AMD Ryzen 7 2700X och Ryzen 5 2600X "Pinnacle Ridge"

Permalänk
Medlem
Skrivet av _Merc_:

Även om fallout 4 och witcher 3 är populära titlar och Witcher 3 enligt min egen åsikt är kanske det bästa spelet som gjorts så börjar dem bli gamla och bör bytas ut emot Vermintide 2 och Assassins Creed Origins.

fallout 4 bygger även på en över 15 år gammal motor som är gjord för ghz och inte fler kärnor/trådar.

Svårt att bencha i Vermentide 2. Samt just det spelet är horribelt som testmetodik då det finns något i koden som sunkar ner det spelet rejält fast maninte har varken någon cpukärna/tråd eller gpu på 100% load.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tellus82:

Om du sitter på ett GTX1080 så kommer det bli den primära flaskhalsen på alla nya spel i 3440x1440 om du inte vrider ner kvalitetsinställningar på absolut lägsta. Jag kör ofta på 1.2 till 1.4 extra render resolution i spel från min 2560x1080 upplösning vilket ger nära nog 4 megapixlar som mest och då är jag extremt gpu bunden (ofta ~40fps under vad cpu kan leverera i nya titlar), 3440x1440 är nära nog 5 megapixlar så då lär det till ett 1080Ti för resonabla fps nivåer och ändå kommer du inte komma upp i situationer där gpu inte är flaskhalsen. Förutsatt att du kör höga inställningar.

Vid dom inställningarna borde du ha lite sämre FPS än 1440p med andra ord. Klivet från 1440p till 4k är mer än dubbelt. Därför känns 1440pUW som ett rimligt mellanting menar jag, istället för att säga att allt är lika bra i 4k. Som vi hört dom senaste åren.

1920x1080 = 2 073 600
2560x1440 = 3 686 400
2560x1080x1,4 = 3 870 720
3440x1440 = 4 953 600
4096x2048 = 8 388 608

Permalänk
Avstängd
Skrivet av RasmusC:

Synd att de är så pass långt efter i speltester fortfarande. För folk som spelar mycket på 1080p så blir intel det självklara valet tyvärr.

Har du tänkt sitta kvar i samma spel år efter år, flertrådsprestanda kommer krävas mer och mer i nya eller uppdaterade titlar!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

jag vill se cs:go prestanda mellan 8700k och 2700x vem som har stabilast 500 fps

Visa signatur

amd xp 2000+ | abit kx7-333R with USB 2.0 | 256 ddr pc-266 | WD 80 GB 7200 rpm + Maxtor 740-6L 60 GB 7200 rpm ata-133 + 4 120 GB i raid 1+0 | Inno3d Geforce 4 ti-4200 128 ddr | Memorexx dvd 16x48 | Artec 32x12x48 | PSU 350 watt (tyst) | Windows XP Proffesionell

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tensu:

Vid dom inställningarna borde du ha lite sämre FPS än 1440p med andra ord. Klivet från 1440p till 4k är mer än dubbelt. Därför känns 1440pUW som ett rimligt mellanting menar jag, istället för att säga att allt är lika bra i 4k. Som vi hört dom senaste åren.

1920x1080 = 2 073 600
2560x1440 = 3 686 400
2560x1080x1,4 = 3 870 720
3440x1440 = 4 953 600
4096x2048 = 8 388 608

Nej det är inget fel att lägga till 1440p UW i testet och som du säger är det ett resonabelt mellansteg, jag kan dock förstå att det kanske inte finns tid till hur många upplösningar som helst och någonstans måste man ändå välja vad man har tid till.

Sen vet jag att UW upplösningar i vissa spel kan sätta en annan belastning på gpu med väldigt annorlunda FoV så även om antal pixlar kanske blir snarlikt en 16:9 upplösning så är det inte säkert att fps/belastning blir den samma.

