Permalänk
Medlem

Har en kompis som testade köra Net1 över sommaren ifjol i sitt sommarställe som ligger vid Höga Kusten. Tanken var att främst kolla streams via Twitch, Netflix och Plex, men uppkopplingen visade sig vara så dålig att han reklamerade hela paketet, så var försiktig där är mitt råd!

Annars vet jag, som vissa redan påpekat att Tele2 har ett abonnemang som heter Unlimited. Detta ska enligt polare vara klart godkänt för allt ifrån streaming till spelande.

Visa signatur

Nytt hela tiden

Permalänk

@Soir: Grym sida tackar!

Permalänk
Skrivet av N0tepad:

Har en kompis som testade köra Net1 över sommaren ifjol i sitt sommarställe som ligger vid Höga Kusten. Tanken var att främst kolla streams via Twitch, Netflix och Plex, men uppkopplingen visade sig vara så dålig att han reklamerade hela paketet, så var försiktig där är mitt råd!

Annars vet jag, som vissa redan påpekat att Tele2 har ett abonnemang som heter Unlimited. Detta ska enligt polare vara klart godkänt för allt ifrån streaming till spelande.

Har också hört mycket negativt om net1 , fast det var flera år sedan , ingen aning om hur dom är idag

Permalänk

Internet via satellit är det något att rekommendera? Någon som provat? eller är det betydligt sämre än via mobilnätet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jockäää:

Internet via satellit är det något att rekommendera? Någon som provat? eller är det betydligt sämre än via mobilnätet?

Hög latens och låg mängd trafik är vad du oftast kan förvänta dig. Jag rekommenderar inte det!

Permalänk
Medlem

Tele2 skickar sms efter 30gig. Svarar man får man 5 till. 500kr är det klart värt då mobilabonnemang också ingår i det priset. ingår ett tele sin och ett data sim. Vill man ha fler data sim kostar det 19kr i månaden.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jockäää:

Internet via satellit är det något att rekommendera? Någon som provat? eller är det betydligt sämre än via mobilnätet?

Dyrt som attans är det nog också. Om du inte kan få in Fiber eller ADSL (Som hade varit att föredra) så är mobilnätet via en extern antenn det bästa du kan få utan tvekan.

För övrigt så kan du via både Telenor och Tele2 få extra simkort. Så du skulle kunna använda det "riktiga" SIM-kortet som ditt mobilabonnemang med det extra SIM-kortet i routern.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Skrivet av Asus_84:

Tele2 skickar sms efter 30gig. Svarar man får man 5 till. 500kr är det klart värt då mobilabonnemang också ingår i det priset. ingår ett tele sin och ett data sim. Vill man ha fler data sim kostar det 19kr i månaden.

Skickades från m.sweclockers.com

Låter ju inte farligt då telefonabbonemang också ingår

Permalänk
Skrivet av Cenorida:

Dyrt som attans är det nog också. Om du inte kan få in Fiber eller ADSL (Som hade varit att föredra) så är mobilnätet via en extern antenn det bästa du kan få utan tvekan.

För övrigt så kan du via både Telenor och Tele2 få extra simkort. Så du skulle kunna använda det "riktiga" SIM-kortet som ditt mobilabonnemang med det extra SIM-kortet i routern.

Låter bra , betalar nästan 500:- för adsl abonnemang nu så inte stor skillnad Men hur mycket räcker 30GB till egentligen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Manne Saint:

Det finns ett statligt stöd som gäller om man bor på glesbyggden och inte kan få 10Mbit ADSL eller liknande.
www.regeringen.se/pressmeddelanden/2018/01/statlig-garanti-sk...

Man får bidrag och behöver själv bara betala 5000kr. Tyvärr gäller det inte mig som bor i hus med ADSL som dock inte överstiger 10Mbit.

