om detta är temporärt). Dock enligt våra politiker när det kommer till tobak och dess otaligt farliga kemikalier så är det helt plötsligt OK att förgifta människor trots att det finns tydliga bevis att rökning skadar.

Så staten kan både spara och tjäna pengar genom att göra rätt för sig gentemot befolkningen. Om folk vill skada sin egen hälsa är det ju deras val, men andra skall inte behöva stå ut med detta och också få sina liv förstörda.

Dold text
Permalänk
Skrivet av elklazor:

Håller med, men vad tycker du att de ska fokusera på? Plocka svamp?

Håller med, tusan vad sur jag är på att få tillgång till sjukvård, vägar och utbildning.

ja om ändå dom flesta utav pengarna ändå gick till det, vi alla vet här att dom flesta pengarna går till migrationsverket

Visa signatur

nuvarande dator: Asus ROG STRIX Z370-E GAMING, Intel i7 8700k 4,7Ghz, Corsair 32gb3200mhz, ASUS RTX 2070 STRIX Gaming OC

Permalänk
Medlem
Skrivet av ScrewFearMe:

ja om ändå dom flesta utav pengarna ändå gick till det, vi alla vet här att dom flesta pengarna går till migrationsverket

"vi alla vet"? Har du ens kollat på budgeten för i år eller för de tidigare 40+ åren?

Visa signatur

2600k @ STOCK <|> GTX 970 Omega!<|> Nån samsung 500gb ssd <|> 16 GB Kingston Hyper X <|> BenQ XL2420t
"Det finns inget skrot, bara gamla delar som kan användas på nya sätt" - Mulle Meck

Permalänk
Medlem
Skrivet av Red Beaver:

Vad exporterar Schweiz? Klockor, fickknivar och skatteflykt?

https://atlas.media.mit.edu/en/profile/country/che/#Exports

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av zin:

Jag sa staten, inte skatteverket(även om staten äger skatteverket). Vi kan t.ex. införa hårdare lagar på överträdelser folk gör ofta för att dra in mer pengar. Är folk själviska på bekostnad av samhället så är det deras eget fel.

Vi kan spara upp till två miljarder kronor varje år i städkostnader och tjäna stora pengar på folks lathet genom att i detta fall bötfälla alla som skräpar ner med flit. Sverige har över 1.2 miljon rökare och majoriteten slänger sina fimpar direkt på gatan. Bötfäll dessa personer minst 800KR(vilket är det nuvarande bötesbeloppet för 'ringa' nedskräpning) per fimp när de blir tagna och vi har snart renare gator. Just nu får man ingen böter för att slänga fimpar på marken, vilket är rätt ofattbart med tanke på att 80% av allt skräp är tobaksrelaterade produkter. Så vi skulle kunna se en snabbt minskning i städkostnader om vi ändrade lagen.

Vi kan även skapa jobb genom att engagera folk att 'skicka in' bevis på folk som bryter mot denna lag. För varje tips som leder till böter så får du betalt. Detta kan vara ett sätt att skapa småjobb hos unga och ge dem en bättre bild på konsekvenserna av nedskräpning, något som samhället gynnas av långsiktigt.

Låt oss säga att du ser en kedjerökare slänga fimpar på marken och du börjar filma detta. Du ringer 114 14 och tipsar polisen och de skickar ut eller meddelar en 'kontrollant' som är i närheten. Du visar klippet där personen i fråga tydligt slänger 5 fimpar på marken med flit. Personen får 4000KR i böter och 40-240 timmars samhällstjänst. Samhällstjänst kräver oftast medgivande men i detta fall anser jag att den bör vara obligatorisk för att förebygga vidare nedskräpning. Detta är även gratis arbetskraft, något som bör användas för att städa upp gator och natur.

