Ersätta originalljud i bil för 6-8k. Vilka komponenter hade ni valt att byta/sätta in?

Permalänk
Medlem

Ersätta originalljud i bil för 6-8k. Vilka komponenter hade ni valt att byta/sätta in?

Hej! Vet att summan är ganska liten, en ljudfirma här i stan (Bra ljud i bil) säger att ett 4-kanals slutsteg samt en baslåda och behålla originalhögtalarna är det bästa valet, stämmer det?

För installation etc vill de ha 7k. De brukar köra med någon standard-variant för kunder som vill ha bättre ljud och köra på Kenwood-slutsteg samt en JL-baslåda. Exakt modell vet jag inte men kan ta reda på.

Jag är inte ute efter dunkadunka eller kunna spela så öronen trillar av (även fast jag brukar spela högt). Spelar Metal enbart och brukar behöva pilla på EQ en hel del för att få ljudet jag vill ha. Kör väldigt mycket diskant (typ så mycket det går, för att få det att låta lite...kristall typ, svårt att förklara) samt en liten ökning av bas och mellandiskanten ner några steg.

Är 4-kanal slutsteg samt en bas bästa lösningen? Har en Renault Clio IV 2014, byte av huvudenheten blir antagligen för dyrt (om det skulle hjälpa mycket), vill behålla min GPS.

Finns ett annat ställe här i Norrköping jag tänkte kolla på med. Har ni tips på något i Östergötland är det välkommet.

Tusen tack för svar!

Visa signatur

MSI B450 | Ryzen 7 5800X3D, Hyper 212 EVO | 16GB 3600MHz | GTX 1070 | Seasonic 750w | Asus MG279Q | Sony MDR-1A

Permalänk
Medlem

Oftast är den inbyggda stereoförstärkaren ganska klen, så en 4 kanal steg med en baslåda skulle jag köra på om jag var du. Även en sluten baslåda skulle vara något om man vill spela rock

Visa signatur

i7 10700K / EVGA 2070 / Z490-I / 16GB 3600mhz / 1.5TB NVMe / SF750 / Lian Li TU150 / Custom Loop / Ducky One 2

Permalänk

Kan börja med att ljuddämpa dörrarna med har du en bas där bak i dagsläget? Någon liten i reservhjulbaljan?

Permalänk
Medlem
Skrivet av cads:

Oftast är den inbyggda stereoförstärkaren ganska klen, så en 4 kanal steg med en baslåda skulle jag köra på om jag var du. Även en sluten baslåda skulle vara något om man vill spela rock

Tack! Efter en snabb googling verkar du ha rätt, det är vad jag söker. Dvs sluten baslåda. Vill inte ha någon som tar upp massa plats helst, blir det generellt dyrare/sämre ljud om den installeras under bagageutrymmet?

Skrivet av Itzgargamel:

Kan börja med att ljuddämpa dörrarna med har du en bas där bak i dagsläget? Någon liten i reservhjulbaljan?

Går det för min budget? Jag kan absolut noll om bilar och billjud. Då behöver man väl meka och greja om jag ska göra det själv.

Har ingenting utöver originalgrejerna vilket är 4st högtalare just nu.

Visa signatur

MSI B450 | Ryzen 7 5800X3D, Hyper 212 EVO | 16GB 3600MHz | GTX 1070 | Seasonic 750w | Asus MG279Q | Sony MDR-1A

Permalänk
Medlem

En korkad fråga. Man kan inte använda en bas man har till stereon hemma till bilen? Närmare bestämt en https://m.prisjakt.nu/product/149054/properties

Jag använder den nämligen inte.

Visa signatur

MSI B450 | Ryzen 7 5800X3D, Hyper 212 EVO | 16GB 3600MHz | GTX 1070 | Seasonic 750w | Asus MG279Q | Sony MDR-1A

Permalänk
Skrivet av lossah:

Tack! Efter en snabb googling verkar du ha rätt, det är vad jag söker. Dvs sluten baslåda. Vill inte ha någon som tar upp massa plats helst, blir det generellt dyrare/sämre ljud om den installeras under bagageutrymmet?

Går det för min budget? Jag kan absolut noll om bilar och billjud. Då behöver man väl meka och greja om jag ska göra det själv.

Har ingenting utöver originalgrejerna vilket är 4st högtalare just nu.

Ja du behöver ta bort dörren och dämpa där inne, inte svårt alls. Kostar cirka 1000 kr för att dämpa två dörrar ::

Permalänk
Medlem
Skrivet av lossah:

En korkad fråga. Man kan inte använda en bas man har till stereon hemma till bilen? Närmare bestämt en https://m.prisjakt.nu/product/149054/properties

Jag använder den nämligen inte.

