Klarar ni er utan en smartphone? (omröstning)

Permalänk
Avstängd

Klarar ni er utan en smartphone? (omröstning)

Tillhör ni mobilgenarationen som bara stirrar i mobilen hela tiden? Beroende på hur gamla ni er så...rösta

Permalänk
Medlem

Du glömde omröstningen
Jag skulle klara mig bra men skulle vara smått drygt att gå tillbaka till 90 talet och ha två enheter på sig för att lyssna på musik och kunna kontakta andra.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Avstängd

Hade klarat mig fint då jag använder mobil för samtal+sms, jag tycker att man sitter tillräckligt vid internet hemma, jag behöver verkligen inte ha det i fickan varenda sekund. Däremot gillar jag att ha mp3spelare i luren, det måste jag erkänna.

Visa signatur

Moderkort: Asus Maximus Xi Extreme - Cpu: Intel Core i9-9900K - Cpu kylare: Corsaid h100i PLatinum - Gpu: MSI GeForce GTX 1080 - Chassi: Corsair Carbide 100R Silent Edition + EVGA 1000W PSU - Hårddisk: x2 Samsung 970 EVO 500GB nvme - Minne: 64B DDR4 3200mhz - Skärmar: 2x AOC Agon AG241QX 144hz,1ms

Permalänk
Avstängd
Skrivet av BergEr:

Du glömde omröstningen
Jag skulle klara mig bra men skulle vara smått drygt att gå tillbaka till 90 talet och ha två enheter på sig för att lyssna på musik och kunna kontakta andra.

Funnits sony walkman lurar länge ju som inte är smartphones som har riktigt bra mp3spelare

Visa signatur

Moderkort: Asus Maximus Xi Extreme - Cpu: Intel Core i9-9900K - Cpu kylare: Corsaid h100i PLatinum - Gpu: MSI GeForce GTX 1080 - Chassi: Corsair Carbide 100R Silent Edition + EVGA 1000W PSU - Hårddisk: x2 Samsung 970 EVO 500GB nvme - Minne: 64B DDR4 3200mhz - Skärmar: 2x AOC Agon AG241QX 144hz,1ms

Permalänk
Medlem
Skrivet av tfwo:

Funnits sony walkman lurar länge ju som inte är smartphones som har riktigt bra mp3spelare

Har även haft en sån, men på den tiden var det svårt att få in 50-100GB musik i telefonen. Och antar att de inte precis sitter och nyproducerar dumma telefoner med 100GB~ lagring men som kan spela musik?
Sen brukar det vara ganska tråkig DAC i icke smarthphones (även många smarthphones) så inköp av mp3 spelare är ett faktum om man dissar 1+3an

Skulle som sagt gå bra men känns som ett dumt steg bak.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av BergEr:

Har även haft en sån, men på den tiden var det svårt att få in 50-100GB musik i telefonen. Och antar att de inte precis sitter och nyproducerar dumma telefoner med 100GB~ lagring men som kan spela musik?
Sen brukar det vara ganska tråkig DAC i icke smarthphones (även många smarthphones) så inköp av mp3 spelare är ett faktum om man dissar 1+3an

Skulle som sagt gå bra men känns som ett dumt steg bak.

Jo jag håller med om att det vore ett dumt steg bakåt, fast det vore ju skönt att vara på stan och slippa se folk stirra ner i sina smartphones jämt och ständigt. en sony walkman mobil med 100Gig utrymme hade varit riktigt fint

Visa signatur

Moderkort: Asus Maximus Xi Extreme - Cpu: Intel Core i9-9900K - Cpu kylare: Corsaid h100i PLatinum - Gpu: MSI GeForce GTX 1080 - Chassi: Corsair Carbide 100R Silent Edition + EVGA 1000W PSU - Hårddisk: x2 Samsung 970 EVO 500GB nvme - Minne: 64B DDR4 3200mhz - Skärmar: 2x AOC Agon AG241QX 144hz,1ms

Permalänk
Medlem

Har 2 gamla Nokia 3310 som lever än. Så klart man skulle om man vill.
Men de får leva vidare som 2 gamla reserv telefoner om de nya skulle gå sönder

Permalänk
Hedersmedlem

Är 53 men använder så mycket av ny, användbar teknik som jag kan. Kör det mesta genom telefonen idag så att vara utan skulle innebära stora begränsningar.