Får man fråga varför det inte gäller dig om du inte kan få >10mbit (tycker förslaget verkar väldigt tydligt på den punkten)?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jockäää:

Låter bra , betalar nästan 500:- för adsl abonnemang nu så inte stor skillnad Men hur mycket räcker 30GB till egentligen?

Du får 30GB per dag. Vilket motsvarar 900GB per månad där du inte behöver nyttja spärren. Kommer räcka gott och väl så länge du inte tänker ladda ner tunga spel.

Men tipsar starkt om att köpa extern antenn också. Och kolla på Tele2 täckningskarta hur teckningen är där du bor samt kontrollera vart närmaste mask ligger. För att sedan rikta den externa antennen ditt.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk

@kronwalled: Har skrivit till regeringskansliet fick svar att de återkommer när de kollat upp detaljerna. Bra att du påminde mig så jag skrev till dem nyss igen, ifall de hade ett konkret besked.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jockäää:

Har också hört mycket negativt om net1 , fast det var flera år sedan , ingen aning om hur dom är idag

Då hoppar jag över till andra sidan bäcken och säger att Net1 fungerar bra.
Min far har Net1 så jag har surfat på det och vet hur det fungerar iallafall hemma hos honom.

De har unlimited Data och har koncentrerat sig till "obygden".
Det du får tänka på är att de arbetar för internet över huvud taget.
Så du kanske inte får mer än 7-10mbit/s.
Det finns dock bättre antenner som du kan koppla till den router de skickar med.
Den kan du antingen hyra eller köpa.

/Lifooz

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 290!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!
Hjälp Teamtrees plantera träd på vår jord. https://teamtrees.org/

Permalänk
Skrivet av Cenorida:

Du får 30GB per dag. Vilket motsvarar 900GB per månad där du inte behöver nyttja spärren. Kommer räcka gott och väl så länge du inte tänker ladda ner tunga spel.

Men tipsar starkt om att köpa extern antenn också. Och kolla på Tele2 täckningskarta hur teckningen är där du bor samt kontrollera vart närmaste mask ligger. För att sedan rikta den externa antennen ditt.

Kollade 4G mottagningen där nu och det såg jättebra ut! så det är alltså 30GB per dag? då är det inga problem alls , trodde det va i månaden!

Permalänk
Medlem

Tips är att kolla med diverse operatörer som kan vara intressanta och fråga vilka frekvenser deras närmaste mast har. Enligt den här sidan har Net1 endast 450 MHz. https://www.induo.com/s/g/gsm-3g-4g-frekvensband/

Har själv ett telenor abonemang som inte längre finns, helt obegränsat men efter att jag flyttade så gick hastigheten från 60-70 mbit till 15-24 på grund av annat frekvensband och avstånd.

Permalänk
Skrivet av Lifooz:

Då hoppar jag över till andra sidan bäcken och säger att Net1 fungerar bra.
Min far har Net1 så jag har surfat på det och vet hur det fungerar iallafall hemma hos honom.

De har unlimited Data och har koncentrerat sig till "obygden".
Det du får tänka på är att de arbetar för internet över huvud taget.
Så du kanske inte får mer än 7-10mbit/s.
Det finns dock bättre antenner som du kan koppla till den router de skickar med.
Den kan du antingen hyra eller köpa.

/Lifooz

Ska prova jämföra lite olika nu

Permalänk
Skrivet av kinkyboo:

Tips är att kolla med diverse operatörer som kan vara intressanta och fråga vilka frekvenser deras närmaste mast har. Enligt den här sidan har Net1 endast 450 MHz. https://www.induo.com/s/g/gsm-3g-4g-frekvensband/

Har själv ett telenor abonemang som inte längre finns, helt obegränsat men efter att jag flyttade så gick hastigheten från 60-70 mbit till 15-24 på grund av annat frekvensband och avstånd.