De flesta hemmahögtalare kör i 8 ohm, billjud oftast i 4 ohm eller lägre. Dessutom måste du ju ha en jäkligt lång förlängningssladd till strömmen

måste tipsa om http://www.bilstereoforum.se/

Visa signatur

ASUS ROG STRIX B450-F GAMING - AMD Ryzen 5 3600 3.6 GHz 35MB - Cooler Master - Hyper 212 Black Edition - Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3200Mhz CL16 Vengeance LPX - Kingston A2000 500GB M.2 NVMe - Fractal Design Define C Svart - 2 X Noctua NF-P14s redux-1200 140mm PWM - Corsair RM650X 650W v2 - ASUS GeForce GTX 1060 6GB DUAL OC - Raijintek Morpheus II Heatpipe VGA Cooler - 2 X Noctua NF-P12 120mm PWM - OS Debian 10 Stable

Permalänk
Medlem
Skrivet av Itzgargamel:

Ja du behöver ta bort dörren och dämpa där inne, inte svårt alls. Kostar cirka 1000 kr för att dämpa två dörrar ::

Eller typ 200 kr och en eftermiddag om man gör det själv med bitumenmatta eller Biltemas butylmatta.

Om du inte är ute efter mer dunk eller bas hade jag personligen skippat baslådan. Ett slutsteg med lite mer tryck än det obefintliga tryck en originalenhet i standardklass har kan driva även en enkel högtalare på ett betydligt trevligare sätt. Det och ljuddämpning kan göra en hel del. Bas är väl trevligt men kommer sen i min värld. Särskilt om man inte vill att det ska ta massa plats. Själv har jag turen att Volvo har en originallåda som sitter osynligt under golvet bak till min bil.

Visa signatur

i5 750@3,6GHz(vatten), 4GB DDR3, HD6870@1000/1100(vatten), 1TB, Proton AM10 + Dynavoice Challenger S5
Asus U36SD
FreeNAS - Intel G620, MSIH67MA-E35, 8GB DDR3, 5x2TB RAIDZ, Intel PRO 1000GT Desktop

Permalänk
Skrivet av lossah:

En korkad fråga. Man kan inte använda en bas man har till stereon hemma till bilen? Närmare bestämt en https://m.prisjakt.nu/product/149054/properties

Jag använder den nämligen inte.

Jo det bör absolut gå, du får bara använda ett bilslutsteg istället för det inbyggda slutsteget i basen. Dock så tror jag att den inte kommer spela så bra, då "hemmabiobasar" oftast är djupt avstämda.

Dock så tror jag en portad låda skulle funka betydligt bättre än en sluten då lådan ej behöver alls bli så stor om den är avstämd högt då du lyssnar på hårddrock som inte brukar ha sån speceillt djup bas? Samt är en portad låda snabbare och mer snärt, dessutom får du ut mycket högre volym/tryck ur en portad låda.

Skrivet av Itzgargamel:

Ja du behöver ta bort dörren och dämpa där inne, inte svårt alls. Kostar cirka 1000 kr för att dämpa två dörrar ::

Jag har ljuddämpat en v70 jag har, tak, bagagelucka, hela baljan samt hjulhusen. Det enda som är lite drygt är att få bort panelerna Riv bort dörrsidan och sätt fast ljuddämpningsmatta. Själv använde jag Silent Coat.

En video jag hittade förut, finns billiga dämpmattor på Biltema

Visa signatur

Intel I5 7600K @ 4.8Ghz undervolt, Hyper 212 Evo | 16GB ddr4 | Kingston m2 1TB | Msi 1060 6GB

Legion 5 Pro: Intel 12500H | 16GB ram | Samsung 980 Pro 1TB | RTX 3060 mobile

Permalänk
Medlem
Skrivet av juniorjesper:

En video jag hittade förut, finns billiga dämpmattor på Biltema

https://www.youtube.com/watch?v=F9LYMFa3aOs

Knackar man så hårt på min bil slår man bubblor i dörrarna. Plåten är så tunn att den rör sig när man tvättar bilen med svamp. Allt för att spara ett par kilo i vikt, så klart. Självklart är den inte ljudisolerad i heller, men jag känner att ljudet från stereon aldrig riktigt var med på kravspecen när man byggde bilen.

I alla fall. On topic, så att säga. Jag ansluter mig åtminstone delvis till de i tråden som röstar för ett slutsteg. Men man bör komma ihåg att om det bara sitter någon 15-25w historia i bilen i dag, är det inte säkert att högtalarelementen kommer gilla tillvaron, om man stoppar i mer effekt. Om man petar i en baslåda, och lyfter bort de lägsta frekvenserna från originalhögtalarna, så klarar de mycket mer effekt, vilket antagligen är vad bil-ljudfirman vill göra.

