Permalänk

Fiber & ADSL ej tillgängligt!

Hej! Är så att min sambo och jag ska snart flytta ut till ett hus på landet , Och självklart så är det en av dom få områderna som blir utan fiberuppkoppling , Kopparnätet släcks 1oktober i år.. Så har lite problem med att lösa det här på bästa sätt.. Har kontaktakt närmsta fibernätsägare som berättade för mig att det skulle handla om hundratusentals kronor för att få det fram til huset , som är runt 2-3 km bort från närmsta Fiberskåp. Så det allternativet blir det absolut inte! 😂 Använda mobilt nät vid behov funkar såklart , men det blir svindyrt att fylla på surf.. Och har inte hittat någon som har obegränsad surf.. Har även hört att man kan ha internet via sattelit , men med extremt låg hastighet såklart. Så någon som har något bra tips? Finns det något obegränsat obanemang till telefon? Isåfall kan man ha en telefon som ”router”. Och sattelit internet funkar det? Kommer annars bli helt utan internet. hjäääälp! Mvh Jocke

Permalänk
Medlem

Net1 har obegränsad datamängd, för en given plats. Titta på: http://net1.se/privat/

Hur mycket data nyttjar du? Eventuellt kanske ni ska titta på att starta en fiberförening, om ni är några hus nära varandra?

Visa signatur

Jag är en optimist; det är aldrig så dåligt så att det inte kan bli sämre.

Permalänk
Medlem

Jag skulle ha tittat på om det finns någon i närheten som har tillgång till fiber som kan tänka sig att dela med sig av det för en rimlig summa, riktade anter som t.ex. Ubiquiti PowerBeam eller airFiber skulle vara ett bra alternativ.

Finns det fler innom en rimlig radie som inte kan få tillgång till fiber/adsl kan man ju alltid starta ett eget bolag och leverera trådlöst internet på så vis. Allt som behövs då är att kontakta någon som bor eller har en byggnad i närheten av ett fiberskål (som kan tillhandahållas av en operatör) sedan är allt annat bara ett stenkast bort.

https://airmax.ubnt.com/

Permalänk
Medlem

Blä. Det är sånt här som hindrar mig från att flytta ut på landet (delvis). Du har inte fler grannar i närheten som kan dela på kostnaden? Är väl så det brukar lösas annars tänker jag? Dålig erfarenhet i ämnet tyvärr då man bor centralt i lägenhet.

Telenor har väl rätt schysst 4g-abonnemang. Min mor kör något via dem där hon streamar en hel del film och serier. Vet inte om det är obegränsat obegränsat dock. Man har ju hört om andra så kallade obegränsade surfabonnemang där kunder senare blivit kontaktade för att de använder för mycket av sin obegränsade surf. Borde finnas några fler operatörer som kan erbjuda liknande tjänser. Men det beror ju på hur mycket och till vad du tänkt använda internet.

Permalänk
Medlem

3 har 500gb alternativ för 449:-, sen har jag sett återkommande gånger folk som sitter på Telenor Abb från förr när det var fri surf. Så klarar du dig med 500gb så kör på 3, annars får du hålla ögonen öppna för nån som säljer sitt gamla Telenor

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Sitter i samma sits som dig, förutom att det är som så att vi kommer att få fiber i år.
Har Tele2s 4G unlimited abonnemang tillsvidare och det fungerar bra till netflix osv om det är det enda man gör på nätet, jag kör två modem till två olika enheter för att kunna se något samtidigt som sambon.

Att spela på fungerar knappt, man har hög ms och rikligt med loss, går ibland o lira WoW utan att det märks avsevärt (kan vara jag som vant mig också)
Får ut max 25mbits när stjärnorna och planeterna står i linje annars 10mbits i 90% av fallen.
Har Telia på mobilen och då får jag ut 40mbits när jag mäter från exakt samma punkt, dock räcker inte surfen till där. Men detta kan ju skilja i ditt område beroende på avstånd, kapacitet i mast osv.

