AMD Ryzen 7 2700X och Ryzen 5 2600X "Pinnacle Ridge"

Permalänk
Avstängd

Skulle fortfarande villa höra officiellt från AMD att det inte blir en 2800x innan jag köper en 2700x
Hoppas fortfarande på en 12C denna gen

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Enligt dig. Jag tycker det är värt det. Plus att AMD behöver mina stålar. Det gör inte Intel.

Av ren nyfkenhet. Vad är en "Meningsfull" uppgradering enligt dig?

Min 1700 gör 3900Mhz stabilt. Det innebär att jag med 2700X får ca 14% bättre singlecore-prestanda. Något jag kunnat ge 4500Kr för om det var så. Men nu blir det bara 3500-ish, så för mig är det lätt värt det.

Var 3-5år, inte varje...
Själv väntade jag 8 senast. 820 -> 8700k

Skrivet av jOnÄTÄn:

Om man kör dom i standardfrekvens är det ganska stor skillnad på r7 1700 och r7 2700x.
Överklockar man är det ingen stor skillnad men det förutsätter att man fått en 1700 som klockar bra. Finns en hel del som har svårt att nå mer än 3,8-3,85Ghz med första generationens ryzen.
Andra generationen kanske inte garanterar över 4,1 men det verkar vara ganska rimligt att man får ett chip med i alla fall den nivån.
Sen byter många för att det är kul.

Fast du vet lika väl som mig att han inte gör det

Permalänk
Medlem

@Ryzer Nej precis men ville bara påpeka att det faktiskt kan vara en ok uppgradering om man inte överklockar. Själv går jag från Athlon 950-r5 2600 så blir en gigantisk uppgradering för mig. Kört 1700 och 1800x innan men sålde 1800x för ett tag sedan för att slippa konkurrera med alla som ska sälja av sina första generationens ryzen. Valde att gå ner till en 6c12t denna gen för att 8c16t var väldigt onödigt för min del.

Skrivet av CyberVillain:

Skulle fortfarande villa höra officiellt från AMD att det inte blir en 2800x innan jag köper en 2700x
Hoppas fortfarande på en 12C denna gen

Du har ju TR4 plattformen om du behöver kärnor. Jag tror inte vi får fler kärnor per "krets" förrän tidigast zen 2 kommer det en 2800x gissar jag på att den enbart har högre frekvenser precis som 1800x var mot 1700x.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Triton242:

Amen!
Skulle nog vilja flika in med att 720p tester också ger en ganska bra vink om icke trådoptimerade program generellt kommer att prestera.

Ja, det är ju en del av en helhetsuppfattning även där.

Skrivet av Xyborg:

Det här inlägget skulle man nästan tvinga folk att läsa igenom varje gång innan de fick posta kommentarer till CPU-tester

Tack!

Skrivet av anon159643:

Nu ska man såklart testa olika saker för att få så bra resultat som möjligt.
Men visar att en Ryzen 1300 presterar lika bra i spel som en 8700k i de upplösning man använder, ja då är det en Ryzen 1300 som man bör köpa till sin rena speldator.

Sedan allt prat om 10år, för 10 år sedan var det få spel som utnyttjade 4 kärnor och man kan fråga om 2 vs 4 core valet är aktuellt än idag. Sedan spel har nästan aldrig varit i framkant när det gäller cpu-belastning, inte ens 1995 så var bra processorer (Pentium pro) lika med rätt val i en speldator. Innan det så var IBM processorerna fina, de som hade fina arbetsstationer körde Silicon Graphics etc.

*edit*
Förklaringen att spel ej är i framkant är rent ekonomisk, det är få gamers som har datorer för över 100 000kr eller så. Vill en speltillverkare tjäna pengar så är det den stora gruppen som de ska fokusera på.

Tur att jag inte följde ditt resonemang och köpte en A8-5600K då. En samtida i5 står sig dugligt idag.

Och angående det om 10 år. Jag säger inte att det inte hänt saker på 10 år. Bara det att multitrådade processorer alltid legat rätt långt före spelmotorerna. Jag nämner ju att det som är relevant idag är ju huruvida spelmotorer gör skillnad på 12 och 16 trådar. Hur länge dröjer det innan det är vanligt? Det kommer dröja. Och det är inte för att det inte ligger pengar i flertrådade spel. De är ju nödvändigtvis inte sämre på få trådar bara för att de kan utnyttja många. Det handlar om att spel är väldigt svåra att parallellisera, därför går utvecklingen långsamt. Och jag tvivlar på att spel kommer komma ifatt inom överskådlig tid.

Permalänk
Benchmaskin 🍞
Skrivet av Raffor:

"För vårens tester 2018 har nya uppdateringar installerats för samtliga spel och programvaror samtidigt som Windows uppdaterats med fixarna för säkerhetshålen Meltdown och Spectre. Detta innebär att resultaten inte är direkt jämförbara med de från processortester innan denna tidpunkt."

Är generellt besviken på testmetodiken. Ni säger att resultaten inte är jämförbara med tidigare tester samtidigt jämför ni resultaten ändå. Hade ni verkligen inte tid att åtminstone köra 8700k med samma uppdateringar och matchande hastighet på minnet?

"...samtidigt som den levereras med en kompetent kyllösning."

Jag är kanske blind men hittar inget om temperaturer, ljudnivå eller ens bilder på nämnd kylare. Tycker det är helt rätt att ni refererar kylaren som grädde på moset och att det är ett plus men ni måste ju redovisa/motivera varför.

Jag tror du missuppfattar texten. Resultaten vi har med i den här recensionen är nya med alla uppdateringar osv, inklusive i7-8700K. Resultat från tidigare recensioner är inte jämförbara med denna pga uppdateringar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kenneth:

Jag tror du missuppfattar texten. Resultaten vi har med i den här recensionen är nya med alla uppdateringar osv, inklusive i7-8700K. Resultat från tidigare recensioner är inte jämförbara med denna pga uppdateringar.

Skönt att höra att det var en missuppfattning. Dock saknas det ändå info om kylare...

Permalänk

@Ozzed:

Själv tycker jag singlecoreprestandan är viktigast för mina behov.
Endast då jag kör större RAR-filer får jag lida lite, men jag överlever några sekunder extra

vad får du för superpi 1m? själv har jag haft

med 4670k@4,4= 8,3sek
med G3250@4,1 = 10sek
med E8400@4,1 = 11,5sek
med 8350k@4,85 = se bilden

Vad får du för 1M? Du kör alltså 1700x vid 3,9???
Det blir intressant vad du får för singlecore förbättring.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ryzer:

Var 3-5år, inte varje...
Själv väntade jag 8 senast. 820 -> 8700k

Fast du vet lika väl som mig att han inte gör det

Fast... Nu pratar du om år... Inte procent prestandaskillnad. För mig är allt över 10% i ökning lätt värt 3-4000Kr i uppgradering, om man kan behålla sitt moderkort, måste man byta så får det vara 20-25% skillnad för att det ska vara värt, så att du subjektivt tycker att det inre är värt det säger inte så mycket.

Hårdvara, benchmarks, och flertrådad prestanda är ju ett av mina huvudinstressen i livet.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Avstängd

Även om fallout 4 och witcher 3 är populära titlar och Witcher 3 enligt min egen åsikt är kanske det bästa spelet som gjorts så börjar dem bli gamla och bör bytas ut emot Vermintide 2 och Assassins Creed Origins.

fallout 4 bygger även på en över 15 år gammal motor som är gjord för ghz och inte fler kärnor/trådar.

Visa signatur

New: Asus x370 prime pro, Ryzen 1700 (@3.925ghz) , Ripjaws V 16GB 3600 MHz (@3200mhz 14c). https://valid.x86.fr/curj7r
Radeon VII.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dual-Tjur:

@Ozzed:

Själv tycker jag singlecoreprestandan är viktigast för mina behov.
Endast då jag kör större RAR-filer får jag lida lite, men jag överlever några sekunder extra

vad får du för superpi 1m? själv har jag haft

med 4670k@4,4= 8,3sek
med G3250@4,1 = 10sek
med E8400@4,1 = 11,5sek
med 8350K@4,85 = se bilden
https://i.imgur.com/fVNpEhc.jpg

Vad får du för 1M? Du kör alltså 1700x vid 3,9???
Det blir intressant vad du får för singlecore förbättring.

1700, inte 1700X. Har du länk till programmet?

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Finns dock väldigt relevant kritik man kan ge mot Blender-benchmarks.

Alla som använt detta program borde vara väl medveten om att det som testas i benchmarks är "final render", ett steg som med fördel görs som bakgrundsjobb eller som man kör över natten.

Det som avgör hur bra en dator faktiskt är som arbetsredskap till Blender är hur den hanterar det man spenderar >90 % av tiden i. Alla ni som använder Blender. Måste ju vara drivor av sådana med tanke på hur vanligt det är för tech-siter att testa rendering, SweC testar total 7 "vanliga applikations fall" och 3 av dessa är någon form av rendering.

När man sitter och jobbar med modellen, gör previews och liknande är skalning med CPU-kärnor minimal, det enda som spelar roll är hög enkeltrådprestanda (det är sant för i princip allt interaktivt arbete).

Vill bara påpeka att mycket saker såsom subdivisioner och annat roligt räknas up på CPU vilket skalar bra (räknas om varje gång man ändrar på själva modellen, inte inräknat är skalning/rotation etc när man inte redigerar modellen), om man använder skulpteringsläget kan man fritt välja att använda flera trådar.

Citat:

TomsHardware gjorde något de kallade "2D & 3D Workstation Performance" när i7-8700K testades (de verkar tyvärr inte gjort om dessa för R7 1700X). Även de själv blev lite förvånad hur pass dåligt dessa saker skalade med kärnor, "workstation" ska ju vara de stora kanonerna och intuitivt borde det då pass HEDT-plattformarna (vad är det annars bra på, inte spel i alla fall?)

Ovanpå det finns ännu en lite detalj med Blender och dess "final-render" prestanda: detta har kunnat acceleras via CUDA sedan rätt långt tillbaka och numera stöds även OpenCL. En orsak att ändå använde CPU har varit att man tidigare var begränsad till GPU VRAM som var för litet i vissa lägen.

Dels har VRAM blivit väsentligt större de senaste åren, men än viktigare är att både Pascal och Vega har möjlighet att mappa in "vanligt" RAM för att kunna jobba med riktigt stora datamängder i GPGPU-läge. GPUerna är normalt klart snabbare än CPU på just "final-render" delen.

Helt klart, kommer fortfarande ihåg att det vid nått tillfälle pratades om någon GPU där man skulle kunna köra fast minnesstickor på baksidan för att utöka VRAM mer effektivt (bättre bandbredd/latens än CPU RAM via PCIe?), vet inte vad som hände med det dock.

Citat:

Vill bara avsluta med att detta är ingen kritik mot att man kör Blender-tester, tycker tvärtom att det är en väldigt intressant datapunkt. Cinebench är kanske lite mer tvivelaktig då den använder en instruktionsmix som börjar bli ett extremt avvikande värde 2018, d.v.s. hög andel skalära flyttal med dubbel precision, blender använder allt mer vektoriserade flyttal och t.ex. spel kör mest heltal och en liten mängd vektoriserad flyttal med enkel precision

Har nyligen tråcklat ihop ett script som dumpar ut alla instruktioner i ett .exe/.dll och klassificerar dem som heltalsaritmetik, kontrollflöde, minnesoperationer, skalära flyttal och SIMD. Cinebench sticker verkligen ut!

Edit: Hade inte mycket att tillägga men kollade runt och det verkar mer som att SIMD används hyfsat mycket för färger etc, bara att det tar länge att suga ur så mycket som möjligt och ändå ge samma resultat på vilken maskin man renderar samma .blend på.

Visa signatur

"Oh glorious cheeseburger… we bow to thee. The secrets of the universe are between the buns..."
"All my farts come straight from hell, you're already dead if you notice a smell"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xyborg:

Jaha @Enigma har du kvar bokmärket nu till lanseringen då?

Du fick citerat det i ditt inlägg redan ser jag Förväntar du dig att jag ska hyckla? Står fast vid det jag skrev. Du dömer alltså första SKU's på en ny tillverkningsprocess? 14nm hade sin SC Fmax på 4.2GHz och nu ser vi 4.35GHz. Jag lämnade också stöd för varför jag väntar en högre frekvens. Det var också en hel del annan info i mitt inlägg som stämde rätt bra, men du får gärna haka upp dig på det du tror vara fel.

Visa signatur

[ AMD 7800X3D // EK-Block @ custom loop, 2x420mm ][ MSI B650 Tomahawk ][ 32GB G.Skill Z5 Neo @ DDR6000 CL28 1T ][ AMD 7900XTX @ custom loop ][ Corsair 750D // Corsair RM1000X ][ 2TB Samsung 990PRO M.2 SSD ][ Win10 PRO x64 ][ LG 34GN850 ]

Permalänk

@Ozzed:

http://www.superpi.net/Download/ 1,8WP
https://www.techpowerup.com/download/super-pi/ 1.5XS samma som jah har använt

1.9 verkar vara slö/konstig men jag fick 7,6 där.
Så denna från Techpowerup är mycket bättre. De har jag använt mycket länge nu.

Permalänk
Medlem

Här ser vi PRECIS varför det är bra att ha med 720p-testerna. Varenda processor höll jämna steg i 1080p då men inte i de lägre upplösningarna.

I dagens nya spel håller fortfarande de som toppade 700p-listan då medans de andra inte alls är lika trevliga att spela på

(Jag vet att det är precis detta du säger Aleshi, tycker bara det är värt att upprepa och vara extra tydlig)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

Finns ingen fördel med att recensera i höga upplösningar. Du ser hur bra testdatorn är i höga upplösningar, det är helt sant, men du ser också att en Ryzen 1300 står sig bra mot en 2700X. Köper du en Ryzen 1300 till din speldator för det?

Med AMD så kan man ju faktiskt köpa en billig 1300 till sin speldator nu och sen om något år när det behövs en bättre cpu så är det bara att köpa en ny och slänga i samma moderkort

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dual-Tjur:

@Ozzed:

http://www.superpi.net/Download/ 1,8WP
https://www.techpowerup.com/download/super-pi/ 1.5XS samma som jah har använt

1.9 verkar vara slö/konstig men jag fick 7,6 där.
Så denna från Techpowerup är mycket bättre. De har jag använt mycket länge nu.

Såhär blev det. Får se hur det ändras med 2700X

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hymer:

För den som spelar i 1440p eller 4k är Ryzen det självklara valet, Man får samma FPS som Intel men mycket bättre multitrådsprestanda. Förstår inte varför man ens vill köpa intel om man lirar i dom upplösningarna.

Dom presterar väldigt bra just nu så det ser ljust ut för AMD även om dom inte slagit Intel helt så sniffar man dom i baken. Mycket möjligt att det blir en Ryzen i nästa datorbygge (om det nu blir av dvs, något man vill men håller sig för att göra). Beror ju på prisklass lite, t.ex nere i 1200kr snåret så presterar ju en 8100 riktigt bra men dom flesta verkar lägga runt 2k ungefär när dom köper cpu.

Har nog nämnts redan men värt att nämna igen i så fall: tänk på lägsta fps i tester, genomsnittet är väl bra att veta men om lägsta fpsen är lägre så spelar det ingen roll om snittet är högre. Det är något Intel vunnit med stort tidigare men även där ligger AMD bra till.

Det vi kan hoppas på är helt enkelt att dom även lyckas någorlunda med att marknadsföra så dom får sålt lite mer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trebsor:

Här ser vi PRECIS varför det är bra att ha med 720p-testerna. Varenda processor höll jämna steg i 1080p då men inte i de lägre upplösningarna.

I dagens nya spel håller fortfarande de som toppade 700p-listan då medans de andra inte alls är lika trevliga att spela på

(Jag vet att det är precis detta du säger Aleshi, tycker bara det är värt att upprepa och vara extra tydlig)

720p tester är utmärkta att komplettera övriga upplösningar med, vad jag personligen däremot invänder emot är att köra medium inställningar i 720p vilket kommer tilta resultaten mot färre kärnor, spel är nämligen designade att inte belasta fler trådar än nödvändigt vid lägre kvalitets inställningar så även low end processorer kan användas till spelen. Problemet blir dock att nyttja det i benchmark sammanhang, speciellt om man ska nyttja datan som en indikation på framtida prestanda.

Alltså, man använder medium inställningar, något man gör normalt i spel för att matcha gårdagens hårdvara med färre kärnor och försöker applicera det på eventuell framtida prestanda i kommande spel med nästa generationers gpu'er, blir en aning stukat tänk för min del.

Bättre vore som jag sagt tidigare att köra ultra eller en tweakad ultra inställning med alla inställningar som enbart lägger extra belastning på gpu nerdraget tills man inte har en gpu flaskhals vid 720p.

Edit: Som exempel, i det flesta spel så innehåller högre kvalitets inställningar ett större antal "npc'er" synliga samtidigt som alla belastar Ai mer och som ofta kan ha cloth physics eller annat bös. Sen har vi generell fysik med olika nivåer varav de lägsta ingame inställningarna brukar i det närmaste vara helt avslaget, sen har vi draw calls som drastiskt minskar vid lägre inställningar osv osv. Listan är rätt lång på saker som påverkas av ingame inställningar och som markant förändrar hur det i slutändan belastar en cpu.

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5950x | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 9TB nvme, 3TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Lian Li o11 Dynamic | Alienware aw3821dw | >Zen2 på 3-400 mobo< | >x570 VRM< | :::AMD Zen Minnesguide:::|:::AMD Zen & Zen+ Överklockningsguide:::

Permalänk
Medlem

@Aleshi: hehe, nåja, i5:orna presterade nästan 100 % bättre :P. Sen får vi inte glömma att på den tiden var det GPU:er som flaskade processorerna, idag verkar det vara tvärtom, att CPU:er flaskar GPU (1080 ti), och det verkar inte förändras nämnvärt framöver.

Det är dock därför är det intressant med 720p testet, eftersom det visar hur mycket processorn kan leverera om nästa mellanklass-gpu skulle vara starkt som 1080 ti. Det är dock riktigt fattigt att sweclockers inte testar med ett 1080 ti... Det hade kunnat visa intressantare resultat.

Visa signatur

Playstation 4 + Nintendo Switch
R7 5800x3d - MSI B450 - RTX 3080 TUF - EVGA 650w G3 - ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ortovox:

Med AMD så kan man ju faktiskt köpa en billig 1300 till sin speldator nu och sen om något år när det behövs en bättre cpu så är det bara att köpa en ny och slänga i samma moderkort

Inte speciellt bra ekonomiskt, köp hellre den bättre Ryzen cpun från början, har man inte pengarna så spara kanske?

Permalänk
Benchmaskin 🍞
Skrivet av Raffor:

Skönt att höra att det var en missuppfattning. Dock saknas det ändå info om kylare...

Nope, står på sida 9 om testsystemet

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Yoshman:

Finns dock väldigt relevant kritik man kan ge mot Blender-benchmarks.

Alla som använt detta program borde vara väl medveten om att det som testas i benchmarks är "final render", ett steg som med fördel görs som bakgrundsjobb eller som man kör över natten.

Det som avgör hur bra en dator faktiskt är som arbetsredskap till Blender är hur den hanterar det man spenderar >90 % av tiden i. Alla ni som använder Blender. Måste ju vara drivor av sådana med tanke på hur vanligt det är för tech-siter att testa rendering, SweC testar total 7 "vanliga applikations fall" och 3 av dessa är någon form av rendering.

När man sitter och jobbar med modellen, gör previews och liknande är skalning med CPU-kärnor minimal, det enda som spelar roll är hög enkeltrådprestanda (det är sant för i princip allt interaktivt arbete).

TomsHardware gjorde något de kallade "2D & 3D Workstation Performance" när i7-8700K testades (de verkar tyvärr inte gjort om dessa för R7 1700X). Även de själv blev lite förvånad hur pass dåligt dessa saker skalade med kärnor, "workstation" ska ju vara de stora kanonerna och intuitivt borde det då pass HEDT-plattformarna (vad är det annars bra på, inte spel i alla fall?)

Ovanpå det finns ännu en lite detalj med Blender och dess "final-render" prestanda: detta har kunnat acceleras via CUDA sedan rätt långt tillbaka och numera stöds även OpenCL. En orsak att ändå använde CPU har varit att man tidigare var begränsad till GPU VRAM som var för litet i vissa lägen.

Dels har VRAM blivit väsentligt större de senaste åren, men än viktigare är att både Pascal och Vega har möjlighet att mappa in "vanligt" RAM för att kunna jobba med riktigt stora datamängder i GPGPU-läge. GPUerna är normalt klart snabbare än CPU på just "final-render" delen.

Vill bara avsluta med att detta är ingen kritik mot att man kör Blender-tester, tycker tvärtom att det är en väldigt intressant datapunkt. Cinebench är kanske lite mer tvivelaktig då den använder en instruktionsmix som börjar bli ett extremt avvikande värde 2018, d.v.s. hög andel skalära flyttal med dubbel precision, blender använder allt mer vektoriserade flyttal och t.ex. spel kör mest heltal och en liten mängd vektoriserad flyttal med enkel precision

Har nyligen tråcklat ihop ett script som dumpar ut alla instruktioner i ett .exe/.dll och klassificerar dem som heltalsaritmetik, kontrollflöde, minnesoperationer, skalära flyttal och SIMD. Cinebench sticker verkligen ut!

Använder blender väldigt lite så vet inte exakt hur mycket multi core det är i dagligt användande, men jag använder Unity och där är i princip allt multitrådat, från att uppdatera library cachen till att baka precomputed realtime GI. Speciellt library cachen är något som är sjukt frustrerande på färre kärnor, om du byter branch i git och det är många art assets som ska uppdateras så går alla 16 logiska kärnor på max på min burk i säkert 5 minuter

Visa signatur
Permalänk
Avstängd

Spännande tester nu för tiden.

Blir det 1 eller 2% förbättring denna generation undrar man förväntansfullt och efter att ha sett testerna så vet man ännu inte hur stor förbättringen vart i den upplösningen man spelar i.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kenneth:

Nope, står på sida 9 om testsystemet

Skickades från m.sweclockers.com

Läser att "Samtliga tester av Ryzen 2000-serien körs med processorkylaren Noctua NH-U14S". Antar att även övriga processorer testats med samma kylare? Eller är jag för trött för att läsa ordentligt?

Visa signatur

Ryzen 7600X - Geforce RTX 4080 - Custom Loop - Samsung 34" Ultra Wide
Intel i7 9700K - Radeon VII

Permalänk
Medlem

Iom att allt jämnar ut sig vid 4k då grafikkortet flaskar, skulle ni inte kunna göra benchmarks i 3440x1440p då istället? Det är väll fortfarande en nichad klass men vi som sitter på en 21:9 skärm skulle uppskatta tycker jag.
Är själv nyfiken på om man ska klivet tillbaka till AMD. Gick från en Phenom 2 X6 1100T till en i5 4670K. Så det är dags för en uppgradering.
8600K, 8700K vs 2600X, 2700X med ett GTX 1080 i 3440x1440 hade varit uppskattat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tensu:

Iom att allt jämnar ut sig vid 4k då grafikkortet flaskar, skulle ni inte kunna göra benchmarks i 3440x1440p då istället? Det är väll fortfarande en nichad klass men vi som sitter på en 21:9 skärm skulle uppskatta tycker jag.
Är själv nyfiken på om man ska klivet tillbaka till AMD. Gick från en Phenom 2 X6 1100T till en i5 4670K. Så det är dags för en uppgradering.
8600K, 8700K vs 2600X, 2700X med ett GTX 1080 i 3440x1440 hade varit uppskattat.

Om du sitter på ett GTX1080 så kommer det bli den primära flaskhalsen på alla nya spel i 3440x1440 om du inte vrider ner kvalitetsinställningar på absolut lägsta. Jag kör ofta på 1.2 till 1.4 extra render resolution i spel från min 2560x1080 upplösning vilket ger nära nog 4 megapixlar som mest och då är jag extremt gpu bunden (ofta ~40fps under vad cpu kan leverera i nya titlar), 3440x1440 är nära nog 5 megapixlar så då lär det till ett 1080Ti för resonabla fps nivåer och ändå kommer du inte komma upp i situationer där gpu inte är flaskhalsen. Förutsatt att du kör höga inställningar.

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5950x | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 9TB nvme, 3TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Lian Li o11 Dynamic | Alienware aw3821dw | >Zen2 på 3-400 mobo< | >x570 VRM< | :::AMD Zen Minnesguide:::|:::AMD Zen & Zen+ Överklockningsguide:::

Permalänk
Medlem

nu är de 8700K och 2700X så nära varandra så det är omöjligt att märka någon skillnad när man spelar. Men streamer man eller har flera program igång i bakgrunden då gör 2 kärnor extra stor skillnad.

Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Nivity:

Fortfarande utklassad på spelprestanda.

Knappast utklassad, det är enbart dumsnack!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av Xinpei:

Det där stämmer inte riktigt. Framförallt inte när det gäller 1080p eller högre upplösningar.

Vilket brukar vara fördelarna med en "refresh".

Tror nog du och jag har helt skilda definitioner av "dominerar". Intel "dominerar" inte även om det har ett övertag i ett väldigt snävt scenario (720p upplösning).

Även med skräpet som Inte ibland skickar med så tycker jag att Wraith kylarna är betydligt bättre presterande.. vilket egentligen inte säger så mycket med tanke på att Intels kylare är rent skit.

Läste vi just samma test? Skillnaden mellan Intel och AMD är mindre än 6% i 1080P. Det är inte ens märkbart. Dessutom gäller det EN TITEL i form av Fallout. I BF1 är skillnaden mindre och I Warhammer, Witcher 3 och Far Cry 5 så är skillnaden inom felmarginalen. Hur är då Intel det "självklara valet" när de också kostar mer?

20 fps mer i 1080p är helt klart dominera!

Visa signatur
Permalänk
Avstängd
Skrivet av gurkburk92:

Hur är det troll? HELT NY serie av AMD tävlar inte ens med 7700k i prestanda, i 1080p dvs. Kör personligen på 1440 så det spelar såklart mindre roll för min del, men jo, en helt ny serie som presterar såhär dåligt..

Ovanpå detta, så är strömförbrukningen skyhög, once again.

Spel ,Spel ,Spel...... Väx upp och använd datorn till annat också! Ser inte problemet? Tycker det ser ut som att dom flesta CPu,erna klara spel i testet eller har jag missat något?

Visa signatur

•·.·´¯`·.·•ЩIЯЦZ•·.·´¯`·.·•
Threadripper 1950X - Aorus x399 Gaming 7 - G.Skill Trident Z RGB 3200Mhz 4x8gb - EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 - 500gb Samsung 960 evo - Noctua NH-U14S TR4 - EVGA SuperNOVA G2, 1300W - Acer X34A