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem

Ja biltema har numera en matta som är samma typ som sen du länkar där.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

i5 750@3,6GHz(vatten), 4GB DDR3, HD6870@1000/1100(vatten), 1TB, Proton AM10 + Dynavoice Challenger S5
Asus U36SD
FreeNAS - Intel G620, MSIH67MA-E35, 8GB DDR3, 5x2TB RAIDZ, Intel PRO 1000GT Desktop

Permalänk
Medlem

Jag hade ljuddämpat och bytt original högtalarna i dörrarna till något bättre för ljudkvaliten. Sedan hade jag satt in ett 4 kanals slutsteg, 2 kanaler till dörrarna och de andra två i förebyggande syfte ifall du i efterhand vill ha in en sub. Högtalarna bak i bilen om du har några hade jag kopplat ur.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lossah:

Hej! Vet att summan är ganska liten, en ljudfirma här i stan (Bra ljud i bil) säger att ett 4-kanals slutsteg samt en baslåda och behålla originalhögtalarna är det bästa valet, stämmer det?

För installation etc vill de ha 7k. De brukar köra med någon standard-variant för kunder som vill ha bättre ljud och köra på Kenwood-slutsteg samt en JL-baslåda. Exakt modell vet jag inte men kan ta reda på.

Jag är inte ute efter dunkadunka eller kunna spela så öronen trillar av (även fast jag brukar spela högt). Spelar Metal enbart och brukar behöva pilla på EQ en hel del för att få ljudet jag vill ha. Kör väldigt mycket diskant (typ så mycket det går, för att få det att låta lite...kristall typ, svårt att förklara) samt en liten ökning av bas och mellandiskanten ner några steg.

Är 4-kanal slutsteg samt en bas bästa lösningen? Har en Renault Clio IV 2014, byte av huvudenheten blir antagligen för dyrt (om det skulle hjälpa mycket), vill behålla min GPS.

Finns ett annat ställe här i Norrköping jag tänkte kolla på med. Har ni tips på något i Östergötland är det välkommet.

Tusen tack för svar!

Jag kan varmt rekommendera både steg och låda. JL lådan spelar sjukt bra för en så liten låda.

Jag installerade Kenwood steget och en 8" JL låda i reservhjulsbaljan på min Mercedes CLA 2015 för att få mer basutfyllnad.
Jag kopplade även orginalhögtalarna på steget.
Mitt gjordes också på Bra Ljud i Bil, snacka med dem gällande inställningar.

Byte av huvudenhet tror jag inte du ska behöva göra.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design R6 | Moderkort: ASUS ROG STRIX Z370-H GAMING | CPU: Intel Core i7 8700K | Minne: Corsair Vengeance DDR4 2400MHz 16GB | GPU: Palit GeForce GTX 1080 Ti 11GB Jetstream | OS Disk: Samsung 960 EVO 500GB | PSU: Corsair RM750x 750W | Skärm: BENQ XL2720T@120hz
Kylning: Corsair H150 RGB (Vattenkylning)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eazy:

De flesta hemmahögtalare kör i 8 ohm, billjud oftast i 4 ohm eller lägre. Dessutom måste du ju ha en jäkligt lång förlängningssladd till strömmen

måste tipsa om http://www.bilstereoforum.se/

Tack för svaret! Betyder det att basen blir mer "uppmärksam" vid högre volymer bara?

Skrivet av Rattnalle:

Eller typ 200 kr och en eftermiddag om man gör det själv med bitumenmatta eller Biltemas butylmatta.

Om du inte är ute efter mer dunk eller bas hade jag personligen skippat baslådan. Ett slutsteg med lite mer tryck än det obefintliga tryck en originalenhet i standardklass har kan driva även en enkel högtalare på ett betydligt trevligare sätt. Det och ljuddämpning kan göra en hel del. Bas är väl trevligt men kommer sen i min värld. Särskilt om man inte vill att det ska ta massa plats. Själv har jag turen att Volvo har en originallåda som sitter osynligt under golvet bak till min bil.

Tack! Alternativt en bas som inte tar så mycket plats, men här kommer ytterligare en dum fråga, det går väl att flytta på basen om behovet skulle finnas? Dra ut kablarna bara?

Skrivet av juniorjesper:

Jo det bör absolut gå, du får bara använda ett bilslutsteg istället för det inbyggda slutsteget i basen. Dock så tror jag att den inte kommer spela så bra, då "hemmabiobasar" oftast är djupt avstämda.

Dock så tror jag en portad låda skulle funka betydligt bättre än en sluten då lådan ej behöver alls bli så stor om den är avstämd högt då du lyssnar på hårddrock som inte brukar ha sån speceillt djup bas? Samt är en portad låda snabbare och mer snärt, dessutom får du ut mycket högre volym/tryck ur en portad låda.

Jag har ljuddämpat en v70 jag har, tak, bagagelucka, hela baljan samt hjulhusen. Det enda som är lite drygt är att få bort panelerna Riv bort dörrsidan och sätt fast ljuddämpningsmatta. Själv använde jag Silent Coat.

En video jag hittade förut, finns billiga dämpmattor på Biltema

https://www.youtube.com/watch?v=F9LYMFa3aOs

Hade för mig det var tvärtom faktiskt, av det lilla lilla jag läst. Att en sluten är mer för "finlir" och den andra mer för "hög dunkadunka"?