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5950x | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 9TB nvme, 3TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Lian Li o11 Dynamic | Alienware aw3821dw | >Zen2 på 3-400 mobo< | >x570 VRM< | :::AMD Zen Minnesguide:::|:::AMD Zen & Zen+ Överklockningsguide:::

Permalänk

Kära Sweclockers medlemmar!

Jag skulle här vilja ta upp något annat än vad ni ännu så länge har diskuterat i tråden och börja analysera resultaten ordentligt. Jag vill börja med att nämna att jag har läst igenom testet flera gånger och likt någon påpekade tidigare i tråden så ligger ju 2600x oroväckande nära 2700x i spel , oavsett 720p eller 4k upplösning. Jag finner detta oerhört intressant!
Vi pratar här om att man kan spara en tusenlapp på att välja denna över 2700x. Vad jag börjar fundera över, och detta är omöjligt att sia om, är ju huruvida 6c/12t står sig mot 8c/16t i framtiden.

Jag kommer här välja att jämföra med det system jag sitter på idag. Idag sitter jag på en Core 2 Quad Q9650 som jag klockat till 4,5ghz. Jag har sakta märkt att jag har tappat mer och mer prestanda i spel, vissa vill inte ens starta för att jag saknar "rätt protokoll" (Quantum Break) och jag tror att samtliga håller med mig om att det är dags för en uppgradering.
Vad jag vill hävda är att om jag köper ett 1080Ti så kommer min dator att fortsätta prestera bra i spel så länge jag spelar i höga upplösningar, detta är något jag har märkt av vartannat år då jag har bytt till nytt grafikkort och kunnat fortsätta använda min dator.
Jag är helt övertygad om att alla nya protokoll de nya processorerna stödjer kommer ge mig en otrolig prestandaskjuts men det intressanta här är ju att antalet Cores eller Threads verkar inte spela någon större roll? Tittar vi på spelen och inte decodningen så är 2600x det bättre valet ur perspektivet Prestanda/Krona? den presterar i princip identiskt med 2700x i spel. Skall man här resonera, likt jag gjorde förr, att man köpte en av de dyrare processorerna med 4xkärnor för att denna skulle hålla så länge som möjligt så undrar jag ärligt talat om man kommer tjäna in det, varför frågar ni? Jo helt enkelt då jag tror att prestandavinsten ligger i protokoll och tillverkningsprocess mer än vad den ligger i antalet kärnor och trådar.

Är någon sugen att diskutera detta med mig? Oerhört intressanta resultat måste jag säga i era tester måste jag säga.

Observera att jag nu utgår ifrån testet och helt lämnar vad som är bäst, Intel eller AMD därann.

Jag hade otrolig tur när jag köpte min Q9650, vad jag kan konstatera är att med Mores lag borta med vinden så verkar mitt resonemang att man skall byta grafikkort till ett i Mellanklassen vartannat år för att kunna spela spel på höga grafikinställningar som ett sunt resonemang? Alltså borde man idag kunna lägga lite mindre på själva CPU och satsa desto mer på GPU något som inte var fallet för 8 år sedan!

Tack hjärtligt för att ni läser igenom min vägg av text och jag hoppas ni citerar mig och fortsätter diskutera detta

// Sten Sture den Store!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Datanisse:

mjeh, blir nog Intel för mig ändå!

Det kommer ingen att klandra dig för - mjeh

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Luxor ABC80:

En hygglig stockkylare från AMD ????

AMD har verkligen ryckt upp sig. Ok, jag att de flesta här på SweC aldrig skulle bygga ett system med stock kylare (ink mig) men det är dessa detaljer som får mig att tro på AMD inför framtiden.

Möjligen vore det värt att Jonas & Co testade också - hör du det Jonas? Testa stockkylaren kontra en entusiastvariant.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av tellus82:

Nej det är inget fel att lägga till 1440p UW i testet och som du säger är det ett resonabelt mellansteg, jag kan dock förstå att det kanske inte finns tid till hur många upplösningar som helst och någonstans måste man ändå välja vad man har tid till.