Stor del av alla inköp, inklusive medicin och matappar. Priskollar. Paketspårningar. BankID-kontroller. Bankärenden. Musik/TV/film, Youtube (inklusive chromecast), Plex, twitch, Netflix m fl.
Tar mängder med bilder och filmar. Lösenordshanterare och 2FA. Anteckningsblock och kalenderhändelser. Fjärrkontroll till olika apparater (tack Huawei för IR-blaster). Mesta mailen. Olika chatt/message-tjänster och forumläsande. Elektronisk brevlåda (Kivra). Olika nyhetsappar. Reddit. Krisinformation och polisapp samt meddelande om olika avbrott i tjänster, t ex EOn. Skriver ut och skannar in rätt mycket dokument.
Navet för min molnlagring. Google maps och blixtinformationsapp. Olika finansiella tjänster (Klarna, Qliro, Ecster, SEQR, PayPal, Swish). Hanterar mina fordon. Analyserar nätverk. Styr med Teamviewer. Styr smarta hemmet (bara belysning f n).

Har säkert missat en del, men jag skulle sakna en bra smartphone!

Edit: Såklart parkeringsapp också, väldigt praktiskt!

Tillägg
Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

Jag var på "G" att köpa en gammal hederlig Motorola V3, (som jag hade en gång i tiden.) för jag är lite trött på allt runt mobilen. Men så kom jag på hur krångligt livet skulle bli, utan tex mobilt bank ID.
Så jag är kluven, jag använder inte smartphone så mycket som många andra och vill egentligen inte ha en, men man kan knappt klara sig utan idag.
Försök att parkera i Gbg idag, utan en P-app att betala med! (Synd om turister, som inte kan om de så vill.) I många fall, har tekniken tagit över för hårt.

Visa signatur

Gått i träda. Åter om något år!

Permalänk
Medlem

Ja det skulle jag. Min smartphone fungerar som en laptop ersättare. Och min laptop är en stationär ersättare. Allt jag gör på telefonen är ringa, meddelande, spotify, RSS läsare, webbläsare och email. Ibland använder jag kameran, den enda kameran jag har faktiskt, och någon gång händer det att jag använder GPS. Hade jag klarat mig utan den? Absolut. Hade faktiskt varit skönt, det är störigt att alltid vara nåbar, bli avbruten med notifikationer etc.

Edit: Såg att någon nämnde bankid..fan det är väldigt handy att kunna betala räkningar och skicka pengar var man än är. Nej jag tar tillbaka mitt föregående uttalande, jag måste ha mobilen med mig. ;D

Våra smarta telefoner är otroliga verktyg men jag avskyr när folk sitter och stirrar ner i dem dagarna i ända. Vad är det som är så himla spännande i facebook och instragram feedsen? Jag är i 20 års ålder och var på dop igår. Blev placerad på ett bord med andra i min ålder och jag var den enda som inte konstant satt med ögongloberna ner ni skärmen. Är det så svårt att hålla en normal konversation? Är jag så tråkig? Rent allmänt känns det som att tjejer är värre än killar med detta beteende men jag kan ju ha fel. Det borde introduceras nettikett för mobiler, typ ren allmänbildning om hur man beter sig med smartphones dock är det väl försent med det nu för min generation.
Jag har sett min sambos syster växa upp med en smartphone i handen och ja...det ser verkligen illa ut. Hela hennes tonårsliv är liksom sociala medier istället för att gå ut och hitta på skit så man växer som en människa.

Nu känner jag mig som en sur gammal gubbe men jag har inget emot teknik, faktum är att jag är utvecklare så jag bidrar till och med till detta trams.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BergEr:

Du glömde omröstningen
Jag skulle klara mig bra men skulle vara smått drygt att gå tillbaka till 90 talet och ha två enheter på sig för att lyssna på musik och kunna kontakta andra.

Fanns ingen i min skola på 90-talet som hade walkmans/CD-spelare. Det var i princip bara för långa bilturer.

Men PC har alltid varit bäst på all media jag brukat. Datorer är makalöst underbara.

Visa signatur

Ryzen 5900X | 32GB G.Skill CL14 3866MT/s | 7900 XTX | Asus Strix X470-F

Permalänk
Medlem

Skulle inte ha några större problem med att vara utan telefon (om jag bara har någon annan enhet att lyssna på musik på), men vetetusan om det var bättre förr

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@hockexx: Tidiga 2000-tal var det folk som hade mp3 spelare i örona för resor till skolan
men för det mesta prata man ju med folk runt en.