Jag ska försöka ge mig på dörrsidorna främst. Är väl lite skruv här och där och några kablar? Bör väl även en som aldrig hållt på med bilar klara kanske om man tar det lite försiktigt.

Skrivet av -=Mr_B=-:

Knackar man så hårt på min bil slår man bubblor i dörrarna. Plåten är så tunn att den rör sig när man tvättar bilen med svamp. Allt för att spara ett par kilo i vikt, så klart. Självklart är den inte ljudisolerad i heller, men jag känner att ljudet från stereon aldrig riktigt var med på kravspecen när man byggde bilen.

I alla fall. On topic, så att säga. Jag ansluter mig åtminstone delvis till de i tråden som röstar för ett slutsteg. Men man bör komma ihåg att om det bara sitter någon 15-25w historia i bilen i dag, är det inte säkert att högtalarelementen kommer gilla tillvaron, om man stoppar i mer effekt. Om man petar i en baslåda, och lyfter bort de lägsta frekvenserna från originalhögtalarna, så klarar de mycket mer effekt, vilket antagligen är vad bil-ljudfirman vill göra.

Låter logiskt! Tack för lite förklaring!

Skrivet av Rattnalle:

Ja biltema har numera en matta som är samma typ som sen du länkar där.

Skickades från m.sweclockers.com

Ska kika på denna!

Skrivet av Wiiga:

Jag kan varmt rekommendera både steg och låda. JL lådan spelar sjukt bra för en så liten låda.

Jag installerade Kenwood steget och en 8" JL låda i reservhjulsbaljan på min Mercedes CLA 2015 för att få mer basutfyllnad.
Jag kopplade även orginalhögtalarna på steget.
Mitt gjordes också på Bra Ljud i Bil, snacka med dem gällande inställningar.

Byte av huvudenhet tror jag inte du ska behöva göra.

Intressant! Vad kostade ditt och när gjordes det? Gissningsvis använder de samma grejer på min.

Nu är bara frågan om jag ska ha sluten bas eller ej, vill ha bra bas även på lägre volymer och vill att den ska vara "välspelande". Jag spelar högt dock men då det är en liten bil bör det väl vara okej ändå?

Visa signatur

MSI B450 | Ryzen 7 5800X3D, Hyper 212 EVO | 16GB 3600MHz | GTX 1070 | Seasonic 750w | Asus MG279Q | Sony MDR-1A

Permalänk
Medlem
Skrivet av lossah:

Intressant! Vad kostade ditt och när gjordes det? Gissningsvis använder de samma grejer på min.

Nu är bara frågan om jag ska ha sluten bas eller ej, vill ha bra bas även på lägre volymer och vill att den ska vara "välspelande". Jag spelar högt dock men då det är en liten bil bör det väl vara okej ändå?

Den spelar bra även på låg volym. Den lär nog höras mer i din då det är en mindre bil.

Känner en kille som jobbar på Bra Ljud i Bil och frågade honom gällande portad eller sluten låda: "Sluten blir mer tajt. Portad låda är lite mer lättdriven o rockar lite mer"

Platsmässigt så är sluten låda mindre (Tar mindre plats).

Jag tror jag betalade 9-10000 för mina grejor. Kenwood 1000w steg tror jag, JL 8" låda, sedan tror jag det var någon strömgrej till grejerna också. Jag var inne i slutet av December och installerade allt vill jag minnas.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design R6 | Moderkort: ASUS ROG STRIX Z370-H GAMING | CPU: Intel Core i7 8700K | Minne: Corsair Vengeance DDR4 2400MHz 16GB | GPU: Palit GeForce GTX 1080 Ti 11GB Jetstream | OS Disk: Samsung 960 EVO 500GB | PSU: Corsair RM750x 750W | Skärm: BENQ XL2720T@120hz
Kylning: Corsair H150 RGB (Vattenkylning)

Permalänk
Medlem
Skrivet av lossah:

Hade för mig det var tvärtom faktiskt, av det lilla lilla jag läst. Att en sluten är mer för "finlir" och den andra mer för "hög dunkadunka"?

Mindre lådvolym, sluten låda, ger, till en gräns, mer kontroll över elementet. Portad låda ger djupare, mer "murrig" bas. Men det är med samma element. Börjar man matcha rätt element mot rätt låda, kan man få vilka resultat som helst. Sen finns det ju isobaric, och en massa andra konstiga / coola varianter, som ställer till det för generella "regler" som ovan...

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wiiga:

Den spelar bra även på låg volym. Den lär nog höras mer i din då det är en mindre bil.

Känner en kille som jobbar på Bra Ljud i Bil och frågade honom gällande portad eller sluten låda: "Sluten blir mer tajt. Portad låda är lite mer lättdriven o rockar lite mer"

Platsmässigt så är sluten låda mindre (Tar mindre plats).

Jag tror jag betalade 9-10000 för mina grejor. Kenwood 1000w steg tror jag, JL 8" låda, sedan tror jag det var någon strömgrej till grejerna också. Jag var inne i slutet av December och installerade allt vill jag minnas.