Sen vet jag att UW upplösningar i vissa spel kan sätta en annan belastning på gpu med väldigt annorlunda FoV så även om antal pixlar kanske blir snarlikt en 16:9 upplösning så är det inte säkert att fps/belastning blir den samma.

Om det är en fråga om tid så kan man ju skippa 720p steget, känns tämligen orimligt att spela i den upplösningen med topp presterande komponenter.

Ja precis, mer tester i UW med olika inspelande faktorer hade varit hur intressant som helst!

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Stora Sture:

Kära Sweclockers medlemmar!

Jag skulle här vilja ta upp något annat än vad ni ännu så länge har diskuterat i tråden och börja analysera resultaten ordentligt. Jag vill börja med att nämna att jag har läst igenom testet flera gånger och likt någon påpekade tidigare i tråden så ligger ju 2600x oroväckande nära 2700x i spel , oavsett 720p eller 4k upplösning. Jag finner detta oerhört intressant!
Vi pratar här om att man kan spara en tusenlapp på att välja denna över 2700x. Vad jag börjar fundera över, och detta är omöjligt att sia om, är ju huruvida 6c/12t står sig mot 8c/16t i framtiden.

Jag kommer här välja att jämföra med det system jag sitter på idag. Idag sitter jag på en Core 2 Quad Q9650 som jag klockat till 4,5ghz. Jag har sakta märkt att jag har tappat mer och mer prestanda i spel, vissa vill inte ens starta för att jag saknar "rätt protokoll" (Quantum Break) och jag tror att samtliga håller med mig om att det är dags för en uppgradering.
Vad jag vill hävda är att om jag köper ett 1080Ti så kommer min dator att fortsätta prestera bra i spel så länge jag spelar i höga upplösningar, detta är något jag har märkt av vartannat år då jag har bytt till nytt grafikkort och kunnat fortsätta använda min dator.
Jag är helt övertygad om att alla nya protokoll de nya processorerna stödjer kommer ge mig en otrolig prestandaskjuts men det intressanta här är ju att antalet Cores eller Threads verkar inte spela någon större roll? Tittar vi på spelen och inte decodningen så är 2600x det bättre valet ur perspektivet Prestanda/Krona? den presterar i princip identiskt med 2700x i spel. Skall man här resonera, likt jag gjorde förr, att man köpte en av de dyrare processorerna med 4xkärnor för att denna skulle hålla så länge som möjligt så undrar jag ärligt talat om man kommer tjäna in det, varför frågar ni? Jo helt enkelt då jag tror att prestandavinsten ligger i protokoll och tillverkningsprocess mer än vad den ligger i antalet kärnor och trådar.

Är någon sugen att diskutera detta med mig? Oerhört intressanta resultat måste jag säga i era tester måste jag säga.

Observera att jag nu utgår ifrån testet och helt lämnar vad som är bäst, Intel eller AMD därann.

Jag hade otrolig tur när jag köpte min Q9650, vad jag kan konstatera är att med Mores lag borta med vinden så verkar mitt resonemang att man skall byta grafikkort till ett i Mellanklassen vartannat år för att kunna spela spel på höga grafikinställningar som ett sunt resonemang? Alltså borde man idag kunna lägga lite mindre på själva CPU och satsa desto mer på GPU något som inte var fallet för 8 år sedan!

Tack hjärtligt för att ni läser igenom min vägg av text och jag hoppas ni citerar mig och fortsätter diskutera detta

// Sten Sture den Store!

Jag tror att en 2600x kommer att räcka mycket länge i ditt fall.
Tusenlappen extra för en 2700x kanske kan ses som en försäkring, du kommer inte få slut på kärnor, kommer nästan säkert finnas någon ledig när det behövs.
Beror lite på din budget.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stora Sture:

Kära Sweclockers medlemmar!

