Klarar ni er utan en smartphone? (omröstning)

Permalänk
Medlem

Bryan Lunduke gjorde ett experiment som slutade för bara några dagar sedan. Han kallade det för "Computing like it's 1989" och går ut på att bara använda telefoner och datorer som man gjorde då, dvs sitter vid ett skrivbord med datorn och använder bara mobilen för att ringa i nödfall.

Väldigt intressant experiment som jag planerar att testa själv någon gång. Ska inte avslöja för mycket för de som vill följa experimentet från start till slut, men han tyckte bland annat att det var helt fantastiskt att kunna bli uttråkad igen.

Skickades från m.sweclockers.com

typo
Visa signatur

Mjölnir: Ryzen 9 3900X | X570-I | Ballistix Sport 32GB | Powercolor RX 5500XT 4GB ITX | Kolink Sattelite
Server: Ryzen 5 1400 | X470-F | Ballistix Sport 24GB | ASUS HD 7790 2GB | Sapphire RX 470 8GB ME | NZXT Switch 810

Permalänk

Använder bara min smartphone till att ringa, chatta & läsa nyheter. Vid behov händer det att jag spelar clash of clans eller hearthstone som tidsfördriv, men definitivt inget måste. Är väldigt sugen på att skaffa en gammal nokia så man inte behöver oroa sig om man skulle tappa telefonen. Hade varit fin nostalgi med snake II & space impact.

Visa signatur

<Intel i7-14700K> <MSI MPG Z790 Edge Ti MAX WiFi7 PCIe5> <Nvidia GTX1080Ti>
<2x16
GB Dominator Titanium CL30@6000MHz> <MSI MAG A850GL>
<
Samsung M.2 990 Pro 1TB> <Samsung 850 Pro 512GB>   
<
Phanteks NV7 White> <Logitech Z906 5.1>
<Windows 11 Pro>

Permalänk
Medlem

Intressant att knappt någon skriver att de använder luren för surf, ex sweclockers? Är själv inne oftare inne på swec genom mobilen än datorn.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inaktiv
Permalänk
Medlem

Mobilt BankID vill jag inte vara utan, och Swish är förbaskat smidigt. Förutom dessa så skulle jag klara mig utan.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk

Ja, men det beror ju också på samhället. Man är ju mer eller mindre beroende av att ha en smartphone till hands för id, biljetter, och betalningar nuförtiden. Då behöver vi ju allihop gå bakåt i tiden för att det ska funka hyfsat smidigt.

Det enda "nöjet" jag gör på mobilen är att zappa på instagram, när jag inte är hemma och har tillgång till en dator. Undviker helst att använda mobilen överhuvudtaget då allt är så begränsat och klumpigt.

Visa signatur

Intel i7 6700k @4.7Ghz | Be Quet! Dark Rock Pro 3 | Asus Z170 ROG Hero VIII | 32GB DDR4 Corsair Vengeance 3000Mhz | Asus 1080Ti Strix OC | Samsung 950 Pro M.2 250GB, Samsung EVO 850 120GB, Samsung EVO 840 250GB, & Seagate 7200rpm 4TB | Corsair HX 1050W | Fractal Design S | Asus Xonar U7 | Sennheiser PC360 | TrackIR 5 + ProClip | Eizo 27" EV2736W | HTC Vive | Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem

Tyvärr inte nu, min tjej bor i kina kan inte använda vanlig telefon. Annars inga problem

Permalänk
Medlem

Klart man skulle klara sig, men det hade ju blivit bra mycket osmidigare.

Visa signatur

Grubblare

Permalänk
Medlem
Skrivet av Djhg2000:

Bryan Lunduke gjorde ett experiment som slutade för bara några dagar sedan. Han kallade det för "Computing like it's 1989" och går ut på att bara använda telefoner och datorer som man gjorde då, dvs sitter vid ett skrivbord med datorn och använder bara mobilen för att ringa i nödfall.

Väldigt intressant experiment som jag planerar att testa själv någon gång. Ska inte avslöja för mycket för de som vill följa experimentet från start till slut, men han tyckte bland annat att det var helt fantastiskt att kunna bli uttråkad igen.

Skickades från m.sweclockers.com

Intressant video. Jag har börjat kolla på den, iaf första videon ifall det är fler. Rätt lång video. Men jag tycker att det är väldigt intressant och se hur man reagerar. Jag tror det kan vara bra att prova att stänga av vissa funktioner osv för att se hur man reagerar. Tex notiser, det kanske är mycket trevligare med en smartphone om de flesta notiser är avstängda, så att man väljer själv när man vill starta program osv.