Visa signatur

ASUS PRIME Z370-A - Intel Core i7 8700K - Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3000MHz CL15 Vengeance - Gigabyte GeForce RTX 3080 Ti 12GB - Fractal Design Celsius S24 240mm - Corsair RM750x 750W - Acer 27" Predator XB271HU G-Sync IPS - Fractal Design Define R6

Permalänk
Medlem

Telenor, Tele2 och Net1 är tre företag jag vet har obegränsad surf iaf.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Medlem

Valfritt 4G abonnemang och en extern antenn! Extern antenn är ett måste för hastighet och stabilitet.

Ex: https://www.lohelectronics.se/kommunikation/mobilt-bredband/3...

Visa signatur

System #1 - Intel 6700K@4.8GHz + Corsair H110i PnP ~ ASUS ROG MAXIMUS VIII RANGER ~ 32GB Corsair Vengeance LPX DDR4 2400MHz ~ 2x Gainward GeForce GTX 980 Ti 6GB 'GS' ~ 2x 512GB Samsung EVO 850 ~ Corsair RM1000W ~ Acer 27" Predator G-Sync XB271HU
System #2 - Intel 2500K@5.0GHz + Corsair H60+PnP ~ ASRock P67 Extreme4 ~ 16GB DDR3 ~ Gainward 980Ti 'GS' ~ BenQ 24" XL2430T ~ 2x512GB Samsung EVO 840 ~ 750W Corsair TX

Permalänk
Medlem

Jag Bor ute på landet och har provat ett par lösningar då varken adsl eller fiber är ett alternativ. så har får du mina upptäckter 😃

net1 hög ping och låga hastigheter (om man jämför med konkurrenter men obegränsad datamängd)

Telia 4G Helt klart Lägst ping ca 20-30ms och bra hastighet. med alla planeter i linje 44mbit i övrigt minst 20 mbit. det negativa va datamängden som jag hade 200GB

Nu har jag nyligen bytt till 3 4G får ut ca 20 -30 mbit men har 75 ms i ping tyvärr ... men jag har 500GB i data mängd .

fiber och adsl är lika långt bort som närmaste civilisation tyvärr...

sen hänger mycket på täckning, väder , distans till närmaste mast osv

fiber skulle vara önskvärt men nåt man kan sträva efter i framtiden. kommunen har säkert nåt landsbygd fiber initiativ som man kan engagera sig i om man vill ta saken i egna händer.

lycka till och hoppas du blir nöjd! 😃👍🏻

Visa signatur

Spel dator: |Intel Core i5 4770K @4,4GHz 1,25V |Zalman CNPS 9900 |Asus Maximus VI hero |Corsair Vengence 4x4GB 1600 mHz |Gigabyte GTX 970 G1 |Samsung 850 evo SSD|Corsair RMX 750W |Razer Deathadder chroma | Bose QC35| Corsair K65|

Allt annat datorn: Macbook Pro 13" late 2017 i5 @ 3,1GHz

Min YouTube Kanal: https://www.youtube.com/user/maxxsorensen

Permalänk
Skrivet av zyberzero:

Net1 har obegränsad datamängd, för en given plats. Titta på: http://net1.se/privat/

Hur mycket data nyttjar du? Eventuellt kanske ni ska titta på att starta en fiberförening, om ni är några hus nära varandra?

Ska kolla upp det 👍😊 , är många hus runtomkring men nästan ingen är fast boende tyvärr 😔

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av gonace:

Jag skulle ha tittat på om det finns någon i närheten som har tillgång till fiber som kan tänka sig att dela med sig av det för en rimlig summa, riktade anter som t.ex. Ubiquiti PowerBeam eller airFiber skulle vara ett bra alternativ.