Jag skulle här vilja ta upp något annat än vad ni ännu så länge har diskuterat i tråden och börja analysera resultaten ordentligt. Jag vill börja med att nämna att jag har läst igenom testet flera gånger och likt någon påpekade tidigare i tråden så ligger ju 2600x oroväckande nära 2700x i spel , oavsett 720p eller 4k upplösning. Jag finner detta oerhört intressant!
Vi pratar här om att man kan spara en tusenlapp på att välja denna över 2700x. Vad jag börjar fundera över, och detta är omöjligt att sia om, är ju huruvida 6c/12t står sig mot 8c/16t i framtiden.

Jag kommer här välja att jämföra med det system jag sitter på idag. Idag sitter jag på en Core 2 Quad Q9650 som jag klockat till 4,5ghz. Jag har sakta märkt att jag har tappat mer och mer prestanda i spel, vissa vill inte ens starta för att jag saknar "rätt protokoll" (Quantum Break) och jag tror att samtliga håller med mig om att det är dags för en uppgradering.
Vad jag vill hävda är att om jag köper ett 1080Ti så kommer min dator att fortsätta prestera bra i spel så länge jag spelar i höga upplösningar, detta är något jag har märkt av vartannat år då jag har bytt till nytt grafikkort och kunnat fortsätta använda min dator.
Jag är helt övertygad om att alla nya protokoll de nya processorerna stödjer kommer ge mig en otrolig prestandaskjuts men det intressanta här är ju att antalet Cores eller Threads verkar inte spela någon större roll? Tittar vi på spelen och inte decodningen så är 2600x det bättre valet ur perspektivet Prestanda/Krona? den presterar i princip identiskt med 2700x i spel. Skall man här resonera, likt jag gjorde förr, att man köpte en av de dyrare processorerna med 4xkärnor för att denna skulle hålla så länge som möjligt så undrar jag ärligt talat om man kommer tjäna in det, varför frågar ni? Jo helt enkelt då jag tror att prestandavinsten ligger i protokoll och tillverkningsprocess mer än vad den ligger i antalet kärnor och trådar.

Är någon sugen att diskutera detta med mig? Oerhört intressanta resultat måste jag säga i era tester måste jag säga.

Observera att jag nu utgår ifrån testet och helt lämnar vad som är bäst, Intel eller AMD därann.

Jag hade otrolig tur när jag köpte min Q9650, vad jag kan konstatera är att med Mores lag borta med vinden så verkar mitt resonemang att man skall byta grafikkort till ett i Mellanklassen vartannat år för att kunna spela spel på höga grafikinställningar som ett sunt resonemang? Alltså borde man idag kunna lägga lite mindre på själva CPU och satsa desto mer på GPU något som inte var fallet för 8 år sedan!

Tack hjärtligt för att ni läser igenom min vägg av text och jag hoppas ni citerar mig och fortsätter diskutera detta

// Sten Sture den Store!

Dagens spel lirar bra på en hexacore, speciellt om den har SMT/HT. Det finns dock redan undantag där en 8c/16t presterar bättre så som AC Origins eller spel baserade i någon form på CryEngine 3. Å andra sidan så finns det spel som reagerar precis tvärs om, med fler tillgängliga kärnor skapar dom extra overhead med inter-core kommunikation så du kan få negativ prestandaskalning med extra kärnor (Tomb raider, Deus Ex, Hitman, har blivit lite patchat i vissa titlar.)
Summa summarum, just nu funkar hexacore överlag i snitt praktiskt taget lika som oktacore i spel, hur framtiden ser ut däremot är svårt att säga mycket om annat än att vi hela tiden rör oss mot användande av fler kärnor samtidigt, det som ingen kan svara på är hur fort vi rör oss i den riktningen.

Skrivet av Tensu:

Om det är en fråga om tid så kan man ju skippa 720p steget, känns tämligen orimligt att spela i den upplösningen med topp presterande komponenter.