Sen när det kommer till folk som sitter på telefon när man är ute och träffar folk annars,
man får nästan lust att lämna lokalen med alla som sitter och kollar ner i telefon fast dom sitter mitt i en folkmassa.
Oftast är de som är i 18-23 års åldern just nu som tycks inte kunna leva utan konstant internet uppkoppling utanför hemmet,
Det är vad jag har observerat.

Visa signatur

Rota3: Ryzen 5600 - 32GB - Radeon RX 7600 - Kingston NV200 2TB - Fractal Design R3 - EVGA Supernova 750W

Permalänk
Medlem
Skrivet av nick-li:

@hockexx: Tidiga 2000-tal var det folk som hade mp3 spelare i örona för resor till skolan
men för det mesta prata man ju med folk runt en.

Sen när det kommer till folk som sitter på telefon när man är ute och träffar folk annars,
man får nästan lust att lämna lokalen med alla som sitter och kollar ner i telefon fast dom sitter mitt i en folkmassa.
Oftast är de som är i 18-23 års åldern just nu som tycks inte kunna leva utan konstant internet uppkoppling utanför hemmet,
Det är vad jag har observerat.

18-23? Snarare 18-65. Ungefär i snitt sitter 6/10 personer med mobilen uppe, 1/10 visar värdelösa youtubeklipp för alla, 3/10 snackar arbetsrelaterade saker eller rom/whiskey. Min erfarenhet på jobbet.

Visa signatur

Ryzen 5900X | 32GB G.Skill CL14 3866MT/s | 7900 XTX | Asus Strix X470-F

Permalänk
Medlem

Född under -90 men skulle klara mig utan smartphone. Dock finns det två problem, du tappar all rimligt krypterad kommunikation och musik. Den stora frågan däremot, är om man kan skippa telefon helt och ha en enkel wifi-enhet med musik och tidvis kommunikation.

Permalänk
Medlem

Inte en chans. Vad har min fru för telefonnummer? Vilken tid var det grabben skulle till tandläkaren? Borde nog skaffa mig en backup faktiskt .. nu när du tar upp det ;).

Visa signatur

Ryzen 5800X3D, Msi B450 Tomahawk, RX 7800XT, 32 Gb Corsair Vengeance Pro, vattenkylning.

Permalänk
Medlem

Mobilt bank-id, parkster, internetbanken, tink, swish, spotify, google maps, google translate. Några av dom appar jag skulle sakna om jag inte hade en smartphone.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Inaktiv

Hur bra man klarar sig med vilken mobil beror på vilket jobb man har.
Många har 24h/7dagar i veckan support, en kund kan skicka ett mail när som helst och man bör inom en halvtimma ställa upp. Även om många icke smartphones kan ta emot mail, så är de ingen höjdare för att använda att fjärrstyra en server med. Första problemet, hur får jag mobil att fungera med .pfx certifikat på min icke smartphone?

Så de som klarar sig utan smartphones idag får ha vissa typer av jobb där detta ej krävs.

Rent privat, självklart klarar man sig med en mobil utan smartphonefunktionerna och även utan webbläsare, mail, sms och allt vad det heter. Sms kom ju på senare tid med gsm mobilerna och en NMT telefon utan all gsm bloat hade varit kung idag om det ej vore för att de har lagt ner master. En extra bonus är att NMT trafiken var helt okrypterad för den som ville lyssna på vad andra sa i mobilen.

Dock är det idag smidigt att kunna göra allt från mobilen, jag behöver inget extra busskort, inget bankkort, inte ens nyckel på jobbet etc. Det har även kommit cykellås, dörrlås hemma etc. Så en mobil är allt vad man behöver, frågan är varför andra bär med sig saker som nyckelknippa etc?

Permalänk

Lätt i typ tre timmar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av MultiMan:

Är 53 men använder så mycket av ny, användbar teknik som jag kan. Kör det mesta genom telefonen idag så att vara utan skulle innebära stora begränsningar.

