Postnord skickar tillbaka 400 000 paket efter obetalda importavgifter

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av _Merc_:

Hade det här gällt hela eu hade det varit bra. Men som vanligt så är det bara sverige som spelar motvals.

Skickades från m.sweclockers.com

Hur många andra har kvar detta avtal då i EU? som tillåter 10kr wish från andra sidan planeten?

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem
Skrivet av xcluzive:

Jaha, det låter ju bra iofs. Finns det nån minimumgräns för att det ska åka igenom?

Skickades från m.sweclockers.com

Antar att gränsen är just 0. Jag fick krav på ca 76kr på några grejer jag beställt för 12kr.

Visa signatur

MB: Z390 Aorus Master | CPU: Intel Core i9 9900KS | CPU-Cooler: Corsair Hydro H150i PRO RGB Push/Pull | Mem: Corsair Vengeance RGB PRO 32GB 3200MHz 14-14-14-34 | GFX: Asus ROG Strix GeForce RTX 2080 Ti OC 11GB | PSU: Corsair RM1000i | SSD 1: Samsung 980 Pro 2TB NVMe | SSD 2: Samsung 980 Pro 2TB NVMe | Sound Card: Creative Sound BlasterX AE-5 | Case: FD Define R6 TG | OS: Win 11 Pro | Peripherals: Asus ROG Swift PG279Q | Dell U2719D | Corsair K100 RGB OPX | Corsair Scimitar Wireless | Corsair Gaming MM700 RGB Extended 3XL | Kingston HyperX Cloud Alpha S Blackout | ModMic Wireless | Logitech Z623 | DXRacer Drifting | unRAID Server: 38TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av spda242:

Har saknat 3 paket som lämnade Kina 3/2 (med flyg) över alltså 2 månader sedan. Nu i helgen fick jag ett SMS att betala Postmord för ett? av dessa paket nästan 2,5 månader sedan. Det är inte OK tycker jag.

Man kan dock konstatera att hotet med avgiften har lyckats. jag är rätt säker på att man inte hade ett system för att hantera detta på plats utan man räknande med kaos när man införde detta och att antalet paket skulle minska drastiskt.

Beställde också grejer i början av februari. Betalade in avgiften för att paket den 13/3, mailade PostNord för två veckor sedan och efterlyste paketet, fick svar i lördags. "Ser att försändelsen gått i retur 2018-04-06, då liggetiden gått ut. Rekommenderar därför att du kontaktar avsändaren."

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av _Merc_:

Hade det här gällt hela eu hade det varit bra. Men som vanligt så är det bara sverige som spelar motvals.

Skickades från m.sweclockers.com

I vilka länder inom EU behöver man inte betala importmoms och tull? Alla speditörer tar betalt för att hjälpa dig att tulldeklarera samt att betala moms, något som man faktiskt kan göra själv.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 2700 3.2 GHz | ASUS ROG STRIX B450-I GAMING
Corsair SF600 | 2x8GB G.Skill 16GB DDR4 3200MHz Trident Z RGB
MSI GeForce GTX 980 Ti | Samsung 970 EVO 250GB | Samsung 860 EVO 500GB M.2 | Noctua NH-L9a-AM4 | DAN Cases A4-SFX v2 | Winows 10

Permalänk
Medlem

Borde inte denna avgift vara inkluderad när man beställer för att undvika dessa problem?
Personligen skulle jag inte vilja betala administrationskostnad på hundratals procent av värdet på varan.

Visa signatur

Om du vill att jag ska se ditt svar så tryck på Citera.

Permalänk
Avstängd

Fått betalkrav på ett brev från Estland.

Har mailat kundtjänst och berättat att Estland är med i EU.
Har även klickat att jag ville ha mer information om mitt paket via email, stod på sidan att det kan ta upp till ett dygn.

Det har nu gått över en vecka och får ingen kontakt alls.
Vet inte riktigt hur man ska göra, betala ändå och hoppas man får det? känns ju fel

Postnord måste vara ett av världens sämsta bolag, antar de bara anställer massa socialfall för att få ner arbetslöshets-siffrorna lite. Inkompetensen hos det bolaget är bortom alla gränser

Permalänk
Medlem

Det jag tycker är märkligt är att jag beställt brådskande grejer från kina efter allt detta men med bland annat DHL så tar de BARA ut skatten INTE några 75kr i "vi vet inte hur man hanterar paket så du får betala för våra fel" avgift.

Hur kan detta komma sig?