Nej 720p testet får gärna vara kvar för min del, dock med förändringen att inte köra låga ingame inställningar samtidigt vilket för mig totalt går emot vad man egentligen försöker få fram. Att kunna se prestandan ohejdad av GPU's begränsning är inte fel, man måste dock se upp så man inte fundamentalt förändrar hur cpu belastning sker när man gör det.

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5950x | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 9TB nvme, 3TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Lian Li o11 Dynamic | Alienware aw3821dw | >Zen2 på 3-400 mobo< | >x570 VRM< | :::AMD Zen Minnesguide:::|:::AMD Zen & Zen+ Överklockningsguide:::

Permalänk
Skrivet av Ozzed:

Såhär blev det. Får se hur det ändras med 2700X

https://i.imgur.com/WIcIILf.png

Då har ZEN IPC ungefär som 4***K haswell vid samma frekvens.
Det är inte alls dåligt. 4,5-4,8Ghz om ett par generationer blir det en riktig monster.

Permalänk
Skrivet av Ratatosk:

Jag tror att en 2600x kommer att räcka mycket länge i ditt fall.
Tusenlappen extra för en 2700x kanske kan ses som en försäkring, du kommer inte få slut på kärnor, kommer nästan säkert finnas någon ledig när det behövs.
Beror lite på din budget.

Intressant det du säger, men säg att vi struntar i budget och enbart fokuserar på framtid, i och med att grafikkorten inte orkar med 4k ordentligt för tillfället och då vi får minimal skillnad i spel på 720p testerna, indikerar inte detta att oavsett om jag köper en 2700X eller 2600X så kommer jag i framtiden ha liknande prestanda det är en kittlande tanke! med min Q9650 märkte jag löjligt stor skillnad förr i tiden när jag höll på att klocka, men nuförtiden verkar det ju inte som att överklockning spelar någon roll? jag har länge sagt att processorutveckligen står still, det är GPU som driver allt framåt och det verkar ju faktiskt stämma ^^

Usch detta vart spännande! ställer mig lite på kant faktiskt. Jag tror de som nämnde streaming har en god poäng dock. Där tror jag att skillnaden ligger mellan de olika processorerna kärnor och trådar

Permalänk
Skrivet av tellus82:

Dagens spel lirar bra på en hexacore, speciellt om den har SMT/HT. Det finns dock redan undantag där en 8c/16t presterar bättre så som AC Origins eller spel baserade i någon form på CryEngine 3. Å andra sidan så finns det spel som reagerar precis tvärs om, med fler tillgängliga kärnor skapar dom extra overhead med inter-core kommunikation så du kan få negativ prestandaskalning med extra kärnor (Tomb raider, Deus Ex, Hitman, har blivit lite patchat i vissa titlar.)
Summa summarum, just nu funkar hexacore överlag i snitt praktiskt taget lika som oktacore i spel, hur framtiden ser ut däremot är svårt att säga mycket om annat än att vi hela tiden rör oss mot användande av fler kärnor samtidigt, det som ingen kan svara på är hur fort vi rör oss i den riktningen.

Ditt resonemang är sunt! Jag rekommenderade min bror en Bulldozer när det begav sig, jag trodde mig se att marknaden skulle röra sig mot parralelliserade processer i spel men se så fel jag hade! Jag var helt säker på att Unreal Engine 4 skulle lägga stor last över flertalet kärnor men icke? hmm. Detta är spännande. Man vill ju inte göra misstaget att köpa en "core 2 duo" när man borde tagit "core 2 Quad" om ni förstår vad jag menar haha

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Stora Sture:

Intressant det du säger, men säg att vi struntar i budget och enbart fokuserar på framtid, i och med att grafikkorten inte orkar med 4k ordentligt för tillfället och då vi får minimal skillnad i spel på 720p testerna, indikerar inte detta att oavsett om jag köper en 2700X eller 2600X så kommer jag i framtiden ha liknande prestanda det är en kittlande tanke! med min Q9650 märkte jag löjligt stor skillnad förr i tiden när jag höll på att klocka, men nuförtiden verkar det ju inte som att överklockning spelar någon roll? jag har länge sagt att processorutveckligen står still, det är GPU som driver allt framåt och det verkar ju faktiskt stämma ^^

Usch detta vart spännande! ställer mig lite på kant faktiskt. Jag tror de som nämnde streaming har en god poäng dock. Där tror jag att skillnaden ligger mellan de olika processorerna kärnor och trådar

Är budgeten inte tajt, skulle jag rösta för en 2700x, den är lika snabb som en 2600x, när få kärnor används och snabbare när maximalt antal används.
Det är nästan aldrig en nackdel att ha fler kärnor än vad som används, annat än att de kostar lite mer att köpa in.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem

Prestandatest mellan gamla och nya moderkortschippen? Ryzen 2 och Ryzen 1 för tt jämföra.....

Permalänk
Medlem

Hur kommer det sig att 8600k presterar så mycket bättre än 8700k i FC5? 10+ skillnad i min FPS.

Permalänk
Medlem

@fantomsmurfen: Sant, men är det inte mera mellan 25-50% beroende på spel och upplösning?. Att säga att det är ca 50% över hela brädet är väl en överdrift?
Vidhåller ändå att det var roligare förr. Hoppas att det kommer en revolution snart snarare än evolution...

Visa signatur

"Jag är så gammal att jag brukade styra med piltangenterna"
StoppaCopySwede
Fraktrfitt:Inet

Permalänk
Medlem
Skrivet av VadSaDu:

De flesta spelar CS:Go i 720P på en 60hz och vill ha dessa 999FPS.

De testar det för att det är relevant för att få fram hur bra råprestanda processorn har under den typen av last. Högre upplösningar är ganska ointressant för processortest i spel. Det ger dessutom en fingervisning om hur resultaten kan komma att se ut i framtiden med bättre grafikkort än idag (även i högre upplösningar).
Med det sagt skulle jag, om jag köpte processor idag, garanterat gå på någon av dessa ryzenmodeller före allt intel har att erbjuda i mainstreamsegmentet, jag tycker helt enkelt att det är en mer välbalanserad processor och uppgraderingsmöjligheterna är tilltalande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oyes:

Hur kommer det sig att 8600k presterar så mycket bättre än 8700k i FC5? 10+ skillnad i min FPS.

FC5 belastar som mest 6 trådar fullt och verkar lira bäst på processorer som matchar detta i antal tillgängliga kärnor, kan komma att förbättras med patchning av spelet i fråga.

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5950x | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 9TB nvme, 3TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Lian Li o11 Dynamic | Alienware aw3821dw | >Zen2 på 3-400 mobo< | >x570 VRM< | :::AMD Zen Minnesguide:::|:::AMD Zen & Zen+ Överklockningsguide:::

Permalänk
Medlem
Skrivet av Garderoben:

20 fps mer i 1080p är helt klart dominera!

Battlefield 1: 131 FPS mot 137 FPS = 6 FPS

The Witcher 3: 115 FPS mot 116 FPS = 1 FPS

Fallout 4: 88 FPS mot 107 FPS = 19 FPS

Total War: Warhammer: 97 FPS mot 99 FPS = 2 FPS

Far cry 5: 106 FPS mot 110 FPS = 4 FPS

I fyra av fem titlar så hamnar skillnaden i högsta och lägsta FPS inom felmarginalen. Hur är det att dominera? Om du nu inte fokuserar enbart på Fallout 4 vilket vore ett extremt fall av cherrypicking.

