Klarar ni er utan en smartphone? (omröstning)

Permalänk
Medlem

Något jag själv tycker är det tråkigaste kring allt vad smartphones innebär är att det dödar det sociala och det personliga.
Man kan inte vara på sociala sammanhang middagar/umgänge etc utan att folk sitter med lurarna framme. Allt måste dokumenteras i form av incheckningar/bilder etc som ska delas ut åt alla håll och kanter på diverse appar. "oj jag måste bara visa dig den där saken på youtube"-liknande kommentarer, sedan dör allt för att halva sällskapet nu sitter med lurarna framme.

Tyvärr så fäller man ju ofta kommentarer till folk under en middag; exempelvis "Fan, Lasse, hittar du potatisbiten du tappade i knät eller är det Aftonbladet du kollar på? För din nacke har inte lyfts från knät på över 3 minuter nu. Trist att du tycker vi är så tråkiga..."

Försöker inte för en sekund dölja att jag avskyr smartphones

Permalänk
Avstängd

Enda jag använder min LG G3 till är spela upp MP3's eller FLAC när jag är ute och cyklar, kolla klockan eller prata med telefonförsäljare.

Stängt av internet på mobilen, använder bara 2G eller vad det heter, samt GPS av och autosynkning av, batteriet håller några dagar på så sätt

Visa signatur

-Stäng av snabbstart i ditt Windows.

Permalänk
Medlem

Jag är en sån där gammal gubbe som var vid liv för ca. 10 år sedan, innan det fanns smartphones. Vad jag minns klarade jag mig bra ändå, men livet blir mycket enklare med Google Maps, Swish och realtidsinformation om kollektivtrafiken. Samtidigt finns det negativa saker, som slösurfande på bussar och tåg eller att impulsivt, nästan tvångsmässigt plocka fram mobilen så fort man har minsta lilla stund utan något att göra...

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Medlem

Självklart skulle det gå om jag var tvungen men skulle inte vilja det då den underlättar vardagen enormt mycket.

Som när någon ringer hemifrån vill ha pengar så Swishar man lätt och smidigt även om man är på jobbet, internet banken föra över pengar mellan konton utan dator.

Google maps när man letar vägen som chaufför är detta smidigt på nya platser i arbetet.

Schoolsoft sjukanmäla via appen även om man jobbar istället för att ringa och sjukanmäla riktigt smidigt.

Så smartphonen vill jag ej vara utan

Visa signatur

Chassi: Ssupd Meshroom S V2, Moderkort: Gigabyte Aorus X570I Pro Wifi, Processor:Ryzen 7 5800X3D , Cpu kylare: EK-AIO Elite 280 D-RGB Minnen Gskill Ripsaw 16 Gb Cl16 3600 mhz,Startdisk:SSD Samsung 970 Evo plus 1 TB , Grafikkort:PNY RTX4070TI Super Verto Oc PSU: Corsair SF850L Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Logitech G903 & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.

Permalänk

Skulle absolut klara mig utan en smartphone men det skulle bli lite besvärligare. Är ingen tung användare utan använder mest mobilen till ringa och smsa med. Det är mest nyttoappar som Bankid, Swisch, Google Maps och kameran, tillsammans med underhållningsappar som Youtube, Spotify och Reddit jag skulle sakna.

Permalänk
Medlem

Jag skulle klara mig utan, givetvis. Men jag vill inte vara utan och då är jag ingen särskilt flitig användare av min smartphone och det händer ofta att jag inte tar upp telefonen trots att jag sitter på bussen eller tåget i ett par timmar. Trots att jag är teknikintresserad och har råd så uppgraderar jag inte förrän jag måste. Kör just nu en snart tre år gammal Sony Z2 och är nöjd. Batteriet börjar ge sig men den klarar ändå det jag gör med den under dagen utan större problem.

Dock vill jag som sagt inte gå tillbaka, det är trevligt att kunna kommunicera med vänner och familj på ett smidigt sätt, läsa vilka böcker som helst, få nyheter och information och så vidare.

Visa signatur

Intel Core i5 3570K @ 4.2GHz | Hyper 212 EVO | 12 GB DDR3 |GTX 1070 8GB ROG STRIX DC3 | Fractal Design Tesla R2 650W | Fractal Design Define R4 Titanium | 370 GB SSD totalt | ~2TB HDD totalt
+ Acer Predator Helios 300 GTX 1060
Båda kör MS Röj i minst 50 FPS.