Permalänk
Medlem

Skulle ljuga om jag svarade nej.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

Provade under 2014 och 2015 under lång tid att använda en vanlig mobil (SE Hazel, SE T707 och SE T880).
Dessa fungerade utmärkt för samtal och SMS och över förväntan att bra på att spela upp musik från ett 16GB minneskort proppad med mp3:or (mSD för Hazel och M2 för de andra).

Behovet av navigation och då featuremobiler har enormt svaga processorer så gick jag tillbaka till smartphone.
Först LG SmartEasy som närmst var en ihopfällbar hybrid mellan smart och Feature mobiler.
Sedan fullt ut med en Galaxy A3 och senast kompletterat den med en LG Stylus2.

Däremot kan datorerna här hemma slängas ut, när som helst.

Red: Röstade "Oh..vetifan..finns ju ett par appar jag inte klarar mig utan...!"

Visa signatur

Huvuddator: i5-6600K, GTX 970, 8GB DDR4 2660MHz, Maximus VIII Gene MK, 120GB SSD+250GB SSD+240GB SDD, Linux Mint 18.2/Win7

Mest använda datorn Acer E3-112: Linux Mint 18.1, helt fläktlös, N2830 500GB 750EVO. För surf+film+musik vid "nanna kudde dax.

Permalänk
Medlem

Slaveriet har upphört - Inför det inte igen ! !! !!!

VEM tror att man är så oumbärlig att man måste veta allt, och om alla och allting ? Min telefon tar emot samtal SMS och mms och kan skicka samtal och SMS men har inte provat mms. Har abbonnemang utan Surf och lever normalt utan stress. Que sera sera och du kan inte hindra det. Njut av livet så länge du har kvar det, det är du värd om du kastar smartphonen, om inte - var psyksjuk och den hjälper dig att dö snabbt.

Permalänk
Medlem

Hade garanterat klarat mig utan en smartphone. Det absolut viktigaste jag gör med den är att ringa och sms:a till familj och vänner.
Resten är väl egentligen bara utfyllnad, för att det går.
Kanske mobilt BankID också..

Permalänk
Medlem
Skrivet av hockexx:

18-23? Snarare 18-65. Ungefär i snitt sitter 6/10 personer med mobilen uppe, 1/10 visar värdelösa youtubeklipp för alla, 3/10 snackar arbetsrelaterade saker eller rom/whiskey. Min erfarenhet på jobbet.

Snarare 3-70 xD

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Dator 1: | i9 9900k | MSI RTX 4080 Ventus 3x OC | ASUS ROG STRIX Z390-F Gaming | Corsair LPX DDR4 32 GB 3200Mhz | FD define S | Samsung 850 EVO 1TB | Samsung 980 NVMe M.2 1TB | Noctua NH-U12S | Corsair RM750x 750W | Windows 10
Skärm 1: ASUS 27" ROG SWIFT PG279Q 1440p @ 165Hz/IPS/G-Sync
Skärm 2: ASUS 27" TUF VG27AQ1A 1440p @ 170Hz/IPS/G-Sync/HDR

Permalänk
Inaktiv

Hade klarat mig, men visst hade avsaknaden av bekvämlighet svidit lite. Använder outlook och kalender apparna oerhört mycket, så utan dom hade det blivit lite krångligare i jobbet iaf.

Permalänk
Medlem

Hur skall man kunna spela Badge(r)s, Ingress och Turf utan mobil?

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730

Permalänk
Medlem
Skrivet av backfeed:

Mobilt BankID vill jag inte vara utan, och Swish är förbaskat smidigt. Förutom dessa så skulle jag klara mig utan.

Samma för mig. Har även Kivra kopplat till Mobilt BankID, så skulle bli förödande utan mobilen idag. Räkningar som Klarna, Qliro etc. blir också svåra att betala.

Har inte haft BankID på datorn de senaste 5-6 åren vad jag kan minnas.

Permalänk

Asså klarar sig gör man ju men Mobilt BankID är fan livet är väll det man skulle sakna mest.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Varför kör du inte fastpris 99 kr/mån?

För att med Refill förbrukar jag totalt ~150 kr/år.
Jag har inte hittat något fast abonnemang som är anpassat för mina små volymer.
(Typiskt 0-3 vardera av SMS och korta samtal per månad.)