Skrivet av -=Mr_B=-:

Mindre lådvolym, sluten låda, ger, till en gräns, mer kontroll över elementet. Portad låda ger djupare, mer "murrig" bas. Men det är med samma element. Börjar man matcha rätt element mot rätt låda, kan man få vilka resultat som helst. Sen finns det ju isobaric, och en massa andra konstiga / coola varianter, som ställer till det för generella "regler" som ovan...

Tackar! Nu har jag lite mer att gå på. Blir till att fixa ljuddämpning till dörrarna med, Biltemas http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bil-tillbehor/Ljudisolering... antar jag.

Visa signatur

MSI B450 | Ryzen 7 5800X3D, Hyper 212 EVO | 16GB 3600MHz | GTX 1070 | Seasonic 750w | Asus MG279Q | Sony MDR-1A

Permalänk
Medlem
Skrivet av lossah:

Tackar! Nu har jag lite mer att gå på. Blir till att fixa ljuddämpning till dörrarna med, Biltemas http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bil-tillbehor/Ljudisolering... antar jag.

Brl har billig matta nu https://www.brl.se/sv/artiklar/silent-coat-vibrodamping-2mm-4...

Visa signatur

Grafikkort: RTX 3080 TI RAM: Corsair vengeance 16GB 3200Mhz
Nätagg: Corsair RM750 Moderkort: Asus prime Z370-A
SSD: Intel 660P 1TB CPU: Intel 8700k

Permalänk
Medlem

Ja det var ett bra pris men onödigt mycket för två dörrar. Man behöver ju inte begränsa sig till det iofs..

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

i5 750@3,6GHz(vatten), 4GB DDR3, HD6870@1000/1100(vatten), 1TB, Proton AM10 + Dynavoice Challenger S5
Asus U36SD
FreeNAS - Intel G620, MSIH67MA-E35, 8GB DDR3, 5x2TB RAIDZ, Intel PRO 1000GT Desktop

Permalänk
Medlem
Skrivet av dksomese:

Jag hade ljuddämpat och bytt original högtalarna i dörrarna till något bättre för ljudkvaliten. Sedan hade jag satt in ett 4 kanals slutsteg, 2 kanaler till dörrarna och de andra två i förebyggande syfte ifall du i efterhand vill ha in en sub. Högtalarna bak i bilen om du har några hade jag kopplat ur.

Detta tycker jag låter som en förnuftig lösning. Ett steg i taget med möjlighet till påbyggnad.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

i5 750@3,6GHz(vatten), 4GB DDR3, HD6870@1000/1100(vatten), 1TB, Proton AM10 + Dynavoice Challenger S5
Asus U36SD
FreeNAS - Intel G620, MSIH67MA-E35, 8GB DDR3, 5x2TB RAIDZ, Intel PRO 1000GT Desktop

Permalänk

Jag tycker det blir en riktig skillnad när man jämför med original ljud eller ha en baslåda samt högpassfilter till framsystemet. Då avbelastar man original högtalarna mycket och jag själv tycker det låter renare och kan spela betydligt mycket högre utan att låta illa

Hur har du tänkt göra med lågnivå till slutsteg isåfall? Blir det en hög>lågnivå omvandlare? Kompisar som jag vet använt sånna (oftast Biltemas variant) som är enligt mig budgetvariant och drivs aktivt får problem med att antingen så är det för mycket bas i original högtalarna eller om de sänker basnivån på stereon så inte dom slår igenom så hörs knappt baslådan istället då originalstereos inte brukar ha högpassfilter.

Visa signatur

Intel I5 7600K @ 4.8Ghz undervolt, Hyper 212 Evo | 16GB ddr4 | Kingston m2 1TB | Msi 1060 6GB

Legion 5 Pro: Intel 12500H | 16GB ram | Samsung 980 Pro 1TB | RTX 3060 mobile

Permalänk
Medlem
Skrivet av lossah:

Tack för svaret! Betyder det att basen blir mer "uppmärksam" vid högre volymer bara?

Det betyder förenklat att du att du behöver dubbelt så mycket kraft för att driva den på samma sätt som hemma. Du behöver ju också ett slutsteg till den eftersom det som finns inbyggt går på 230v ström (därav skämtet med en lång sladd).

Ser att någon sagt fel angående sluten och portad låda. En sluten låda kräver mindre låda, en portad låda kräver större låda. Så vill du ha så liten låda som möjligt ska du välja en sluten låda. Ska du ha sub bak i bilen så råder jag dig till att inte ha den i reservhjulsbaljan under golvet. Det är visserligen en avvägning man får göra om man tycker att suben är ivägen.

Angående dämpning så hade jag nog kört på Silent Coat istället för Biltemas. Erbjudandet på BRL gör väl att det blir billigare per kvadrat tror jag. Så här ser det ut när jag dämpade mina dörrar.