Permalänk
Medlem

Ja, egentligen. Svårigheten är bara att man behöver den för GPS, Swish, BankiD. Annars hade jag utan problem kunnat använda en vanlig knapptelefon.

Permalänk
Avstängd

Jag är nyfiken: varför är GPS:en så viktig? Jag tolkar det som om ni bor i en svårnavigerad djungel?

Vad hände med det gamla hederliga lära sig läsa kartor och bli tillräckligt allmänbildad geografiskt talat? (jag är absolut inte det, men farsan är trots att han har blivit ett smartphone-dopaminoffer nu)

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Avstängd

Haha. Nej.

Permalänk
Medlem

Hade klarat mig fint utan mobil men det underlättar väldigt mycket. Skulle dock vara skönt att gå tillbaka till en walkman igen för musiken......

Visa signatur

Här sitter jag och känner in rummet och spelar dataspel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AplAy:

Jag är nyfiken: varför är GPS:en så viktig? Jag tolkar det som om ni bor i en svårnavigerad djungel?

Vad hände med det gamla hederliga lära sig läsa kartor och bli tillräckligt allmänbildad geografiskt talat? (jag är absolut inte det, men farsan är trots att han har blivit ett smartphone-dopaminoffer nu)

Det är väldigt mycket smidigare att titta i mobilen. Jag kan navigera med karta och kompass, men det är inte ett praktiskt sätt att hitta.

Jag är geografiskt "allmänbildad" men det hjälper inte när man kommer till en ny stad eller om vill hitta i en ny stadsdel eller hitta till en särskild butik. Givetvis kan man göra det både med och utan telefonen men det tar betydligt mindre tid att använda de verktyg man har. Man kan till och med göra det utan karta, men det är ju väldigt tidsödande.

Visa signatur

Intel Core i5 3570K @ 4.2GHz | Hyper 212 EVO | 12 GB DDR3 |GTX 1070 8GB ROG STRIX DC3 | Fractal Design Tesla R2 650W | Fractal Design Define R4 Titanium | 370 GB SSD totalt | ~2TB HDD totalt
+ Acer Predator Helios 300 GTX 1060
Båda kör MS Röj i minst 50 FPS.

Permalänk
Medlem

Laptopen funkar ju bra till det mesta. Ja, till allt faktiskt. Dock är det ju rätt smutt att t ex alltid ha en inbyggd kamera med sig. Men när jag jobbar från annan ort/land så är det laptopen som gäller: Då har jag med mig min 13 tum Lenovo i ryggan.

Så ja, jag skulle lätt överleva utan en smartphone - bara jag får ha en vanlig telefon och min laptop.

Google Maps kan ju vara bra men den förvirrar mig oftast mest. Man kommer upp i en främmande stad och slår in direktionen dit man skall och GM säger: "Fortsätt västerut": Jag har ännu inte begripit hur jag skall veta vad som är västerut när jag är omgiven av höga hus och byggnader och knappt ser solen

.

Visa signatur

AMD Thunderbird 1.33 GHz (133 MHz Bus), Epox 8K7A, 1 x 256MB Corsair PC2100 DDR SDRAM, 20.5GB 7200 RPM Western Digital EIDE, Visiontek GeForce 3

Permalänk
Medlem

Klarar mig faktiskt utan en Smartphone, skulle kört med en Sony Ericsson Walkman mobil om det inte var för bekvämt att använda Android kalendern till tvättstugebokningar och andra anteckningar. Med ett 16GB minneskort är det bekvämt att lägga in .FLAC på smartphonen utan att behöva konvertera dem till mp3 dock.

Mobilt BankID och Swish kör jag på PCn med Bluestacks istället.

Permalänk
Medlem

@Pepsin: Google Maps kom till telefoner 2006, och fungerade på featurephones och kunde hitta din position utan GPS! Det är helt enkelt en funktion folk hade innan iOS och Android blev populärt runt 2011. När folk talar om enkla telefoner idag så talar de om telefoner med färre funktioner än en J2ME-kapabel lur för 12 år sedan. SMS-betalningar, 2FA via sms o.s.v. är ersatt av appar till Android och iOS, kartor säljs knappt i pappersform, busstidtabeller trycks inte längre, busskurer/hållplatser saknar också tidtabeller som satt där förr o.s.v. Utan allt det är det inte som att gå tillbaka 15 år utan som att gå tillbaka till något som är sämre än det var på 90-talet.

Permalänk
Medlem

Använder en Nokia 105 när jag cyklar, vandrar, seglar. Känns befriande faktiskt!