Finns det fler innom en rimlig radie som inte kan få tillgång till fiber/adsl kan man ju alltid starta ett eget bolag och leverera trådlöst internet på så vis. Allt som behövs då är att kontakta någon som bor eller har en byggnad i närheten av ett fiberskål (som kan tillhandahållas av en operatör) sedan är allt annat bara ett stenkast bort.

https://airmax.ubnt.com/

Tack för tipsen! Runt 2-3km till närmsta fiberskåp , jobbar själv med utbyggnad av fiber och området just dit jag ska flytta blir utan såklart :/ är väl kanske runt 30hus endast och verkar som 90% är sommarstugor. Huset är alldeles på gränsen till en annan kommun och det är deras skåp jag har närmast till , och dom får inte ens gräva över kommungränsen sa dom när jag kontaktade dom , kommunen jag jobbar åt stannar med utbyggnaden 4 - 5 km innan kommungränsen. Så är mitt imellan 2 olika nätägare 😊

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av gonace:

Jag skulle ha tittat på om det finns någon i närheten som har tillgång till fiber som kan tänka sig att dela med sig av det för en rimlig summa, riktade anter som t.ex. Ubiquiti PowerBeam eller airFiber skulle vara ett bra alternativ.

Finns det fler innom en rimlig radie som inte kan få tillgång till fiber/adsl kan man ju alltid starta ett eget bolag och leverera trådlöst internet på så vis. Allt som behövs då är att kontakta någon som bor eller har en byggnad i närheten av ett fiberskål (som kan tillhandahållas av en operatör) sedan är allt annat bara ett stenkast bort.

https://airmax.ubnt.com/

Såg också att maxlängden var 122m tyvärr 😔 på länken du skickade

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@Jockäää: airFiber har längre räckvidd: 13, 20, 100, 200 och 300km men de kostar ju lite mer! PowerBeam PBE-5AC-620 klarar ju upp till 30km dock.

Permalänk
Skrivet av epaaj:

Blä. Det är sånt här som hindrar mig från att flytta ut på landet (delvis). Du har inte fler grannar i närheten som kan dela på kostnaden? Är väl så det brukar lösas annars tänker jag? Dålig erfarenhet i ämnet tyvärr då man bor centralt i lägenhet.

Telenor har väl rätt schysst 4g-abonnemang. Min mor kör något via dem där hon streamar en hel del film och serier. Vet inte om det är obegränsat obegränsat dock. Man har ju hört om andra så kallade obegränsade surfabonnemang där kunder senare blivit kontaktade för att de använder för mycket av sin obegränsade surf. Borde finnas några fler operatörer som kan erbjuda liknande tjänser. Men det beror ju på hur mycket och till vad du tänkt använda internet.

Tråkigt för folk som bor i glesbyggd , själva fiberutbyggnaden stöds ju utav EU för att småorter ska få tillgång till snabbt internet , men många som blir utan helt , dom river kopparnätet även om folk inte har fiber :/ har hört samma sak att tele 2 har ”obegränsat” men ändå spärrar abbonemanget om kunder använder för mycket , det var också tanken att använda mobilt om det finns obegränsat

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@Jockäää: Om det är 30 stugor hade jag nog fan hört runt med alla som bor där, även om det är sommarstugor kan det ju vara intressant. Och desto fler som hoppar på, desto billigare blir det per hushåll/stuga i så fall.

Ring runt skulle jag säga! Kanske är intresset så stort att ni bara kan starta ett eget bolag och driva ett liten eget nät.

Permalänk
Skrivet av Mangish:

3 har 500gb alternativ för 449:-, sen har jag sett återkommande gånger folk som sitter på Telenor Abb från förr när det var fri surf. Så klarar du dig med 500gb så kör på 3, annars får du hålla ögonen öppna för nån som säljer sitt gamla Telenor

Skickades från m.sweclockers.com

Ingen aning om hur mycket som krävs , spelar ju lite och så 😊

Permalänk
Skrivet av zodiaken:

Sitter i samma sits som dig, förutom att det är som så att vi kommer att få fiber i år.
Har Tele2s 4G unlimited abonnemang tillsvidare och det fungerar bra till netflix osv om det är det enda man gör på nätet, jag kör två modem till två olika enheter för att kunna se något samtidigt som sambon.

Att spela på fungerar knappt, man har hög ms och rikligt med loss, går ibland o lira WoW utan att det märks avsevärt (kan vara jag som vant mig också)
Får ut max 25mbits när stjärnorna och planeterna står i linje annars 10mbits i 90% av fallen.
Har Telia på mobilen och då får jag ut 40mbits när jag mäter från exakt samma punkt, dock räcker inte surfen till där. Men detta kan ju skilja i ditt område beroende på avstånd, kapacitet i mast osv.