Visa signatur

ASUS ROG STRIX B450-F GAMING - AMD Ryzen 5 3600 3.6 GHz 35MB - Cooler Master - Hyper 212 Black Edition - Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3200Mhz CL16 Vengeance LPX - Kingston A2000 500GB M.2 NVMe - Fractal Design Define C Svart - 2 X Noctua NF-P14s redux-1200 140mm PWM - Corsair RM650X 650W v2 - ASUS GeForce GTX 1060 6GB DUAL OC - Raijintek Morpheus II Heatpipe VGA Cooler - 2 X Noctua NF-P12 120mm PWM - OS Debian 10 Stable

Permalänk
Medlem

Det jag gjorde i min förra bil (en Toyota Corolla 2005) var att byta huvudenhet till en Alpine 178 eller vad den heter, den med EQ, tidkompensation, osv. Sedan bytte jag framsystemet till ett DLS Reference 6.2 (kommer inte ihåg exakt modellnamn). När jag ändå hade plockat isär dörrsidorna så dämpade jag dom också. Huvudenheten betalade jag 1600 för begagnat, framsystemet 1500kr på BRL (halva priset, kostade 3000kr egentligen), dämpmatta för 400kr, monteringstillbehör och adaptrar för kanske 600-700kr. Alltså totalt ca 4000kr och det blev en jävla skillnad kan jag säga.

Om du inte är ute efter dunka-dunka så skulle jag säga att du bör satsa på ett bra framsystem och sedan ett sjyst slutsteg till det. Jag vet inte vad det är för storlek i dörrarna på din bil men är det 6.5" så kan du få till hyfsat med bas bara av det. Ska du in med en baslåda så går det ganska mycket pengar bara till det för då ska du ha själva basen, lådan, slutsteg, strömkablar, signalkablar, och hela fadderutten. Pengar som du istället skulle ha kunnat lägga på ett grymt framsystem och kanske en ljudprocessor istället. Tidskompensation är enligt mig guld värt för att få rätt stereobild.

I min nuvarande bil (BMW E90 2009) har jag ett Gladen 201 3-vägs framsystem som drivs av ett Mosconi D2 100.4 DSP och sedan har jag en Autostudio Reference 12 bas som drivs av ett Massive Audio N2 slutsteg. Enormt mycket mer tryck och kapacitet än vad jag hade i Toyotan men mellanregister och diskant så kan jag inte säga att den ena är bättre än den andra.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eazy:

Det betyder förenklat att du att du behöver dubbelt så mycket kraft för att driva den på samma sätt som hemma. Du behöver ju också ett slutsteg till den eftersom det som finns inbyggt går på 230v ström (därav skämtet med en lång sladd).

Ser att någon sagt fel angående sluten och portad låda. En sluten låda kräver mindre låda, en portad låda kräver större låda. Så vill du ha så liten låda som möjligt ska du välja en sluten låda. Ska du ha sub bak i bilen så råder jag dig till att inte ha den i reservhjulsbaljan under golvet. Det är visserligen en avvägning man får göra om man tycker att suben är ivägen.

Angående dämpning så hade jag nog kört på Silent Coat istället för Biltemas. Erbjudandet på BRL gör väl att det blir billigare per kvadrat tror jag. Så här ser det ut när jag dämpade mina dörrar.

Ah, tack! Skippar hemmabasen.

Jag tänkte väl att det krävdes mindre låda för sluten bas. Kan jag flytta basen om det krävs utan större bekymmer? Vid enstaka få tillfällen. Annars struntar jag i det, har hellre bra ljud. Är portad bättre för mitt ändamål så kör jag det också hellre.

Fin dämpning! Vet inte om jag har det tålamodet, är så rädd att jag pajar något, bilen är inte så gammal heller. Jag ber nog en billjudsfirma göra jobbet senare kanske beroende hur dyrt det är. Framdörrarna bör väl duga till en början.

Jag såg förut att mina dörrar i princip saknar tätningslister, en tunn liten list på ovansidan var det bara. Ska köpa någon och sätta dit i dörrarna, runt hela. Är det nåt man behöver tänka på eller kan jag köpa vad som i princip?

Skrivet av Kalium:

Det jag gjorde i min förra bil (en Toyota Corolla 2005) var att byta huvudenhet till en Alpine 178 eller vad den heter, den med EQ, tidkompensation, osv. Sedan bytte jag framsystemet till ett DLS Reference 6.2 (kommer inte ihåg exakt modellnamn). När jag ändå hade plockat isär dörrsidorna så dämpade jag dom också. Huvudenheten betalade jag 1600 för begagnat, framsystemet 1500kr på BRL (halva priset, kostade 3000kr egentligen), dämpmatta för 400kr, monteringstillbehör och adaptrar för kanske 600-700kr. Alltså totalt ca 4000kr och det blev en jävla skillnad kan jag säga.