Tack! Ändå rejäl hastighet för mobilt tycker jag! Här har man halebop har kanske 1 - 3 Mbit på mobila nätverket haha

Permalänk
Medlem
Skrivet av kronwalled:

Får man fråga varför det inte gäller dig om du inte kan få >10mbit (tycker förslaget verkar väldigt tydligt på den punkten)?

Finns 4G med mer än 10Mbit gäller inte stödet.
Det sägs inget om fast uppkoppling eller datapotter, bara hastighet.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Finns 4G med mer än 10Mbit gäller inte stödet.
Det sägs inget om fast uppkoppling eller datapotter, bara hastighet.

Så kan det mycket väl vara vilket följande ger stöd för.

Citat:

Garantin införs för att möjliggöra moderna kommunikationslösningar, även för hushåll och företag som inte har tillgång till bredband eller en bra mobiltäckning.

Finner det dock lite oklart vad "fast punkt" innebär.

Citat:

Beslutet innebär att ett stöd införs för att ge privatpersoner och företag tillgång till telefoni och internet med en hastighet på minst 10 Mbit/s. Stödet ges för uppkoppling i en fast punkt och administreras av Post- och Telestyrelsen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kronwalled:

Så kan det mycket väl vara vilket följande ger stöd för.

Finner det dock lite oklart vad "fast punkt" innebär.

Jag tolkar det som att om stödet beviljas ska det anslutas via en fast punkt.
Men även då är definitionen av vad det är otydlig

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Jag tolkar det som att om stödet beviljas ska det anslutas via en fast punkt.
Men även då är definitionen av vad det är otydlig

Ja hehe, vi får se om eventuellt svar förtydligar det hela...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Jockäää:

Ska kolla upp det 👍😊 , är många hus runtomkring men nästan ingen är fast boende tyvärr 😔

Skickades från m.sweclockers.com

Tänk på att hastigheten blir lägre, Net1 kör inte på samma frekvensband som Tele2/Telia/Telenor/3.

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR | Inet fraktfritt

Main: Ryzen R5 1500x|AsRock X370 Killer SLI|16GB DDR4 Crucial 2666MHz|480GB Corsair Force LE|Gigabyte RX480 8GB G1|Be Quiet Dark Rock 3 Pro|Be Quiet SIlent Base 800 Orange|Corsair RM750x|
Network: Synology DS416j|2x 8TB WD Red|3TB WD Red| Comhem 100/10|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jockäää:

Kollade 4G mottagningen där nu och det såg jättebra ut! så det är alltså 30GB per dag? då är det inga problem alls , trodde det va i månaden!

30GB per dag innan du får sms. Svarar man på sms får man 5 till. Tar dom slut får man ett nytt sms som man svarar på osv osv.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av Peppar2014:

Tänk på att hastigheten blir lägre, Net1 kör inte på samma frekvensband som Tele2/Telia/Telenor/3.

såg att det va ganska mycket sämre än jämfört med dom stora bolagen :/

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Jockäää:

såg att det va ganska mycket sämre än jämfört med dom stora bolagen :/

Stämmer bra, och i deras villkor står det även att du ska används deras tjänst måttligt. Med lite fritolkning innebär det att varken ladda ner eller spela, utan enbart använda tjänsten för att kolla e-post och läsa aftonbladet.

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR | Inet fraktfritt

Main: Ryzen R5 1500x|AsRock X370 Killer SLI|16GB DDR4 Crucial 2666MHz|480GB Corsair Force LE|Gigabyte RX480 8GB G1|Be Quiet Dark Rock 3 Pro|Be Quiet SIlent Base 800 Orange|Corsair RM750x|
Network: Synology DS416j|2x 8TB WD Red|3TB WD Red| Comhem 100/10|

Permalänk
Medlem
Skrivet av epaaj:

Blä. Det är sånt här som hindrar mig från att flytta ut på landet (delvis). Du har inte fler grannar i närheten som kan dela på kostnaden? Är väl så det brukar lösas annars tänker jag? Dålig erfarenhet i ämnet tyvärr då man bor centralt i lägenhet.