Har också använt mobilt internet till WoW förut funkade perfekt nästan alltid 😊 men att ladda ner någon uppdatering och sånt käkade upp surfen 😔

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av Cenorida:

Telenor, Tele2 och Net1 är tre företag jag vet har obegränsad surf iaf.

Tele 2 vet jag har fuskat med sitt , men kan alltid kolla upp dom andra 😊👍

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av spinxen:

Valfritt 4G abonnemang och en extern antenn! Extern antenn är ett måste för hastighet och stabilitet.

Ex: https://www.lohelectronics.se/kommunikation/mobilt-bredband/3...

Tack! Så den förstärker signalen på 4g? 😊

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Vilken hastighet kan jag få?
Med vår 4G-lösning kan du få en teoretisk maxhastighet på 35 Mbit/sekund. Normalhastigheten enligt det nya sättet att redovisa blir 3-8 Mbit/sekund.(...)

Saxat från Net1 .

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Tele2 har ett obegränsat abonnemang för 3g/4g. Min mamma använder det som primärt bredband. Tyvärr så har jag fått ställa in modemet på att endast använda 3g då 4g täckningen är för ostabil hos henne och då når man inga jätte höga hastigheter tyvärr. Tror jag mätte 7mbit eller så hos henne.

Visa signatur

| Ryzen 5800x | Asus prime x470 pro | Asus rtx 3080 tuf oc | Gskill 32gb 3,6ghz | Dell S2721DGFA | Asus MG279Q |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jockäää:

Tele 2 vet jag har fuskat med sitt , men kan alltid kolla upp dom andra 😊👍

Skickades från m.sweclockers.com

Tror Tele2 ska funka rätt bra för de flesta. Finns dock en spärr, men genom att skicka ett SMS får man ytterligare surf. Kan vara så att de andra operatörerna inte har någon sådan spärr överhuvudtaget.

Sen borde du också göra som @spinxen tipsade om och köpta en extern antenn. Särskilt om du ska bo på landet.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk

Det finns ett statligt stöd som gäller om man bor på glesbyggden och inte kan få 10Mbit ADSL eller liknande.
www.regeringen.se/pressmeddelanden/2018/01/statlig-garanti-sk...

Man får bidrag och behöver själv bara betala 5000kr. Tyvärr gäller det inte mig som bor i hus med ADSL som dock inte överstiger 10Mbit.

Permalänk
Skrivet av MaxxiZ:

Jag Bor ute på landet och har provat ett par lösningar då varken adsl eller fiber är ett alternativ. så har får du mina upptäckter 😃

net1 hög ping och låga hastigheter (om man jämför med konkurrenter men obegränsad datamängd)

Telia 4G Helt klart Lägst ping ca 20-30ms och bra hastighet. med alla planeter i linje 44mbit i övrigt minst 20 mbit. det negativa va datamängden som jag hade 200GB

Nu har jag nyligen bytt till 3 4G får ut ca 20 -30 mbit men har 75 ms i ping tyvärr ... men jag har 500GB i data mängd .

fiber och adsl är lika långt bort som närmaste civilisation tyvärr...

sen hänger mycket på täckning, väder , distans till närmaste mast osv

fiber skulle vara önskvärt men nåt man kan sträva efter i framtiden. kommunen har säkert nåt landsbygd fiber initiativ som man kan engagera sig i om man vill ta saken i egna händer.

lycka till och hoppas du blir nöjd! 😃👍🏻

Tack! 😊 någonstans mellan 50-60% har tillgång till internet med fiber just nu om jag minns rätt , finns bidrag från EU som kommunerna kan få fram till 2020 eller 2021 så efter det är det nog omöjligt för mindre kommuner att hjälpa småorter 😔

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av gonace:

@Jockäää: airFiber har längre räckvidd: 13, 20, 100, 200 och 300km men de kostar ju lite mer! PowerBeam PBE-5AC-620 klarar ju upp till 30km dock.