Skrivet av Netforce:

jag vill se cs:go prestanda mellan 8700k och 2700x vem som har stabilast 500 fps

Eftersom CS Go är ett känt fall av ett spel som är värdelöst optimerat så borde 8700K (eller 8600K/8400) vara valet för dig pga. bättre singeltrådsprestanda samt högre överklockningskapacitet direkt ur box (boost).

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk

@SeF.Typh00n:

då är vi två om det..

Visa signatur

Chassi: In Win Gnone, GPU1: Gainward RTX 3080 GS Gpu 2: gigabyte 1080 ti OC HDD/SDD: Samsung 970 EVO Plus 2TB, samsung evo 1tb, samsung 970 pro 512gb, 5st 2TB, optisk läsare: Asus Blue ray brunner Ram: Team Group 64GB CL16 3200hz, Moderkort: ASUS ROG Crosshair VIII Extreme, CPU: AMD Ryzen 9 5950X, CPU Kylare: ek-aio elite 360 d-rgb, PSU: silverstone 1500w 80c guld ( Im Music Producer. Vibrations Is God Sound )

Permalänk

hur många PCI Express Lanes har 2700x?
hittar ingen stans det pratar om det från testare, men fölk verka tro eller säger det är 24. alltså lika dant som på 1800x eller att det är 32st.... hmm?
tro jag sitter kvar på min i7 5960x ett tag till... =/

Visa signatur

Chassi: In Win Gnone, GPU1: Gainward RTX 3080 GS Gpu 2: gigabyte 1080 ti OC HDD/SDD: Samsung 970 EVO Plus 2TB, samsung evo 1tb, samsung 970 pro 512gb, 5st 2TB, optisk läsare: Asus Blue ray brunner Ram: Team Group 64GB CL16 3200hz, Moderkort: ASUS ROG Crosshair VIII Extreme, CPU: AMD Ryzen 9 5950X, CPU Kylare: ek-aio elite 360 d-rgb, PSU: silverstone 1500w 80c guld ( Im Music Producer. Vibrations Is God Sound )

Permalänk
Avstängd

Hej alla, jag skulle vilja se väldigt mycket mer (nu finns i pricip inget) av lyckade kombinationer (moderkort+cpu+ram). Mitt kämpande med första Ryzenbygget var bara en enda lång besvikekse, detta eftersom det inte gick att få minnet till att ticka i 3.2GHz:( CPUn var en r7-1700 och moderkortet ett MSI X370. Jag testade totalt 4 olika minnesuppsättningar samt flera biosversioner innan jag gav upp, INET (en eloge till er) godtog att jag fick lämna tillbaks rubbet, så summa summarum kostade detta mig bara en jäkla massa tid och en hel del frustration.

Andra bygget blev raka motsatsen.
Moderkort: Asus PRIME B350-PLUS
CPU: r5-1600X
RAM: Corsair Vengeance 3600 (klarar: 3333MHz)*

Jag har mycket annat, både Intel och Amd, men denna slår knock på allt - rekommenderas.

*Kan komma att kompletteras med exakt beteckning på minnet.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Stora Sture:

Ditt resonemang är sunt! Jag rekommenderade min bror en Bulldozer när det begav sig, jag trodde mig se att marknaden skulle röra sig mot parralelliserade processer i spel men se så fel jag hade! Jag var helt säker på att Unreal Engine 4 skulle lägga stor last över flertalet kärnor men icke? hmm. Detta är spännande. Man vill ju inte göra misstaget att köpa en "core 2 duo" när man borde tagit "core 2 Quad" om ni förstår vad jag menar haha vore p

Spel är först tröga på att använda ny teknik, sedan var det nästan bara Bulldozer som utnyttjade 8 core på den tiden. Idag eller snarare snart så har Intel och Amd 8 core på sin mainstreamplattform och om något åt kanske konsolerna är detsamma.

