Godaste kaffet?

Köpte en chemex-kanna, kaffekvarn och bönor som rostats lokalt i Lycksele på Budha's kafé åt min far i 50-årspresent, minns inte exakt vilket kaffe men det hade många olika toner kring choklad, kardemumma och annat gott.

Utan tvekan det godaste kaffe jag druckit hittills, men det förväntade jag mig då det gick på 2 000 kr...

Skrivet av Dolesen:

Provat lite olika innan jag fastnade för denna. Har dock alltid gått efter så mörk rostat som möjligt. Starkt kaffe stärker nervösa nerver

Då bör du pröva franskrost HB också;) Jävla gott. Men å andra sidan är jag biased..

Lavazza från italien. finns i vilken bukik som helst. Hela bönor, mal själv. Bäst.

Zoegas Blue java är en favorit om jag köper nått billigare.
Annars gillar jag kaffe från Johan & Nyström eller Pennybridge roasters.
White label från Pennybridge roasters är nog favoritkaffet just nu :).

Skrivet av stege99:

Instämmer i Nescafe Lyx mellanrost. Dock brukar burkarna vara likvärdiga med påsarna, tycker jag. Får studera detta mer ingående.

Dom jäklarna har föstört mellan rost, köpte kaffe idag och fick en guldfärgad påse som ska ersätta mellan rost, det är som att dricka kokkaffe där man får sumpen i halsen när det börjar ta slut i koppen. Fan vad sur jag är nu!

KOKkaffe är godast.

Köpte en Moccamaster när jag fyllde år, men har nu övergett den till förmån för den gamla kaffepannan.

Körde rätt hårt på Zoegas Skånerost tidigare, men jag (och ett flertal personer i min närhet) tyckte att det började smaka sämre och sämre tills det knappt blev drickbart.

Har nu övergått till Arvid Nordquist Svea och Gran Dia och ångrar det inte för en sekund!

Edit: Att Willys ofta kör med 2-för-1 kampanj på just Arvid Nordquist skadar ju inte precis heller.

Senast redigerat 2018-04-10 22:09
Skrivet av MinscS2:

Körde rätt hårt på Zoegas Skånerost tidigare, men jag (och ett flertal personer i min närhet) tyckte att det började smaka sämre och sämre tills det knappt blev drickbart.

Har nu övergått till Arvid Nordquist Svea och Gran Dia och ångrar det inte för en sekund!

Edit: Att Willys ofta kör med 2-för-1 kampanj på just Arvid Nordquist skadar ju inte precis heller.

Hur är Mollbergs blandning då?

Skickades från m.sweclockers.com

Zoegas Intenzo är riktigt gott i mitt tycke. En god mörkrost, utan att vara för stark i smak eller för svag

Det beror lite på vattnet man har tillgång till, samma med kaffekokare
Min nuvarande kombination är Arvid Nordquist Amigas / Wanyama och detta kokar jag i en MoccaMaster KB952

Vill bara slå ett slag för ett nyare märke; Sofiero Kafferosteri.
Som jag förstått så är det zoegas gamla inköpschef som startat upp eget.
Sitter med ett av deras bryggkaffe nu, testa!

Skrivet av landahl:

Skickades från m.sweclockers.com

Enligt mig, en av deras bättre sorter.

Jag brukade byta kaffesort för att inte tröttna på smakerna så jag har testat nästan alla vanliga bryggkaffesorter. De bästa enligt mig är

1. Garant EKO mörkrost
2. Arvid nordqvist Svea
3. Zoegas Mollbergs

Men i all ärlighet så är det en bra bryggare som gör det bästa kaffet. Då blir till och med det billigaste kaffet njutbart.

Vilken härlig tråd! Det, utan tvekan, godaste kaffet jag druckit är sorten "Irish cream coffee" från ett café inne på Södermalm som heter Himalaya. Man kan välja antingen hela bönor, eller få dom malda på plats! Finns väldigt många andra goda sorter där, men den är min favorit!
Blev jag en hipster nu?

För min del blir det Trung Nguyen Sang Tao 3 i vanlig kaffepress här borta, Vietnamesiskt kaffe är förvånansvärt gott.

http://lenscoffee.com/trung-nguyen-coffee-from-vietnam/

Skrivet av TubularBoy:

Vill bara slå ett slag för ett nyare märke; Sofiero Kafferosteri.
Som jag förstått så är det zoegas gamla inköpschef som startat upp eget.
Sitter med ett av deras bryggkaffe nu, testa!

Instämmer, volcanic blend är riktigt god.

Dark Temptation, Zoega, den var god i min bryggare. Säljes dock inte längre i min närhandel

Skrivet av landahl:

Har inte testat den faktiskt.

Får hålla utkik nästa gång jag ser billig Zoegas.

Rosta själv? Hittade en kafferostare på Kickstarter och blev lite sugen. Med Kickstarter vet man aldrig riktigt hur det blir i slutändan, men det lät lite spännande att rosta själv. Är det någon som kan ge lite input och tips? Finns det bättre 'hemmarostare' tillgängliga redan nu?

Skrivet av Aene:

Är det någon som kan ge lite input och tips? Finns det bättre 'hemmarostare' tillgängliga redan nu?

Har själv aldrig gett mig på att rosta hemma men vill du bara testa går det bra i en varmluftsugn. Vill du rosta seriöst anses Gene Café CBR-101 vara en av de bästa.

Zoega fikastund och Johan & Nyströms Bueno Vista är två nya favoriter ☺️