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800x3d | Asus B550m TUF Gaming Wi-Fi | G.Skill TridentZ Neo 2x16GB 3600MHz CL16 (hynix djr) | In Win 301 | Scythe Fuma 2 I Asus RTX 3070 Dual OC | Seasonic GX750 | Lots of unicorn vomit Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Kringutrustning: Cooler master Quickfire TK MX-Brown | Sennheiser HD598cs | Sony WH1000XM3 | Logitech G900 | ASUS PB278QR | Rift CV1 | Audio Pro Addon T14

Permalänk
99:e percentilen

Fick härom veckan ett brev från PostNord om att jag skulle betala 12,25 kr i moms och 75 kr i avgift för att få hämta ut en vara som då tydligen var värd 49 kr. Kunde dock inte för mitt liv klura ut vad det skulle vara för något, så besökte PostNords hemsida och klickade på "Visa bilder på paketet" eller dylikt. Fanns givetvis inga. Ringde då kundtjänst och hamnade på plats 49 i kön. Mailade då istället via deras kontaktformulär och har fortfarande inte fått svar. Gissar att paketet, vad det nu innehåller, är på väg tillbaka till där det kom ifrån vid det här laget.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av pecesithon:

Var betalar du frakt? Inte är det från aliexpress och andra sidorna.

Källa? För att folk inte tycker det är värt avgiften. Då är man inte tillräckligt intresserad av prylen.
Enkelt resonemang faktiskt.

Problematiken ligger i att det va för kort tid innan dessa ändringar verkställdes. Folk beställde paket innan dom nya reglerna va fastställda. Om jag beställer en vara hade jag inte heller accepterat förändring av pris medans en vara är under transport. Ett köp är ett avtal och dom regler som finns vid tecknande är dom regler som ska gälla tills man mottagit varan. Värdet på varan spelar mindre roll. Om jag hade köpt en t-shirt för 100 kr som plötsligt blev 95 kr dyrare hade jag också blivit sur

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Skärm: Acer XB271 HU, Keyboard: Corsair k95
Moderkort: Asus Prime-A Z690, GPU: RTX 4080
CPU: Intel i7 13700k, Ram: 32Gb DDR5 6000Hz
Chassi: Lian Li Lancool 3, Högtalare: ALTEC LANSING 5.1 THX
Disk 1: WD 850x 1Tb, Disk 2: WD 850x 2Tb,PSU: Seasonic Prime 1000w

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nivity:

Vore kul att veta hur retur kostnaden för 400k paket står sig jämfört med perioder innan där dom inte tog ut fast avgift på 75kr.

Hoppas det kostar dom mer lol.

Tänk istället på vad det hade fortsatt att kosta staten pengar om man inte införde avgifterna. 500 miljoner kommer det INTE att kosta.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av _Merc_:

Hade det här gällt hela eu hade det varit bra. Men som vanligt så är det bara sverige som spelar motvals.

Skickades från m.sweclockers.com

Nu vet jag inte exakt men Sverige är ett av de få länder som fortfarande hedrar U-lands avtalet från 50talet att subventionera frakter från Kina fullt ut. Med falska varuvärden och extremt billiga prylar gör att ett litet paket från Wish för 10kr i stort sett fraktas gratis inom mottagarlandet....

Många länder har redan släppt de här och har lagt på avgifter men de har ju oftast en postverksamhet som inte är kopplad direkt till staten heller. Spelar ingen roll hur andra länder löser detta. Att fylla postcentralerna i lilla Sverige med 150 000 paket om dagen som till största delen innehåller skräpprodukter som ska fraktas gratis i landet säger sig självt att det blir en fysisk systemkollaps, det är en nationell olägenhet.

Permalänk

Det är lite kul hur så många anser att saker och ting är "skräp".
Själv fick man lära sig att det som är skräp för vissa är guld för andra.

Permalänk
Medlem

Är det bara jag som gillar Postnords service?
Ibland beställer jag 19:00 på kvällen och kan hämta paketet på min ICA-butik dagen efter vid lunch.
Fraktfritt så klart från e-butiken. Inga extra avgifter.

Jag gillar Postnord. Jag gillar leverans inom 1-2 dagar. Jag gillar att få en Ferrari i paketet (ja, iofs bara en godis-bit med Ferrari-smak. Är iofs inte Postnord, utan butiken som bjuder på den).
Alla gillar vi olika.

Visa signatur

Vinterdatorn 2016 (。◕‿◕。)
| Fractal Design Define S | Asus Z170 Pro Gaming > i5 6600K > Noctua U14S | RX480 4GB + RX570 4GB | EVO850 250 + 512 GB SSD'er | 2x8GB Corsair 3000MHz | Supernova G2 650W | AOC G2460PF 24" |

Permalänk
Avstängd

Postnord måste vart jätteglada över att deras plan funkar så dom hade tänk sig.