Om du inte är ute efter dunka-dunka så skulle jag säga att du bör satsa på ett bra framsystem och sedan ett sjyst slutsteg till det. Jag vet inte vad det är för storlek i dörrarna på din bil men är det 6.5" så kan du få till hyfsat med bas bara av det. Ska du in med en baslåda så går det ganska mycket pengar bara till det för då ska du ha själva basen, lådan, slutsteg, strömkablar, signalkablar, och hela fadderutten. Pengar som du istället skulle ha kunnat lägga på ett grymt framsystem och kanske en ljudprocessor istället. Tidskompensation är enligt mig guld värt för att få rätt stereobild.

I min nuvarande bil (BMW E90 2009) har jag ett Gladen 201 3-vägs framsystem som drivs av ett Mosconi D2 100.4 DSP och sedan har jag en Autostudio Reference 12 bas som drivs av ett Massive Audio N2 slutsteg. Enormt mycket mer tryck och kapacitet än vad jag hade i Toyotan men mellanregister och diskant så kan jag inte säga att den ena är bättre än den andra.

Tack för svar! Hade jag inte haft navigation hade jag bytt huvudenhet tror jag, men rätta mig om jag har fel, ett 4-kanals-slutsteg gör väl att huvudenheten "slipper jobba"? Jag har så jag kan ställa in bas, mellanregister och diskant samt 9-bands EQ på telefonen. Det bör väl duga.

Jag kör nog 4-kanalsteg och bas, då har jag väl grunden för att bygga ut/ersätta originalhögtalarna framöver för en mindre summa.

Hade jag kunnat installera själv hade jag ju sparat drös med pengar men kan helt enkelt inte. Min första bil och kan 0 om bilar.

Visa signatur

MSI B450 | Ryzen 7 5800X3D, Hyper 212 EVO | 16GB 3600MHz | GTX 1070 | Seasonic 750w | Asus MG279Q | Sony MDR-1A

Permalänk
Medlem

Täta runt ytterkant på dörrar där inget sitter från fabrik är klurigt. Det ska ju klämmas lagom hela vägen för att täta men inte så att det får dörrren att sitta illa.. Men skillnad gör det säkert om du lyckas. Det är knappast en slump att dyrare bilar har både två och tre lister hela varvet runt dörrarna.

Att ljuddämpa dörrar är som regel ganska enkelt. Du får googla hur man tar av inredningen på just din bil bara. Det brukar vara en handful clips och nån kabel till elhissarnas knappar om de sitter i dörrn. Jag har inte varit fullt så noga som bildexemplet ovan i mina men har mer eller mindre täckt alla större plåtytor och större plana ytor på dörrklädseln där det är hål i plåten innanför. Max två timmars jobb per dörr med min ambitionsnivå. Redan det gör skillnad.

Visa signatur

i5 750@3,6GHz(vatten), 4GB DDR3, HD6870@1000/1100(vatten), 1TB, Proton AM10 + Dynavoice Challenger S5
Asus U36SD
FreeNAS - Intel G620, MSIH67MA-E35, 8GB DDR3, 5x2TB RAIDZ, Intel PRO 1000GT Desktop

Permalänk
Medlem
Skrivet av lossah:

Ah, tack! Skippar hemmabasen.

Jag tänkte väl att det krävdes mindre låda för sluten bas. Kan jag flytta basen om det krävs utan större bekymmer? Vid enstaka få tillfällen. Annars struntar jag i det, har hellre bra ljud. Är portad bättre för mitt ändamål så kör jag det också hellre.

Fin dämpning! Vet inte om jag har det tålamodet, är så rädd att jag pajar något, bilen är inte så gammal heller. Jag ber nog en billjudsfirma göra jobbet senare kanske beroende hur dyrt det är. Framdörrarna bör väl duga till en början.

Jag såg förut att mina dörrar i princip saknar tätningslister, en tunn liten list på ovansidan var det bara. Ska köpa någon och sätta dit i dörrarna, runt hela. Är det nåt man behöver tänka på eller kan jag köpa vad som i princip?

Vet inte om du nämnt det (ids inte gå igenom alla inlägg), men vilken bil är det du har? Att ta isär saker i en bil hittar man många på internet som tidigare gjort. Kolla youtube. Jag är tveksam att billjudsfirman gör det lika noggrant som det jag gjort. De har inte möjlighet att lägga den tiden det tar, om man inte betalar för det förstås. Det jag gjorde tog en hel dag för en dörr. Jag har dämpat på själva dörrklädseln också, men det finns det ingen bild på. Den primära anledningen till att man dämpar är att man inte vill att det ska bli resonans i plåt och plasdetaljer som genereras när högtalaren låter, så det gäller att man hittar vart det kan tänkas bli resonanser. Jag brukar tappa med fingret och leta efter var det kan tänkas behövas dämpas. Det gäller inte bara dörrar. En del sliter tom. ut takklädseln och dämpar taket. Skuffen är också ett ställe som man brukar dämpa (suben brukar ju vara där). En bonus man får när man dämpar är att får en något tystare bil från vägljud.