Som bonus när intäkterna går ner och det inte är lönsamt att skicka ut poliser/kontrollanter längre, samt när folk äntligen får in det i skallen att inte skräpa ner så kan vi även börja förbjuda rökning där röken kan ta sig till allmän plats(inte att förväxla med rökning på allmän plats. skillnaden är att du t.ex. inte kan stå på privat mark nära en väg eller på din balkong och röka eftersom detta kan ta sig till allmän plats). Resultatet blir knappt någon nedskräpning i form av tobaksprodukter, färre blir sjuka och djur och natur slipper ta så stor skada p.g.a. människans idioti. Vi har även skapat jobb, även om detta jobb involverar att kontrollera folks beteende. Detta i sig är inte dåligt då icke-rökare gynnas genom att bibehålla sin hälsa utan risk för sjukdomar som rökare tvingar på oss.

Personligen har jag ett problem med rökare eftersom detta påverkar min hälsa och förmåga att andas. Jag klassar passiv rökning som misshandel eftersom detta medvetet skadar andra. Att förgifta någon är emot lagen, t.ex. något simpelt såsom att lägga i en värktablett eller laxeringsmedel i någons dricka är olagligt och klassas som misshandel. Även om dessa medel oftast är ofarliga och effekterna är ganska direkta så finns det en princip i det hela, vilket är att man inte medvetet riskerar eller orsakar andra för förändrat hälsotillstånd mot deras vilja(även om detta är temporärt). Dock enligt våra politiker när det kommer till tobak och dess otaligt farliga kemikalier så är det helt plötsligt OK att förgifta människor trots att det finns tydliga bevis att rökning skadar.

Så staten kan både spara och tjäna pengar genom att göra rätt för sig gentemot befolkningen. Om folk vill skada sin egen hälsa är det ju deras val, men andra skall inte behöva stå ut med detta och också få sina liv förstörda.

Dold text

Jag förstår hur du tänker. Det skulle vara en bra affär om det gick att skriva en generellbot som slog på alla, men så fungerar inte ett rättssäkert samhälle.
Det skulle behövas 1.2miljoner bötestillfällen, och de kommer kosta en ansenlig mängd polisresurser (och pengar) att hantera.
Jag skulle inte bli förvånad om ett bötestillfälle på 800kronor är en minusaffär för staten. Antagligen slulle även all annan polisverksamhet behöva läggas på is för att realisera detta.

Så tvärt om tror jag det är MYCKET mer lönsamt att jaga skattefifflande bitcoin miljonärer än enstaka hundralappar från rökare.
Jag även att fler klassar miljonfiffel värre än att slänga en fimp. Därmed inte sagt att alla nedskräpare ska få frikort, men det behövs en balans i åtgärder mot grov/mild brottslighet.

Tänk rubriken; Mordutredning nerlagd - Polisen jagar fimpar istället.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av elklazor:

"vi alla vet"? Har du ens kollat på budgeten för i år eller för de tidigare 40+ åren?

jag tar gärna en titt på den, skicka gärna ett pm till mig med länk till butdgeten

Visa signatur

nuvarande dator: Asus ROG STRIX Z370-E GAMING, Intel i7 8700k 4,7Ghz, Corsair 32gb3200mhz, ASUS RTX 2070 STRIX Gaming OC

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon267242:

Kalla det sämre skola och sämre vård är och överdriva lite. Dyare, ja det är det. Sämre? vete fan asså.

Sen förstår jag inte varför du och många andra ska alltid ta upp USA av alla jävla länder det finns?

Skattefinansierad skola i USA ÄR SÄMRE pga. bristande finansiering. Varför USA tas upp är pga. att de (bland alla andra västländer) ligger på andra sidan spektrumet när det kommer till Sverige. Det är helt enkelt ett belägg för hur ett absolut motsatt system fungerar.

https://www.npr.org/2016/04/18/474256366/why-americas-schools...

https://www.theatlantic.com/business/archive/2016/08/property...

Skrivet av ScrewFearMe:

ja om ändå dom flesta utav pengarna ändå gick till det, vi alla vet här att dom flesta pengarna går till migrationsverket

Jaså? Om du vet det.. kan du ge belägg för sagda sak? Enligt riksdagen så går den absolut största delen pengar in i skyddsnätet för sjuka och folk med funktionsnedsättning samt till kommuner i bidrag.

http://www.regeringen.se/sveriges-regering/finansdepartemente...

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |