Klarar ni er utan en smartphone? (omröstning)

Permalänk
Medlem

Plockar fram min Nokia N95 ibland. Aldrig fel att ta en paus från pekskärmen.

Visa signatur

7800X3D//4090

Permalänk
Medlem
Skrivet av firstofmay:

Plockar fram min Nokia N95 ibland. Aldrig fel att ta en paus från pekskärmen.

Nokia N95 är tveklöst en smartphone

Permalänk
Medlem
Skrivet av PlogarN97:

Nokia N95 är tveklöst en smartphone

Jag tror det blir en definitionsfråga. Nånstans på gränsen skulle jag själv säga.

Visa signatur

7800X3D//4090

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

Posten debiterar mitt företag extra för sms som ses som en tillägstjänst. I alla fall när det gäller företagspaket...

Företagspaket levereras normalt sett direkt till mottagare utan avisering (en tjänst som är inbakad i det högre priset), så då är avisering ett tillägg.

Paket som ska hämtas hos ombud aviseras däremot via SMS utan extra kostnad. Ska du ha avisering med papper i brevlådan kostar det extra.

Permalänk
Medlem

@Olle P: hade mina misstankar men var inte helt säker

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem

Jag använder min Galaxy S4 bara för att lyssna på musik när jag är ute. Har inte heller mobilt internet till den och SIM-kortet är mestadels avstängd med flight mode. Det har alltid gått bra, trots att jag är/var egen företagare i nästan 25 år nu.

Skulle jag klara mig utan mobiltelefon eller smartphone? Lätt!!! Men trots allt, tycker jag att Smartphones med sina egenskaper om att förena tex navigation, telefon, internet-device och mp3 spelare i ett är en väldigt bra uppfinning jag inte vill missa. Jag väljer bara bort mobilt internet och telefon delen med att stänga av dessa funktioner, så passar det bra för mina behov.

Men jag skulle aldrig klara mig utan mp3 spelare. Det vet jag.

Visa signatur

iMac "27" Late 2013

Permalänk
Medlem
Skrivet av Olle P:

För att med Refill förbrukar jag totalt ~150 kr/år.
Jag har inte hittat något fast abonnemang som är anpassat för mina små volymer.
(Typiskt 0-3 vardera av SMS och korta samtal per månad.)

En intressantare fråga än om man klarar sig utan smartphone är hur det går att klara sig utan mobiltelefon(abonnemang) i dagens Sverige?
Det är inte lagstiftat att alla måste ha mobiltelefon, och det är inte gratis, men:
* Allt oftare är det omöjligt att ansluta sig till olika typer av grupper, exempelvis "kundklubbar", utan att ange ett mobilnummer.
* Tjänster online kräver allt oftare mobilnummer för tvåfaktorautentisering (och efterföljande reklamutskick).
* Telefonkioskerna är i allt väsentligt inte längre existerande.
* Fast telefonförbindelse till hushållen håller på att plockas bort på många ställen i glesbygd.
* Postpaket blir dyrare om mottagaren inte kan nås med SMS.

Vad händer vid en kris när el- och telenät kollapsar/saboteras och inte fungerar på en månad eller mer?

Kör man kontantkort kan man tanka "fastpris"-tjänsterna efter behov, brukar vara billigare än att tanka surf i vissa fall, eller så tankar man surf när man behöver nyttja det. Allt beror ju på var man behöver data.

Företag brukar kunna skicka paket med e-post-avisering, det är något PostNord stödjer. SMS går att skicka till hemtelefon eller ip-telefoni, om man så vill.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av MH25:

Det är stor skillnad att ta fram en karta, leta reda på rätt gata och sedan vilken den bästa vägen är från platsen man är på/vill gå/åka från och att ta fram samma sak i exempelvis Google Maps.

Givetvis kan man fråga om vägen också och det kan vara snabbare. Men det kan också vara betydligt långsammare. Allt från att personen inte vet var stället/gatan ligger till att de inte kan ge vettiga vägbeskrivningar.

Det är jag inte, men det handlar ju inte heller om mig som har navigation som ett intresse. Jag kan navigera mig till och från praktiskt taget vilken plats som helst med karta och kompass och det är en färdighet jag lägger stor vikt vid att behålla, därför använder jag det regelbundet. Men jag gör det inte om jag ska hitta till närmaste Teknikmagasinet eller en restaurang av ett flertal anledningar. Det handlar ju om att underlätta vardagen på ett sätt som sparar tid, gör det smidigare och lättare och mer effektivt. Precis som mycket teknologi i övrigt.

Din fråga var "varför är GPS:en så viktig?" vilket jag svarade på. Men själva frågan är ju lite som att fråga varför miniräknaren eller browser-funktionen är viktig. Vad hände med det gamla att titta i en encyklopedi/gå till biblioteket? Eller använda en räknesticka? Den är viktig för att den underlättar för oss som människor precis som vilket verktyg som helst.

För egen del så är inte GPS-funktionen det viktigaste, men att inte förstå varför den är viktig är i mina ögon ganska konstigt.

På efterhand så håller jag med dig om just hur teknologin underlättar i vardagen genom att spara tid. Jag vore en lögnhals om jag inte sa att jag faktiskt använder mobilen till saker som BankID, bankärenden, swisha, ta bilder på exempelvis eniro och produkter jag kollat upp på datorn som jag sedan ska köpa, miniräknaren när jag handlar, mp3-spelare för musik, ljudböcker och podcasts, sms-funktionen för att anteckna på språng, osv. Jag använder till och med Messenger (har dock kontantkort utan något surfabonnemang).

Min första invändning är just hur detta [smartphonandet] förlamat sociala interaktioner IRL. Därför har jag inga sociala medie-appar installerade. Varken Facebook, Twitter, Instagram, Snapchat, Badoo, Tinder, osv. Det är dessa appar som gör mig "anti" mot smartphones, inte övriga underlättande appar/funktioner. En orsak bakom att folk inte kan förklara vägen till olika ställen idag kan i vissa fall vara att de själva har vuxit upp med smartphones så de har aldrig behövt lära sig själva att navigera utan GPS-hjälp så har inte lärt sig förklara vägbeskrivningar.

Min andra invändning är hur [smartphonandet] förlamar sociala interaktioner IRL ytterligare genom att så fort folk inte har något att säga och inte känner för att vilja anstränga sig att föra samtalet vidare så kan de kolla på sina skärmar, kanske youtuba fram något, söka upp något "kul" i sitt sociala medie-flöde eller avskärma sig helt genom att se någon Twitch-stream eller liknande underhållning. Jag tycker personligen att det är en tråkig utveckling hur många hela tiden ska bota sin tråkighet med hjälp av något på en digital skärm ist för att ta in IRL-sensoriska intryck.

(btw fattar jag nada folk som ligger med sina smartphones i sängarna och ser på twitch, youtube, sociala medjar runt eller slösurfar, hur pallar man det som? Dålig bild och dåligt ljud, osmidigt, långsamt att skriva, osv. men det är jag)

Min sista synpunkt är mer en retorisk fråga: när teknologin som underlättar vardagen för folk börjar fela, vad har de då för "backup" om de aldrig har lärt sig att göra saker på "icke-tekniska" sätt som att räkna i huvudet, hitta via landsmärken, kunna vissa nummer i huvudet för att låna någon annans telefon för att ringa ett nödsamtal, osv? Nu vill jag inte påstå att alla är okunniga som inte kan räkna, komma ihåg nr eller läsa fysiska skyltar. Men ju mer vi förlitar oss på digital teknik, ju större risker skapar vi för oss själva när detta väl börjar fela (vilket kan ske närsomhelst).

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem

@AplAy: Som sagt onödigt att tänka på det sättet. Kartor i pappersform finns knappt längre, du har ingen telefonkatalog med karta över orten i hemmet, du har ingen karta i handskfacket längre och det har inte någon annan heller om du besöker annan ort. Trotts det så hittar/navigerar väldigt många utan GPS:en i bilen och lär sig vägarna och läser fortfarande vägskyltarna. Lite samma gäller allt annat, folk är inte mer handikappade än förr. Har du synkat dina kontakter kan du normalt komma åt de varifrån som helst för övrigt. Många går att hitta på eniro.se eller hitta.se också.

Har all teknik i landet fallerat kan du ändå inte ringa någon, skicka brev eller starta bilen I annat fall kommer du ha någon tillgång till telefonnätet, internet och kommunikation postvägen. Vid stora kriser får man såklart använda sig av satellit eller radio, och får alltså förlita sig på det myndigheter och frivilliga kan få fram till allmänheten. Även i krigszoner och under belägring har folk åtminstone någon form av begränsad tillgång till internet, samma gäller vid naturkatastrofer som sagt. Tryckta kartor finns fortfarande om du orkar beställa dessa, i annat fall kan du skriva ut en över valfritt område. Stadskartor på annat än Stockholm måste du nog leta upp på nätet, men kan ju spara ner för att använda offline. Vill du leva utan teknik är det väl bara att ta fram oljelampan och sen ut och börja jaga val med din segelbåt. Utan teknik har du inte elbelysning, banker/bankomater, möjlighet att betala i affären o.s.v. o.s.v. Även amish-folket använder allt detta indirekt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AplAy:

Min första invändning är just hur detta [smartphonandet] förlamat sociala interaktioner IRL.

Håller med dig till fullo. Man ser redan nu problemet med att den sociala förmågan sjunker bland folk. Man "Vågar inte prata" man vågar inte ta tag i saker. Det kommer bli något som mer efterfrågas av arbetsgivare framöver. En del vågar ju inte gå till doktorn längre...

Visa signatur

GA-Z97P-D3 | i5-4690K | 8Gb DDR3 | Gigabyte GTX 1050Ti | Samsung 850EVO 250Gb
Kylare: CPU: CM TX3 EVO3 | PSU: Silver Power SP-S460FL (Passiv)
Lur: OnePlus Nord | NAS: Synology 211j + Ett antal Hemmabygge

Permalänk
Medlem

Swish och Bank ID samt spotify är appar jag inte klarar mig utan känns det som. Förutom det så skulle det gå fint.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Kör man kontantkort kan man tanka "fastpris"-tjänsterna...

Visst, men fortfarande extremt overkill och dyrare i förhållande till mitt nyttjande.
En Swishbetalning drar ~100 kb och kostar 1kr i trafikavgift den gången (per kvartal eller så) jag behöver använda mobildata.

Skrivet av Petterk:

SMS går att skicka till hemtelefon eller ip-telefoni, om man så vill.

Problemet med e-postavisering är att de flesta webhandlare inte har det som normalt alternativ när man gör en beställning (och du kan inte beställa på normalt sätt utan att ange ett mobilnummer).

Lycka till att ta emot SMS på den här (vilket är exakt vad jag har hemma):

Skrivet av Petterk:

... du har ingen telefonkatalog med karta över orten i hemmet, du har ingen karta i handskfacket längre...

Tala för dig själv. Ingenting slår kartor på papper när man ska orientera!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Olle P:

Visst, men fortfarande extremt overkill och dyrare i förhållande till mitt nyttjande.
En Swishbetalning drar ~100 kb och kostar 1kr i trafikavgift den gången (per kvartal eller så) jag behöver använda mobildata.

Använder man inte ens data för att kolla buss/tågtidtabeller så är såklart förbrukningen väldigt låg. Behöver man surfa blir det snabbt billigare att tanka "surf" eller fastpris än att betala 10 kr/MB däremot. Så det är ju något man får lov att göra utifrån vilken situation man har som sagt. WiFi finns inte att tillgå överallt.

Skrivet av Olle P:

Problemet med e-postavisering är att de flesta webhandlare inte har det som normalt alternativ när man gör en beställning (och du kan inte beställa på normalt sätt utan att ange ett mobilnummer).

Givetvis är det så, men säljarna är inte tvingade att avisera via SMS eller tvungna att ha ditt nummer. Sen finns det fortfarande handlare som inte kräver det.

Skrivet av Olle P:

Lycka till att ta emot SMS på den här (vilket är exakt vad jag har hemma):
https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/d/d4/Dialog_r%C3%B6d.jpg/314px-Dialog_r%C3%B6d.jpg

Det går faktiskt hur fint som helst! Du får SMS:et uppläst bara. Har du en hyfsad DECT-telefon kan du dock läsa direkt på skärmen.

Har du inte en SMS-kompatibel DECT-telefon och inte svarar på något av de åtta försöken raderas dock meddelandet.

Skrivet av Olle P:

Tala för dig själv. Ingenting slår kartor på papper när man ska orientera!

Jag skulle också orienterat med papper, men förmodligen hade jag skrivit ut kartan själv.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Provetector:

Håller med dig till fullo. Man ser redan nu problemet med att den sociala förmågan sjunker bland folk. Man "Vågar inte prata" man vågar inte ta tag i saker. Det kommer bli något som mer efterfrågas av arbetsgivare framöver. En del vågar ju inte gå till doktorn längre...

Haha w00t! Jag känner till rädsla för tandläkare (ej drabbad själv), men vara rädd för å träffa doktorn? Vad i helsike är det som händer i världen? Är det därför detta med "doktor i mobilen" har dykt upp? Nu är jag ingen doktor själv, men rekommenderar inte läkarbesök via en app!

Man skulle nästan kunna säga att "zombieapokalyspen" är här, fast zombierna är inte så farliga utan går långsamt medan de tittar på sina smartphone-skärmar. Haha, någon borde göra en Just Cause 3-mod med zombies som går omkring med smartphones i sina händer som de sedan slår en med dem. Det borde sända en tydlig samhällssatir.

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

... säljarna är inte tvingade att avisera via SMS eller tvungna att ha ditt nummer.

Lite av en definitionsfråga...
1. Kundperspektivet. Nu för tiden "ska" all affärsmässig verksamhet utgå från vad kunderna efterfrågar. (Bland annat ett av kraven i SS-EN 9001:2015.) Om de flesta kunderna föredrar SMS avisering till lägre kostnad än pappersavi så ska detta erbjudas. Verksamhetens kostnader för att utöver detta erbjuda pappersavi som alternativ får sedan vägas mot eventuell merförsäljning. Är det värt merkostnaden?
2. Den praktiska lösningen. Många off-the-shelf mjukvaror för kundregister och affärssystem har ett inbyggt krav att kundens mobilnummer ska anges. Det går då inte att registrera en ny kund utan denna datapost. Ska man som affärsidkare ta merkostnaden för att bli av med kravet?

Skrivet av Petterk:

... förmodligen hade jag skrivit ut kartan själv.

Från telefonen?
Hela tråden handlar om smartphone (och mobiltelefon). Jag använder stationär dator för att kolla kartor online, och skriver vid (sällsynta) behov ut från denna.

Permalänk
Medlem

@Olle P: Varför ska du erbjuda pappersavi när e-post finns?

Flera e-handlare i Sverige har byggt sina egna affärssystem eller kraftigt byggt om kommersiella system, så jag ser inte vad du försöker säga. Det är helt valfritt att kräva nummer. Kostnad för telefon är något som räknas in i riksnormen, så det är något alla ska ha råd med för övrigt. Vägrar du en mobiltelefon av någon anledning kan du köra en fast telefon och köpa en SMS-kompatibel DECT-telefon för 379 kr för att läsa SMS:en. Dock billigare med en mobiltelefon och ett kontantkort som aldrig löper ut. Även enklare e-handelsplattformar har inget krav på SMS-avisering/telefon generellt sett.

Permalänk
Medlem

@Olle P: Gällande kontantkort/prisplan för de som använder telefonen ytterst lite så undrar jag om inte Halebop Go är mer passande i vissa fall. Då kan man tanka typ 50 kr (1-999 kr) för samtal/sms/mms och 0.5 GB surf för 39 kr. Surfen gäller i sex månader, potten tills den tar slut. Hur långt du eller någon annan nu klarar dig på 2 kr/samtal och 0,50 kr/sms, plus 78 kr/år för 1 GB/år data.

är
Permalänk
Medlem
Skrivet av AplAy:

På efterhand så håller jag med dig om just hur teknologin underlättar i vardagen genom att spara tid. Jag vore en lögnhals om jag inte sa att jag faktiskt använder mobilen till saker som BankID, bankärenden, swisha, ta bilder på exempelvis eniro och produkter jag kollat upp på datorn som jag sedan ska köpa, miniräknaren när jag handlar, mp3-spelare för musik, ljudböcker och podcasts, sms-funktionen för att anteckna på språng, osv. Jag använder till och med Messenger (har dock kontantkort utan något surfabonnemang).

Min första invändning är just hur detta [smartphonandet] förlamat sociala interaktioner IRL. Därför har jag inga sociala medie-appar installerade. Varken Facebook, Twitter, Instagram, Snapchat, Badoo, Tinder, osv. Det är dessa appar som gör mig "anti" mot smartphones, inte övriga underlättande appar/funktioner. En orsak bakom att folk inte kan förklara vägen till olika ställen idag kan i vissa fall vara att de själva har vuxit upp med smartphones så de har aldrig behövt lära sig själva att navigera utan GPS-hjälp så har inte lärt sig förklara vägbeskrivningar.

Min andra invändning är hur [smartphonandet] förlamar sociala interaktioner IRL ytterligare genom att så fort folk inte har något att säga och inte känner för att vilja anstränga sig att föra samtalet vidare så kan de kolla på sina skärmar, kanske youtuba fram något, söka upp något "kul" i sitt sociala medie-flöde eller avskärma sig helt genom att se någon Twitch-stream eller liknande underhållning. Jag tycker personligen att det är en tråkig utveckling hur många hela tiden ska bota sin tråkighet med hjälp av något på en digital skärm ist för att ta in IRL-sensoriska intryck.

(btw fattar jag nada folk som ligger med sina smartphones i sängarna och ser på twitch, youtube, sociala medjar runt eller slösurfar, hur pallar man det som? Dålig bild och dåligt ljud, osmidigt, långsamt att skriva, osv. men det är jag)

Min sista synpunkt är mer en retorisk fråga: när teknologin som underlättar vardagen för folk börjar fela, vad har de då för "backup" om de aldrig har lärt sig att göra saker på "icke-tekniska" sätt som att räkna i huvudet, hitta via landsmärken, kunna vissa nummer i huvudet för att låna någon annans telefon för att ringa ett nödsamtal, osv? Nu vill jag inte påstå att alla är okunniga som inte kan räkna, komma ihåg nr eller läsa fysiska skyltar. Men ju mer vi förlitar oss på digital teknik, ju större risker skapar vi för oss själva när detta väl börjar fela (vilket kan ske närsomhelst).

Är det fel att förlita sig på navigation i mobilen när det i princip aldrig fallerar? Ska människor lägga tid och möda på att lära sig karta och kompass och sedan dessutom bära med sig dessa för att vara beredda om GPS/mobilnätet skulle sluta fungera, trots att risken för detta är otroligt liten, och kombinerar du den risken med sannolikheten att du vid exakt det tillfället bara MÅSTE ta dig någonstans du inte hittar till så ja... då känns det som onödig energi att förbereda sig på detta.

Hur långt vill du dra det?

Borde alla ha vedspisar hemma ifall elen inte fungerar?
Bör det finnas x antal utedass på alla innergårdar i alla städer ifall avloppen slutar fungera?
Ska alla kunna sy kläder själva ifall transporterna över jorden avstannar?
Bör alla kunna hantera en ångmaskin?
Ska alla kunna sko om en häst?
Ska alla vara självförsörjande på potatis?
Kan du smälta brons?
Kan du jaga och slakta vilda djur?
Vet du vilka örter man kan äta?

Någonstans måste man dra gränsen och kunna förlita sig på att tekniken faktiskt fungerar, annars får man bli en prepper och lägga all sin vakna tid på att förbereda sig på något som sannolikt inte kommer (och om det kommer klarar sig preppern en extra månad).

/hulle.

Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."

Permalänk

Ingen Smartphone

Jag klarar mig utmärkt med min gamla ELF Ericsson. Allt annat gör jag på min iMac.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hulle:

Är det fel att förlita sig på navigation i mobilen när det i princip aldrig fallerar? Ska människor lägga tid och möda på att lära sig karta och kompass och sedan dessutom bära med sig dessa för att vara beredda om GPS/mobilnätet skulle sluta fungera, trots att risken för detta är otroligt liten, och kombinerar du den risken med sannolikheten att du vid exakt det tillfället bara MÅSTE ta dig någonstans du inte hittar till så ja... då känns det som onödig energi att förbereda sig på detta.

Hur långt vill du dra det?

Borde alla ha vedspisar hemma ifall elen inte fungerar?
Bör det finnas x antal utedass på alla innergårdar i alla städer ifall avloppen slutar fungera?
Ska alla kunna sy kläder själva ifall transporterna över jorden avstannar?
Bör alla kunna hantera en ångmaskin?
Ska alla kunna sko om en häst?
Ska alla vara självförsörjande på potatis?
Kan du smälta brons?
Kan du jaga och slakta vilda djur?
Vet du vilka örter man kan äta?

Någonstans måste man dra gränsen och kunna förlita sig på att tekniken faktiskt fungerar, annars får man bli en prepper och lägga all sin vakna tid på att förbereda sig på något som sannolikt inte kommer (och om det kommer klarar sig preppern en extra månad).

/hulle.

Hur ser du på att ens sociala förmågor blir sämre utifrån det personen skrev som du citerade?

Permalänk
Medlem

@Hulle: Vände mig mest mot hans idé att folk skulle vara mindre förberedda och ha sämre förmåga till att klara de kriser som kan uppstå i samhället än förr, folk blir inte handikappade av teknik och folk vet fortfarande vart vägarna i landet leder lika bra/dåligt som förr.

Även vid en kris så kommer regler för jakt upprätthållas så det är inte bara ut och skjuta för att äta vilt, vid en kris kommer säkert det som får skjutas ätas hur som helst och inte slösas bort och för det som får skjutas så finns det tillräckligt med jägare och vapen. Alla kan inte göra samma sak och alla kan inte göra allt oavsett vad som händer med samhället. Vid en kris måste saker transporteras in hur som helst, om du bunkrat mat och ditt hus sväljs av ett slukhål eller begravs av ett jordskred så kan du ändå inte använda det matförrådet. Allt handlar inte om att personligen vara förberedd för allt, och inte är det som folk i allmänhet var mer intresserade av sådan frågor förr. Samhället har varit sårbart för störningar i transporter och infrastruktur så länge vi levt i städer, så det är inget nytt där.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Specias:

Hur ser du på att ens sociala förmågor blir sämre utifrån det personen skrev som du citerade?

Jag själv har aldrig använt Facebook och sådant, samtidigt har jag viss social fobi så att folk inte pratar med varandra på bussen är bara härligt och jag sitter själv gärna med mobilen i en folksamling.

Skrivet av Petterk:

@Hulle: Vände mig mest mot hans idé att folk skulle vara mindre förberedda och ha sämre förmåga till att klara de kriser som kan uppstå i samhället än förr, folk blir inte handikappade av teknik och folk vet fortfarande vart vägarna i landet leder lika bra/dåligt som förr.

Även vid en kris så kommer regler för jakt upprätthållas så det är inte bara ut och skjuta för att äta vilt, vid en kris kommer säkert det som får skjutas ätas hur som helst och inte slösas bort och för det som får skjutas så finns det tillräckligt med jägare och vapen. Alla kan inte göra samma sak och alla kan inte göra allt oavsett vad som händer med samhället. Vid en kris måste saker transporteras in hur som helst, om du bunkrat mat och ditt hus sväljs av ett slukhål eller begravs av ett jordskred så kan du ändå inte använda det matförrådet. Allt handlar inte om att personligen vara förberedd för allt, och inte är det som folk i allmänhet var mer intresserade av sådan frågor förr. Samhället har varit sårbart för störningar i transporter och infrastruktur så länge vi levt i städer, så det är inget nytt där.

Ja det var exakt min poäng. Man kan inte alltid gå och förbereda sig för det värsta, då kommer man aldrig framåt. Särskilt när det är så otroligt liten risk att saker och ting går åt helvete.

/hulle.

Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hulle:

Jag själv har aldrig använt Facebook och sådant, samtidigt har jag viss social fobi så att folk inte pratar med varandra på bussen är bara härligt och jag sitter själv gärna med mobilen i en folksamling.

Ja det var exakt min poäng. Man kan inte alltid gå och förbereda sig för det värsta, då kommer man aldrig framåt. Särskilt när det är så otroligt liten risk att saker och ting går åt helvete.

/hulle.

Telias fibernät/telenät gick faktiskt ner i kommunen och grannkommunen för 3 dagar sedan. Avgrävt och utrustningsfel som följde. Förutom att de som sitter på Telia Öppen Fiber inte kunde använda internet och TV/telefoni var det inga större problem, mobilnätet inkl Telias egna var fortfarande uppe, jag som inte sitter på Öppen Fiber hade inga avbrott, kommunens egna fibernät hade inga avbrott. För något år sedan grävde de också av och drabbade ett större område, men i båda fallen var det fixat samma dygn som felet uppstod. Företag har ofta mobilnätet som backup, något som drabbar en leverantör påverkar ofta inte alla o.s.v. Så samhället rullar på, allt är inte byggt kring en punkt som fallerar och även om allt skulle försvinna går det alltid att bygga upp nya nät eller reparera. Sen glömmer nog folk att vi varit beroende av elektronisk kommunikation sedan 1800-talet, även om en del verkar ha skräck för allt det "nya".

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Telias fibernät/telenät gick faktiskt ner i kommunen och grannkommunen för 3 dagar sedan. Avgrävt och utrustningsfel som följde. Förutom att de som sitter på Telia Öppen Fiber inte kunde använda internet och TV/telefoni var det inga större problem, mobilnätet inkl Telias egna var fortfarande uppe, jag som inte sitter på Öppen Fiber hade inga avbrott, kommunens egna fibernät hade inga avbrott. För något år sedan grävde de också av och drabbade ett större område, men i båda fallen var det fixat samma dygn som felet uppstod. Företag har ofta mobilnätet som backup, något som drabbar en leverantör påverkar ofta inte alla o.s.v. Så samhället rullar på, allt är inte byggt kring en punkt som fallerar och även om allt skulle försvinna går det alltid att bygga upp nya nät eller reparera. Sen glömmer nog folk att vi varit beroende av elektronisk kommunikation sedan 1800-talet, även om en del verkar ha skräck för allt det "nya".

Ja människan har alltid varit beroende av teknik, från eldhärdade pinnar till bronsyxor till elektricitet och GPS ... det är orimligt att ha utgångspunkten att "allt vi har kan försvinna när som helst, vi får inte göra oss beroende av någonting".

/hulle.

Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."

Permalänk
Avstängd

Kör fortfarande med mina gamla Siemens ME45 och Siemens M75 (den senare IP54 klassad) vilket i klarspråk innebär att jag inte ens äger en smartphone. Men jag har å andra sidan flera stationära datorer och flera laptops.

Permalänk
Medlem

Min "smartphone" är från 2013/2014 med 8 GB, kör felfritt på den ännu. Fick den gratis. Har aldrig betalat ett öre för en mobil.

Permalänk
Medlem

Ibland saknar jag att ha en riktig telefon som är fast monterad (eller trådlös som sitter i sin docka).
Det jag hatar mest med smartphones är att batteriet tar slut för fort. Händer lite då och då att batteriet tar slut. Kändes bra när det var 7-8 dagar som batteriet höll i telefonen!

Jag skulle absolut klara mig utan smartphone.
Men musikspelare och kamera är ju trevligt.
Internet är ju användbart ibland..
men vi kanske blir väl fastlimmade vid internet när det även finns i telefonen.

Permalänk
Bildexpert

Ja, jag har inga problem alls att leva utan smartphone.

Hade länge billiga, omärkvärdiga knapptelefoner från Nokia, Samsung och Sony Ericsson som aldrig krånglade men 2012 köpte jag min första "smarta" telefon som kom att bli en iPhone 4. Helt värdelös, avskydde den av hela mitt hjärta. Alla konton som kändes menlösa, appar man inte behövde, påtvingat internet för att kunna göra något exklusivt på den (som inte gick på mina tidigare) och värst av allt var touchskärmen. Jag klarar mig verkligen inte utan fysiska knappar, jag måste känna ett visst motstånd och står inte ut med att trycka på en plan yta. Använde den max fyra-fem dagar innan jag sålde den.

Gick tillbaka till min gamla Sony Ericsson som visserligen var hygglig men kände att jag lika gärna kunde vara mer hardcore så ett par månader senare köpte jag en Nokia 3310. Har haft den - och uteslutande den - i 5½ år och har aldrig någonsin saknat funktionerna som en smartphone har. Det är trots allt en lur som håller och som aldrig blir långsam.

Vill dock inflika att jag är tämligen beroende av internet, både hemma och på jobbet där jag spenderar ohyggligt mycket tid uppkopplad. Men jag har aldrig känt något behov av det alls när jag är utanför hemmet eller jobbet.

Permalänk
Medlem

Att börja leta p-automater Q4 2018 är uteslutet.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem

Tydligt att många här lever i en komplett svart/vit värld och tyvärr är väl det också en avspegling på den politiska inställningen också...

Men nej, jag hade inte velat åka tillbaka 25 år i tiden, när läraren prompt hävdade att man inte skulle springa runt med en miniräknare i fickan.