Postnord tänker det funkar jättebra vi skulle ändå taget högre avgift när det gick så himla bra.

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av superegg:

Postnord måste vart jätteglada över att deras plan funkar så dom hade tänk sig.

Postnord tänker det funkar jättebra vi skulle ändå taget högre avgift när det gick så himla bra.

//i.imgur.com/wiP72KG.png

Jag tykcer dom kunde satt den på 300kr.
Men det är inte så poppis ^^

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk

Bra för miljön detta.. Tänk om folk kunde skita i att beställa krimskrams från andra sidan klotet.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Medlem

Bara elda upp skiten, ändå bara massa trams i paketen. Skönt med avgift från Postnord, slipper man betala för alla andra.

Visa signatur

Amiga 1200 /Blizzard 1230 Mk-IV 32meg /60GB HD/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nautilus011:

Problematiken ligger i att det va för kort tid innan dessa ändringar verkställdes. Folk beställde paket innan dom nya reglerna va fastställda. Om jag beställer en vara hade jag inte heller accepterat förändring av pris medans en vara är under transport. Ett köp är ett avtal och dom regler som finns vid tecknande är dom regler som ska gälla tills man mottagit varan. Värdet på varan spelar mindre roll. Om jag hade köpt en t-shirt för 100 kr som plötsligt blev 95 kr dyrare hade jag också blivit sur

Skickades från m.sweclockers.com

Skrivet av Triton242:

Tänk istället på vad det hade fortsatt att kosta staten pengar om man inte införde avgifterna. 500 miljoner kommer det INTE att kosta.

Skickades från m.sweclockers.com

Precis, felet ligger i en för snabb förändring. Kunde man ju lista ut med lilltån att inte särskilt många är intresserade av att betala 75+moms extra för sina 10:- paket.
Gissar att det kostar mer att skicka tillbaka alla dessa paket än man infört ändringen för paket som skickats efter 1/3 snarare än mottagits.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vapo:

Är det bara jag som gillar Postnords service?
Ibland beställer jag 19:00 på kvällen och kan hämta paketet på min ICA-butik dagen efter vid lunch.
Fraktfritt så klart från e-butiken. Inga extra avgifter.

Jag gillar Postnord. Jag gillar leverans inom 1-2 dagar. Jag gillar att få en Ferrari i paketet (ja, iofs bara en godis-bit med Ferrari-smak. Är iofs inte Postnord, utan butiken som bjuder på den).
Alla gillar vi olika.

Oftast funkar det bra, men man får en lite besk smak i munnen när paketet man betalat och väntat på sedan det anlände i tullen för 6 veckor sedan fortfarande inte rört sig, även efter 12 samtal där de lovat att "be de ansvariga skicka paketet vidare så fort som möjligt då det är tullklarerat" samt efter att ha skickat 3 obesvarade mail. Men ja ä' int' bitter

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Json_81:

Gissar att det kostar mer att skicka tillbaka alla dessa paket än man infört ändringen för paket som skickats efter 1/3 snarare än mottagits.

Postnord fick in 120.000 paket om dagen innan som de inte heller fick betalt för att hantera. Efter den nya avgiften sjönk andel hanterade paket till 50.000.
Om dessa siffror nu skulle vara konstanta och postnord hade väntat en månad till på att införa avgiften så skulle de behöva hantera 70.000 paket extra om dagen i ca 22 arbetsdagar vilket ger ca 1,5 miljoner extra paket att hantera i sverige utan betalning. Hade de väntat 2 månader extra på att införa avgiften så hade det blivit 3 miljoner extra paket.
Det här paketen skulle alltså ha kostat pengar utan motsvarande inkomst om postnord väntade längre. Så jag är inte så säker på att postnord hade sparat pengar alls på att vänta. Kanske var det här det billigare alternativet att skicka tillbaka några hundratusen paket?

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

Mycket bra. Folk som inte får dåligt samvete av att beställa skit från Kina får nu den bestraffning de förtjänar.

Och äntligen kanske mina inrikes brev hittar fram till mottagaren...

Permalänk
Keeper of The Nvidia Drivers

Verkar inte spela jätte storroll om man betalar eller inte dock. Den 13 Mars beställde jag ett paket ifrån USA. Den 15 Mars lämnade paketet USA och gick inte längre att spåra via usps hemsida.

Sedan var det väldigt tyst tills torsdag 5 April då fick jag ett sms av PostNordKorea att nu har vi ett paket till dig som vi inte tänker skicka ut till dig om du inte betalar din straffavgift. Jag betalade och tänkte att nu får jag väl paketet snart då...dumt av mig.