Stor del av alla inköp, inklusive medicin och matappar. Priskollar. Paketspårningar. BankID-kontroller. Bankärenden. Musik/TV/film, Youtube (inklusive chromecast), Plex, twitch, Netflix m fl.
Tar mängder med bilder och filmar. Lösenordshanterare och 2FA. Anteckningsblock och kalenderhändelser. Fjärrkontroll till olika apparater (tack Huawei för IR-blaster). Mesta mailen. Olika chatt/message-tjänster och forumläsande. Elektronisk brevlåda (Kivra). Olika nyhetsappar. Reddit. Krisinformation och polisapp samt meddelande om olika avbrott i tjänster, t ex EOn. Skriver ut och skannar in rätt mycket dokument.
Navet för min molnlagring. Google maps och blixtinformationsapp. Olika finansiella tjänster (Klarna, Qliro, Ecster, SEQR, PayPal, Swish). Hanterar mina fordon. Analyserar nätverk. Styr med Teamviewer. Styr smarta hemmet (bara belysning f n).

Har säkert missat en del, men jag skulle sakna en bra smartphone!

Edit: Såklart parkeringsapp också, väldigt praktiskt!

När man tittar på allt detta som du gör med din telefon, kan man ens säga att dagens telefon ens är en telefon? För min del ser jag Den som en ultrakompakt dator nuförtiden.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Klart jag skulle klara mig men jag skulle inte göra det frivilligt. Är svårt att säga vad jag gör med mobilen som är mest kritiskt. Skulle nog faktiskt tro att det är att kolla buss/tågtider on the fly och allmän navigering. Det är sånt som jag inte bara kan avstå, på något sätt måste de problemen lösas och kan jag inte använda mobilen... så ja.. det blir krångligare och kräver mer planering.

Permalänk
Medlem

72 år fyllda med en "karriär" som datavetare. Klarar mig så klart men har med tiden lagt mig till med en del olater eftersom ju alla telefoner numera ger möjlighet att kolla vädret, kolla när bussen kommer, dela inköpslistor med familjemedlemmar, kolla pollen-läget (är pollen-allergiker), kolla vägen när man är på vift i okänt område, m.m. Praktiskt men inte livsavgörande.

Rättade ett stavfel
Permalänk
Avstängd

Saknar den inte, men det är smidigt att ha GPS och busstider, mm tillgängligt enkelt.

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Rekordmedlem

Det enda som jag skulle sakna är mobilt bankid men i övrigt är den ju bara till för trams utan nytta, telefonen är en nöjesleksak utan annan nyttofunktion än att kunna köra mobilt bankid så jag kan logga in via andra datorer än mina egna om jag behöver det.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Hedersmedlem

@mrqaffe: Vilket av det jag räknade upp tycker du är tramsigt och utan nytta? Ärligt nyfiken.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk

När folk klagar på att man läser nyheter på mobilen vid matbordet så svarar jag att förr läste jag Göteborgsposten med alla bilagor när jag åt. Den här tar mindre plats. Den tidningen var gigantisk utvikt. den som minns

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Det enda som jag skulle sakna är mobilt bankid men i övrigt är den ju bara till för trams utan nytta, telefonen är en nöjesleksak utan annan nyttofunktion än att kunna köra mobilt bankid så jag kan logga in via andra datorer än mina egna om jag behöver det.

Så nöje är något onödigt i din värld?

Jag förstår inte varför bankid skulle vara så kritiskt. Går ju utmärkt att använda bankdosa eller kontakta myndigheter direkt etc.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Shiit vad många gamla människor vi har på Sweclockers är det alltså i denna sortens trådar de dyker upp. Inget illa menat, bara, väldigt förvånad haha

Permalänk
Hedersmedlem

@eucalyptus: Denna och Rollatorrace-tråden.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av MultiMan:

@mrqaffe: Vilket av det jag räknade upp tycker du är tramsigt och utan nytta? Ärligt nyfiken.

Jag har inte sagt att det är trams för dig men personligen så ser jag ingen annan nyttofunktion än mobilt bankid som jag skulle sakna i telefonen, jag är däremot beroende av datorer, telefoner måste dockas om den ska bli en nyttopryl för utan tangentbord och ett par ordentliga skärmar är det inte mycket jag kan/vill göra på en telefon, MS var ju på gång ett tag med telefondockning men de schabblade bort det när de blev så hetsiga att pressa ut telefoninterfacet på alla typer av apparater så att den enda bra iden de haft på länge mer eller mindre dog när tekniken väl fanns på plats.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.