Hur speltillverkare enklast utnyttjar fler kärnor är inte tänka vi har problem X, hur sprider vi detta bäst på n antal kärnor.
Utan mer tänka vi har en ide Y, vi vill på ett sådan bra sätt som möjligt skapa ett spel ifrån detta. Vi vet också om att vi att mainstream har en viss hårdvara och vi kan bloata ner spelet med olika saker om vi vill och lägga det parallellt.

Det är bara kolla på hur det har gått med vanliga spel och den allra bästa spelmaskinen (Nes)som har gjorts har en 8-bit RP2A07 cpu 1,66 MHz. Ta ett spel som breakout hur mycket data kraft behöver det?
Ja nes är riktigt overkill, samtidigt är det inga konstigheter att göra en bloatad version som både 8700k och Ryzen 2700x storknar i.

Permalänk
Medlem

Det hela av nyaste Ryzen generation 2 är vad första borde ha varit, även fast första inte var bokstavligt "dålig" utan bara inte fullt potentiell.

Skrivet av Ozzed:

Äntligen! en 2700X är beställd och på väg från Proshop! Min 1700 får maka på sig efter lång och trogen tjänst. Jag kommer dock ha kvar mitt ASUS Prime X370 Pro eftersom en av de sakerna jag tycker är jättehärligt med den här lanseringen är att man inte behöver byta moderkort, och som gammal AMD-räv så är det helt enkelt så jag tycker det ska vara. Processorn ska man byta varje år men moderkortet får hänga med tills det får rynkor. Jag kommer köra "3700X" eller vad som nu lanseras om ett år på samma moderkort som nu

Och jag köper mig en i7 6850K från Proshop.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Vangen:

Det hela av nyaste Ryzen generation 2 är vad första borde ha varit, även fast första inte var bokstavligt "dålig" utan bara inte fullt potentiell.

Och jag köper mig en i7 6850K från Proshop.

Varför i7 6850K och inte en 8700k? Den stora fördelen med i7 6850K är att de stöder mer ram, men då brukar man samtidigt gå upp i antal kärnor när man ändå är inne på en dyrare plattform.
För övrigt avvaktar jag uppgradering och inväntar Threadripper 2, sedan slänga ut min 7700K och en 8 core Intel (Ice Lake). Det som hindrar mig förutom att ingen av dem finns ännu, är att 20 000kr enbart på ram till en desktop känns sådär. (treadripper 2 med 128GB)

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Xinpei:

Haha. Citerade fel person.

🤗😜

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av XHI:

Det är väl inte så svårt att förstå? Det ska ge en känsla för hur de presterar om några år, samt att se ifall man "kan" nå höga frekvenser ifall man vill lira tex csgo i 300fps, sitta med sina 144hz osv osv.

Jag är otroligt glad över att Sweclockers har kvar 720p...

Sigh...vi har vært gjennom dette før. Dette argumentet er horribelt. Om noen år er GPUer også kraftige nok til at man spiller i enda høyere oppløsning. For eks. 4K. Da forsvinner flaskehalsen igjen. Dette nuller ut den flaskehalsen du mener vil dukke opp om noen år.

Spilltester skal representere virkeligheten. Det er hele meningen med disse anmeldelsene. Ingen spiller i 720p på en GTX 1080 i virkeligheten. Dermed ender testen opp med å vise tall som er viktig for absolutt ingen. Selv 1080p er lavt med den GPUen; de kan for min del ha 1080p, men inkluder for Guds skyld en oppløsning folk flest med GTX 1080 bruker: 1440p!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

För mig som gamer så framstår fortfarande i5-8400 som den optimala proppen, sett till prestanda, energieffektivitet och pris. Detta tillsammans med ett av de nya moderkortschippen och stock cooler, eftersom den ej är att överklocka.

.

Visa signatur

AMD Thunderbird 1.33 GHz (133 MHz Bus), Epox 8K7A, 1 x 256MB Corsair PC2100 DDR SDRAM, 20.5GB 7200 RPM Western Digital EIDE, Visiontek GeForce 3