Telenor har väl rätt schysst 4g-abonnemang. Min mor kör något via dem där hon streamar en hel del film och serier. Vet inte om det är obegränsat obegränsat dock. Man har ju hört om andra så kallade obegränsade surfabonnemang där kunder senare blivit kontaktade för att de använder för mycket av sin obegränsade surf. Borde finnas några fler operatörer som kan erbjuda liknande tjänser. Men det beror ju på hur mycket och till vad du tänkt använda internet.

Jag har ett sådant abonnemang från Telenor, och dom har aldrig sagt åt mig att jag använt för mycket. Jag har inte varit uppe i 500gb/månad kanske men några månader har man väl varit runt 100-200gb när man använt det till datorn 24/7

Dom kanske säger till vissa, vad vet jag. Inget jag någonsin haft problem med. Däremot så har de försökt få mig att byta abonnemang X antal gånger med olika taktiker.. "Du vet att du kan få ett abonnemang som passar dig bättre?" o.s.v. när man hade helt fri surf för 300kr månaden (numera 400 när det gick över till 4G för ett par år sedan) Nää , tror inte det va.

Visa signatur

FD Define 7 Compact Solid | 7800X3D | ASUS Dual 4070 Super | MSI MAG B650 Tomahawk | G.Skill Trident 32GB 6000MHz CL30 | WD Black SN850X 2TB | Seasonic Focus PX 750W | Be quiet! Dark Rock Pro 4 | Silent Wings 4 | 2st LG 27" 144Hz IPS 2560x1440

Permalänk
Medlem

@Jockäää:

Jag har Tele2 unlimited, ligger på ca 1TB nerladdat i månaden, Har inte blivit spärrad ännu efter drygt 1 år.
Får ungefär 200/50Mbit
Jag skaffade direkt det kom. kommer inte byta om det inte kommer nått bättre.

Visa signatur

Stationär: Corsair Obsidian 250D, ASRock FM2A88X-ITX+, AMD A-Series A10-7850K 4,3 GHz, SanDisk Extreme II SSD 240GB, Corsair Vengeance Pro Red DDR3 2400MHz CL11 2x8GB, Seasonic X-400 Fanless, Corsair Hydro H100i

//Kabben

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jockäää:

Låter bra , betalar nästan 500:- för adsl abonnemang nu så inte stor skillnad Men hur mycket räcker 30GB till egentligen?

Du får 20Gig om dagen, sen kommer ett sms som säger: Bra surfat, vill du ha mer så svara Topup. Då får man 5 GB till, när det är slut får man ett till sms, osv, osv.

Men det kan automatiseras med mobilen.

Visa signatur

Stationär: Corsair Obsidian 250D, ASRock FM2A88X-ITX+, AMD A-Series A10-7850K 4,3 GHz, SanDisk Extreme II SSD 240GB, Corsair Vengeance Pro Red DDR3 2400MHz CL11 2x8GB, Seasonic X-400 Fanless, Corsair Hydro H100i

//Kabben

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kabben:

@Jockäää:

Jag har Tele2 unlimited, ligger på ca 1TB nerladdat i månaden, Har inte blivit spärrad ännu efter drygt 1 år.
Får ungefär 200/50Mbit
Jag skaffade direkt det kom. kommer inte byta om det inte kommer nått bättre.

Hastigheten är riktigt bra, hur har du lyckas få sån hög hastighet?

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Medlem

@Cenorida:

Jag bor nära masten. Det är hemligheten.

Visa signatur

Stationär: Corsair Obsidian 250D, ASRock FM2A88X-ITX+, AMD A-Series A10-7850K 4,3 GHz, SanDisk Extreme II SSD 240GB, Corsair Vengeance Pro Red DDR3 2400MHz CL11 2x8GB, Seasonic X-400 Fanless, Corsair Hydro H100i

//Kabben