Idag Måndag 16 April har jag ännu inte fått något paket. Vem vet det kanske var för mycket begärt att de skulle skicka ut paketet till mig, de kanske skickade tillbaka paketet med en båt till USA istället.

PostNord 0/5

Visa signatur

AMD FX53 939 | MSI nForce4 939 | Ati Radeon x1800XT OC PE | 2*1024mb G-Skill 1-2-3-2-5 | Comhem 10/1 | Frölunda Indians SM GULD!!!
In Hoc Signo Vinces!

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av anon67440:

Man smiter inte från avgiften eftersom Postnord gått ut och sagt att det är tillåtet att göra på det viset.

Bara för att det är tillåtet ändrar inte faktum att det är oetiskt (svinigt för de som inte vet vad etik betyder).

Permalänk
Medlem

Jag håller med om att det slöseri med miljö och resurser med alla dessa paket. Har byggt en del FPV drönare men då beställer man ju inte 1 st 10 kr sak från kina. 75 kr är inte så mycket som många skriver ifall man faktiskt köper lite mera. Det är väl bara planera sitt köpande och slå ihop lite ordrar så man kommer upp i 500-1000 kr.

Däremot så kan jag tänka mig att en del av alla som sitter här och slår sig om bröstet och säger MILJÖ! MILJÖ! MILJÖ! inte gör ett skit i det vanliga livet för att förbättra miljön. Ni som gör det behöver ju såklart inte ta åt er. Jag är inte bästa på det heller. Men jag försöker att källsortera allt jag kan efter bästa förmåga. Däremot står nog datorn på lite för mycket när man inte är där.

Visa signatur

- Dator, Mus, Tangentbord och skärm.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av anon127948:

Bara för att det är tillåtet ändrar inte faktum att det är oetiskt (svinigt för de som inte vet vad etik betyder).

Oetiskt och smita är väl två olika frågor? Men ser man till att ta betalt för paket som är beställda innan kravet så får man räkna med att många av de paketen skickas tillbaka. Jag håller med dig om det har med paket som är beställda efter kravet.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av infigo:

Det jag tycker är märkligt är att jag beställt brådskande grejer från kina efter allt detta men med bland annat DHL så tar de BARA ut skatten INTE några 75kr i "vi vet inte hur man hanterar paket så du får betala för våra fel" avgift.

Hur kan detta komma sig?

Ja du, kanske för att du faktiskt betalar DHL för att hantera paketet, till skillnad från när det går "gratis" med Postnord?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ragnarok:

Verkar inte spela jätte storroll om man betalar eller inte dock. Den 13 Mars beställde jag ett paket ifrån USA. Den 15 Mars lämnade paketet USA och gick inte längre att spåra via usps hemsida.

Sedan var det väldigt tyst tills torsdag 5 April då fick jag ett sms av PostNordKorea att nu har vi ett paket till dig som vi inte tänker skicka ut till dig om du inte betalar din straffavgift. Jag betalade och tänkte att nu får jag väl paketet snart då...dumt av mig.

Idag Måndag 16 April har jag ännu inte fått något paket. Vem vet det kanske var för mycket begärt att de skulle skicka ut paketet till mig, de kanske skickade tillbaka paketet med en båt till USA istället.

PostNord 0/5

Jag gissar på lång hanteringstid tills det lugnat ned sig, det blir nog bättre framöver.

Det tog ett bra tag efter jag betalade för mitt paket innan jag fick det, men jag räknade inte antalet dagar då leveranstiden inte var viktig för min del (det var en pryl jag hade backat via Kickstarter, så jag är van att vänta ).

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem

Hade Postnord tagit ut låt säga 30 kr i avgift per paket hade de tjänat guld då flesta hade tagit ut sina paket och fortsatt att beställa.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 7 2700 @ 4.0Ghz, X470 Taichi, 16gb ram @ 3200 mhz, GTS V8 Cpu Cooler, Gigabyte 5700XT.

Permalänk
Medlem
Skrivet av thomson:

Så kan det gå när man gapar efter mycket så mister man oftast hela stycket

Så du menar att de är giriga när de försöker att inte gå back? Hur tänker du då?

Visa signatur

GPU: GTX 1080 CPU: i7 4790k Ljud: DT990 250Ω, HD600, HE4XX, PC360, Schiit 2U-Stack, Fiio E10K & Logitech Z-5500

Permalänk
Medlem
Skrivet av tvelander:

Jag tykcer dom kunde satt den på 300kr.
Men det är inte så poppis ^^

Jag gillar att laga mina grejer. T.ex. så har jag lagat massa gamla spelkonsoler med reservdelar man köpt på eBay, kul att betala 300kr på något som kostade 10-100kr i inköp bara för att ingen säljer produkterna i Sverige.