Hmm kanske klickade in mig på något annat 😂

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av gonace:

@Jockäää: Om det är 30 stugor hade jag nog fan hört runt med alla som bor där, även om det är sommarstugor kan det ju vara intressant. Och desto fler som hoppar på, desto billigare blir det per hushåll/stuga i så fall.

Ring runt skulle jag säga! Kanske är intresset så stort att ni bara kan starta ett eget bolag och driva ett liten eget nät.

Har haft det i tanken 😊 har pratat med nätägaren i min kommun och dom sa att dit jag ska flytta blir utan helt , men som sagt har man underskrifter att nästan alla vill ha så vet man ju inte vad som händer , även sommarstugor vill ju säkert ha 😊

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jockäää:

Hej! Är så att min sambo och jag ska snart flytta ut till ett hus på landet , Och självklart så är det en av dom få områderna som blir utan fiberuppkoppling , Kopparnätet släcks 1oktober i år.. Så har lite problem med att lösa det här på bästa sätt.. Har kontaktakt närmsta fibernätsägare som berättade för mig att det skulle handla om hundratusentals kronor för att få det fram til huset , som är runt 2-3 km bort från närmsta Fiberskåp. Så det allternativet blir det absolut inte! 😂 Använda mobilt nät vid behov funkar såklart , men det blir svindyrt att fylla på surf.. Och har inte hittat någon som har obegränsad surf.. Har även hört att man kan ha internet via sattelit , men med extremt låg hastighet såklart. Så någon som har något bra tips? Finns det något obegränsat obanemang till telefon? Isåfall kan man ha en telefon som ”router”. Och sattelit internet funkar det? Kommer annars bli helt utan internet. hjäääälp! Mvh Jocke

Jag skulle definitvt överväga radiolänk i det här fallet, om inte du kan gå med grannarna och få fiber draget dit för hela området, så ni delar kostnaden.

Radiolänk: Det behöver faktiskt inte kosta mer än cirka 4000 x 2 + 1000 x 2, cirka 10000 SEK för hela bygget. Du kan även kolla här hur det ser ut mellan två punkter, vilken utrustning som duger, samt vilka länkhastigheter du kan förvänta dig: https://link.ubnt.com

Permalänk
Skrivet av Mangish:

Vilken hastighet kan jag få?
Med vår 4G-lösning kan du få en teoretisk maxhastighet på 35 Mbit/sekund. Normalhastigheten enligt det nya sättet att redovisa blir 3-8 Mbit/sekund.(...)

Saxat från Net1 .

Skickades från m.sweclockers.com

Har bredbandsbolaget nu via adsl , tror vi har 30mbit , men man ligger ju alltid på 10-15 såklart pga den dåliga kopparkabeln , och det har alltid funkat bra för oss 😊 när byn fick fiber till nästan alla hus blev det skitbra hastighet på kopparnätet , säkert eftersom de inte va någon trafik längre på kopparnätet , nu börjar det krångla mer och mer , har hört rykten om att underhållet inte sköts längre där det finns fiber eftersom det snart rivs

Permalänk
Skrivet av Ragin Pig:

Tele2 har ett obegränsat abonnemang för 3g/4g. Min mamma använder det som primärt bredband. Tyvärr så har jag fått ställa in modemet på att endast använda 3g då 4g täckningen är för ostabil hos henne och då når man inga jätte höga hastigheter tyvärr. Tror jag mätte 7mbit eller så hos henne.

Har hört där att om man använder för mycket så inaktiverar tele 2 abonemanget , tror jag läste det i tidningen för ett tag sen

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av Manne Saint:

Det finns ett statligt stöd som gäller om man bor på glesbyggden och inte kan få 10Mbit ADSL eller liknande.
www.regeringen.se/pressmeddelanden/2018/01/statlig-garanti-sk...

Man får bidrag och behöver själv bara betala 5000kr. Tyvärr gäller det inte mig som bor i hus med ADSL som dock inte överstiger 10Mbit.

Tack! Kollade aldrig hastigheten när vi kollade på huset tyvärr , finns adsl till 1a oktober sen blir vi utan 😊

Skickades från m.sweclockers.com