Visa signatur

ASUS ROG STRIX B450-F GAMING - AMD Ryzen 5 3600 3.6 GHz 35MB - Cooler Master - Hyper 212 Black Edition - Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3200Mhz CL16 Vengeance LPX - Kingston A2000 500GB M.2 NVMe - Fractal Design Define C Svart - 2 X Noctua NF-P14s redux-1200 140mm PWM - Corsair RM650X 650W v2 - ASUS GeForce GTX 1060 6GB DUAL OC - Raijintek Morpheus II Heatpipe VGA Cooler - 2 X Noctua NF-P12 120mm PWM - OS Debian 10 Stable

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rattnalle:

Täta runt ytterkant på dörrar där inget sitter från fabrik är klurigt. Det ska ju klämmas lagom hela vägen för att täta men inte så att det får dörrren att sitta illa.. Men skillnad gör det säkert om du lyckas. Det är knappast en slump att dyrare bilar har både två och tre lister hela varvet runt dörrarna.

Att ljuddämpa dörrar är som regel ganska enkelt. Du får googla hur man tar av inredningen på just din bil bara. Det brukar vara en handful clips och nån kabel till elhissarnas knappar om de sitter i dörrn. Jag har inte varit fullt så noga som bildexemplet ovan i mina men har mer eller mindre täckt alla större plåtytor och större plana ytor på dörrklädseln där det är hål i plåten innanför. Max två timmars jobb per dörr med min ambitionsnivå. Redan det gör skillnad.

En lite variant smalare typ http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bil-tillbehor/Styling/Inter... bör väl gå? Har märkt att det låter en hel del när det blåser ute, kör främst i runt 100km/h och då låter det en del.

Har verkligen försökt googla, har kanske missat men verkligen inte hittat. Finns en tysk youtube-video som förklarar hur man byter högtalare men han har förberett borttagningen av dörren redan. Det är en Renault Clio IV.

Skrivet av Eazy:

Vet inte om du nämnt det (ids inte gå igenom alla inlägg), men vilken bil är det du har? Att ta isär saker i en bil hittar man många på internet som tidigare gjort. Kolla youtube. Jag är tveksam att billjudsfirman gör det lika noggrant som det jag gjort. De har inte möjlighet att lägga den tiden det tar, om man inte betalar för det förstås. Det jag gjorde tog en hel dag för en dörr. Jag har dämpat på själva dörrklädseln också, men det finns det ingen bild på. Den primära anledningen till att man dämpar är att man inte vill att det ska bli resonans i plåt och plasdetaljer som genereras när högtalaren låter, så det gäller att man hittar vart det kan tänkas bli resonanser. Jag brukar tappa med fingret och leta efter var det kan tänkas behövas dämpas. Det gäller inte bara dörrar. En del sliter tom. ut takklädseln och dämpar taket. Skuffen är också ett ställe som man brukar dämpa (suben brukar ju vara där). En bonus man får när man dämpar är att får en något tystare bil från vägljud.

En Renault Clio IV är det. Har verkligen inte hittat någon video, hade jag gjort hade jag gjort det själv. :/ dämpningen alltså. Tror jag börjar med tätningslister iaf, tills jag hittar en guide på min bil.

Visa signatur

MSI B450 | Ryzen 7 5800X3D, Hyper 212 EVO | 16GB 3600MHz | GTX 1070 | Seasonic 750w | Asus MG279Q | Sony MDR-1A

Permalänk
Medlem

Jag fick en hel drös träffar på "renault clio 2014 door panel removal" men kan inte riktigt se vilka som är rätt eftersom jag inte känner igen interiören.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

i5 750@3,6GHz(vatten), 4GB DDR3, HD6870@1000/1100(vatten), 1TB, Proton AM10 + Dynavoice Challenger S5
Asus U36SD
FreeNAS - Intel G620, MSIH67MA-E35, 8GB DDR3, 5x2TB RAIDZ, Intel PRO 1000GT Desktop

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rattnalle:

Jag fick en hel drös träffar på "renault clio 2014 door panel removal" men kan inte riktigt se vilka som är rätt eftersom jag inte känner igen interiören.

Skickades från m.sweclockers.com

Det är dessvärre bara äldre modeller.

Visa signatur

MSI B450 | Ryzen 7 5800X3D, Hyper 212 EVO | 16GB 3600MHz | GTX 1070 | Seasonic 750w | Asus MG279Q | Sony MDR-1A

Permalänk
Medlem
Visa signatur

ASUS ROG STRIX B450-F GAMING - AMD Ryzen 5 3600 3.6 GHz 35MB - Cooler Master - Hyper 212 Black Edition - Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3200Mhz CL16 Vengeance LPX - Kingston A2000 500GB M.2 NVMe - Fractal Design Define C Svart - 2 X Noctua NF-P14s redux-1200 140mm PWM - Corsair RM650X 650W v2 - ASUS GeForce GTX 1060 6GB DUAL OC - Raijintek Morpheus II Heatpipe VGA Cooler - 2 X Noctua NF-P12 120mm PWM - OS Debian 10 Stable