Permalänk
Medlem

Privat skulle jag klara mig utmärkt.
I Yrket skulle det gå åt helskotta.

Visa signatur

Tiden är alltid 17.00 någonstans i världen.

Permalänk
Medlem

Nej, idag sker så mycket via mobilen på jobbet. Tidrapport, beställningar osv

Visa signatur

CPU: i7700k (Delided) @ 5Ghz | GPU: Gigabyte GTX 1080 TI Waterforce Xtreme Edition | Minne: Corsair 32GB DDR4 3200MHz Vengeance | Mobo: ASUS PRIME Z270-K | PSU: EVGA Supernova G2 850W | SSD: 2 * Samsung 850 EVO 500GB och HDD: 4TB | Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV | CPU-Kylning: DeepCool Captain 360 EX | Skärm: AOC 35" AGON AG352UCG G-Sync

Permalänk
Medlem

jag har en "smart phone" från ca 2009-2011 med kontantkort och jag använder den till att ringa / skicka sms med.

så ja, jag skulle klara mig fint, hade fortfarande en flip telefon tills för en 4-5 år sedan

är 25

däremot så börjar det upkomma problem, t.ex senast jag skulle beställa biobiljetter till mig och polarna, tidigare har man kunnat hämta ut dem via en automat på bion senare utan problem. Dock möttes jag av en sida som visade mig lite QR koder.... "visa upp dessa på bion detta är dina biljetter" Om man nu har en gammal mobil som jag då som jag varken har internet på eller email så skiter det sig lite, så samhället börjar anta att man har smartphone + internet.

man får väl försöka hänga med lite mer

Visa signatur

5800x3d | 4080 | 4x8 3600 | Strix X570-F

Permalänk
Skrivet av Specias:

När man tittar på allt detta som du gör med din telefon, kan man ens säga att dagens telefon ens är en telefon? För min del ser jag Den som en ultrakompakt dator nuförtiden.

Skickades från m.sweclockers.com

Telefoner är ju datorer

Permalänk
Medlem

Alla hade kunnat anpassa sig, men det skulle vara onödigt att inte använda sådan bra teknik. Själv så gillar jag inte att sitta och hålla på med telefonen så fort man har möjligheten, en del fäster ögonen vid den lilla skärmen varenda rast varenda dag. Man bläddrar väl lite nyheter en stund inget mer, smartphone för mig är mer en praktisk sak än en leksak. Tröttnat på alla smartphone spelen för länge sedan också. Kanske har att göra med att små simpla spel inte är min grej och dom mer "seriösa" spelen är ofta urtråkiga. Ser fram emot den dag då smartphones är såpass snabba att dom kan ersätta datorer helt, så kan man bara sätta telefonen på en docka som är kopplad till tangentbord, mus och skärm. Går ju nu men dom är fortfarande lite för sega och har inte samma möjligheter som en vanlig dator i skrivbordsmiljö. Förmodligen något som kommer ändras inom snar framtid

Permalänk
Medlem

Mobilt Bank-ID är väl den enda appen som binder mig vid just en smartphone... även om man nu kan ersätta det med t.ex. Bank-ID på fil/kort.

Permalänk

Kan vara nice utan smartphone.https://www.indiegogo.com/projects/light-phone-2-d... ganska bra koncept med denna mobil

Permalänk
Medlem

Tycker ärligt talat det är en katastrofal utveckling att vi skapar sådana här behov.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av MH25:

Det är väldigt mycket smidigare att titta i mobilen. Jag kan navigera med karta och kompass, men det är inte ett praktiskt sätt att hitta.

Jag är geografiskt "allmänbildad" men det hjälper inte när man kommer till en ny stad eller om vill hitta i en ny stadsdel eller hitta till en särskild butik. Givetvis kan man göra det både med och utan telefonen men det tar betydligt mindre tid att använda de verktyg man har. Man kan till och med göra det utan karta, men det är ju väldigt tidsödande.

Tidsaspekten är ett argument jag kan hålla med om du har jättebråttom.

Annars så antar jag att du i en ny stad inte är den enda människan där? Vad hände med gamla hederliga fråga andra om vägen som redan bor där? Det borde kunna vara ännu snabbare än att behöva blippa fram det på mobilen. (bonus: du får känna av hur folk är i staden)

Och ja, om du nu är ovan att navigera efter angivna vägbeskrivningar eller vägmärken, eller sämre på det idag, så visar det på bieffekterna med att förlita sig på smartphones: vi förlorar mer och mer av våra annars vedertagna "livsfärdigheter".

Detta kanske bara gäller mig men jag märker själv hur sämre och latare jag blivit på att snabbräkna i huvudet och istället blippar fram det på mobilen trots att jag läst matte E på gymnasiet. Matteläraren från grundskolan vrider sig i graven med avsky.

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem

Jag kanske inte kan klara mig helt utan men jag behöver ingen iphone för 12000. Min Motorola för 2000 gör allt som behövs. Riktigt bra också.

Visa signatur

MSI Z370 PRO // Intel i5 8600K // GTX 3070 // 16 GB DDR4

Permalänk
Medlem

BankID, swish, parkering, geocaching, hittaut är saker som jag regelbundet gör med min telefon.

Sedan mejla, surfa, bankärenden men det kan jag även göra på datorn.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Angående lokalsinne, förr hade telefonkatalogen kartor över orten. Idag finns inte telefonkataloger. Att kunna ta del av informationen är givetvis viktigt och det går inte att gå tillbaka till som det var förr.

Permalänk
Medlem

Helt ärligt bryr jag mig inte, använder endast min mobil för Google, Tetris och samtal. Har alltid miniräknare på mig och lyssnar sällan på musik ytterligare har jag oftast dator i närheten då jag och vännerna främst pratar på Discord kan jag ersätta min smartphone med bärbar dator om det behövs.

Visa signatur

Thrustmaster HOTAS Warthog!

Permalänk
Medlem

Har aldrig haft en smartphone så jag antar att jag klarar mig utan.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Medlem
Skrivet av AplAy:

Tidsaspekten är ett argument jag kan hålla med om du har jättebråttom.

Det är stor skillnad att ta fram en karta, leta reda på rätt gata och sedan vilken den bästa vägen är från platsen man är på/vill gå/åka från och att ta fram samma sak i exempelvis Google Maps.

Skrivet av AplAy:

Annars så antar jag att du i en ny stad inte är den enda människan där? Vad hände med gamla hederliga fråga andra om vägen som redan bor där? Det borde kunna vara ännu snabbare än att behöva blippa fram det på mobilen. (bonus: du får känna av hur folk är i staden)

Givetvis kan man fråga om vägen också och det kan vara snabbare. Men det kan också vara betydligt långsammare. Allt från att personen inte vet var stället/gatan ligger till att de inte kan ge vettiga vägbeskrivningar.

Skrivet av AplAy:

Och ja, om du nu är ovan att navigera efter angivna vägbeskrivningar eller vägmärken, eller sämre på det idag, så visar det på bieffekterna med att förlita sig på smartphones: vi förlorar mer och mer av våra annars vedertagna "livsfärdigheter". Detta kanske bara gäller mig men jag märker själv hur sämre och latare jag blivit på att snabbräkna i huvudet och istället blippar fram det på mobilen trots att jag läst matte E på gymnasiet. Matteläraren från grundskolan vrider sig i graven med avsky.

Det är jag inte, men det handlar ju inte heller om mig som har navigation som ett intresse. Jag kan navigera mig till och från praktiskt taget vilken plats som helst med karta och kompass och det är en färdighet jag lägger stor vikt vid att behålla, därför använder jag det regelbundet. Men jag gör det inte om jag ska hitta till närmaste Teknikmagasinet eller en restaurang av ett flertal anledningar. Det handlar ju om att underlätta vardagen på ett sätt som sparar tid, gör det smidigare och lättare och mer effektivt. Precis som mycket teknologi i övrigt.

Din fråga var "varför är GPS:en så viktig?" vilket jag svarade på. Men själva frågan är ju lite som att fråga varför miniräknaren eller browser-funktionen är viktig. Vad hände med det gamla att titta i en encyklopedi/gå till biblioteket? Eller använda en räknesticka? Den är viktig för att den underlättar för oss som människor precis som vilket verktyg som helst.

För egen del så är inte GPS-funktionen det viktigaste, men att inte förstå varför den är viktig är i mina ögon ganska konstigt.

Visa signatur

Intel Core i5 3570K @ 4.2GHz | Hyper 212 EVO | 12 GB DDR3 |GTX 1070 8GB ROG STRIX DC3 | Fractal Design Tesla R2 650W | Fractal Design Define R4 Titanium | 370 GB SSD totalt | ~2TB HDD totalt
+ Acer Predator Helios 300 GTX 1060
Båda kör MS Röj i minst 50 FPS.