En intressantare fråga än om man klarar sig utan smartphone är hur det går att klara sig utan mobiltelefon(abonnemang) i dagens Sverige?
Det är inte lagstiftat att alla måste ha mobiltelefon, och det är inte gratis, men:
* Allt oftare är det omöjligt att ansluta sig till olika typer av grupper, exempelvis "kundklubbar", utan att ange ett mobilnummer.
* Tjänster online kräver allt oftare mobilnummer för tvåfaktorautentisering (och efterföljande reklamutskick).
* Telefonkioskerna är i allt väsentligt inte längre existerande.
* Fast telefonförbindelse till hushållen håller på att plockas bort på många ställen i glesbygd.
* Postpaket blir dyrare om mottagaren inte kan nås med SMS.

Vad händer vid en kris när el- och telenät kollapsar/saboteras och inte fungerar på en månad eller mer?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Olle P:

* Postpaket blir dyrare om mottagaren inte kan nås med SMS.

Posten debiterar mitt företag extra för sms som ses som en tillägstjänst. Iallafall när det gäller företags paket och man är bunden genom edicom systemet till dom.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elektron:

Intressant video. Jag har börjat kolla på den, iaf första videon ifall det är fler. Rätt lång video. Men jag tycker att det är väldigt intressant och se hur man reagerar. Jag tror det kan vara bra att prova att stänga av vissa funktioner osv för att se hur man reagerar. Tex notiser, det kanske är mycket trevligare med en smartphone om de flesta notiser är avstängda, så att man väljer själv när man vill starta program osv.

Tror han har gjort 4 videos på ca en halvtimme styck, det kan komma en till med hur det fungerade att gå tillbaka också.

Han har dessutom en hel del andra intressanta videoklipp om du inte får nog av honom

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Mjölnir: Ryzen 9 3900X | X570-I | Ballistix Sport 32GB | Powercolor RX 5500XT 4GB ITX | Kolink Sattelite
Server: Ryzen 5 1400 | X470-F | Ballistix Sport 24GB | ASUS HD 7790 2GB | Sapphire RX 470 8GB ME | NZXT Switch 810

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aldric T:

Inte en chans. Vad har min fru för telefonnummer? Vilken tid var det grabben skulle till tandläkaren? Borde nog skaffa mig en backup faktiskt .. nu när du tar upp det ;).

Exakt!

Jag har inte en enda inbokad tid, ett enda telefonnummer (utöver mitt eget), någon epostadress eller någon annan information i huvudet. Varför slösa neuroner på sådant när mobilen har koll?

Allting är automatiskt molnlagrat dessutom.

Det var INTE bättre förr, bara tråkigare och mer omständigt.

Nu väntar jag bara på en riktig virtuell assistent, som man faktiskt kan prata med normalt, inte "sätt påminnelse -- Anders ska till tandläkaren -- tid -- 12.00 -- måndag -- 12 -- september" utan bara "Anders ska till tandläkaren 12 september kl 12, påminn mig i god tid innan".

För övrigt har jag inget emot att folk tittar ner i sina mobiler. Då slipper man ju prata!

/hulle.

Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Olle P:

För att med Refill förbrukar jag totalt ~150 kr/år.
Jag har inte hittat något fast abonnemang som är anpassat för mina små volymer.
(Typiskt 0-3 vardera av SMS och korta samtal per månad.)

En intressantare fråga än om man klarar sig utan smartphone är hur det går att klara sig utan mobiltelefon(abonnemang) i dagens Sverige?
Det är inte lagstiftat att alla måste ha mobiltelefon, och det är inte gratis, men:
* Allt oftare är det omöjligt att ansluta sig till olika typer av grupper, exempelvis "kundklubbar", utan att ange ett mobilnummer.
* Tjänster online kräver allt oftare mobilnummer för tvåfaktorautentisering (och efterföljande reklamutskick).
* Telefonkioskerna är i allt väsentligt inte längre existerande.
* Fast telefonförbindelse till hushållen håller på att plockas bort på många ställen i glesbygd.
* Postpaket blir dyrare om mottagaren inte kan nås med SMS.

Vad händer vid en kris när el- och telenät kollapsar/saboteras och inte fungerar på en månad eller mer?

Nu är ju mobilnät betydligt mer motståndskraftigt än trådbundna nät och vid en kris där elen inte fungerar på en månad så har du större omedelbara överlevnadsproblem än att du inte kan logga in på dina kundklubbar.

/hulle.

Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elektron:

På vilket sätt skiljer det sig mellan de som läser och skriver på facebook mot när du skriver och läser på sweclockers?

Jag förstår inte? Jag skriver och läser på Sweclockers från datorn och inte mobilen då jag anser att mobilsidan är för osmidig och sen är det inte alls lika överskådligt som på datorn.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem

Hulle´s Elproblem

Vet inte om jag missuppfattat dej, men om elen slås ut så fungerar ju inte heller mobilmastsändarna om dom inte har batteribackup och det tror jag att kanske några vitala har men inte alla små och batterier tar ju också slut. Förlåt om du menade något annat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hello Kitty:

Vet inte om jag missuppfattat dej, men om elen slås ut så fungerar ju inte heller mobilmastsändarna om dom inte har batteribackup och det tror jag att kanske några vitala har men inte alla små och batterier tar ju också slut. Förlåt om du menade något annat.

Jag kommenterade bara att trådlösa nät är mer motståndskraftiga än trådbundna. Elavbrott var en annan punkt. Kanske var otydligt.

/hulle.

Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mocka:

Jag förstår inte? Jag skriver och läser på Sweclockers från datorn och inte mobilen då jag anser att mobilsidan är för osmidig och sen är det inte alls lika överskådligt som på datorn.

"Känns som att de som stirrar in i skärmen 24/7 är sociala medier muppar som bara scrollar upp/ner, lajkar bilder och oroar sig för hur mycket lajks de fått/inte fått jämfört med alla andra. Vilket hemskt liv!"

Det var den kommentaren jag blev lite nyfiken på. Tex om du sitter vid datorn och skriver ett flertal inlägg på Sweclockers vad är då drivkraften till dessa inlägg och hur skiljer det sig från den "sociala media muppen" som skriver inlägg för att få gilla och kommentarer?

För det jag funderar på är om inte samma belöningssystem triggas även på sweclockers av att citatlampan lyser eller om du ser att ett tidigare inlägg du skrivits har fått många gilla.

Jag tog förgivet och läste in facebook när du skrev "sociala media muppar" vilket var dumt för det blev lite missförstånd.

Men jag är också nyfiken på värderingen tex om man skriver ett inlägg på facebook vs skriver ett inlägg på sweclockers, hur folk värderar det olika. Nu skrivs ju detta inlägg på Sweclockers så då vore det kanske inte så konstigt om många här anser att ett inlägg på Sweclockers har högre värde än ett på facebook.

Ett lite flummigt svar kanske ^^

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Jag skulle lätt kunna tänka mig nya Nokia 8110 om den får bankid och swish

Visa signatur

Lysa - Få 20% rabatt på avgiften i 3 månader, https://signup.lysa.se/se?inviteId=qfVrfeWPSbCNcxPrAojPgw

Fello - Bli en Fello och få rabatt på mobilabonnemanget, https://www.fello.se/?UC57E

OS: Fedora 39 | CPU: Ryzen 5 5600X | GPU: Sapphire Radeon RX 6800 16GB NITRO+ | MOBO: ASUS ROG Strix B550-F Gaming | RAM: Team Group 2x16GB 3800MHz CL16 Xtreem ARGB | NVME: Samsung 970 EVO Plus 1TB | PSU: Corsair RM850x v3

Permalänk
Medlem

Klara mig? Absolut. Jag skulle till och med gå så långt att säga att jag skulle klara mig utmärkt för det mesta även utan mobiltelefon alls. Jag ringer ytterst sällan (jag har exempelvis aldrig pratat med tanten över telefon, och vi har varit ihop i snart tre år), huvudparten av kommunikation med andra privat sker över datortillgängliga media, och så vidare.
Men, visst gör en smartphone många saker lättare, inte minst portabiliteten jämfört med en laptop, bank-ID, swish, tidrapportering och kollektivtrafikappen.

Så, kan jag vara utan den? Utan problem. Vill jag vara utan den? Nej fy tusan!

Visa signatur

Desktop: AMD 3950X, 64 GB RAM, Nvidia 4070 ... (Windows 11)
Serverdesktop: AMD 5600G, 64 GB RAM (Proxmox)
Labbmiljö: Supermicro SC825 X9DRi-F 2xE5-2667v2 64GB RAM
Kamera: Canon R5, Canon RF 100-500, Laowa 100mm f/2.8, Canon RF 24-70 f/2,8

Permalänk
Avstängd

Klarar mig nog med dator ja.